PDA

View Full Version : verband tex-mex elementen & brom?



RudeRuud
22 maart 2002, 20:32
Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een mexicaanse fender (fat) strat. Nu heb ik alleen nogal last van een brom: zodra ik de metalen delen van m'n gitaar aanraak is 't aarde en is 't weg. Het ligt niet aan de versterker: bij elke versterker waar ik 'm inplug hetzelfde verhaal. Ook de kabel is het probleem niet en voor zover ik het kan beoordelen is ie helemaal goed geaard. Ik zie niet waar het 'm anders nog in kan zitten dan in de elementen: heeft iemand ervaring met de tex-mex elementen? Gr. Ruud

lars
23 maart 2002, 00:14
als je metaal aanraakt en het houd op ligt het niet aan de elemtenten maar aan de aarde, mischien dat het binnenwerk (de bedrading van de elementen onderling niet klopt maar ik dnek dat je versterker niet goed geaard is. check of het spotcontact ook wel echt geaard is en draai evenueel de stekker om

Mitch
23 maart 2002, 16:27
Die herrie als je de snaren niet geaard hebt had ik op mijn Epi LP ook. Dit was deels opgelost toen de elementen beter waren afgeschermd, maar was pas echt OK toen de bedrading veranderd/vervangen werd. Hij is nu echt doodstil als je het volume hebt dichtgedraaid. Voorheen moest ik tijdens opnames altijd goed mijn vingers op de snaren houden, erg irritant.

Ik zou het niet te snel in je versterker zoeken.

poeyerke
24 maart 2002, 11:59
Is het electriciteitsnet waar de versterker op aangesloten is GOED geaard? Dit is meestal het probleem.
Ander moet je het inderdaad zoeken in de aarding van je gitaar.

RudeRuud
24 maart 2002, 19:52
Aan de aarding van het lichtnet ligt het absoluut niet: waar ik ook speel, op welke versterker ook, ik houd er last van.

PeArLjAm
24 maart 2002, 20:49
Als ik het goed heb zijn de texmex elementen overwonden elementen, dus zijn ze eerder gevoelig voor brom. Ga niet te dicht bij je versterker staan, richt je gitaar niet de kant van je versterker op. Ik heb zelf ook altijd dat mijn elementen gaan brommen als ik dicht bij mijn amp (of een ander electrisch apparaat) sta.

Sj03rd
24 maart 2002, 21:04
Ik heb hier dus ook af en toe last van.
Laatst hadden we een optreden en dus alle lampen en de PA zat allemaal op dezelfde groep. En mijn versterker maakte bij de distortion een KL*T*HERRIE! Als ik een beetje draaide ging het wel redelijk maarja....ik kan niet de hele avond schuin op het podium staan. :grin: Als de andere gitarist zijn gitaar erop aansloot werd t wel iets minder maar was t nog niet weg. Zou dit ook aan mijn versterker kunnen liggen (alles was goed geaard namelijk). Ik heb wel humbucker elementen dus die zullen t ook wel versterken neem ik aan??

PeArLjAm
24 maart 2002, 21:07
Humbuckers zouden de "hum" (brom) juist weg moeten nemen dus daar zal het probleem niet liggen denk ik.