PDA

View Full Version : aanpassen JS-1000



BramVersteeg
2 april 2004, 12:41
test

BramVersteeg
2 april 2004, 12:42
dag menskes,
ik heb al een tijdje een JS-1000 en ben er behoorlijk tevreden mee. Speelt erg lekker en ziet er mooi uit. Het enige probleem vind ik dat de elementen wat te korrelig klinken. Deze wil ik misschien vervangen. Een vriend van me heeft Seymour Duncan Custom Custom elementen in z'n gitaar liggen die ik wel lekker vind klinken. Zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld een actief element met een passief element te combineren? Ook wil ik waarschijlijk andere inlays in de hals laten zetten. Iemand een idee hoeveel dat kost??
Grz. Bram

Kjiratsiekoedel
2 april 2004, 13:08
actief en passief kan volgens mij niet (en volgens anderen weer wel) samen. ik denk dat het wel samen gaat, maar dan moet je wel 2 gescheiden systemen maken met denk ik een grote weerstand aan het eind van het actieve systeem voordat je de beide signalen gaat mengen.


(wat is 'korrelig'?)

BramVersteeg
2 april 2004, 13:19
korrelig is het enige woord waar ik op kon komen. Ik heb het gevoel alsof het geen vaste toon is. Ik zal hem nog uitvoerig testen (voor zover ik dat nog niet heb gedaan) voor ik het zeker weet. Van die inlays weet ik wel bijna zeker. Ligt aan de prijs. Iemand???

Swan
2 april 2004, 13:24
geen vaste toon..hmm...misschien te dicht op de snaren?

voor inlays kan je t beste even n gitaarbouwer mailen, bijv voxhumana.nl

vinni
2 april 2004, 14:09
Hmm ja....korrelig....begrijp een beetje wat je bedoeld.

Heb ook een JS 1000 gehad....heb daar SD Pearly Gates in gedaan.
Klonk voor mijn speel beter....voller maar ook rauwer.

opzich zijn de standaard pups zeker niet slecht.....maar zoals alles
kwestie van smaak....elementen zoals de super Distortion, de JeffBeck en de Dimarzio Tonezone worden heel veel gebruikt. Maar ja....
Hoeft net niet te zijn wat je zoekt......zo persoonlijk....
Ik heb nu in één van mn gitaren een JeffBeck in de bridge en een '59 in de
neck.....zeker een goed geluid maar nog net niet......zoek een wat droger minder organisch geluid voor de bridge....zodoende ga ik een tonezone proberen......aan de ene kant.....je blijft zoeken naar het ultieme geluid...
Maar ja.....wat is dat?

Groet,
Vinni

BramVersteeg
2 april 2004, 14:21
:-D daar zijn we gitarist voor he vinni!
Bedankt voor de tip van voxhumana. Ik zal eens informeren naar prijzen en mogelijkheden. Dan nog een leuk ontwerpje.

Anders Destium
2 april 2004, 15:11
Ik zou niet zo snel de inlays veranderen als ik jou was, dit in verband met het signature zijn van de gitaar. Tenzij je er zeker van bent dat je deze gitaar nog jaaaaren gaat gebruiken kan dat de waarde van de gitaar flink aantasten (zonde maar waar). Nu zijn er van de JS-1000 redelijk wat op de markt, dus wat zou het eigenlijk :lol:

Passief met actief werkt niet, ik zou als ik jou was de sites van Dimarzio en Seymour Duncan gaan afstruinen om een element te vinden dat aan je specifieke eisen voldoet. Ook het type hout kan uitmaken, ik heb niet zoveel verstand van het JSM maar is hij van basswood of van wat anders?

Een element als een Tonezone komt in een basswood gitaar het meest tot zijn recht, hij compenseert het laag en mid dat het basswood van nature een beetje mist.

NeeraDJ
2 april 2004, 15:50
Wat een hoop onzin, natuurlijk werkt actief met passief wel! Ik kan het weten, heb het zelf ook geprobeerd, en ken nog wel een hoop mensen die ze ook mengen. Je moet ook geen redelijk low output element met een EMG81 combineren, hoewel het wel gewoon kan loopt dit niet lekker over. Ik gebruikte een hoog output (ceramic mags, slugs, overwikkeld, 14k) element in de halspositie en een EMG 81 in de brugpositie. Dit werkte prima en liep goed over. Het nadeel van je JS1000 is dat ie master controls heeft (toch?) 1 volume, 1 tone. Je moet daarom beide elementen op één volumepotmeter aansluiten en dat werkt niet. Actieve elementen hebben namelijk een 25k potmeter en een voorversterkertje, passieve humbucker elementen hebben 500k potmeters nodig. De sound van je halselement komt dan bijna niet tot zijn recht en verliest echt onwijs veel hoog en output. Dus zou je dit willen mengen dan raad ik je aan er nog minstens een aparte volumecontrol en potmeter op te zetten.

Ik hoorde laatst nog van Sander in de Rockpalace dat de Vai en Satriani's hun tijd hebben gehad en dat ze echt niet meer verkopen. Waarschijnlijk zouden ze 2ehands voor veel goedkoper weggaan over een jaar, dus maak deze gitaar lekker naar je smaak zodat je hem ook niet kwijt wilt. De JS is basswood heb ik begrepen, de Duncan Custom Custom is een geweldig element. Warm, veel mids en bas maar niet Tone Zone-wise irritant. Ik hoorde laatst nog een Alnico II Pro (ook SD) in de hals gemengt met de CC en dat klonk echt geweldig. Warm, gebalanceerd en gedefineerd. Misschien wat voor jou?

BramVersteeg
2 april 2004, 17:43
Bedankt voor de antwoorden allemaal. Ik begin wel te twijfelen hoor over die elementen en inlays enzo. Maar de gitaar speelt erg lekker en ik wi(al zou ik hem wegdoen) toch zoiet in de plaats. Lichte superstrat met snelle hals en tremelo. Aan die eisen voldoet de JS-1000 zeker. Ik denk dat ik idd maar eens met die elementen ga knoeien. OP de gitaar zit wel zo'n switch om de elementen naar single coils te schakelen. Werkt dit nog als ik er nieuwe elementen inzet?? Heeft er iemand ideeën voor inlay. Natuurlijk is dit persoonlijk maar misschien kom ik op goede ideeën? Birds is wel mooi maar ook erg afgezaagd.

Anders Destium
2 april 2004, 18:05
Zolang je er nieuwe Dimarzio's inzet en de kleur van de draadjes volgt kan er weinig fout gaan met je schakeling, als je kiest voor Duncans moet je goed uitkijken welke kleur waar voor is (daar zit verschil tussen bij die 2 merken, dat kan vervelend zijn als je het niet weet :wink: )

Ik weet niet meer wie het was, maar op dit forum zit iemand die op zijn JS-100 een birdinlay heeft laten maken en dat ziet er echt vet uit (hij had er ook een original floyd ingezet, anders blijft het een vlag op een modderschip natuurlijk :lol: ).

Als je gave inlay's wilt is het natuurlijk het leukst om zelf iets te bedenken! Ik weet niet hoe bont je het wil maken, ingetogen inlays zijn vaak net zo vet als overdreven dikke :wink:

Als je wel een kunstwerk wilt kun je bijvoorbeeld denken aan leaves zoals op Patrick Eggles zit, boutique inlays als op Driskills of een TOL als op de Iba RG2820 zit (sorry voor de spam :oops: ):

http://www.patrickeggle.com/vienna.html

http://community.webshots.com/photo/79570851/94176198jrAnXX


Je moet er van houden natuurlijk :)


>NeeraDJ
Het is best mogelijk om actief met passief te mengen, alleen niet in deze situatie (wat je zelf ook al duidelijk maakt en beter verwoordt :) ). Ik vind hoe dan ook de control cavities van Ibanezzen rampzalig met modden, in mijn Jem zit een gain booster maar die past er echt ternauwernood in :wink:

Anders Destium
2 april 2004, 18:28
http://www.driskillguitars.com/cover_web.JPG

BLOK182
2 april 2004, 18:43
Sorry, vind em niet mooi, liever een wat rondere PRS op die manier.

BramVersteeg
2 april 2004, 18:55
Thanx Anders. Die JEM inlays vind ik iets te druk en te overkill. Die Patrick Eggle was wel erug stoer! Misschien verander ik zoiets wel een beetje en laat ik zoiets doen. Maar als je de draden goed aan zou sluiten bij een SD (die zou ik eerder kopen dan di marzio), zou je die dan ook enkelspoel kunnen schakelen? Of kan dat alleen bij die Di Marzio's?

ijff
2 april 2004, 19:57
Meeste SD's kunnen ook gesplit worden. Sommige modellen hebben zowel een 2dradige als een 4 dradige versie.
Op www.seymourduncan.com staan ook soundsamples, en aansluitschema's!!

Ik heb m'n SD's (Custom en Alnico Pro II) gekocht bij Thomann in Duitsland.. is zelfs met verzendkosten nog iets goedkoper als Vox Humana.
http://www.netzmarkt.de/thomann/

Anders Destium
2 april 2004, 20:02
Het aansluiten gaat hetzelfde als bij Dimarzio's, alleen hebben bijvoorbeeld de rode en witte draadjes een andere functie (uit het hoofd, maar zoiets is het). Als je elementen koopt zitten er altijd ook bedradingsschema's bij en een duidelijke uitleg welk draadje wat doet. Als je niet uitkijkt heb je een hum single geschakeld zonder dat je daarvan op de hoogte bent :)

Let wel op dat je F-spaced koopt, bij standard-sized komen de polepieces niet mooi uit met je snaren!

NeeraDJ
2 april 2004, 20:31
Sorry Anders, ik wist niet dat je daar ook op doelde :)

Als je nieuwe Duncans koopt dan is het zeker dat je een 4 aderig model krijgt, dit zorgt ervoor dat je het element kunt splitten. Oudere Duncans kunnen idd 2 aderig zijn. Even ter toevoeging, je hoeft alleen een F Spaced/Trembucker voor de brug te kopen. In jouw geval zal dat de Custom Custom trembucker zijn toch? Je halsmodel mag/moet gewoon normale spacing hebben. Ik heb laatst nog Duncans en DiMarzios gemixt in m'n Ibanez, zo verwarrend was het niet maar ik moest nog wel even opschrijven welke kleuren nou precies anders waren. Tenzij je Duncans met DiMarzios mixt zal er weinig verwarring optreden, want zoals Anders al zei, krijg je er een schema'tje bij. Als je het door een gitaarbouwer laat doen dan zal hij toch ongetwijfeld de kleurencodes kennen.

Zorg er alleen voor dat je niet teveel let op die kleurenschema's van DiMarzio :wink:

Jemboy
6 april 2004, 20:43
Voor inlays check: www.LGMGuitars.com

vinni
6 april 2004, 22:53
Zag ook de opmerking...."andere gitaar kopen".....
En dan?......in het begin te gek!......effe later....Hmmm "Misschien toch
dit-en-dat veranderen"....vaak gaat dat zo....

Als ik jou was.....zorg voor een gitaar met een geweldige neck en een body die bij jou past.....de rest kan altijd aangepast worden.

ik heb mijn JS1000 niet meer omdat ik vele stemmingen gebruik...
zoals je onderhand wel gemerkt zult hebben.....beetje lastig met zo'n
locking nut (zo heet zo'n ding toch?)

Ga nu ook weer mn Vigier aanpassen.....
Tone-pot ga ik bypassen....gebruik ik toch niet en ga de vol ten tonepot omwisselen....wil nog wel eens per ongeluk de tonepot in het heets van de strijd aanraken. wil ook nog wel eens een Tonezone proberen.

Heb ook nog een ESP Eclipse II. Daar heb ik (nog?) niets aangepast.
Opzich perfecte gitaar. Als ik toch pietluttig mag zijn.....
De hals is wat dun....heb graag halve bomen....hahaha...
Enne gibson mensuur....liever Fender maten....
zo'n friemelig ibbi wizzardneck is niets voor mij.
Die JS1000 hals is ook best lekker....niet zo dun....ook weer niet echt dik.

Als je alleen de standaard stemming gebruikt dan zou ik zeker de JS1000 houden.....wat andere pickups testen en lekker spelen!

Groet,
Vinni

BramVersteeg
7 april 2004, 00:29
@Jemboy: Toffe site. Ook die blacklight inlays zijn mega!
@vinni: Ik was idd nog wat aan het twijfelen ja. Ik vind de gitaar erg fijn spelen en hij ligt me erg goed. Over de body, hals enz. ben ik dus erg tevreden. Dat was ook de voornaamste reden dat ik hem kocht. Na een tijdje ben ik een beetje uitgekeken geraakt op de sound van de di marzio elementen. Je smaak veranderd steeds en waar je eerst van hield hoeft nu helemaal je ding niet meer te zijn. Ik denk dus dat ik de gitaar gewoon fijn houd en over een tijdje de inlays en elementen verander. Die custom custom is een erg grote kanshebber en voor het 2e element is het gewoon een kwestie van veel uitproberen. Ik speel trouwens alleen in standaard 'e' stemming. Voor drop D heb ik m'n Gibbie die ik toch meer als ronkende slag gitaar gebruik. Voor de nodige solo's hebben we dan de Ibanez. Wat is het leven toch mooi :cool:

BramVersteeg
7 april 2004, 00:30
Al de anderen trouwens ook bedankt voor al het advies hoor :)