PDA

View Full Version : Trotse bezitter van ENGL 580



Rectifier
3 april 2004, 11:31
Vanaf nu ziet mijn rack er zo uit:


http://members.home.nl/d.reeb/website6.jpg


:D :D :D

Het zit tijdelijk in een kunstof 6HE rack, maar daar komt ook een nieuwe shokmount rack voor :wink:

Vragen? :lol:

kokeleko
3 april 2004, 11:33
Heb een brandende vraag, is die TL lamp niet veel te zwaar?? :-D

Iced Dragon
3 april 2004, 11:55
wow,

*kwijl*

tevreden over die VHT?

BLOK182
3 april 2004, 12:05
Holy shit :o De bom man!!

MaBeCo
3 april 2004, 13:26
Nou gefeliciteerd Rectifier, je bent me voor geweest. Ben idd benieuwd hoe de combi 580 + VHT klinkt, de 580 heb ik vanmorgen uitgeprobeerd bij Verspuy in Rotterdam in combinatie met de Engl 930/60, deze combi is gewoon perfect. Waarom heb jij er eigenlijk niet een 930/60 achter gehangen, het prijsniveau van de VHT 2.50.2 verschilt niet veel van de 930/60. Wat voor cabinet heb je eronder staan? Je ziet vragen genoeg.
In ieder geval een perfect setje zo te zien. Ik ben bezig met Morris z'n 930/60, de 580 is dus al weg zo te zien... :(

Rectifier
3 april 2004, 16:16
De VHT bevalt me zeer goed Iced. Had eerst een Marshall 9100 maar dit is de overtreffende trap hoor.

Ik heb de VHT inmiddels al zo'n 1,5 - 2 jaar denk ik dus toen was ik nog niet van plan een 580 te kopen maar had ik m'n zinnen op een Egnater M4 gezet.
En ik ben niet van plan de VHT weg te doen voor een Engl 930/60.

En dat heeft niks met prijsniveau te maken.

Dan wijk ik maar lekker af maar de VHT gaat gewoon niet weg, very simple.

Ik heb nu zowel EL34 als 6L6 in de VHT en ik kan nu mooi expirimenteren met wat ik het best vind klinken.

Ik zal proberen binnenkort wat samples te maken.

Jimi Hendrix
3 april 2004, 17:12
gefeliciteerd! ziet er goed uit.

morris
3 april 2004, 17:43
ik ben nog in de ontkennende fase....

;-(

Ziet er goed uit Dano! (op die keukenverlichting na ;-)

BramVersteeg
3 april 2004, 17:44
Oook die lamp ziet er stoer uit. Mooi setje!

JV
3 april 2004, 17:50
geeft zo'n lamp niet enorm veel storing op je apparatuur?

MaBeCo
3 april 2004, 18:10
Ben erg benieuwd naar je samples, zoals gezegd heb ik vanmorgen op een 580 gespeeld met 930/60, toen ik weer naar buiten liep realiseerde ik me dat ik alleen de high gain channel volledig uitgeprobeerd heb. Ben erg benieuwd ook naar het cleane geluid van de 580 + VHT.

Rectifier
3 april 2004, 18:10
Helemaal geen storing.
De enige die voor storing zorgt ben ik zelf :D

Braindead
3 april 2004, 20:33
Onwijs Leip!!!

Met die Lamp ziet het er helemaal goed uit.
Waar heb je die 580 gehaald?

Rectifier
4 april 2004, 01:50
Das de oude van onze moderator :wink:

kokeleko
4 april 2004, 09:08
Wordt dat nou niet erg warm in dat rackkie?, vooral als je de 2/50/2 uitzet, gloeit ie nog behoorlijk na.

Even een algemene opmerking , houdt me al langer bezig...... :oops:
Zijn er meer mensen op dit forum met buizen-preamp/19" fx/ buizen-poweramp in 1 case (6HE), ervaringen? m.b.t. warmte/hitte ontwikkeling???

LordRiffenstein
4 april 2004, 09:11
Nice meng!!! Die 580 klinkt super en dat zal net zo zijn met de VHT! Clippies please!

wimmeltje
4 april 2004, 19:47
Wordt dat nou niet erg warm in dat rackkie?, vooral als je de 2/50/2 uitzet, gloeit ie nog behoorlijk na.

Even een algemene opmerking , houdt me al langer bezig...... :oops:
Zijn er meer mensen op dit forum met buizen-preamp/19" fx/ buizen-poweramp in 1 case (6HE), ervaringen? m.b.t. warmte/hitte ontwikkeling???

Ik moet een antwoord geven zonder ervaring ermee te hebben maar ik heb zelf het idee dat wanneer je de achterkant (deksel) open laat met gebruiken en na het gebruiken de poweramp ook hun warmte wel kwijt kan. Ik kan op mijn VHT 2:90:2 de fan low en hi laten draaien en ik heb nog nooit het probleem gehad dat deze te warm werd. Ik heb mijn FX (G-Force) wel naar boven verhuisd zodat deze niet warm kan worden doordat hij tussen mijn pre en power amp zat. Ik denk dat het hierdoor toch al een heel stuk opgelost kan worden dat de warmte goed wordt afgevoerd.

Chiel
5 april 2004, 00:29
Toen mijn rack helemaal propvol zat, heeft mijn 2/50/2 verschillende malen de geest gegeven (en uiteraard was de deksel aan de achterzijde eraf gelaten). Een doorgebrande zekering was dan het gevolg 8) . Hij stond overigens niet eens heel ver open (ong. 20% van zijn vermogen schat ik zo in :-? ).

Nu heb ik tussen elk apparaat zo'n 10mm ruimte zitten en de onderste 2HE zijn vrij (zit alleen een EW172 op een rackschapje geplakt). Bovenin de Intellifex, dan de VHT en dan twee preamps. Sindsdien heb ik nergens last meer van gehad :) .

Kortom, als je de ruimte heb, gebruik ze dan :wink: ! Niet alles strak op elkaar, maar uiteraard is één HE ruimte tussen ieder apparaat is ook weer niet nodig.

Rectifier
5 april 2004, 00:38
Ik heb vandaag alles de halve dag aangehad en de temp. gemeten.

De temp. helemaal bovenin was constant 32' celsius.
De temp. bovenop de VHT was veel minder. Ik schat (niet opgemeten) zo rond de 25' celsius.

In mijn kunststof case zit er onder de onderste unit al een ventilatieruimte en boven de bovenste unit ook van enkele cm's.

Ik heb de VHT op 80% volume staan draaien.

Zowel de VHT als de Engl hebben een ingebouwde koel-ventilator.

Toen ik alles heb uitgezet werd de temp. 38' celsius. doordat de hitte niet meer werd afgevoerd.

Kortom....lichte koorts dus :lol:

ra-jazz
5 april 2004, 15:25
Kokeleko, ik wilde effe reageren op jouw vraag.
Jij had een vraag over de warmteontwikkeling in een flightcase, na het optreden.
Misschien kan ik daar iets zinnigs op zeggen.

Voor mijn huidig rack (2x4He) had ik een 4he rack met hierin een ada mp1, een intellifex en een peavey classic 50/50.
Mijn grootste zorg was de 50/50, namelijk deze produceerde erg veel warmte.

Ik heb het als volgt opgelost,
Ik heb een centrale voeding ontworpen/gebouwd voor 9v en 12 v (3A per spanningsbron), en achterin de flightcase gemonteerd, ik had nog 2he over, 1he voor het patch panel en 1 he ventilatieplaat.
In die ventilatie plaat had ik 3x fan gemonterd, van die compacte sneldraaiende (computer)fans (wel stille natuurlijk).

De handigheid zat hem hierin, de fans waren aangesloten op de 12v voeding deze had een eigen 220v aansluiting, de konden versterkers uit met behoud van 12v.

Door de tijdsschakling en de temp schakeling bleven de fans vrolijk doordraaien terwijl de versterkers uitstonden, dus warmte werd afgevoerd.

Praktisch: na het spelen de versterkers uit, fan laten loeien, bak afgekoeld.
Inpakken en wegwezen. Toch
Buizenbakken blijven helaas fragiel, maar klinken als een dijk!.

ra-jazz
5 april 2004, 15:42
De ontstane warmte in een rack systeem, kan in principe alleen echt kwaad bij componenten die erg warmtegevoelig zijn.
Hiemee bedoel ik computergestuurde/gebaseerde apparatuur.
Computerchips en andere digitale componenten hebben een hekel aan (te)veel warmte!
Een buizenbak zonder (teveel) computergestuurde technologie, zal niet zo veel van de warmte aantrekken.
Echter bij hogere temp. boven de 45 a 50 graden gaan elektronische componenten zoals weerstanden en dergelijk warmteafhankelijke onderdelen een eigen leven leven.

Moraal van het verhaal, scheidt de "computerapp." fx unit/midispul etc.. van de buizenversterkers. Heb je een buizenpre-amp die midi besturbaar is zoals de Engl 580, zorg dan dan de luchtstroom door de flight zo optimaal is, d.m.v. kabel bij elkaar binden, genoeg plaats vrij maken voor de luchtstroom (geen rare hoeken laten maken) of voor geforceerde koeling zorgen, fans.

Amen!

kokeleko
5 april 2004, 16:33
Danke heren, voor de replys.

Ik heb nu mijn GP3 en een MPX-G2 , samen met een Powerbrite Pro en een 8008 (backup), in een 6HE case zitten.
Mijn VHT 2/50/2 woont in een losse 2HE case, werkt allemaal prima zo, dus ik ga dat dan ook maar niet in 1 case proppen, ik vrees dan namelijk voor mijn G2 :D .

De warmte voor ik nou ook af met een vette Papst fan achterin, die alles afvoerd, de 2/50/2 heeft zijn eigen fan.

Ik was dus eigenlijk ff benieuwd hoe jullie dat deden , maar dat weet ik nu.

kokeleko
5 april 2004, 16:34
Ra-jazz,

heb jij pics van je fan systeem in je rackie?

Lijkt me wel een cool :D systeempje, en weinig ruimte innemend, die van mij is 3HE :(

Raffel
5 april 2004, 16:54
is dat tl licht tegen junks? :razz:

Ziet er flex uit! Zo klinkt t vast ook

ra-jazz
5 april 2004, 17:00
Ko, ik moet je helaas teleurstellen.
Ik had het rackje wat ik kan beschreven, nu heb ik mijn apparatuur opgedeeld in twee rackjes.
Namelijk 2x 4he,
Rack 1 is Engl 580+intellifex (beperkt maar blijft een vette machine)
Rack 2 engl 930/60 met midicontroller.
Uiteraard heb ik mijn freakness ook op deze racks gebotvierd.
Wil je hier foto van zien, misschien?

kokeleko
5 april 2004, 17:43
Show the pics, hehehe

Iced Dragon
7 april 2004, 14:02
hei, nog een paar vraagjes.
Rectifier, dan speel je waarschijnlijk mono? Geeft dat voldoende volume?
Waarom heb je voor VHT gekozen en niet voor Engl? Is er kwalitatief veel verschil?

Is er veel verschil ts. de two/fifty/two en de two/ninety/two? Vooral qua klank dan. Is de laatste niet een beetje overkill van volume?
Kan je de 2/90/2 voortdurend op 'halve' kracht laten werken? Of berokkend dit schade op den duur?


Ben zelf aan't twijfelen ts. de 2/50/2 en de E930/60 maar de VHT intrigeert me meer... :roll:
de VHT kan niet echt op afstand bestuurd worden zeker?

en (sorry voor de vele vragen) wat met de 2150? Heb gehoord dat dit de beste poweramp verkrijgbaar is...?

Rectifier
8 april 2004, 18:32
hei, nog een paar vraagjes.
Rectifier, dan speel je waarschijnlijk mono? Geeft dat voldoende volume?
Waarom heb je voor VHT gekozen en niet voor Engl? Is er kwalitatief veel verschil?

Ligt er helemaal aan. Ik speel redelijk vaak mono maar als't kan stereo natuurlijk. Stereo geeft niet zozeer meer volume maar meer spreiding.
Waarom VHT? Die had ik al omdat het de beste poweramp is die er is :lol: Ik weet niet of er kwalitatief veel verschil is, van de techneuten heb ik wel begrepen dat de VHT als een tank gebouwd is en zeer goed over nagedacht. En die opties die de Engl wel heeft dat boeit me niet zo.
Let wel, ik zeg niet dat ie slecht is maar de 580 + VHT klinkt heel erg goed.

Iced Dragon
9 april 2004, 10:52
ok, tnx

weet ook niet of ik die extra opties echt nodig heb maar je weet nooit hé.
momenteel speel ik op een 8008 met alleen een aan/uit knop en volume...
blijkbaar heb ik toch niet meer nodig... :roll:

wat kost een 2/50/2 ongeveer?
zijn ze gemakkelijk 2ehands te vinden?

ra-jazz
10 april 2004, 14:28
Kokeleko, ik heb geprobeeerd om de foto's in het forum te krijgen, is me nog niet gelukt maar gaat me binnenkort wel lukken want dan kan ik een link ingegeven.


Ik hou je op de hoogte.

Gr.

R.

kokeleko
10 april 2004, 19:38
Razz jas :D

Probeer hier es ff http://imageshack.us/ moet lukken, succes.

Rectifier
6 mei 2004, 22:38
Dames, eindelijk een klein kort sample'tje van de Engl 580

Het stelt niet zo heel veel voor.

Engl 580 (hi gain)
Lex G2 (delay + verb)
VHT (6L6 eindpitten - volume half open)

1x12 V30
Shure SM58

That's it. Oh ja, PRS gitaar op brug HB.

http://members.home.nl/j.reeb/Engl%20580.mp3

Rectifier
7 mei 2004, 11:10
Hmmm is het zo slecht? :???:

:lol: :lol: :lol:

Barret Wallace
7 mei 2004, 11:34
Klinkt gaaf Rectifier 8-) ENGL rules

Luister ook es naar deze opname http://onlinerock.com/clubs/tempo2004/serial_killer.mp3
opgenomen met een ENGL sovereign :)