PDA

View Full Version : HELP! (Hoe lees je tablatuur?)



Mereltje
3 april 2004, 14:56
Hey mensen:)
Ik heb al een tijdje gitaar les, en dat gaat aardig de goede kant op.. maar nou wil ik ook een beetje bekende liedjes gaan spelen, maar! die staan op tablatuur, en dat kan ik dus niet lezen.. :( noten lezen gaat me makkelijk af.. maar daar kan ik bijna niks van vinden.
Kan iemand mij helpen door mij beetje uit te leggen hoe ik tablatuur moet lezen? of een site geven waar beetje bekende liedjes op staan maar niet in tablatuur? ik hoop het echt!

kusje!

mereltje

BlackSun
3 april 2004, 15:14
Tablatuur is best makkelijk:

De lijnen stellen je snaren voor, Onderste lijn = 6e snaar(de lage E dus)
de cijfers stellen de fret posities voor, meerdere cijfers boven elakar betekent dus tegelijkertijd spelen , dus vaak een akkoord.



E-------------1--
D-------------1--
B-------------2--
G--------3----3--
A-----2-------3--
E--1----------1--


Dit betekend dus eerst E snaar op fret 1 aanslaan(F), dan fret 2 op A- snaar(B), en 3 op G snaar, en je eindigd met een F barre akkoord, snappie? :)

Succes

Electrical Storm
4 april 2004, 00:45
Meestal staat boven de tablatuur wel een soort legenda (bijv h= hammer on, p = pull-of enz)

Verder is het inderdaad hardstikke makkelijk, en je kunt er verder mee komen dan met noten lezen. Misschien is het ook eens slim om een programma als GuitarPro te downloaden. Je kunt er zo vast wel achter komen hoe tablatuur werkt

Harry
5 april 2004, 12:17
kusje terug hoor, maar kun je het onderwerp even aanpassen? Als er alleen 'help' staat heb je kans dat je topic door minder mensen gelezen wordt.

Electrical Storm
5 april 2004, 14:06
Ja, verander het in "kusje" ofzo... :D

hadv
6 april 2004, 23:11
Blacksun

hoe heb jij je gitaar gestemd ????????????? :???: :???:
de mijne is (van laag naar hoog): E, A, D, G, B, E
en dat akkoord snap ik niet
wat is dat er voor een
en wat moet die barre over dat akkoord heen ?????
als je iemand wat wil uitleggen moet je het wel goed doen, hier heeft niemand iets aan :evil: :evil: :evil:

Preacher
7 april 2004, 06:14
Het staat erbij E-A-G-B-D-E

Tim Huybreckx
7 april 2004, 09:24
Blacksun

hoe heb jij je gitaar gestemd ????????????? :???: :???:
de mijne is (van laag naar hoog): E, A, D, G, B, E
en dat akkoord snap ik niet
wat is dat er voor een
en wat moet die barre over dat akkoord heen ?????
als je iemand wat wil uitleggen moet je het wel goed doen, hier heeft niemand iets aan :evil: :evil: :evil:

Mja, normaal is het E A D G B E, althans dat staat op alle tab sites.
Dat akkoord is ook niet echt moeilijk. Je kijkt alleen verticaal en stap voor stap. Eerst speel je de dikste snaar met je vinger tussen/op de eerste fret, daarna de 2e met je vinger tussen/op de 2e fret, ... Het F barre akkoord speel je zo: wijsvinger verticaal over de hele hals tussen/op de 1e fret, je middelvinger tussen/op de 2e, je ringvinger en pink tussen/op de 3e. Je moet wel een tijdje oefenen want dit is niet zo simpel in het begin.

ff een foto ter verduidelijking (dit ben ik niet!!)

http://users.pandora.be/maverick82/FBarre.jpg

BlackSun
7 april 2004, 18:38
Wahahah, wat een halve zool ben ik!! ik heb mn gitaar normaal gestemd hoor, alleen op de tab verkeerd geschreven...
Enneuh, wat is er raar aan een barre akkoord??

Mereltje
6 mei 2004, 17:32
Meestal staat boven de tablatuur wel een soort legenda (bijv h= hammer on, p = pull-of enz)

Verder is het inderdaad hardstikke makkelijk, en je kunt er verder mee komen dan met noten lezen. Misschien is het ook eens slim om een programma als GuitarPro te downloaden. Je kunt er zo vast wel achter komen hoe tablatuur werkt

guitarpro.. wat is dat voor programma.. en waar vind ik het? :$

Luca P
6 mei 2004, 17:53
Als ik jou was zou ik me alleen op gewoon notenschrift concentreren.
Daar heb je veel meer aan!
Tabs zijn nu eenmaal veel beperkter.
Wel handig als je geen muziek kan lezen uiteraard.
Maar het conservatorium op gaan met tabs??
Kdenk niet dat het iets wordt.

Mereltje
6 mei 2004, 22:58
nee joh.. ik wil niet naar het conservatorium ik wil gewoon beetje spelen.. en niet alleen die veel te onbekende muziek van veel te lang geleden die niemand kent... daarom wil ik wat bekendere liedjes.. maar die staan *meestal* in tabs.. daarom wil ik tablatuur kunnen lezen.. maar niet echt om er op verder te gaan gewoon beetje voor de lol :razz:

schaap
6 mei 2004, 23:02
www.power-tab.net
Soortgelijk programma als Guitar Pro alleen dan makkelijker aan te komen :cool:

Lenweë Míriel
16 augustus 2004, 12:11
ja oke snap maar wat betekend het volgende:(':???:')

h - hammer on
p - pull off
b - bend string up
r - release bend
/ - slide up
\ - slide down
v - vibrato (sometimes written as ~)
t - tap (with strumming hand)
x - muted, struck string

in bepaalde nummers komen deze tekens voor maar ik weet niet wat het betekend

alvast bedankt :???: :???:

phantom666
2 september 2004, 17:38
h - Je mept met een vinger van je linkerhand de snaar tegen de hals
p - Je tokkelt de snaar met je linkerhand (vaak in combinatie met hammer on)
b - Je duwt met je linkerhand de snaar omhoog (1/2 bend: de noot klinkt een halve toon hoger, full bend: de snaar klinkt een hele toon hoger), lukt het best met een elektrische gitaar
r - je laat hem terugzakken van het bovenstaande, spreekt voor zich
/ - bv: --4/7--, je behoud de druk op de snaar maar je beweegt je vinger over de hals naar je rechterhand toe (hier van fret 4 naar 7)
\ - zie boven maar dan bijvoorbeeld zo: --7\4--
v - Je laat de vinger op de snaar trillen (wel tegen de hals houden), op elektrische gitaren zit hier een hendel voor maar deze laat ALLE snaren vibreren
t - je tikt met je rechterhand tegen de snaren en dempt ze meteen
x - je legt de vinger van je linkerhand op de snaar en slaat hem aan, niet doordrukken tot de hals. Ook dot komt elektrich beter tot zijn recht.

pm - palm mute: je houdt de palm van je rachterhand heel licht tegen de snaren, zo klinken ze veel doffer: een soort basgitaar-klank

** De auteur is uitgegaan van een rechtshandig speler/gitaar. voor linkshandige spelers/gitaren dient het woord rechts vervangen te worden in links en vice versa. De auteur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor fysieke danwel mentale schade ten gevolge van nalatigheid over dit feit**

phantom666
2 september 2004, 17:39
h - Je mept met een vinger van je linkerhand de snaar tegen de hals
p - Je tokkelt de snaar met je linkerhand (vaak in combinatie met hammer on)
b - Je duwt met je linkerhand de snaar omhoog (1/2 bend: de noot klinkt een halve toon hoger, full bend: de snaar klinkt een hele toon hoger), lukt het best met een elektrische gitaar
r - je laat hem terugzakken van het bovenstaande, spreekt voor zich
/ - bv: --4/7--, in dit geval behoud je de druk op de snaar maar je beweegt je vinger over de hals naar je rechterhand toe
\ - zie boven maar dan bijvoorbeeld zo: --7\4--
v - Je laat de vinger op de snaar trillen (wel tegen de hals houden), op elektrische gitaren zit hier een hendel voor maar deze laat ALLE snaren vibreren
t - je tikt met je rechterhand tegen de snaren en dempt ze meteen
x - je legt de vinger van je linkerhand op de snaar en slaat hem aan, niet doordrukken tot de hals. Ook dot komt elektrich beter tot zijn recht.

pm - palm mute: je houdt de palm van je rachterhand heel licht tegen de snaren, zo klinken ze veel doffer: een soort basgitaar-klank

** De auteur is uitgegaan van een rechtshandig speler/gitaar. voor linkshandige spelers/gitaren dient het woord rechts vervangen te worden in links en vice versa. De auteur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor fysieke danwel mentale schade ten gevolge van nalatigheid over dit feit**