PDA

View Full Version : Fender HotRod Deville...



Helter Skelter
3 april 2004, 13:53
lectori salutem,

omdat mijn huidige amp inmiddels in de herfst van zijn bestaan is aangekomen ben ik alvast voorzichtig op zoek naar een nieuw bakkie.Een serieuze kandidaat is de Fender HotRod Deville(60W, 2x12 of 4x10)

Heeft iemand hier ervaring met deze versterker? en wat is o.a. nou precies het (geluids)verschil tussen de 2 uitvoeringen?

Tell me! 8-)

o ja: ik speel 'van-alles-en-nog-wat' behalve metal and beyond

Fuhgawz
3 april 2004, 13:58
Het verschil is dat de ene uitvoering 4 speakers van 10" heeft en de andere 2 speakers van 12" geloof ik. Wat dit voor invloed heeft op je geluid weet ik niet. Misschien dat je ze beter zelf een keer allebei kunt keuren om erachter te komen?

godman
3 april 2004, 17:11
ik heb de 4x10 versie en ik moet zeggen dat ie echt een geweldig clean geeft!!
de scheur is echt super voor blues ,maar wel minder voor het hardere werk.

sash
3 april 2004, 18:29
Ik wil de pret niet bederven, maar ik vind het verschrikkelijke versterkers. Het clean heeft bijna niets met Fender te maken en tja de overdrive... daar laat ik me geeneens over uit.

De versterker is in elkaar gezet met vrij slechte parts. Dat hoor je duidelijk terug. Als er wat kapot gaat is het vrijwel onmogelijk om het te repareren, tenzij je het door de dealer laat doen, maar dat kost weer een godsvermogen en ben je hem vaak maanden kwijt.

Kijk eens naar een ouwe Twin. Makkelijk te reparen en te modificeren en kost waarschijnlijk net zo veel of zelfs minder dan een Hot Rod. Ook heel wat degelijker dan de troep die Fender nu produceert.

Post dit topic ook eens in vintage versterkers en de meesten zullen je hetzelfde laten weten.

nicoverduin
3 april 2004, 20:22
Ik heb vandaag nog bij een kennis een test gedaan met verschillende eindbuizen op een deville met 2 x 12. Hij was nu nog uitgerust met een 2 tal Sovtek 5881. We hebben de volgende buizen getest:
- RCA 6l6 GC blackplates
- Ruby 6L6
- Oude Fender 6L6GC uit een Mesa Boogie
- NOS Jan 6l6WGB Philips
- Nog een setje Jan 6L6WGB General Electric
De ruby's vielen af door te veel hoog
De RCA's wilde hij gelijk overnemen. Echter een begon wat rood te gloeien. Dus ik denk dat het einde oefening wordt (helaas)
De Fender 6L6GC vielen af (rammel in een van de buizen).
uiteindelijk heeft hij het setje van Philips erin gelaten. Een goede 2e.

De klank vond ik en hij prima. Wel wil hij nog eens andere speakers proberen. Nu zitten er Celestions in (weet niet meer welke) maar die werden wat schel in het hoog.
De versterker is uitgerust met een solidstate Reverb. Dat heb ik ook al eens meegemaakt in een Peavey. Mij iets te iel.

Voor wat betreft de rest, tja printplaten kunnen het duur maken. Maar dan alleen als je wilt sleutelen aan de versterker. Wil je dat niet, dan heb je volgens mij een prima versterker.

Uiteindelijk gaat het erom hoe je zelf de klank ervaart en niet wat anderen van de klank vinden.

Dus als je van plan bent je versterker volledig om te laten bouwen kun je twee dingen doen:
1: eerst de versterker zoeken die je echt wilt
2: een oude versterker kopen (oude buizenbak) en die vervolgens laten "verkrachten" tot de versterker klank (die je ook onder 1) had kunnen kopen.

Voor wat betreft de componenten is het zeker waar dat de vroegere komponenten een andere klank teweeg brengen dan de huidige. Of dat "beter" is, is een persoonlijke smaak.
Overigens zijn niet alle komponenten van "Vroeger" beter. Koolstof komposiet gaat "ruisen" en gaan verlopen. De kwaliteit van de weerstanden van tegenwoordig zijn wat dat betreft wat stabieler. Maar ze klinken anders.

Nico

Bouke
3 april 2004, 22:04
Ik wil de pret niet bederven, maar ik vind het verschrikkelijke versterkers. Het clean heeft bijna niets met Fender te maken en tja de overdrive... daar laat ik me geeneens over uit.

De versterker is in elkaar gezet met vrij slechte parts. Dat hoor je duidelijk terug. Als er wat kapot gaat is het vrijwel onmogelijk om het te repareren, tenzij je het door de dealer laat doen, maar dat kost weer een godsvermogen en ben je hem vaak maanden kwijt.

Kijk eens naar een ouwe Twin. Makkelijk te reparen en te modificeren en kost waarschijnlijk net zo veel of zelfs minder dan een Hot Rod. Ook heel wat degelijker dan de troep die Fender nu produceert.

Post dit topic ook eens in vintage versterkers en de meesten zullen je hetzelfde laten weten.

Hey Sash,

Ik heb ook op en HRDV 4x10 gespeeld en die vond ik helemaal niet verkeerd klinken. Zeker niet zo slecht als jij 'm nu afspiegelt. Ik ben de trotse bezitter van een '74 Super Reverb en die klinkt inderdaad een tikkie beter. Maar... voor het lekkere randje wat de meeste bluezers zoeken moet de amp vrij hard. Dan is 'ie ook erg gaaf, alleen dat kan niet altijd en overal.

De vaak verguisde master volume biedt hier zeer zeker uitkomst. De HRDV heeft die functie ook en ik moet zeggen dat ik dat best lekker vond klinken. Het is maar net wat je zoekt.

PtP is makkelijker te servicen, maar zo'n printplaatje gaat echt niet meteen naar z'n ouwemoer. Hoewel, mijn Twin Amp is een keer bij Rutger Velders geweest en die moest er toch even stevig met de soldeerbout langs om alles na vijf jaar weer eens goed vast te zetten.

Kortom, ga zelf eens luisteren Helter Skelter en als je de mogelijkheid hebt moet je echt eens een moderne amp vergelijken met een goede vintage bak (SR, Twin, etc) zoals Sash ook al aan gaf. Je eigen oordeel is uiteindelijk waar het om draait.

Bouke

sash
3 april 2004, 22:17
. Je eigen oordeel is uiteindelijk waar het om draait.

Bouke

Dat vooral, maar een beetje meningvorming is nooit weg, alhoewel mijn manier wel erg drastisch is ;)

nicoverduin
3 april 2004, 22:57
. Je eigen oordeel is uiteindelijk waar het om draait.

Bouke

Dat vooral, maar een beetje meningvorming is nooit weg, alhoewel mijn manier wel erg drastisch is ;)

Redelijk kort door de bocht ja...
Nico

Soulman
4 april 2004, 10:35
Prima versterker, mijn medegitarist heeft de 2x12 en het klinkt goed. Ben minder onder de indruk van de scheurkanalen. Verder kom je ze ook tegen op de podia bij de profs, oa Coldplay en The Strokes.

Rock&Roll
4 april 2004, 11:06
is er eigenlijk veel verschil tussen de tweed versies en de hot rods?
buiten het feit dat de hot rods nog een extra gain stadium hebben... :cool:

Koekje
5 april 2004, 23:48
ik heb een fender blues deville (tweed) 4x10 ... persoonlijk vind ik hem wel heel goed klinken zeker voor blues, en hij lijkt gemaakt voor overdrive pedaaltjes zoals de tubescreamer ...
heel erg goede versterker voor blues/jazz
toevallig verkoop ik hem ook ... :chicken:

Toaster
6 april 2004, 08:59
How about the bassman tweed version?

Die verkopen ze nu ook nog steeds.