PDA

View Full Version : Fender Ultimate Chorus 2x12



Sandman
22 maart 2002, 19:12
Hi,
Ik heb deze versterker 2e hands op het oog. Heeft iemand ervaring met deze versterker? Zo ja, dan zou ik die graag willen weten. Waar moet ik bijvoorbeeld op letten bij deze amp. Btw dit is nieuwe met DSP effecten.
Heb er al op gespeeld, heb ook al harmony gelezen, nu nog jullie ervaringen?

Rectifier
23 maart 2002, 11:22
Voordeel dat ie stereo is.
Nadeel transistor

Verder goeie amp, wel groot maar ja...

Sandman
23 maart 2002, 14:56
Hi rectifier. Ik heb em zojuist gekocht. Vind em erg lekker spelen. Buizen is toch ietwat te voor thuisgebruik vind ik. Komt nog wel een keer als ik in een band zit.

In vergelijking tot mn Marshall Valvestate 8080 is ie clean natuurlijk stukken beter. De valvestate ontbreekt aan punch/karakter. Je wordt er niet wild van. De Ultimate chorus heeft wat dat betreft meer karakter. De boost channel van de Ult. Chorus is niet slecht. Sterker nog ik vind em erg goed. Anders dan de valvestate, maar desalniettemin goed. Ik ben er erg tevreden mee.
In relatie tot de tevens geteste Fender Hot Rod Deville 212 en 4x10 en de Marshall Triple Super Lead 602 en 601:
De drive van de fenders vind ik niet om over naar huis te schrijven. De clean vind ik wel mooi, mooi buisgeluidje. De drive van de 4x10 vind ik dan weer beter dan de 2x12, maar ik denk zoals al veel gelezen deze versterkers net zoals de TSL'en het beste presteren als het volume lekker hoog staat. Met de TSL'en kan je lekker scheuren, de clean vind ik dan weer niets. Bovendien vallen ze alle 4 in de categorie boven de Fl 2.200,- Toch net iets te veel van het goede voor thuisgebruik.
Ik ben supertevreden met de Ultimate Chorus, daar hou ik het wel ff mee uit. Bovendien doe ik de Valvestate niet weg, hier kan ik in combinatie met mn rp200 en mn DS-2 van boss ook nog leuke geluiden uit halen.

Greetz

SteavisSmokin
23 maart 2002, 15:12
hey sandman, gefeliciteerd met je aankoop! Ik hoop dat je nog een hoop plezier van je versterker zult hebben. Hoeveel watt is die ultimate chorus eigenlijk?

Steven (die ook vindt dat het drive kanaal van hotrods niet klinken)

Sandman
23 maart 2002, 15:37
Thanx Steavis, het is een Fender Ultimate Chorus 2x12 Fender Special Designed Speakers 2 x 65 Watt. 2 kanalen, clean en drive. Clean: volume, treble, mid, bass, reverb.
Drive: gain, presence, volume, treble, mid, bass, reverb, mid boost.
Chorus: rate, depth
Bovendien heeft ie een mono fx en stereo fx loop en 2 gitaarinputs.
En een pedaaltje voor de channelselect en chorus. Alleen het vreemde is op het pedaal staat channel select en reverb, terwijl ik de reverb niet kan selecteren met het pedaal. Steavis ken jij dit? Weet jij toevallig ook of er een pedaal te koop met is met 3 functies (dus channel, reverb en chorus) en ook dezelfde en voor hoeveel?
Niels
(ik heb nog wat pictures op mn site gezet voor de liefhebber http://www.nielseric.tiscaliweb.nl)

Rectifier
23 maart 2002, 16:44
He, gave foto's.

Mooie Les Paul moat!
Heb je die Valvestate ingeruild?
T'is wel een beetje een lompe bak he die Ultimate... Bijna een Twin man.
Daar word je niet vrolijk van als je die dagelijks moet tillen :grin:
Maar eh, verder goede aankoop.
Gefeliciteerd!

Sandman
23 maart 2002, 16:54
Nee, die heb ik nog steeds. Die ruil ik niet in. Is nostalgie moat! :grin: Het zijn idd zware bakken, goed voor de conditie, wanneer ik er veel mee moet sjouwen en aangezien ik dat niet hoeft is alles ok. Bovendien heeft ie wieltjes!! gnagna ghehe

SteavisSmokin
23 maart 2002, 17:02
He niels, ik heb je net effe gemaild o.a. betrf. de footswitch. Volgens mij hoort er standaard een voetschakelaar met 3 functies bij te zitten en heb je dus de verkeerde voetschakelaar erbij gekregen.
grtz,
Steven

Sandman
23 maart 2002, 17:17
Ja klopt, heb fback net ff gebeld. Deze 2knops switch zat erbij geleverd door degene die em ingeruild heeft. Een 3knops switch kost iets van Fl 230,-. En aangezien de reverbknop nu de chorus aan en uit zet, en niet de reverb is alles nog wel uit te houden. Misschien binnenkort ff bestellen, heeft dus geen haast.
Thanx voor de intel. Steavis

Sandman
23 maart 2002, 18:08
Mijn valvestate heeft een paralelle fxloop aangezien ie een fxlevelknop heeft. Mijn fender heeft dat niet. Wat ie wel heeft is een mono fx- en een stereo fxloop. Lijkt mij dan een seriele loop. Maar het volgende vraag ik mij af:
In welke returnjack moet ik de pre-amp van een rp200 of pod of V-amp steken? Die van de mono of de stereo? Zou dat uitmaken?

Grooveyard21
25 maart 2002, 09:29
ik heb ook een tijdje een ultimate chorus gehad, clean klinkt deze versterker erg lekker, alleen miste ik het buizen karakter. Daarom ben ik overgestapt op een fender hot rod deville en ook ik gebruik daarvan niet het drive kanaal. nu moet ik wel zeggen dat ik het drive kanaal nooit echt getest heb. Mijn standaard setup is altijd een tubescreamertje over het clean kanaal. Ik heb de deville wel lekker warm laten afstellen.

Sandman
25 maart 2002, 11:10
Ja dat vind ik ook. Ik vind alleen de drive van een 4x10 beter klinken dan van een 2x12. Die laatste vind ik te warm, de 10 inch speakers compenseren dat weer en zijn wat frisser. Het nadeel van buizenversterkers vind ik dat ze vaak luid moeten staan om hun specifieke karakter te tonen. Op bedroomlevel heb ik genoeg aan mn U.C.

Grooveyard21
25 maart 2002, 11:40
Ja da's waar, maar vooral in live situaties en dan vooral met een overdrive ervoor klinken buizen toch echt top. maar de ultimate chorus is een mooi ding, valt niets over te zeggen.

het hot rod 2x12 drive kanaal klinkt inderdaad wat wollig, maar dat is wel te verhelpen, door andere voorversterker buizen te nemen, ik heb twee rca 12ax7 buizen en dat is al een hele verbetering. Als je dan toch bezig bnt kun je ook net zo goed de eindbuizen vervangen en dan gaat zo'n hot rod heel wat beter klinken dan zoals hij standaard uit de fabriek komt.

Sandman
26 maart 2002, 15:25
Ja das waar. Vaak met wat aanpassingen is een versterker al heel wat persoonlijker te krijgen. Maar maakt het merk/type buis dan zoveel uit qua geluid?
En btw weet jij Grooveyard hoe het zit met de mono en stereofxloop op de Ultimate Chorus?

Grooveyard21
26 maart 2002, 16:17
Het soort/merk/type buizen hebben een grote invloed op het geluid.

ja ik weet wel wat van de fx loops van de ultimate chorus, wat wil je weten?

Sandman
26 maart 2002, 16:42
Nou het volgende:
Ik wil mijn andere versterker gebruiken zoals de manual van UC omschrijft als een 'slave-amp' Volgens de manual moet ik dan 1 van de sendjacks gebruiken van de UC en de returnjack op mijn Marshall. Mijn Marshall is mono en de UC stereo. Maakt het dan nog uit welke sendjack ik gebruik? De mono of stereo? De UC stuurt na de pre-amp een signaal naar de Marshall (die daar vervolgens de power-amp in gaat) en 1 signaal houdt ie en gaat vervolgens naar zijn eigen power-amp. Stereo dus...of niet? Volgens mij heeft de UC 2 eindversterkers, dus daar zit de stereo dan ik, denk ik. En dan heb je geen stereo met 2 aparte combo's omdat 1 signaal voor de eindversterker van de UC naar de Marshall gaat.
Volg je dit nog Grooveyard??

Ok volgende vraag. De UC heeft 2 inputs, voor verschillende impendances. Zou je met 2 gitaren tegelijkertijd over de UC kunnen spelen? Zo ja, krijg je dan het stereoeffect goed te horen? Want met 1 gitaar kan je dat vlgs mij alleen horen als je chorus/reverb gebruikt.

Oh ja en nog ff terug op het eerste verhaal: als ik dus een master-amp heb en een slave-amp, de UC-Marshall verhouding dus, dan doet de Chorus het niet. Althans niet wanneer ik de stereofxsendjack gebruik en wel wanneer ik de monofxsendjack gebruik. Maar chorus zou het beste/mooiste werken in stereoverband, en bij mij doet ie dat niet...vaag...weet jij er iets vanaf?

Ok dat was het voorlopig. Ik hoop dat jij ook 2 versterkers hebt, zodat je weet waar ik het over heb.
Grtz

Grooveyard21
27 maart 2002, 08:45
Even voor de duidelijkheid, de stereo optie op een zo versterker is niets meer dan een vertraging van de ene speaker, dus 1 speaker krijgt het signaal direct en de andere speaker krijgt het signaal met een vertraging. meer is het niet.

de stereo optie wordt alleen geactiveerd wanneer de chorus aan staat.

voor het aansturen van een slave amp moet je inderdaad de mono send gebruiken, anders wordt de stereo(chorus) optie uitgeschakeld.

de stereo fx loop is eiegenlijk bedoeld om een stereo effect in te hangen.

twee gitaren over de versterker is niet aan te raden, alleen voor het oefenen mischien. wanneer je twee gitaren over de ultimate chorus aansluit worden beide ingangen als een "high" ingang geschakeld, dit betekent dat er een extra weerstand over de ingang wordt gezet, dit is eiegnlijk bedoeld voor actieve gitaren of eventueel een keyboard.

dus als ik jou was zou ik gwoon 1 gitaar over de versterker gebruiken en de mono send om de slave amp aan te sturen.

Sandman
27 maart 2002, 11:25
Ok, thnx, nog 1 ding voor de goede orde. De UC heeft 2 verschillende eindversterkers:
1 eindversterker rechts;
1 eindversterker links.

De een krijgt het signaal dan dus direct en de ander met een vertraging. Ik begrijp dat je met 1 signaal (lees: gitaar) geen true stereo kan krijgen zoals op de radio, dus dmv die vertraging in 1 speaker wordt er getracht een stereoeffect te creeren (althans alleen wanneer de chorus aan staat)? En hoe zit het wanneer de reverb aan staat? En als deze niet aan staan heb je gewoon een monosignaal met een grotere geluidsdruk dan met 1 speaker?

Grooveyard21
27 maart 2002, 13:00
reverb staat los van het mono stereo verhaal.

mono = beide speakers krijgen gelijktijdig het signaal.
stereo = de ene speaker krijgt het signaal rechstreeks de andere via een vertraging.

Sandman
27 maart 2002, 13:28
Ok, helemaal begrepen. Thnx voor de hulp. Altijd handig wanneer iemand dezelfde amp heeft/had.
Grtz

Sandman
27 maart 2002, 17:30
Een Ds-2 of MT-2 ervoor klinkt dramatisch. Het klinkt net alsof de speakers aan het scheuren zijn. Klinkt nergens naar....nie meer doen dus :razz:

Grooveyard21
28 maart 2002, 09:59
persoonlijk vind ik een scheurbakkie voor een transistor versterker sowieso nergens naar klinken.

Sandman
28 maart 2002, 12:01
Nee inderdaad. Klinkt afschuwelijk en bovendien nergens naar. So True

Grooveyard21
28 maart 2002, 14:31
dan toch maar op zoek naar een buizencombo? :smile:

Sandman
28 maart 2002, 16:17
Nee, ik ben prima tevreden met de UC. Ik heb geen dist.bakkie nodig. En anders gooi ik mn rp200 ervoor en daarvoor een dist.bakkie. Maar dat hoeft aangezien ik de drivechannel goed genoeg vind. De rp en ds-2 heb ik nu al een poos voor mn valvestate hangen. Een blackfacesim is een mooie basis voor wat dist., en die heb ik dan ook geselecteerd. Dus voorlopig nog geen mods aan mijn UC :razz:

Grooveyard21
28 maart 2002, 16:28
In ieder geval suc6 ermee :smile:

Sandman
28 maart 2002, 20:34
Thnx for the help man...

BLOK182
10 september 2004, 14:55
Mag ik vragen wat je voor het ding hebt betaald?

harrie-beton
10 september 2004, 15:41
blok,
dit draadje is 2,5 jaar oud. de prijzen waren nog in guldens denk ik en zijn nu niet meer zo actueel??
plus, de drader is al 2 jaar offline.
vast al dood en vergaan

BLOK182
10 september 2004, 16:16
haha verrek zie het nu ook :-D Ik haalde de TS "Sandman" ff door de war met "Sandman4justice" die nog niet zo lang geleden een nieuwe amp had gekocht! Nee het zit nl. zo, iemand wil een Ultimate Chorus inruilen op mijn Blue Angel, en ik zocht de tweedehands waarde van die Fender om te zien hoeveel die ander bij zou moeten leggen.