PDA

View Full Version : Soapbar elementen... geen [u]spacing problemen[/u]???



gecko84
2 april 2004, 12:03
Kan iemand mij vertellen of je met een soapbar-element ook rekening moet houden met je spacing of deze niet zo heel nauw luistert.

Ik wil namelijk een basgitaar bouwen met 2 jazz element en een p-element of soapbar-element. Probleem is alleen dat er geen ruimte is voor een p-element op de juiste plaats (doordat dat niet uitkomt met de spacing).
Heeft iemand suggesties?

groetjes Arno

Kjiratsiekoedel
2 april 2004, 12:04
ik wil wel meedenken, maar kan je niet ff een tekeningetje maken met alle maten en afmetingen (van elementen en gitaar)

Anavrin
2 april 2004, 13:59
wat bedoel je met spacing, want het komt op mij over dat de plaats van het element niet conventioneel is tussen de hals en de brug, terwijl normaal gesproken met spacing de plaatsing van de snaren tov de pooltjes vh element wordt bedoeld. Volgens mij maakt het in beide gevallen weinig uit, je geluid zal wel anders worden als je je element dichter bij of verder van de hals zet dan normaal, maar je krijgt er geluid uit, en als de pooltjes niet exact onder de snaren zitten, dan maakt dat weinig uit, want het magnetisch veld van zo'n element is zo groot dat een millimeter meer of minder niet veel uitmaakt.

gecko84
2 april 2004, 18:05
Ja met spacing bedoel ik de ruimte tussen de snaren en de polen van het element.
Het probleem is dat ik al 2 jazz-elementen heb en daar een p-element of iets dergelijks aan toe wil voegen voor een ander geluid.
Maar doordat de p-elementen voor een 5-snarige bas een bepaalde spacing hebben moet hij ook op een bepaalde plaats t.o.v. de neck en de brug worden neergezet. Laat dat nou net de plaats zijn van mijn j-element bij de brug :cry:

Nou had ik ergens gelezen dat met soapbar-elementen de spacing wat ruimer is omdat die niet met 1 pool per snaar werkt maar met 1 voor meerdere snaren... Dus zou ik die wat naar voren kunnen schuiven, tussen mijn 2 j-elementen in.

Wat ik me nu afvraag is of het bij een soapbar inderdaad niet uitmaakt wat de spacing precies is. :-?

gecko84
2 april 2004, 18:05
Ja met spacing bedoel ik de ruimte tussen de snaren en de polen van het element.
Het probleem is dat ik al 2 jazz-elementen heb en daar een p-element of iets dergelijks aan toe wil voegen voor een ander geluid.
Maar doordat de p-elementen voor een 5-snarige bas een bepaalde spacing hebben moet hij ook op een bepaalde plaats t.o.v. de neck en de brug worden neergezet. Laat dat nou net de plaats zijn van mijn j-element bij de brug :cry:

Nou had ik ergens gelezen dat met soapbar-elementen de spacing wat ruimer is omdat die niet met 1 pool per snaar werkt maar met 1 voor meerdere snaren... Dus zou ik die wat naar voren kunnen schuiven, tussen mijn 2 j-elementen in.

Wat ik me nu afvraag is of het bij een soapbar inderdaad niet uitmaakt wat de spacing precies is. :-?

Anavrin
2 april 2004, 18:33
ah, ok het is dus voor een 5 snaar, ik heb ff op de site van Seymour D gekeken, en Pbas elementen voor 5 snarige bassen bestaan niet eens, dus de keus is al voor jou gemaakt.

gecko84
5 april 2004, 16:21
Ik heb een plaatje gemaakt van de situatie (jazz-bass en P-bass die ik heb), als je even een emailadres geeft stuur ik het op. Want ik weet niet hoe je hoer plaatjes moet posten.

Groetjes Arno

Kjiratsiekoedel
7 april 2004, 09:32
vraag ff aan iemand met wat webspace over, dan kan die ze online zetten