PDA

View Full Version : elementen



Fastvinnie
23 maart 2002, 12:11
Wat voor elementen zijn nou goed en welke slecht, ik wil dit graag weten, omdat ik wil weten waar ik op moet letten als ik een gitaar koop, laat het weten

Ic3gl0vE
23 maart 2002, 12:23
goede elementen zijn elementen die jij goed vind klinken, slechte zijn die die jij niet goed vind klinken. Is echt alleen maar smaak

gangsta
23 maart 2002, 13:22
precies, als jij ze goed vindt klinken en wij zeggen dat we ze slecht vinden zou ik ze gewoon kopen...

Mitch
23 maart 2002, 16:24
Da's allemaal wel waar, maar de vraag was waar je op kon letten bij aanschaf nieuwe gitaar. Een paar dingen die je kunt testen hangen wel af van of je voor de twee of drie elementen configuratie gaat.
Let er bij gitaren die zowel humbuckers als single-coils hebben (veel Ibanezjes bijvoorbeeld, of de Fat Strats/Teles) op dat de humbucker niet een veel hogere output geeft (meer volume heeft) dan de single coil. Een klein verschil is nog wel bij te stellen, maar anders moet je je te zwakke single-coil vervangen door één met meer output (kan heel goed, maar het kost wat meer).
Ook het verschil in volume van het hals- en brugelement is iets om op te letten. Soms is het halselement veel zwaarder aanwezig en kun je van zijn lang-zal-die-leven niet met je brugelement een solo doen die qua volume boven de slag van je halselement uit komt.
Sla ook eens een paar hoge noten aan ( met het brugelement áán). Komen die nog wel een beetje tot hun recht ? Een element met een beetje output redt dat wel, maar matige niet. Juist bij de hogere noten wil je vaak wat nadruk leggen of je werkt daar naar toe; lullig als je dan steeds ieler gaat klinken als je omhoog gaat op je hals....
Dit laatste heeft ook wel met het gebruikte hout en de totale constructie te maken hoor, maar het gaat om het idee.
Dit zijn wel de belangrijkste dingen waar je clean op moet letten. Met een vette distortion merk je dit soort verschillen veel slechter op en klinkt het, als in een "koperige" bui bent al snel leuk !

Ik weet niet wat voor budget je te besteden hebt, maar bedenk dat goedkope gitaren nooit en middenklasse gitaren zelden elementen hebben die echt goed zijn. Die zijn echter altijd na verloop van tijd (en weer wat gespaard) te vervangen. Zeker met Epiphone Les Pauls wordt dit veel gedaan, zie de vele verhalen op dit forum (of mijn gebruikersnaam).....

Let bij het kopen van een nieuwe gitaar dus liever op de totale gitaar: hout, lak, stemmechanieken, etc. Elementen zijn volledig naar smaak te koop. EMG's, DiMarzio's, Seymour Duncan.

Veel succes met de gitaarjacht.

Sandman
24 maart 2002, 12:45
Ik geef Seymour Paul groot gelijk. Het is persoonlijk en hangt van meer variabelen af. Ik speelde 7 jaar op een Vester Stratcopy en vond de epiphone les paul die ik vorig jaar mrt kochte echt super spelen. Ik was dus single coils van een lage kwaliteit gewent, dus die humbuckers van epiphone deden als een engeltje in mijn oor piesen. Maar na een dozijn maanden vond ik toch dat ze vervangen moesten worden, aangezien ze nog weinig karakter hadden. Dus nu zitten er een '59 Seymour Duncan en Jeff Beck in. Enorm verschil. Misschien dat ik de JB nog vervang door en custom o.i.d. maar dat zien we nog wel een keer.

Dus als jij ze lekker vind spelen prima. Als je na aankoop betere wil, dan kan dat ook. Kan allemaal. Meningen kunnen veranderen na een poosje.

sash
24 maart 2002, 18:40
Alles kan, koffiekan, wim kan... (erg flauw maar ik kon het niet laten :grin: )

Dirk_Hendrik
24 maart 2002, 19:01
Even doorgaand met de flauwte maar wel on-topic dan (kan):

Seymour Dun-Kan

gangsta
24 maart 2002, 19:51
tar-kan?

sash
24 maart 2002, 22:02
was dan geen turk-an? :grin:

Mitch
24 maart 2002, 22:16
populair bij de meisjes maar zijn muziek is geen zak-an
(ja, als we dan toch bezig zijn:D)

Kitaarhiero
25 maart 2002, 11:49
da's niet mijn pak-an... praat maar weer over gitaren man!