PDA

View Full Version : speakers testen?



PeArLjAm
6 april 2004, 18:20
Test..

PeArLjAm
6 april 2004, 18:20
zo nu doet ie het eindelijk, vanmorgen deed ie helemaal niks dus ik probeer het nu nog wel even. Hier is dus het probleem. Ik ga deze week een viertal speakers kopen (oude g12h celestion's ) en volgens de verkoper zijn ze in goede staat. Nou hoorde ik echter van iemand dat je de speakers ook kan testen zonder dat ze in een cabinet hangen (want dat doen ze namelijk niet). Diegene zei dat het met een 9v batterij zou kunnen, nou heb ik daarover op internet niks weten te vinden. Heeft iemand een manier om dit te doen? Alvast bedankt.

Yori

birt
6 april 2004, 18:34
9v batterij is eigenlijk alleen om te testen of ze reageren en als je niet weet welke aansluiting de + en de - is

neem anders een versterker mee en sluit ze even aan op een plug, duurt niet zo lang en je kan ze min of meer testen terwijl ze neerliggen

Al
6 april 2004, 22:03
zo nu doet ie het eindelijk, vanmorgen deed ie helemaal niks dus ik probeer het nu nog wel even. Hier is dus het probleem. Ik ga deze week een viertal speakers kopen (oude g12h celestion's ) en volgens de verkoper zijn ze in goede staat. Nou hoorde ik echter van iemand dat je de speakers ook kan testen zonder dat ze in een cabinet hangen (want dat doen ze namelijk niet). Diegene zei dat het met een 9v batterij zou kunnen, nou heb ik daarover op internet niks weten te vinden. Heeft iemand een manier om dit te doen? Alvast bedankt.

Yori

9V-test is "doet 't/doet ''t niet" test. Speakers kunnen meer mankementen vertonen zoals bijv. aanlopen en een door foute montage kromgetrokken frame.

Het aanlopen kom je meestal wel op het spoor als je een lage toon laat uitklinken. Let daar op want dat komt wel eens voor. Een kromgetrokken frame zie je als je hem op een plat vlak (b.v. glasplaat) legt.

Al