PDA

View Full Version : framus ???



glacius
3 april 2004, 20:49
test

glacius
3 april 2004, 20:52
ik heb sins vrijdag een framus acoust. gitaar 12 snaar erbij (gekregen van een collega)

nu vraag ik me af wat er bekend is van framus..
hij is electracoust
sunburst

alleen heeft nog wel wat werk nodig,... hals staat te hol en intonatie kan beter

maar is het de moeite waard ??

alvast bedankt !

jpb
3 april 2004, 21:08
Ik heb een keer een (LP-hoes) foto van Wim Overgauw gezien waarop hij een Framus archtop bespeelde; dan zal het toch geen brandhout geweest zijn..... Dat is alles wat ik weet van Framus.

glacius
4 april 2004, 13:42
ik denk dat ik hem speelbaar ga maken.. oppoetsen en vijlen @ marktplaats ofzo

frets zien er nog netjes uit, hals moet beetje afstellen maar kan niet teveel in 1 keer
hals is niet getordeerd
zit een element in maar weet niet wat het doet, nog niet geprobeerd namelijk ...

wat zou hij waard kunnen zijn ??

moet nog ff een foto ervan maken.

wietse
4 april 2004, 14:52
framus is een duits merk dat gewoon goede gitaren maakt , het merk heeeft enige jaren niet bestaan maar is toch weer opnieuw opgestart.
is niet zo bekend maar zeker niet slecht.

bert k
4 april 2004, 15:18
Jazeker, Framus was tot ongeveer de jaren 80 een goed Duits B-merk. Later is een deel van Framus doorgegaan als Warwick! En die maken toch geen slechte basjes...

gertgert
1 november 2006, 16:28
kent iemand een site met foto's van oude modellen framussen?
google helpt niet.
ik heb een SH-50, en de enige info die ik heb is in het Deens:

Så fik jeg endelig svar fra Framus i Tyskland. Utroligt hvad de kunne sige ud fra to meget meget MEGET dårlige billeder...Men: Model: Amateur 5/1-50 Bygget mellem 1955-1960 (det sku jeg så ku finde ud af ved at kigge på label eller bag på hovedet - men der står virkeligt overhovedet ikke noget!) Top: solid spruce Sides: solid maple Back: laminated flamed maple veneer Neck: mahagoni Fingerboard: rosewood

Mijn Deens is niet meer wat het geweest is..
Verder weet ik dat ie uit de 'bavaria-fabriek' komt, maar dan houdt het verder op. Omdat de brug kwijt is wil ik een replica maken. Een foto van een originele SH-50 zou dus erg welkom zijn...

gertdm
1 november 2006, 16:39
de 12strings van framus lopen niet over van kwaliteit.
Framus is een degelijk B merk die elektriese, akoestiese gitaren bouwt en banjo's en mandolines. De banjo's van Framus zijn niet slecht en hun duurdere modellen kunnen concureren met sommige instapmodellen van de duurdere merken in de USA (wat n mondvol)
ik heb zelf een Framus Derroll Adams banjo uit de jaren 70 en die is gewoon goed.

De 12strings echter is een ander verhaal. Ze hebben door hun constructie en houtsoorten een dichte sound, weinig projectie maar wel oerdegelijk in gebruik.Er werden verschillende typen gebouwd.
Een foto is welkom.

ook zou je eens contact op kunnen nemen met Zwier gitaarbouw in vlissingen
of Artnos (gitaarbouw) in Vlissingen. Beiden hebben regelmatig Framussen onder handen.
Ik weet dat Aart (van Artnos) er wel eens restaureert
http://www.artnos.nl

Boom-chick-Franky
1 november 2006, 21:22
kent iemand een site met foto's van oude modellen framussen?
google helpt niet.
.
Kijk maar even op http://www.framus.de
Hier kun je ook alle typenummers van oudere modellen terugvinden(bij Vintage-models)
Heb zelf ook nog eens een framus-nashville gehad.
Op zich best een degelijke gitaar, maar ook halsproblemen(de hals stond bol en was niet meer bij te stellen)
Eigenlijk was dit m`n eerste gitaar en ik heb er toch veel speelplezier van gehad!!

Groeten Frank

gertdm
2 november 2006, 05:24
misschien beetje off topic maar ik weet dat er ook veel mensen iets met Egmond gitaren hebben of er soms vragen over hebben.
Zie hier:
http://home.wanadoo.nl/wimmarkenhof/