PDA

View Full Version : stemmig gibson



mark17
24 maart 2002, 22:07
Ik gibson les paul studio.
als ik die op stemming heb en een paar
akoorden gespeeld heb is hij weer ondstemd
wat kan ik hier tegen doe?

PeArLjAm
24 maart 2002, 22:11
Als je er net nieuwe snaren op hebt is dat het probleem, nieuwe snaren ontstemmen namelijk erg snel. Ik denk dat je dit ook wel snapt dus het zou iets anders moeten zijn. Misschien dat de stemmechanieken niet al te best zijn en dat je die moet vervangen. Ik heb zelf niet zo veel verstand van de gibson studio's dus misschien dat iemand anders het weet of er ervaring mee heeft??

Sandman
24 maart 2002, 22:20
Ik trek altijd aan mijn snaren nadat ze er net op zitten. De eerste keer zorgt voor een lagere stemming van 1 noot, daarna steeds minder en zorgt ervoor dat tijdens het spelen de snaren niet zo snel als eerst ontstemt raken.

PeArLjAm
24 maart 2002, 22:27
Ja precies dat doe ik ook altijd. Doe mn snaren erop, rek ze eventjes op (gewoon eraan trekken maar niet tehard) en dat werkt prima.

mark17
24 maart 2002, 22:35
de gitaar is tien jaar oud en volgens mij zit daar het eerste setje snaren nog op
Ik heb de gitaar een maand geleden gekocht.
hij is als nieuw
ik zal een nieuw setje snaren proberen.

PeArLjAm
24 maart 2002, 22:37
Ja dat zal het zijn dan, oude snaren zijn meestal een doorn in het oog. Gewoon even een nieuw setje halen en kijken wat je gitaar dan doet ivm stemvastheid..

Wolverine_nl
25 maart 2002, 09:50
Zodra je het nieuwe setje erop heb gezet, dan doe je wat ze hierboven hebben gezegd over het stemmen zelf, meestal is dat voldoende.

Ditmar
25 maart 2002, 14:11
Misschien moet je een keertje iemand naar de halspen laten kijken, daar kan het ook aan liggen. Het kan natuurlijk ook dat je zo lomp aanslaat dat je alle snaren in een keer ontstemt, maar dat lijkt me vrij sterk.

Noctiis
25 maart 2002, 14:45
nee we spelen niet allemaal zo lomp zoals ik drum Ditmar :smile:

BRiet
25 maart 2002, 18:27
Als er lang niet op de gitaar gespeeld is, kan dit ook voorkomen. Dan kan het opdrukken ook helpen met de oude snaren er nog op. Had pas ook een gitaar gezien met oude snaren, waar heel lang niet op gespeeld was. Ding was ook zo weer vals, maar na een paar keer flink te rekken en te trekken was 'ie haast niet meer vals te krijgen.

ekkerman
25 maart 2002, 20:26
hangt misschien ook af van je stem mechanieken ,misschien slippen ze een beetje zeker als je hoge action hebt dan staat de snaar best wel strak en zouden ze kunnen gaan slippen.
mocht dit het geval zijn en je kunt de mechanieken niet strakker ( middels de stelschroef ) zetten en je overweegt andere mechanieken dan zou ik sperzel locking mechanieken nemen dan is dat probleem ook opgelost.

Lucky
26 maart 2002, 10:12
Als het probleem niet bij je snaren ligt...mischien moet je dan inderdaad eens kritisch naar je stemmers kijken.
Je zou als je van alle problemen af willen zijn kun je een setje Spertzel tuners op je gitaar zetten. Maar meer vintage zou een setje Grovers zijn.
Soms kan ook het kammetje wel eens niet zo lekkker doorglijden....