PDA

View Full Version : Ik zoek een "kleine" basgitaar.



Luca P
3 april 2004, 00:44
Ik heb nu een immitatie Hofner Beatles bas.
Lekker ding om te spelen, maar alleen is de bespeelbaarheid niet zo best. Ondanks dat ik er orginele Hofner pick up's in heb gezet.
Hij speelt lekker omdat de schaal lengte vrij kort is.
Wat normaal is bij een basgitaar weet ik niet, maar ik neem aan dat een Jazzbas bijvoorbeeld 2 keer :P zo lang is. Zulke grote handen heb ik namelijk ook weer niet.
Weten jullie een goede basgitaar met een korte mensuur?
Ik zoek niet een ding van €4000,-, gewoon ± €300,- is meer mijn idee.

AntY
3 april 2004, 00:51
zoek een tweedehandse danelectro longhorn. bijvoorbeeld.

of een fender mustang / musicmaster. die zijn ook shortscale.

of een epihone EB kopie.

Clunk
3 april 2004, 18:14
of een leader.. maar die zijn denk ietsjes duurder






ik heb er ook een 8-) en die gaat mooi niet de deur uit voorlopig.
:razz:

MxPx_Jos
3 april 2004, 18:50
Hey,

Ik heb een Aria Pro II bas uit 1981 ongeveer. Kleine body, 22 frets. En speelt lekker en een lekker geluid. Heb ik voor 160 Euro gekocht. Ik was een 5-snaar gewend, maar zo'n klein nekje speelt echt heerlijk.

De kans dat je die tegenkomt is klein, maar mocht je hem zien dan moet je het zeker eens bekijken.

En voor de rest, die jazz basjes kopien zijn toch ook niet zo heel groot?

Luca P
3 april 2004, 20:26
Weet ik eigenlijk niet.
Ik ken alleen de echte en dat zijn van die lappen hout!

Danelectro Longhorn? De nieuwe?
Wat kosten die zoal?
Wie heeft er zo één?

Bastijn
3 april 2004, 21:02
zoek op google op "shortscale" en dan krijg je alles voor je wat er zoal op de markt is wat betreft "kleine" bassen.

Bastijn
3 april 2004, 21:06
zoals deze drie lievertjes (die jouw budget ongetwijfeld ver zullen overstijgen)
http://www.fatdawg.com/threebasses.jpg

John P
4 april 2004, 08:49
Je hebt een Hohner, die headless is, ik weet het typenummer niet. Imitatie Steinberger; schijnt goed te klinken. Maar ja, je moet van het model houden.

AntY
5 april 2004, 12:27
er staat nu een longhorn op marktplaats. zie je pm :)

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/basgitaren/7558.htm

wel opschieten anders issie weg

Venomer
5 april 2004, 12:32
Volgens mij moet je je niet direct laten afschrikken door de afmetingen van een "gewone" basgitaar. Ook met kleine handen kun je die prima bespelen. Neem een bas met een wat dunnere hals, zoals bijvoorbeeld juist die Jazz Bass :) , en ga vervolgens gewoon oefenen. Oefening baart kunst!

Bastijn
5 april 2004, 17:08
Volgens mij moet je je niet direct laten afschrikken door de afmetingen van een "gewone" basgitaar. Ook met kleine handen kun je die prima bespelen. Neem een bas met een wat dunnere hals, zoals bijvoorbeeld juist die Jazz Bass :) , en ga vervolgens gewoon oefenen. Oefening baart kunst!

helemaal mee eens!
iedereen hier is begonnen met de onmogelijke taak een gigantische basgitaar met één kleine wijsvinger te bespelen. in het begin zijn al je andere vingers nog gehandicapt, maar na een tijdje ben je het zo gewend, en zijn al je vingers zo snel, dat je aan een 5-snaar gaat denken, of een contrabas (in extreme gevallen). een shortscale is leuk om er naast te bespelen, maar ik moet er niet aan denken dat ik alleen een shortscale zou bezitten. je wilt af en toe gewoon een echt stuk hout in je hand.

niels_r
5 april 2004, 18:03
Ik heb een Aria Pro II bas uit 1981 ongeveer. Kleine body, 22 frets. (...) En voor de rest, die jazz basjes kopien zijn toch ook niet zo heel groot?

Ik denk dat hij toch een shortscale bedoelt. Aan een kleine body (of headless zoals de Steinberger/Hohner) heb je dan niets omdat die dezelfde mensuur hebben.

@Luca: Heb je *echt* een shortscale nodig? Een gewone bas is misschien wel even wennen, maar van te kleine handen heb ik nog niet gehoord ;)

niels_r
5 april 2004, 18:05
Ik heb een Aria Pro II bas uit 1981 ongeveer. Kleine body, 22 frets. (...) En voor de rest, die jazz basjes kopien zijn toch ook niet zo heel groot?

Ik denk dat hij toch een shortscale bedoelt. Aan een kleine body (of headless zoals de Steinberger/Hohner) heb je dan niets omdat die dezelfde mensuur hebben.

@Luca: Heb je *echt* een shortscale nodig? Een gewone bas is misschien wel even wennen, maar van te kleine handen heb ik nog niet gehoord ;)

frenske
5 april 2004, 18:46
http://guitartek.com/images/jpgsmall/b-344.jpg

Zo iets, 18 inch tall en zou zo'n 375-400 euro moeten kosten. Het is trouwens een Fender!!!

MxPx_Jos
5 april 2004, 22:16
Ik denk dat hij toch een shortscale bedoelt. Aan een kleine body (of headless zoals de Steinberger/Hohner) heb je dan niets omdat die dezelfde mensuur hebben.



Daar heb je gelijk in ja....

The Mule
5 april 2004, 22:56
http://guitartek.com/images/jpgsmall/b-344.jpg

Zo iets, 18 inch tall en zou zo'n 375-400 euro moeten kosten. Het is trouwens een Fender!!!

't Is een Ashbory bass, heeft rubberen snaren die je met talkpoeder soepel moet zien te houden en erg lastig te vinden zijn. Oorspronkelijk door Guild, en later als DeArmond (MIK) uitgebracht. En aangezien Fender enerzijds Guild flink heeft afgezwakt, en anderzijds DeArmond de nek heeft omgedraaid, zou het in theorie best kunnen dat hij nu als Fender te boek staat, hoewel ik het persoonlijk sterk betwijfel...

THX1138
6 april 2004, 09:38
Palmguitars in Amsterdam heeft een (donkerblauwe) Ashbory te koop voor €399. Ik heb er wel eens op gespeeld. Het ding is superlicht en heeft een fretloze hals met lijnen. Het geluid lijkt erg op dat van een contrabas en klinkt veel beter en dieper dan je verwacht uit zo'n Playmobil-bas. Het grote nadeel is de korte mensuurlengte, waardoor je moeilijk kan intoneren. Door de slappe siliconensnaren kun je eigenlijk alleen plukken, slappen kun je vergeten. En je moet natuurlijk wel houden van talkpoeder op je vingers...

frenske
6 april 2004, 15:37
Tja Brand is van Heineken en Lindeboom is van Grolsch, maar dat stopt mij niet van om ze toch te drinken.

Kern van dit verhaal is ... :???: Je hebt gelijk, technisch is het een DeArmond en geen Fender, niet als Brand, Brand en geen Heineken.

Luca P
6 april 2004, 19:14
Mijn bas heeft een schaal van 30" als ik het goed heb.
Ik speelde op de Fender van een maat van mij (34"?) en na 3 nummers kreeg ik kramp in mijn klauwen.
Da's kut.
Nee geef mij maar een kleintje!
Als ik mijn vingers spreid en ik meet van het topje van mijn duim, naar het toppie van mijn pink, meet ik 20,5 cm.
Hoe zit dat bij jullie?

AntY
7 april 2004, 02:41
ook ziets, 21 misschien

Chris Wolstenholme
7 april 2004, 09:45
ik zou is moeten meten maar k denk niet dat ik eraan kom, kleine handen op zich, en bassen gaat prima hoor :) je moet tijdje wennen denk ik.

Venomer
7 april 2004, 11:24
Ik zit ook zo rond de 20 cm.

Na drie nummers al opgeven is wel erg snel. Ja natuurlijk krijg je de eerste tijd kramp bij het spelen. En je krijgt ook nog giga-blaren na een tijdje spelen. Dat gaat allemaal over na genoeg oefenen.

Clunk
7 april 2004, 13:31
ik heb wel aardig wat spreidwijdte ofzo.. ehehe
maar je gebruikt het toch niet.. tenzij je harmonics ala jaco ofzo speelt...

van mn duim tot pink is bij mij: 24,5 cm
heb ik dat nodig? :???:

nee! :razz:

tis trouwens wel handig voor al die 5-hokjes (fret) patronen van jaco
maarreh, als je gewoon 4 fretten ken pakken, waarom niet :P

Eternal Despair
7 april 2004, 14:59
ik kom tot een schamele 23,75 cm.

wat is eigenlijk gemiddeld voor iemand van rond de 16 ?

frenske
7 april 2004, 16:06
Ik denk niet dat de handen veel meer gaan groeien na je 16de jaar. Ik kom niet verder dan 21.5 cm en daar kan gemakkelijk de bovenste 4 fretten bereiken zonder te veel gespring.

Eternal Despair
7 april 2004, 16:31
de eerste 4 haalt iedereen toch wel ?

ik kom tot de 5e, als ik alles uitscheur haal ik de helft van de zesde maar daar berijk je weinig mee aangezien dat geluid zwaar bagger klinkt dan :)

niels_r
7 april 2004, 17:58
24 - 25 cm hiero :)

Maar de grootte van je handen is niet zo heel belangrijk lijkt me. Ik moest net zo goed wennen toen ik voor het eerst op een bas speelde. Het lijkt erg groot, maar daar ben je echt in no-time aan gewend.

Mijn advies is om gewoon voor een standaard 34" mensuur te gaan (zelf zou ik er graag eentje met een 35" mensuur hebben ;))

niels_r
7 april 2004, 17:58
24 - 25 cm hiero :)

Maar de grootte van je handen is niet zo heel belangrijk lijkt me. Ik moest net zo goed wennen toen ik voor het eerst op een bas speelde. Het lijkt erg groot, maar daar ben je echt in no-time aan gewend.

Mijn advies is om gewoon voor een standaard 34" mensuur te gaan (zelf zou ik er graag eentje met een 35" mensuur hebben ;))

niels_r
7 april 2004, 17:59
24 - 25 cm hiero :)

Maar de grootte van je handen is niet zo heel belangrijk lijkt me. Ik moest net zo goed wennen toen ik voor het eerst op een bas speelde. Het lijkt erg groot, maar daar ben je echt in no-time aan gewend.

Mijn advies is om gewoon voor een standaard 34" mensuur te gaan (zelf zou ik er graag eentje met een 35" mensuur hebben ;))