PDA

View Full Version : Denk een probleempje met mijn akoestische?



Tjernobyl
4 april 2004, 20:27
Test ..

Tjernobyl
4 april 2004, 20:30
Hallo allemaal,

Ik heb vorige week een akoestische western gitaar gekocht. Nou heb ik denk een probleem, of het ligt aan mijn "spelen".

Als ik een bepaalde snaar bij een bepaalde fret aansla, dan trilt hij ergens anders ook waardoor er door de toon een heel vervelend bijgeluid onstaat. Het lijkt er een beetje op als je de snaar niet goed genoeg indrukt.
Ik heb bij de destbetreffende snaren en fretten, gekeken ofals het aan mijn ligt, dus mij vinger op verschillende plaatsen gelegd en ook met verschillende kracht op de snaren gedrukt. Zover ik nu kan concluderen, ligt het dus niet aan mij want met weinig op veel kracht hij blijft op een ander punt lichtjes tegen een andere fret aan botsen ...

Wat kan ik hier aan doen?

Bedankt !

wietse
4 april 2004, 20:34
terug naar de winkel laten zij er maar voor zorgen dat je gitaar dit probleem niet heeft.
de hals zal wel wat te recht staan of mischien zit er een fret wat te hoog , dan krijg je van die fretbuzz.

Tjernobyl
5 april 2004, 18:35
terug naar de winkel laten zij er maar voor zorgen dat je gitaar dit probleem niet heeft.
de hals zal wel wat te recht staan of mischien zit er een fret wat te hoog , dan krijg je van die fretbuzz.

Pff, moet ik wéér terug met dit ding :(. Nou de vreugde van een nieuwe gitaar gaat er zo wel een beetje van af.
Ik zal ze morgen even bellen wanneer ik langs kan komen ..

Bedankt :)!

Kjiratsiekoedel
5 april 2004, 18:50
1. wat voor gitaar?
2. prijs?
3. zitten je snaren er goed in?

Tjernobyl
5 april 2004, 20:45
1. wat voor gitaar?
2. prijs?
3. zitten je snaren er goed in?

Ik heb een goedkope stagg gitaar gekocht om er op te leren :). Hij ziet er zo uit:

http://www.staggmusic.com/image.php?id=9110

Volgens mij zitten de snaren verder wel goed, ik bel morgen even met de muziekhandel, en nadat hij is nagekeken zet ik er andere snaren op. Er zitten nu Stagg-snaren op maar ik wil andere :cool:
Heb hier op het forum gelezen dat Ernie ball wel goede zijn, dus wil ik die maar is gaan proberen.

Vg
tjer.

hmm plaatje doet het niet, dus hier de link: http://www.staggmusic.com/image.php?id=9110

bert k
5 april 2004, 21:14
[ en nadat hij is nagekeken zet ik er andere snaren op.

Nee, da's de verkeerde volgorde. Een gitaar wordt afgesteld op een bepaals soort (dikte) snaren. Dus dat moet tegelijkertijd. .

Kjiratsiekoedel
5 april 2004, 21:20
ik was wat kort door de bocht, met of ze goed zitten bedoel ik ook of ze goed in het bovenblad zitten.

ze moeten namelijk niet uitsteken aan de onderkant anders kan het ratelen

ennuh: zoals je zegt: 'goedkoop' => dus verwacht geen wonderen

(als hij echt bagger is, teruggan kan nooit kwaad)
(waarn heb je er niet op gespeeld?)

Tjernobyl
7 april 2004, 12:21
ik was wat kort door de bocht, met of ze goed zitten bedoel ik ook of ze goed in het bovenblad zitten.

ze moeten namelijk niet uitsteken aan de onderkant anders kan het ratelen

ennuh: zoals je zegt: 'goedkoop' => dus verwacht geen wonderen

(als hij echt bagger is, teruggan kan nooit kwaad)
(waarn heb je er niet op gespeeld?)

Ik heb er in de winkel wel op "gespeeld". Een paar akkoorden die ik toevallig uit mn hoofd heb geleerd en paar simpele deuntjes. Ik de winkel was er niks aan de hand naar mijn idee.
Ik ontdekte het zondag pas.

Ondertussen ben ik bij de muziekhandel met dit ding geweest. Vanmorgen.
De hals is vlakker gezet en de brug is 2x verhoogd. De eerste keer was het niet goed, dus moesten alle snaren er weer van af en moest hij nog iets verhoogd worden. Toen hij de tweede keer werd verhoogd heb ik er ook maar andere snaren op laten zetten, zoals hierboven gemeld ernie ball snaren, maar die had hij alleen voor electrische dus heb ik maar voor d'adario snaren gekozen. Hij had ook nog martin snaren, maar heb voor d'adario gekozen.
Het geluid vd gitaar is stukken beter geworden dan met de standaard staggsnaren. Het geluid is minder fel/hard.
Verder heb ik een andere plectum meegekregen, eentje van dunlop. Hij heeft mij een hele zachte meegegeven met de "tip" dat vooral beginners beter met zachte plectums kunnen spelen omdat ze dan (ik) eventueel minder hard op de snaren rammen waardoor de kans dat er 1 bepaalde snaar sneller knapt kleiner is. Ook moest ik mijn beweging (strumbeweging?) wat aanpassen, ik maakte een "grote" beweging naar buiten toe en hij raadde mij aan om toch meer naar binnen te strummen waardoor de snaar minder hard en ver van de body wordt getrokken.
De service was gelukkig gratis, moest alleen de euro's dokken voor de nieuwe snaren, maar dat is vanzelfsprekend.

Probleem is nu dus opgelost en kan weer verder (leren).

Bedankt allemaal !

rien
9 april 2004, 00:44
hoi

sorry maar dat je met een hardere aanslag je snaren laat knappen is klinklare onzin !

Met dikkere plectrums heb je meer controle over je instrument en verder geldt dat je alles wat je leert langzaam ( overdreven langzaam ) moet aanleren waar je rekening houdt met de precieze plaatsing van je vingers
op het fret board samen met je aanslag.

Veel beginners maken de fout dat ze snel willen demarreren omdat ze dat nu juist zo aanspreekt.. Met langzaam leren spelen echter, wel alles goed aanslaan, ' herrinneren ' je handen /hersenen je fijne motoriek aan te sturen als je later de snelheid opvoert.

Begin je verkeerd, moet je het weer afleren of speel je jaren gefrustreed dat je niet vooruit komt en verlies je interesse!

Afleren is moeilijker dan aanleren

Succes
Rien

Tjernobyl
10 april 2004, 16:38
Hoi Rien,

Ik plaats hier ook maar wat die kerel tegen mij heeft gezegd :oops: Ik dacht dat het misschien wel nuttig was voor anderen.

Persoonlijk vind ik het niet echt fijn spelen met .46 mm dunlop plectum en heb mijn "oude" groene gekregen Schaller plectum (medium) weer gepakt :)
Speelt toch fijner vind ik :)
http://smileys.smileycentral.com/cat/11/11_1_205.gif

Vg
Alex