PDA

View Full Version : Rechtshandig spelen op een linkse bas?



iam
4 april 2004, 12:32
test

iam
4 april 2004, 12:33
kan je eigenlijk een linkse bas zo afstellen dat je er rechtshandig op speelt? (heeft dit iemand al gedaan?)

iam
4 april 2004, 12:33
kan je eigenlijk een linkse bas zo afstellen dat je er rechtshandig op speelt? (heeft dit iemand al gedaan?)

Javaca
4 april 2004, 12:39
Ja dat kan.
Maar de knoppen zullen wel wat in de weg zitten.
Paul McCartney heeft dit gedaan met een Jazzbass

koen_V
4 april 2004, 13:23
soms kom je het wel tegen. Het is hetzelfde als een linkse gitaar rechts bespelen. Of het makkelijk is, dat is iets anders, je knoppen staan uiteraard ondersteboven en je cutway aan je onderste fretten zal ook kleiner worden.

AntY
4 april 2004, 13:32
PMC had natuurlijk het omgekeerde gedaan, net als jimi.

andersom kan ook. inderdaad lastig met knopjes en dergelijke, bovendien moet je bedenken dat je ook een nieuwe nut moet kopen. de grote gaatjes moeten juist aan de andere kant zitten.

omdraaien kan niet, een nut slijt namelijk schuin in.


volgens mij geldt hetzelfde ook voor de zadeltjes. heb je een brug waarbij je de zadeltje individueel eraf kunt halen is er geen probleem.


ook je elementen moet je omdraaien geloof ik.

Javaca
4 april 2004, 13:55
Elementen omdraaien hoeft meestal niet.
Enkelspoelen iig niet.
3puntshumbuckers bijv wel maar het hoeft niet.

iam
4 april 2004, 14:15
ok... ik heb het idee al laten varen :)

veel te veel werk...

ik ben gewoon op zoek naar een goedkoop basje (liefst shortscale)

en had daarbij aan de epi eb 0 gedacht

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_epiphone_ebo_sgstyle_ebass_sw_prodinfo.html ?sn=a3e53ac60187995f13fbc687fab27200

ofwel aan een OLP MM copie

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-166993.html

wat denken jullie? (budget is écht beperkt)

koen_V
4 april 2004, 15:10
maar je wilt van een linkse bas een rechtse maken?
Je zou die bassen toch nieuw kopen zag ik? waarom koop je dan niet gewoon die bas nieuw en rechts?? of heb ik je verkeerd begrepen :-?

als je toch een short-scale bas wil zou ik in uw plaats een fender musicmaster bas kopen. Die zijn 2de hands wel te vinden voor een 400€.

Maar ik denk niet dat het echt nutig is om te denken, dat een short-scale beter is als je eigelijk een gitarist bent.
En die musicman is ook geen short-scale