PDA

View Full Version : surfen!



emielow
5 april 2004, 21:23
hoe krijg je dat typische surf geluid? er was eens een keer een stukje op tv van een vent die had dat echt perfect voor elkaar.

welke gitaar of amp of effect en hoe instellen? iemand ideeen?

BlackSun
5 april 2004, 21:24
clean, dikke snaren, LOADS of reverb (veer), enneuh..dawasset?:P

Wilson
5 april 2004, 21:25
strat of tele of andere gitaar met single coils
fender versterker of andere amp met mooi clean
flinke dosis reverb
eventueel wat tremolo

Mithrandir
5 april 2004, 21:28
En een goeie techniek.

THW
5 april 2004, 21:32
hier nog een typische gitaar ervoor:
http://www.feedback.nl/pixcash/ZmVuZGVyLW11c3RhbmczNTAzNTA3MGZmZmFjZA==.jpg
een fender mustang
zo lelijk als de pest :) maar andere kant heeft het ook wel wat

surfs up dude! :D

Chris Wolstenholme
5 april 2004, 21:59
blug dat ding ziet er uit alsof ie verbogen is :S

emielow
5 april 2004, 22:01
idd een lelijk ding ja.

maar de dikke snaren en bakken reverb kan ik wel inkomen idd. kzal s wat gaan proberen

bedankt voor de tips

The Mule
5 april 2004, 22:46
Met een hoop reverb kan je zelfs surfen op een Les Paul of PRS, maar voor mij persoonlijk blijft de Jazzmaster toch surfbeest nr. 1...

Anavrin
6 april 2004, 01:49
inderdaad, ik snap ook niet hoe de rest erbij komt om andere gitaren op te noemen dan de Jazzmaster en de Jaguar, die toendertijd door Fender zijn geïntroduceerd als surf-gitaren:
http://www.webrocker.de/jaguar/misc/cowabunga_small.jpg
dit was de officiële promo-foto voor de Jaguar (lijkt me duidelijk)

THW
6 april 2004, 07:54
o shit het was de jazzmaster die ik bedoelde :o
Ik haalde de mustang en de jazmaster door elkaar :o

sorry mensu

Harry
6 april 2004, 10:25
PM naar BertK sturen, of wachten tot hij reageert.......

bert k
6 april 2004, 10:44
Bij deze dan. Maar alle tips die langs kwamen vertellen het verhaal wel. Idd bakken reverb, een kort echootje (120ms) is wel lekker, en liefst een ouwe buizenbak van Fender...
Gitaar kan van alles zijn. Jaguar/Jazzmaster hebben de naam, Strat gaat ook prima, maar ik heb jarenlang gesurfd op een Charvel (!) Les Paul/humbucker iets minder, je wil een fel treblegeluid. Dikke snaren, en keihard aanslaan.
Wat ik zelf nooit gedaan heb, maar zeker interessant: verlaagde stemming, of een 7string. Denk aan Hank the Knive, fender Bass 6. Was ook een baritongitaar.
En natuurlijk lekker aan je tremolo zwengelen.

telecastermaster
6 april 2004, 13:55
En wat te denken van een ordinaire strat?

Dick Dale stratocaster:

http://www.fender.com/new_repository/fender_guitars/images/0106100_xl.jpg




En natuurlijk lekker aan je tremolo zwengelen.

'k zag de eigenaar hiervan onlangs in de Melkweg en de goede man gebruikt GEEN tremolo. Zat er niet eens op. :lol:

Diedo
6 april 2004, 14:02
dat die gast nog leeft... leuke muziek dat zeker!

telecastermaster
6 april 2004, 14:32
Even voor de volledigheid: Dick Dale's gitaar heeft geen reversed headstock zoals deze (en ook geen omgekeerde pickups). Hij heeft "reversed strings" :D . Dwz, zijn snaren zitten andersom. (Dus geen EADGBE maar EBGDAE). Verder is 't een standaard linkshandig model.

bert k
6 april 2004, 16:34
Yes! Dick Dale! Snelle auto's, leeuwen temmen en surf, dat is hem. Nee, ik geloof dat je gelijk hebt over die tremolohandel, nooit gehoord bij DD. Hij heeft sowieso een heel afwijkend, eigen geluid. Zijn handelsmerk is een ander soort tremolo, dus waarbij je een snaar heel snel aanslaat, soort speedpicking dus. Bekend van de mandoline-orkesten.

bert k
6 april 2004, 16:35
Yes! Dick Dale! Snelle auto's, leeuwen temmen en surf, dat is hem. Nee, ik geloof dat je gelijk hebt over die tremolohandel, nooit gehoord bij DD. Hij heeft sowieso een heel afwijkend, eigen geluid. Zijn handelsmerk is een ander soort tremolo, dus waarbij je een snaar heel snel aanslaat, soort speedpicking dus. Bekend van de mandoline-orkesten.

bert k
6 april 2004, 16:37
Yes! Dick Dale! Snelle auto's, leeuwen temmen en surf, dat is hem. Nee, ik geloof dat je gelijk hebt over die tremolohandel, nooit gehoord bij DD. Hij heeft sowieso een heel afwijkend, eigen geluid. Zijn handelsmerk is een ander soort tremolo, dus waarbij je een snaar heel snel aanslaat, soort speedpicking dus. Bekend van de mandoline-orkesten.

henk
7 april 2004, 03:07
strat of tele of andere gitaar met single coils
fender versterker of andere amp met mooi clean
flinke dosis reverb
eventueel wat tremolo

en met dik plectrum hard aanslaan dichtbij de brug

Fuhgawz
7 april 2004, 23:57
http://members.home.nl/fuhgawz/MOSRITE.jpg

MOSRITE, BIATCH!! Heeft iemand ooit op zo'n plank gespeeld? Hij ziet er in ieder geval prachtig uit! 8-)

bert k
8 april 2004, 00:45
Ik wou dat ik hem had! Daar zijn de Ventures beroemd mee geworden! GAS!!!! :lol: