PDA

View Full Version : Ibanez RG2550Ex vs. RG1570



yhcmarc
3 april 2004, 00:15
test

yhcmarc
3 april 2004, 00:19
k, ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke nieuwe gitaar en had een beetje mijn zinnen gezet op een telecaster, maar ... het is een single coil gitaar en duur en ik benut dat ding niet echt, speel nl. vooral hardcore, punkrock en metal. Nu was ik weer eens op mijn rg470Frm aan het spelen en ik vind het echt een superfijne gitaar en dus gaat mijn aandacht wederom uit naar Ibanez. Maar ik zit nu met een klein dilemma, de RG2550EX of de 1570, de 1570 is wel iets mooier omdat deze geen slagplaat heeft en verder kan ik op de elementen na eigenlijk weinig verschil vinden tussen deze 2 modellen ?

Nu is uiteindelijk de vraag, zijn die dimarzio elementen het verschil in prijs waard of kan ik beter gewoon die 1570 nemen en er een set emg 81 / s / 85 in laten zetten. Ik vind die emg81 in mijn huidige ibanez nl. echt super klinken. Of zijn die dimarzio ibz dingen te vergelijken met een dimarzio superdistortion ? Want dat maakt dan de 2550 weer interessant ..

moeilijk moeilijk ...

Marc

Josdevos
3 april 2004, 01:05
Voor die zogezegde Dimarzio's moet je het niet doen. Heb een 2550 gehad en klonk maar zozo. Enfin, klonk zeker niet slecht, maar ik zou me er niet door laten leiden. Dan zou ik eerder de 2570 nemen in't blauw en met binding en sharktooth... :dance: Of een 2620 in mahonie en met maple topje.

Diedo
3 april 2004, 10:29
die 2620 is inderdaad een erg toffe plank! het is dat ik geen zin had om ervoor door te sparen, maar anders had ik nu die 2620 gehad ipv mijn RG570.
volgens mij heeft die 2550EX een piezo element in de brug. ik weet niet of je em wilt gaan gebruiken, maar hij is zeker veelzijdig, alleen het kost ook wel beduidend meer geld.
die dimarzio/ibz elementen zijn neit slecht, maar ik denk dat er een erg groot verschil zit tussen EMG´s en die standaard elementen...
ik weet niet precies hoe groot het prijsverschil is, maar misschien kun je voor bijna dezelfde prijs een RG1570 met EMG´s halen...
informeer en test!

Vexx
3 april 2004, 11:02
Ik heb dus een RG2550EX, en ben er erg tevreden over. Persoonlijk vind ik de gitaar mooier dan de RG1570 (die een vriend van mij heeft). De slagplaat is in het echt heel anders dan op de site van Ibanez: voor foto's van mijn gitaar moet je maar op mijn website kijken (zie signature).

Of de elementen goed zijn, kan ik niet goed beoordelen, aangezien ik nog maar weinig ervaring heb met elementen. Ik vind het in ieder geval best goed klinken.

Als je geen slagplaat wilt, zou ik ook eens kijken naar de RG2570, die heeft er geen. Deze RG is in een soort wit achtige kleur te krijgen. Ik vind hem erg vet. Bovendien heb je dan ook sharktooth inlays.

Toen ik mijn RG kocht, kreeg ik trouwens nog een gratis koffer, maar ik geloof dat dat een tijdelijke actie was.

@Diedo: De 2550EX heeft geen piezo.. das de RG1620X.

NeeraDJ
3 april 2004, 11:53
Persoonlijk vind ik de 2550EX een stuk mooier, juist vanwege die slagplaat. Maar omdat je mijn mening niet deelt zal ik die erbuiten laten. Ik heb de DiMarzio/IBZ elementen in een mahoniebak en een basswoodbak mogen testen en ik vind ze zeker niet verkeerd. Vooral het halselement vond ik erg lekker. Ik heb echter ook een jaar lang een EMG 81 in m'n Flying V gehad, en das een heel andere deal. Ik vond het niet lekker klinken, en ik heb mijn grote twijfels over de EMG 81 in een basswood bak. Gezien het materiaal (houtsoorten, hardware) en bouw kan ik echt geen verschil ontdekken, tenminste niet in de specs. De RG1570 is echter 679 euro, terwijl de RG2550EX 849 euro is. Een prijsverschil van 170 euro, en dat vind ik de RG2550EX echt niet waard. De stock elementen van de RG1570 zijn niet slecht, maar het waren niet bepaald de elementen die ik een lange tijd zou houden. Voor iets meer dan 170 euro kun je volgens mij wel een leuk nieuw setje Duncans of DiMarzios uit Duitsland (Musik Produktiv, Thomann) of Amerika halen of EMGs als je daar meer voor over hebt. Ik heb de 2620 en 2570 ook bespeeld en vond het wel lekker spelen, ik zou echter nog steeds voor de RG1570 gaan omdat dat je eerste keus was en een veel goedkoper alternatief

Succes!

yhcmarc
3 april 2004, 14:00
hoe verhouden die ibz dingen zich ten opzichte van een dimarzio superdistortion. Die heb ik namelijk ook in mijn esp zitten, en ik vind ze goed klinken, echter. ... ik vind die dingen veel te noisy en soms ook wat schreeuwerig ofzo .. Die emg's zijn gewoon strak en stil en daar hou ik wel van.

Het idee was om een, mogelijk zelfs 2 identieke ibanez gitaren te scoren met goede stock pickups zodat ik voor mijn backup gitaar exact hetzelfde geluid heb .. misschien moet ik dat idee nu maar even laten varen ... want die neckthrough modellen zien er ook wel erg relaxed uit namelijk :)

RRRobin
3 april 2004, 15:32
ligt t aan my of zijn de RG2550Ex en de rg2570Ex hetzelfde op de slagplaat na? :cool:
dus voor t uiterlijk hoef je t nie te doen.. :P
kheb zelf een RG2570, speelt heerlijk en vind m zeker niet slecht klinken, integendeel :)

Neals
4 april 2004, 02:06
Het idee was om een, mogelijk zelfs 2 identieke ibanez gitaren te scoren met goede stock pickups zodat ik voor mijn backup gitaar exact hetzelfde geluid heb .. misschien moet ik dat idee nu maar even laten varen ... want die neckthrough modellen zien er ook wel erg relaxed uit namelijk :)

Dat heb ik ook ooit eens gedacht, heb zelf als back-up een leuke imitatiestrat mee maar ik wil toch een H-H. H-S-S of een H-S-H meehebben als backup, misschien een vernachelde mex fat-strat als backup.

Vexx
4 april 2004, 14:01
@NeeraDJ: de 2550EX kost bij de Feedback 800, dus dat scheelt alweer 50 euro. Ik ben zelf voor de 2550 gegaan omdat ik, net als jij, de slagplaat wel mooi vond, en ik de elementen best goed vond.

@RRRobin: de 2570 heeft ook sharktooth inlays, en is leverbaar met een andere finish. Achteraf gezien had ik liever een 2570 gehad, die vind ik nu mooier dan de 2550EX die ik nu heb.

@yhcmarc: ik vind zelf eerlijk gezegd de neckthrough modellen van Ibanez wel erg duur. Als je kijkt wat het bij bijvoorbeeld de Jackson Customshop extra kost om een neckthrough constructie te krijgen (rond de $300) vind ik de modellen van Ibanez wel erg duur. De RGT2020 is praktisch gelijk (afgezien van de neck dus) aan mijn RG2620, maar kost wel 700 euro meer. Dan nog niet eens gesproken over de RGT3020: die hebben een neckthrough constructie, een maple top, en Dimarzio elementen extra, en daar durven ze €2000,- voor te vragen.
Ik weet dat dat helemaal niet zo duur is als je het vergelijkt met andere merken zoals Jackson, en ESP, maar het is wel buiten proportioneel duur.

vester86
16 augustus 2004, 04:57
grappig: ik ga deze gitaar ook kopen (misschien de 1570EX, weet ik nog niet, de 2570EX is wel mooier).
ik heb zelf al veel research gedaan, onder andere op gitaar.net.

+ punten:
+ goeie afwerking (hier wel prestige afwerking, he jeroen )
+ mooie snelle hals (je moet er van houden)
+ goeie brug, komt in de buurt van een originele floyd rose, alleen
dan ontwikkeld door ibanez zelf. stemvast, hoeft geen snaar-einde
af te knippen
+ H-S-H elementencofiguratie: je hebt ongeveer alle mogelijkheden
van een H-H configuratie, maar je hebt een extra single coil voor
de wat cleanere geluiden. in mijn ogen een betere keus dan H-H of
H-S-S (HSH is veelzijdiger)
+ niet te dure,maar voor (hard)rock en metal goed klinkende
houtsoort gebruikt voor de body.
+ niet overdreven duur (hoewel daar altijd over te discusseren is)

- punten:
- geen originele verschijning (te koop van 200 tot 2000 euro, heel
veel gitaristen hebben er eentje
- Dimarzio/IBZ elementen zijn nauwelijks beter dan de normale IBZ
elementen (v7/v8)
- de brug heeft een lastig systeem, zeker voor beginners; als er
een snaar knapt is de hele gitaar vals omdat de snaren dan een
andere spanning krijgen
- vooral geschikt voor "hardere" muziek; voor jazz o.i.d. moet je
deze niet kopen
- de 2570 is er niet linkshandig, de 1570 wel.

verder dan de verschillen tussen de 1570 en de 2570: de prijs:
als ik bij Feedback kijk:
1570: 619 euro
2550: 799 euro
2570: 689 euro!!!
het verschil tussen de 2550 en de 2570 kan ik nu niet verklaren, op de kleur en de inleg op de hals (positieaanduiding) na is alles hetzelfde
de prijs bij SERLUI, de importeur, (http://www.serlui.nl/prijzen/IBZ%20pdf/Pagina2.pdf) is voor de 2550 en de 2570 gelijk....

de gitaar:
veel positieve reacties, ik heb er nog geen slechte dingen over gehoord, op enkele kleine schoonheidsfoutjes na (scherpe brugzadels=snaren breken, een schakelaartje dat niet werkt of kraakt) maar verder niets. als je kijkt naar de prijzen tussen de 1570 en de 2570 is die verhouding een beetje scheef, die 'speciale' elementen voegen niets toe, ze hebben totaal geen karakter. leuk voor heftige distortion, maar ik zelf ga voor 2 dimarzio humbuckers en (ik denk) 1 SC seymour duncan.
ik vind zelf de 2570 (de blauwe, maar volgens mij is die dit jaar uit het pakket gehaald) mooier dan de 1570. ik wacht ook in ieder geval tot begin 2005, ik hoop dat ze dan: 1: met een nieuwe serie komen 2: de blauwe kleur weer in het pakket doen.
naar wat ik heb gehoord zijn het allebei prima gitaren voor het geld, gezien de specificaties kosten ze niet te veel, ook al kan de prijs natuurlijk altijd nog wat naar beneden en zal je er erg veel plezier mee kunnen beleven.
bedenk voor jezelf wel goed of je een floyd rose achtige brug op je gitaar wil, het is lastig,zeker voor beginners, om daarmee te kunnen spelen.
veel meer weet ik op dit moment niet over de gitaar te vertellen (net 2 uur schoolexamen scheikunde, en te lam om nog meer te gaan denken) als ik nog iets bedenk post ik het in ieder geval, en je kunt me altijd toevoegen op msn: jorisjans AAP hotmail PUNT com

Joris

Raffel
16 augustus 2004, 09:44
de stock elementen in RG's (ook Prestige, maar niet J-Custom) missen
nogal wat chunk en vermogen als je het mij vraagt, ik heb ze zsm vervangen door 'echte' DiMarzio's.

vester86
16 augustus 2004, 14:35
scheelt dat er veel?? ook in het geval van de Dimarzio/IBZ elementjes

NeeraDJ
16 augustus 2004, 16:42
Daar hebben ze het over volgens mij. DiMarzio/IBZ elementen zijn puur reclame, het gaat meer om de naam "DiMarzio" dan dat het om echte DiMarzio kwaliteit gaat. Ik vind de Ibanez QM elementen dan echt stukken beter. Ik heb vlak na een gitaar met de DMZ/IBZ elementen, een gitaar met echte Superdistortions bespeeld en het verschil was echt beduidend groot. Die DMZ/IBZ elementen zouden gemodelled zijn na de SD, maar daar merkte ik echt niets van. De clean ups waren erg slecht, het geluid was ver van gebalanceerd en de elementen vond ik niet bij elkaar passen.

Oh ja beide gitaren hadden een maple top en mahonie body, mocht dat iets bijdragen

vester86
16 augustus 2004, 17:41
sja, ik heb de gewone basswood.... maar ik was toch al van plan dr snel nieuwe elementen in te stoppen, en aangezien ik nu door deze 2ehands geld over hou, gaat dat SNEL gebeuren....

Joris

Berik
5 mei 2006, 10:54
Ik vind de RG-2550 EX echt vet.. totdat ik andere foto's zag.. Op de ibanez site lijkt ie mat zwart maar dat is ie totaal niet dus... beetje erg jammer..

vester86
9 mei 2006, 00:14
hoe bedoel je??

als je wat vergelijkende foto's wilt: ik heb van zowel de 1570 als de 2570 foto's

AART
9 mei 2006, 10:38
zijn we aan het graven? :satisfie:

Nickname
9 mei 2006, 13:00
Ik ben in het bezit van een 1570 en ik heb in de winkel gespeeld op de 2550 en ik kan alleen maar zeggen dat de 2550 de meerprijs niet waard is, tenzij je niet van de kleur van de 1570 houdt maar voor de elementen moet je het echt niet doen :)

Neals
9 mei 2006, 16:22
Heerlijk oud topic dit!

Ook omdat ik S-modellen meer waardeer dan RG modellen