PDA

View Full Version : Stemmen



InSiEj
22 maart 2002, 20:46
Helaas moest ik vorig jaar stoppen met gitaarles. Daar baal ik dus best van,. maar goed moet ook mijn examen halen. Nu stond mijn akoestische gitaar een tijd lang in de hoek en nu wil ik er toch wel weer een beetje mee gaan spelen. Het probleem is ik krijg hem niet meer goed gestemd. Zijn daar soms computerprogramma's voor of zijn daart andere oplossingen voor?

jaccoos
22 maart 2002, 22:43
als ie al een jaar ongebruikt is, kun je er beter even een setje nieuwe snaren op zetten. haal dan meteen een stemapparaat bij de muziekwinkel en klaar. overigens kan het ook op de pc, met een programma van ap guitar tuner heet. als je op dit forum zoekt kan je misschien een link vinden want volgens mij heb ik dit eerder vertelt.

succes

dirkw83
22 maart 2002, 22:50
je kunt ook een liedje downloaden, daarvan de akkoorden te weten komen en dan checken of het klopt. Dat doe ik altijd.

christian
23 maart 2002, 12:22
op die manier kan je je snaren toch niet stemmen als je bijvoorbeeld een B akkoord moet spelen en dan hoor je dat niet helemaal mooi klinkt welke snaren moet je dan stemmen?
je kan beter een melodie spelen waar op alle snaren gespeeld word en dan kan je horen of je gitaar goed gestemt is of niet en dat is de makkelijkste manier je kan ook een toonladder gebruiken om je gitaar te stemmen toonladder c bijvoorbeeld

Kjiratsiekoedel
23 maart 2002, 14:40
Een tuner kopen of downloaden is het beste.

Ik heb ook een CD met daarop de tonen van de snaren, dan kan je je gitaar stemmen op het gehoor.

dirkw83
23 maart 2002, 19:18
simpel. Kijk, je hebt bijvoorbeeld Standing still van jewel.

Je weet dat het standaard stemming is en dat de intro Bm is. Nou, zet het liedje op en speel een Bm. Is het te laag, dan moeten alle snaren verdraaid worden.
Snaar voor snaar stemmen kan trouwens iedereen toch wel goed?

InSiEj
24 maart 2002, 18:23
Ja, kijk zo heb ik dat ook wel geleerd, maar al is mijn E snaar al anders dan kan ik het niet. Maar ik heb nu zo'n stelprogramma en nu probeer ik het daarmee

DOLBY
25 maart 2002, 15:55
Volgens mij onderschat je jezelf. Als je kunt horen dat je gitaar niet goed gestemd staat, dan kun je ook stemmen want dat is een kwestie van goed luisteren. Ik neem aan dat je geen absoluut gehoor hebt, dus je moet eerst een goede referentie zoeken, bijv zoals Dirkw83 doet (wel oppassen want sommige nummers gebruiken niet standaard stemmingen) Dan kun je vanuit één goede snaar alle andere stemmen.
Ik ben niet zo voor stemapparaatjes; door op je gehoor te stemmen train je je gehoor beter voor als je je snaren gaat opdrukken (k weet t, dit is een akoestisch forum, maar toch)

InSiEj
25 maart 2002, 18:40
Hmmz, dus als ik het goed begrijp kan ik dus met behulp van 1 liedje een gitaar stemmen.

Ik zat net te denken. Je hebt dat nummer van Nirvana, weet ff niet meer wel nummer. Maar daar gebruik je alleen maar de E snaar van. Als ik die goed stem, zou ik de rest kunnen stemmen als ik het goed begrijp?

Dit nummer bedoel ik.

11\66/44\99

\ slide omlaag
/slide omhoog

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: InSiEj op 2002-03-25 18:41 ]</font>

jaccoos
26 maart 2002, 16:49
Das teen spirit :wink:. tja dat kan wel, maar zou beter een rustig liedje zoeken met gitaar. als we met nirvana bezig zijn, neem dan polly. dat begint met G (als ik het goed zeg uit m'n hoofd). maar dan nog, een stemapparaat is nog altijd nauwkeuriger dan het beste gehoor. Ik krijg tonen nooit zuiver in fase en volgens mij lukt dat bijna niemand

InSiEj
26 maart 2002, 17:27
Hoe duur is zo'n apparaatje ongeveer?

jaccoos
26 maart 2002, 20:59
€25,-

PeArLjAm
26 maart 2002, 21:07
Op 2002-03-26 16:49, schreef jaccoos:
Das teen spirit &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">. tja dat kan wel, maar zou beter een rustig liedje zoeken met gitaar. als we met nirvana bezig zijn, neem dan polly. dat begint met G (als ik het goed zeg uit m'n hoofd). maar dan nog, een stemapparaat is nog altijd nauwkeuriger dan het beste gehoor. Ik krijg tonen nooit zuiver in fase en volgens mij lukt dat bijna niemand


Polly begint met een e-accoord. Zal ik nooit vergeten was het eerste liedje dat ik kon :grin:

DOLBY
27 maart 2002, 16:15
Kan wel zijn dat een stemapparaat nauwkeuriger is dan gehoor, maar muziek is geen wiskunde. Goed stemmen blijft een compromis, Zeker bij akoestische gitaren zonder compenserende zadel en kam kan de stemming bij open snaren goed zijn en verderop de hals minder. Ik stem als volgt: lage E-snaar flagiolet op 5de fret gelijk met hoge E-snaar.
lage E-snaar flagiolet 12de fret gelijk met D-snaar tweede vakje.
Dan D-snaar flagiolet 12de fret gelijk met G-snaar 7de vakje en B-snaar 3de vakje
Dan G-snaar 2de vakje gelijk met A-snaar flagiolet 12de fret.

jaccoos
27 maart 2002, 16:40
Op 2002-03-26 21:07, schreef PeArLjAm:


Op 2002-03-26 16:49, schreef jaccoos:


Polly begint met een e-accoord. Zal ik nooit vergeten was het eerste liedje dat ik kon


je hebt helemaal gelijk. het tweede is een G. :wink:

sleep_to_saturate
27 maart 2002, 17:13
Ik heb nog een leuke tip voor als je een keer je stemapparaatje vergeet..
De telefoontoon als je hem gewoon opneemt is een A.
Dus effe naar een telefoon, hoorn oppakken en stemmen. :smile:

Kjiratsiekoedel
27 maart 2002, 18:00
Ook bij digitale toestellen?

dirkw83
27 maart 2002, 20:40
jeminee zeg. Hoe kom je achter zoiets!

Wat denk je dan als je regen op je dak hoort vallen? "Oh, dat is weer een Bm?"
:smile:

dirkw83
27 maart 2002, 20:45
Liever een E5. Een E en een G; dat klinkt niet. Dan een Em maar dat past niet in Polly natuurlijk.

Nou ja, je hoeft het niet per snaar te doen. Da's veel lastiger. Je kunt het beter op akkoorden doen; dat gaat perfect. Ik gebruik altijd 'only dreaming' van k's choice. Ik sla gewoon een G#m aan en als het niet klopt dan gaan we draaien :smile:. Zit ik helemaal in de knoei dan haal ik 'You' van Judith er nog bij. Moet toch lukken.

writer
1 april 2002, 11:35
wat zou je denken van de kpn telefoonlijn???
de kiestoon is een A