PDA

View Full Version : volume schuif...?



amon
4 april 2004, 15:36
ik zat te bedenken, het is toch veel handiger om net als bijv op een mengpaneel een schuifregelaar op je gitaar te hebben ipv die draaipots?

als je ineens in een liedje wat zachter of juist harder wilt gaan, moet je bij een draaiknop voorzichtig draaien (niet te ver en niet te weinig, lukt mij nooit goed om de goede stand te vinden onder het spelen). bij een schuifregelaar lijkt het mij veel handiger, hup in een keer dat ding op de helft of eind/begin zetten ofzo...

wat denken jullie dr van? en weet iemand of het kan en geen brommen veroorzaakt? want ik ben namelijk wel van plan om een gitaar van me zoiets te geven, maar voordat ik een gleuf voor de schuif etc erin maak wil ik graag eerst weten of het wel haalbaar is...



"koop een volumepedaal" -> ja, weet ik, maar dit is handiger als het lukt lijkt mij...

THW
4 april 2004, 16:19
ik weet het een draaiknop is kut maar dat staat tenminste nog bij een gitaar
ik weet niet of het tedoen is mar volgens mij verkllot je het uiterlijk met je schijfregelaar

Swan
4 april 2004, 16:31
er zijn ook draaiknoppen met cijfertjes er op, misschien is dat n idee

wietse
4 april 2004, 16:58
bij een tele kan het gemakkelijk , op de plaats van de 3 standen schakelaar de volume schuif en waar de volume pot normaal zit zet je een schakelaar voor de elementen.
bij een strat kan dat ook , weet alleen niet of er 5 standen wip schakelaars zijn.
of dan gewoon per element een schakelaar .

amon
4 april 2004, 17:10
er zijn ook draaiknoppen met cijfertjes er op, misschien is dat n idee

die heb ik ook, maar toch, onder het spelen lijkt het mij handiger en makkelijker om de schuif open of dicht te zetten, die draaiknopjes moet je 2 keer draaien voordat ze van 0 naar 10 zijn, bij een schuif; hoppa in 1 keer...

maar buiten het uiterlijk om (ik ga het op mn gemodde jap-strat-kopie proberen als het haalbaar is en die ziet er al niet uit, om een voorbeeld te geven, de elementen zitten met tay-ripjes (???) vast, ipv schroefjes :D)

Vexx
4 april 2004, 17:11
Ik moet zeggen dat ik helemaal geen problemen heb met de volumeknop op mijn Ibanez RG.. er zitten van die Dome-knoppen op, en die heb ik zo gemonteerd dat als de pot helemaal open staat dat je dan het schroefje waarmee hij vastzit net niet kan zien. Op deze manier kan je altijd zien in welke stand de pot staat: als ik hem niet zie, dan staat hij voluit, en anders dan zie je het schroefje als indicatie.

Verder lijkt een dergelijk systeem met een schuif nogal onhandig, mijn draaiknop kan ik bedienen met mijn pink, met een schuif wordt dat moeilijk omdat hij verder weg zit van de snaren.

amon
4 april 2004, 17:17
met een schuif wordt dat moeilijk omdat hij verder weg zit van de snaren.
ik zat zelf te denken aan een schuif niet groter dan 3 a 4cm. horizontaal (dus paralel aan de snaren) waardoor je niet onder het spelen perongeluk de regelaar naar beneden of naar boven schuift en dan op een afstand van 3 cm onder de lage e-snaar, aan de kant van de trem

schaap
4 april 2004, 17:29
die heb ik ook, maar toch, onder het spelen lijkt het mij handiger en makkelijker om de schuif open of dicht te zetten, die draaiknopjes moet je 2 keer draaien voordat ze van 0 naar 10 zijn, bij een schuif; hoppa in 1 keer...

Bedenk wel ff dat bij zo'n schuif het dus een stuk minder subtiel is vanwege de afstand, gok ik.... Een draaiknop kan je beter gebruiken bij van die heel subtiele volume swells, maar zo'n schuif gaat toch iets minder denk ik dan.... Maar dit kan ook een hoop gezever zijn aangezien ik er geen heb :cool:

Ronald
4 april 2004, 17:34
de gitarist van coal chamber had (tenminste op zn ouwe gitaar ) een volume schakelaar. dus geen stom draaiknopje maar gewoon een schakelaar. dus volume aan en volume uit. das eigenlijk wel stuk handiger dan een draaiknopje. ik bedoel ik heb de mijne gewoon altijd helemaal open staan of helemaal dicht nooit er tussen in.

BartL
4 april 2004, 17:34
Hoe dan ook. Als je de volume-pot / -schuif van de gitaar zachter zet, klinkt het toch klote...doe dus geen moeite, zou ik zeggen.

amon
4 april 2004, 17:41
@ronald: dat heb ik nou ook al op die mod-jap van me...

@bartl:is ook weer zo.

maar als je geen volumepedaal hebt en je speelt in een band, dan moet je als je een solo wilt gaan spelen toch wel ineens harder kunnen, dus dacht ik, versterkervolume afstellen op volume halverwege voor het liedje en als de solo komt ff schuif open zetten...

edit: ow, wacht, allemaal overbodig, ik bedenk me net dat ik een gt5 in bestelling heb.... :D :roll:
dus dat volume pedaal komt er deze week aan via de postbode...

Swan
4 april 2004, 17:44
Hoe dan ook. Als je de volume-pot / -schuif van de gitaar zachter zet, klinkt het toch klote...doe dus geen moeite, zou ik zeggen.


bullshit.
koop eens goeie gear.

BartL
4 april 2004, 17:53
Hoe dan ook. Als je de volume-pot / -schuif van de gitaar zachter zet, klinkt het toch klote...doe dus geen moeite, zou ik zeggen.


bullshit.
koop eens goeie gear.
:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Zijn er echt mensen die tijdens het spelen (in de band) een hun volume knop gaan draaien? OMFG 8-)

BartL
4 april 2004, 17:54
Back to the Primitive :-D

Swan
4 april 2004, 17:54
ja...verschil in gain, als je n redelijke buizenbak hebt tenminste

BartL
4 april 2004, 17:56
Pff....maar als het gaat om het veranderen van volume, en als dit goed zou gebeuren...zou het signaal in staat moeten blijven. Dat gebeurt in dit geval dus niet. Punt.

wietse
4 april 2004, 17:58
Hoe dan ook. Als je de volume-pot / -schuif van de gitaar zachter zet, klinkt het toch klote...doe dus geen moeite, zou ik zeggen.


bullshit.
koop eens goeie gear.
:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Zijn er echt mensen die tijdens het spelen (in de band) een hun volume knop gaan draaien? OMFG 8-)
soms moet je wel als dat de enige oplossing is om de zaaleigenaar tevreden te houden.
onze gitarist speelt altijd met enige overdrive en die switcht voor solo's gewoon van kanaal .
niks volume pedaal , zijn visie is hoe minder er tussen gitaar en versterker zit des te beter het klinkt.

birt
4 april 2004, 17:58
bij een goeie buizenbak gaat de volumeknop niet zoveel aan het volume doen maar draai je van distortion naar clean (met een goede gitaar tenminste)

BartL
4 april 2004, 18:04
Hoe dan ook. Als je de volume-pot / -schuif van de gitaar zachter zet, klinkt het toch klote...doe dus geen moeite, zou ik zeggen.


bullshit.
koop eens goeie gear.
:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Zijn er echt mensen die tijdens het spelen (in de band) een hun volume knop gaan draaien? OMFG 8-)
soms moet je wel als dat de enige oplossing is om de zaaleigenaar tevreden te houden.
onze gitarist speelt altijd met enige overdrive en die switcht voor solo's gewoon van kanaal .
niks volume pedaal , zijn visie is hoe minder er tussen gitaar en versterker zit des te beter het klinkt.
Dat zou wel kunnen. Maar ik bedoel dus dat wanneer je aan de volume-pot draait, dat dan het originele signaal wordt vervormd...dit was niet wat de topicstrater bedoelde, lijkt mij.

Swan
4 april 2004, 18:05
Pff....maar als het gaat om het veranderen van volume, en als dit goed zou gebeuren...zou het signaal in staat moeten blijven. Dat gebeurt in dit geval dus niet. Punt.



nee het gaat om t gebruik van de volume knop...misschien is het niet mogelijk bij jou gear maar dat is jouw probleem.

floyd
4 april 2004, 18:10
Bovendien lijkt mij zo'n schuif ook nog eens gevoeliger voor stof en vuil.

Swan
4 april 2004, 18:12
en als je t over n schuifje van 2 a 3 cm hebt...dan is t wel erg pielen lijkt me wil je hem op 75% ofzo zetten

amon
4 april 2004, 18:47
3 a 4 (a 5)cm

amon
4 april 2004, 18:47
3 a 4 (a 5)cm

My Dying Bride
4 april 2004, 18:53
volumepedaal?

Static-M
4 april 2004, 19:08
Dat vind ik een vrij Belgische opmerking... :D Lees eerste post nog es :P

Nicci
4 april 2004, 20:01
euh, Bart. Het wordt tijd dat je eens gaat opletten. De volumeknop van een gitaar is nogal van belang om de hoeveelheid 'gain' te varieren. En veel gitaristen gebruiken deze knop.
Ik wel in ieder geval.

Diedo
4 april 2004, 20:14
3 a 4 (a 5)cm

dit gaat nOOIT werken... het is een veel te kleine afstand om goed te kunnen schuiven naar half volume bijvoorbeeld, maar dat was al een keer gezegd...

OF: oefen met je volume knop totdat je het wel kunt, het is echt niet zo moeilijk...

OF: misschien kun je een 5 standen switch zo monteren dat je op elke stand een ander volume krijgt... het is maar wat je wilt,.. het lijkt mij fokking irritant,... waarom denk je dat er al sinds jaar en dag draaiknoppen op gitaren zitten? er zijn zeker meer mensen geweest die op jouw idee zijn gekomen, maar is heeft waarschijnlijk nooit een doorbraak geworden...

Jim Marshall
4 april 2004, 20:45
Wel eens aan een maverick gedacht?

Die hebben de potmeters als een soort rolletje in de body.

De fabriek is ondertussen failliet maar er staat er nog 1 te koop op marktplaats.

Javaca
4 april 2004, 21:16
Het kan wel.
Je kan er ook een tone-schuif op zetten.
Nadeel kan zijn dat als je een klap verkeerd geeft je je volume dicht, of open slaat.
(denk aan de 5-way switch op een strat die raak ik ook nog weleens)

Ik speel trouwens vaak met mijn pink bij mijn volumepot om die open en dicht te draaien (Akkerman-style).

BartL
4 april 2004, 22:13
euh, Bart. Het wordt tijd dat je eens gaat opletten. De volumeknop van een gitaar is nogal van belang om de hoeveelheid 'gain' te varieren. En veel gitaristen gebruiken deze knop.
Ik wel in ieder geval.
Uuh Nicci, het wordt tijd dat je eens gaat lezen. Ik zeg dat als ik het volume omlaag draai, hetzelfde geluid wil houden...niet dat er meer of minder gain inkomt. Ik weet ook niet wat de topicstarter bedoelt...is nogal van groot belang

BartL
4 april 2004, 22:16
Pff....maar als het gaat om het veranderen van volume, en als dit goed zou gebeuren...zou het signaal in staat moeten blijven. Dat gebeurt in dit geval dus niet. Punt.



nee het gaat om t gebruik van de volume knop...misschien is het niet mogelijk bij jou gear maar dat is jouw probleem.
Het is zeker mogelijk, maar het geluid veranderd...dus gebruik ik het niet, dat bedoelde ik.

amon
4 april 2004, 22:51
euh, Bart. Het wordt tijd dat je eens gaat opletten. De volumeknop van een gitaar is nogal van belang om de hoeveelheid 'gain' te varieren. En veel gitaristen gebruiken deze knop.
Ik wel in ieder geval.
Uuh Nicci, het wordt tijd dat je eens gaat lezen. Ik zeg dat als ik het volume omlaag draai, hetzelfde geluid wil houden...niet dat er meer of minder gain inkomt. Ik weet ook niet wat de topicstarter bedoelt...is nogal van groot belang

alleen minder volume, gain hetzelfde...

@jim marshall: link van advertentie?

Nicci
4 april 2004, 22:58
euh, bart, niet om het 1 of ander, maar als ik het me goed herinner stel jij ergens in dit draadje dat niemand die volume knop gebruikt (volgens mij merk je zelfs op dat het geluid dan verslechtert).
In beide gevallen heb je ongelijk.

Dat geeft niet, maar ik stel dit vast . . . . . . 8-)

BartL
4 april 2004, 23:15
euh, bart, niet om het 1 of ander, maar als ik het me goed herinner stel jij ergens in dit draadje dat niemand die volume knop gebruikt (volgens mij merk je zelfs op dat het geluid dan verslechtert).
In beide gevallen heb je ongelijk.

Dat geeft niet, maar ik stel dit vast . . . . . . 8-)
Dat dacht ik, omdat het geluid dan verandert (minder gain). En DAAR <- ging het om...pfff. Ten tweede, jij hoeft me niet te vertellen wat ik goed en slecht moet vinden :-?

BartL
4 april 2004, 23:17
alleen minder volume, gain hetzelfde...Dat gaat volgens mij sud niet lukken met de potmeter / een schuifje op de gitaar. Maar er zijn mensen die er beslist meer van weten...die zeggen je ook meteen wat je mooi moet vinden enzo... :wink:

Javaca
5 april 2004, 09:49
Het kan wel.
Een 250k Log schuifpot of draaipot maakt weinig verschil. Het is alleen wat onpraktisch maar zeker niet onmogelijk.
Ik heb een kastje met twee schuifpots als een soort van effect. 1 pot voor volume en 1 voor tone. (Had nog wat schuifpots na het slopen van een oud mengpaneel)

Swan
5 april 2004, 11:58
BartL: ja zeg stel je voor dat je geluid verandert :o
sla je ook altijd maar 1 noot aan? :lol:

musicmaniac
5 april 2004, 12:05
alleen minder volume, gain hetzelfde...Dat gaat volgens mij sud niet lukken met de potmeter / een schuifje op de gitaar. Maar er zijn mensen die er beslist meer van weten...die zeggen je ook meteen wat je mooi moet vinden enzo... :wink:

Doe niet zo kinderachtig man, je verkoopt klinkklare onzin en dan moet he ook verwachten dat mensen je dat vertellen.

BartL
5 april 2004, 14:49
alleen minder volume, gain hetzelfde...Dat gaat volgens mij sud niet lukken met de potmeter / een schuifje op de gitaar. Maar er zijn mensen die er beslist meer van weten...die zeggen je ook meteen wat je mooi moet vinden enzo... :wink:

Doe niet zo kinderachtig man, je verkoopt klinkklare onzin en dan moet he ook verwachten dat mensen je dat vertellen.
Er staat duidelijk: "VOLGENS MIJ lukt dat niet"


LEG DAN UIT HOE HET WEL KAAAAN! Ik zou het ook graag willen weten...

BartL
5 april 2004, 14:53
BartL: ja zeg stel je voor dat je geluid verandert :o
sla je ook altijd maar 1 noot aan? :lol:
Wat kker je nou :???:

Swan
5 april 2004, 15:09
strax verander t geluid :o

Anavrin
5 april 2004, 15:18
ik heb op m'n Jaguar een geweldig systeem zitten, waarmee ik met 1 schuifknopje het volume zachter kan zetten, zonder dat de toon verandert. Er zit nl een apart kanaal op een Jaguar (en ook op jazzmasters) waarmee je naar een aparte volume en toonregeling gaat. Als je dan dus het volume van die aparte regeling zachter zet, dan kun je met die toonregelaar de toon zo bij-regelen, dat je (bijna) geen toonverschil hoort. Dat de mate van distortion verandert als je gitaar minder volume geeft wordt hierdoor niet echt opgevangen, maar je zou natuurlijk een volumepedaal na je distortion kunnen zetten. Gitaar-->distortion---> volumepedaal---> amp.

Anavrin
5 april 2004, 15:20
check dit om te weten hoe dit aparte kanaal vd Jaguar in elkaar gezet moet worden:
http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/jaguar.html

BartL
5 april 2004, 15:43
...maar je zou natuurlijk een volumepedaal na je distortion kunnen zetten. Gitaar-->distortion---> volumepedaal---> amp. Kijk, hier kan de topicstarter (en ik) wat mee :-D

BartL
5 april 2004, 15:44
strax verander t geluid :o :chicken: :chicken: :chicken: :chicken:

Baker
5 april 2004, 18:09
Hoe dan ook. Als je de volume-pot / -schuif van de gitaar zachter zet, klinkt het toch klote...doe dus geen moeite, zou ik zeggen.


bullshit.
koop eens goeie gear.
:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Zijn er echt mensen die tijdens het spelen (in de band) een hun volume knop gaan draaien? OMFG 8-)

ja

Baker
5 april 2004, 18:09
Hoe dan ook. Als je de volume-pot / -schuif van de gitaar zachter zet, klinkt het toch klote...doe dus geen moeite, zou ik zeggen.


bullshit.
koop eens goeie gear.
:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Zijn er echt mensen die tijdens het spelen (in de band) een hun volume knop gaan draaien? OMFG 8-)

ja

Baker
5 april 2004, 18:10
Hoe dan ook. Als je de volume-pot / -schuif van de gitaar zachter zet, klinkt het toch klote...doe dus geen moeite, zou ik zeggen.


bullshit.
koop eens goeie gear.
:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Zijn er echt mensen die tijdens het spelen (in de band) een hun volume knop gaan draaien? OMFG 8-)

ja

Rubenios
5 april 2004, 18:50
EMG Pa2 dan maar he :)

birt
5 april 2004, 19:50
als je je distortion uit je amp haalt krijg je altijd vervorming als je het volume lager zet omdat de input in de amp minder groot is en die dus ook anders reageert, als je clean speelt zou hij cleaner worden of bijna onveranderd blijven, oplossing kan zijn om je distortion uit een pedaaltje te halen

maar zoals meerdere buizenampbezitters haal ik liever de distortion uit mijn amp zodat ik juist gebruik kan maken van het 'opcleanen'
:)

BartL
5 april 2004, 22:03
Hoe dan ook. Als je de volume-pot / -schuif van de gitaar zachter zet, klinkt het toch klote...doe dus geen moeite, zou ik zeggen.


bullshit.
koop eens goeie gear.
:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Zijn er echt mensen die tijdens het spelen (in de band) een hun volume knop gaan draaien? OMFG 8-)

ja
Juist, daar was ik dus al achter.

Static-M
5 april 2004, 22:04
Ow ja enne... Mavericks schoppen kont!!! :P Neej maar serieus, mijn eerste en enige elektrische gitaar is een Maverick en die liggende pots zijn zoooooooooo fijn, een normaal potje is echt niks in verhouding, je moet echt je hand optillen enzo, met deze sjees ik gewoon door!

Static-M
5 april 2004, 22:05
Ow ja enne... Mavericks schoppen kont!!! :P Neej maar serieus, mijn eerste en enige elektrische gitaar is een Maverick en die liggende pots zijn zoooooooooo fijn, een normaal potje is echt niks in verhouding, je moet echt je hand optillen enzo, met deze sjees ik gewoon door!

amon
5 april 2004, 23:17
foto's?

edit: laat maar, gegoogeld en dat ziet er wel vet uit!

Frits van Mourik
6 april 2004, 01:05
met een schuif wordt dat moeilijk omdat hij verder weg zit van de snaren.
ik zat zelf te denken aan een schuif niet groter dan 3 a 4cm. horizontaal (dus paralel aan de snaren) waardoor je niet onder het spelen perongeluk de regelaar naar beneden of naar boven schuift en dan op een afstand van 3 cm onder de lage e-snaar, aan de kant van de trem

Als geluidstech kom ik weleens van die korte schuiffies tegen op rack-spullen. Man, wattun ramp!
Millimetergepielvoor de goeie instelling...dat wil je echt niet op je gitaar.
Een draaiknop is dan veel accurater. Kwestie van ergonomie, denk ik.