PDA

View Full Version : Zelf een schakeling bouwen!



bartkruizenga
3 april 2004, 22:39
test

bartkruizenga
3 april 2004, 22:41
zoals jullie weten (de bassisten onder ons) heeft het equalizerpedaaltje
yamaha NE-1? natan east geen switch...
zo kan ik em niet intrappen als ik bijv. een boost ofzo wil.
kan ik misschien zelf een schakelaar inbouwen, of raden jullie mij dit af?
nog rare dingen waar ik rekening mee moet houden?

bart

V!N
4 april 2004, 14:44
In plaats van je pedaal te vernielen, kun je misschien beter een eenvoudige "bypass box" maken.
Dit is een pedaaltje met een send/return voor je effect(en) en een in- en uitgang. Met een stompswitch kies je tussen: een volledig true bypass signaal, of het signaal met je effecten erbij.

Hoewel ik true bypass erg overgewaardeerd vind, vind ik een doosje als dit erg handig voor effecten die écht toon zuigen, zoals wah-pedalen.

Fuhgawz
4 april 2004, 15:17
Voor een pedaal als de equaliser van de topicstarter is zo'n "bypass box" toch wel handig. Weet je toevallig een site waar je een goede kunt vinden?

birt
4 april 2004, 16:04
het lukt me niet om een nieuw topic te starten dus "hack" ik even deze omdat die er toch ook wel een klein beetje mee te maken heeft denk ik

ik zou willen beginnen met het maken van een effect (een fuzzface)
maar
-ik weet niet hoe ik een schema moet lezen
-ik weet hoe een weerstand en een potmeter eruit ziet en dat is het zowat, ik heb heel veel elektrische onderdeeltjes maar weet niet wat ze zijn (hoe herken ik diodes? en het verschil tussen germanium en silicium?)

wie kan mij helpen?

Antal
4 april 2004, 17:13
Ik zou als ik jou was eerst maar beginnen je een beetje te verdiepen in elektronica, anders wordt het denk ik erg lastig.

Maar misschien heb je hier wat aan, staan stap voor stap uitgelegt hoe je een fuzzface bouwd:

http://home.zonnet.nl/osbruil/fuzzfacetour.html

Succes

aad
4 april 2004, 17:38
het lukt me niet om een nieuw topic te starten dus "hack" ik even deze omdat die er toch ook wel een klein beetje mee te maken heeft denk ik

ik zou willen beginnen met het maken van een effect (een fuzzface)
maar
-ik weet niet hoe ik een schema moet lezen



Als volgt voor audio:
Een schema bestaat uit een aantal te onderscheiden gedeeltes.
1. De voeding. Plus en min dus. De stroom gaat van plus naar min en veroorzaakt een bepaalde spanning over de weerstand die in die leiding zit. Vergelijk met de waterleiding. Daar staat een bepaalde druk op. Als je de kraan een beetje open draait gaat er water stromen. Die stroomt dus van plus naar min. Als je de kraan steeds meer en minder opendraait krijg je ook meer en minder water. (duh).

Hebben we meteen de buis en de transistor gehad, dat was die kraan.

2. Waar het eigenlijk om gaat:
Een buis of transistor versterkt de aangeboden spanning (buis) of stroom (transistor) naar een sterkere spanning/stroom aan de uitgang.
Vergelijk de kraan dus als het ware als een versterkend element. Met de hand zou je de 4 bar druk (ongeveer dacht ik) nooit kunnen regelen. Door de kraan wordt de kracht van je hand versterkt als het ware.

Voor het versterkend element in audio is het nodig elke buis/tr. in te stellen op een voorspanning/stroom, anders werkt zo'n ding niet goed. Hiervoor zijn weerstanden, condensatoren en soms diodes enzovoorts nodig. Voor filtering bijvoorbeeld bij toonregeltrappen, of voor een extra "boost" in frequentie van een bepaalde toon.



-ik weet hoe een weerstand en een potmeter eruit ziet en dat is het zowat, ik heb heel veel elektrische onderdeeltjes maar weet niet wat ze zijn (hoe herken ik diodes? en het verschil tussen germanium en silicium?)

wie kan mij helpen?

Weerstanden hebben een lineaire weerstand d.w.z. dat die weerstand altijd hetzelfde is ongeacht de frequentie van het signaal.
Condensatoren hebben een ander soort weerstand. Die is afhankelijk van de frequentie van het aangeboden signaal, Hoe hoger het signaal des te minder weerstand. en omgekeerd natuurlijk.

Diodes laten de stroom maar in 1 richting door, afgezien van een heel kleine "lek" stroom. Bij sommige diodes zijn die lekstromen niet zo klein. Daar zijn die stromen afhankelijk van de aangelegde spanning en de doorslagspanning van de diode. De doorslagspanning is de spanning waarbij die diode gaat geleiden.
Dit noemt men zener-diodes.

Met een multimeter kun je testen hoe een diode geleid en zo kun je 'm dus mede herkennen.

Nou tot zover mijn aandeel, ik hoop dat je d'r wat aan hebt en zo niet, nou ja dan niet! :-D

birt
4 april 2004, 18:56
Ik zou als ik jou was eerst maar beginnen je een beetje te verdiepen in elektronica, anders wordt het denk ik erg lastig.

Maar misschien heb je hier wat aan, staan stap voor stap uitgelegt hoe je een fuzzface bouwd:

http://home.zonnet.nl/osbruil/fuzzfacetour.html

Succes

heel duidelijk allemaal maar ik zou een site willen waar staat wat de onderdelen zijn en hoe ze eruit zien irl en op een schema, als ikd at weet kan ik beginnen

Speeddemon
4 april 2004, 19:08
birt:
check www.diystompboxes.com
www.geofex.com
en voor verschillende onderdelen en plaatjes daarvan:
http://www.smallbearelec.com/Ordering/Stocklist.htm

V!N
4 april 2004, 19:09
Juan Carlos van Smallbox heeft een paar meesterlijke tekeningetjes online gezet die ik niet had toen ik begon met zelfbouwen.

http://smallbox.zeonhost.com/index.php

Mja, jullie nieuwelingen wordt het maar mooi makkelijk gemaakt ! :lol:

http://smallbox.zeonhost.com/projects/fface/fface.gif

birt
4 april 2004, 19:12
tnx dudes!!! :)

bartkruizenga
5 april 2004, 14:59
hebben jullie dan nog suggesties voor bypass boxjes met een goede prijs kwaliteit verhouding?

bart

V!N
5 april 2004, 17:51
hebben jullie dan nog suggesties voor bypass boxjes met een goede prijs kwaliteit verhouding?

bart

Die bestaat niet, de prijs is te hoog omdat het niet meer is dan een knopje aan wat jacks in een doosje. Doe eens ruig en zet er ook nog een ledje aan een batterij bij en je ziet waarempel nog of je het droge signaal te pakken hebt, of dat met het geluid van de effectlus.

Loop-Master heeft een goedkope kalme versie:
http://www.loop-master.com/catalog/product_info.php?products_id=46

Bij Banzai Effects is de ruigere versie met een led weer erg goedkoop:
http://www.banzaieffects.com/europe/products/trueby.htm

Beiden hebben ook spul met meerdere loops op de site te staan.

Je kunt ook mij mailen, ik heb nu niet alle onderdelen in huis, maar anders is zoiets echt minutenwerk voor mij. Ik heb er al genoeg van gebouwd, de ruige versie met led, natuurlijk.
Het scheelt je in de prijs ook nog eens een slok op een borrel.

bartkruizenga
5 april 2004, 22:12
srry, misschein komt het een beetje dom over, maar heb je ook de schema's van hoe je zoiets moet solderen? vast aardig simpel...

nog suggesties van het bouwen van zoiets?

bart

V!N
6 april 2004, 14:42
Het allereenvoudigste is lezen hoe een stompswitch aangesloten hoort te worden:
http://www.banzaieffects.de/products/bigpict/switch.gif

hadv
6 april 2004, 23:32
V!n

een 3x3 switch is niet te solderen als je de orientatie van de schakelaar niet kent !!!
ik vind dit te complexe plaatjes voor een beginneling
zo te horen weet hij het verschil niet tussen een tremolo-arm en een soldeerbout (tip: de tremolo-arm heeft geen snoer voor in het stopkontakt, de soldeerbout wordt na verloop van tijd heet :razz: :razz: )

bartkruizenga
7 april 2004, 16:10
wat is zo'n stompswitch?

kan je iets meer uitleggen?

zo te zien is het een soort universele schakeling ofzo....

iets meer uitleg graag!

V!N
8 april 2004, 22:57
wat is zo'n stompswitch?

kan je iets meer uitleggen?

zo te zien is het een soort universele schakeling ofzo....

iets meer uitleg graag!


Een stompswitch is een schakelaar die je moet indrukken (met de voet). En uitleg behoeft die schakeling van Banzai niet, logische beredenering wel.
Input, output .. effect in, effect out .. Wat kan ik daar over zeggen zonder exact te herhalen wat er daar al perfect kort en bondig wordt uitgelegd ?

Aarding en aansluiting op de jacks misschien, bij deze dan:
Als er iets staat als in, out, send, return, gaat van daar een draadje naar dat deel van de jack dat het puntje van de plug raakt. Wat de rest van de plug raakt is aarde, verbind die onderling met elkaar.


Maar toon eens wat initiatief, speur eens met google naar al die nieuwe termen die je hier voor het eerst zit.
Als je hier zo weinig over weet, heb je aan zulke artikelen een stuk meer dan dat wij hier alles vraag voor vraag voor je voorkauwen.

bartkruizenga
10 april 2004, 16:13
de meester heeft gesproken....

je hebt helemaal gelijk, nadat ik het bericht had geplaatst had kwam ik er ook net achter. :)

ik kan weleens gaan prutsen.. hoeveel gaat me dat kosten?
nog speciaalzaken hiervoor, of moeten ik ze uit afganistan bestellen?

bart

V!N
10 april 2004, 16:53
Mooi, nu komen we ergens.

Ik haal onderdelen uit alle uithoeken van de wereld en omstreken, maar ik zoek dan vaak erg speciale dingen.
Als je het bij dit ene pedaal wilt laten, kun je het beste alles bij één goed adres vandaan halen.

En zo komen we bij Steve Daniels van Small Bear Electronics:
http://www.smallbearelec.com/

Kijk bij "Stock" naar wat je wilt hebben en vul dit in bij "Shopping Cart".
Ik heb zelf deze twee vensters graag naast elkaar als ik bij Steve langs ga.

Wat je nodig hebt en hoe duur het wordt, hangt totaal af van wat je wilt maken. Enkele loop, dubbele loop, met of zonder led(s) (erg belangrijk, met ledjes moet je een batterij of andere manier van voeding erbij zien te doen).

Ben je daar al uit ? Een enkele loop zonder led is het eenvoudigst en als het alleen voor je EQ is, heb je ook niet veel meer nodig dan dat.

Dingen die je in ieder geval nodig gaat hebben:
- behuizing
- stompswitch
- een paar voet vertind draad (geïsoleerd kan ook, maar dan moet je een hele spoel kopen)
- jacks, 4 mono in het eenvoudigste geval

Optioneel:
- rubberen voetjes (wel aan te raden als het niet op een pedalenbord komt)

In geval van meerdere loops of ruige led:
- batterij-clip of -lade
- adapter ingang
- led(s)
- led bezel(s)