PDA

View Full Version : Die pink werkt niet mee!



Bins
1 april 2004, 22:37
Ik ben een beetje op een punt aangekomen dat mijn gebrek aan techniek me belemmert bij het muziek maken. Veel van onze nummers hebben "tussendoor-pingeltjes" (weet ik veel hoe je dat moet noemen) van 3/4/5 noten, en dat soort dingen speel ik dus altijd met wijs en ring vinger. Nu heeft die andere gitarist een nummer geschreven, waar ik dit moet doen:


e--x-----------------4
a--3--6--------------6
d--5----3-5-6-5-3----6
g--5-------------------
b--x-------------------
e--x-------------------


(Als ik morgen gelegenheid heb zal ik een mp3tje posten, dan hoor je denk meteen wat er loos is.)

Hier kan ik dus echt niet smokkelen, en moet de pink gebruikt worden. Als klap op de vuurpijl speel ik het ook nog met down+up strokes, omdat het te snel is om alleen maar down te doen. Op zich is dat niet zo'n probleem (met ring en wijsvinger up/down kan best), maar het lijkt wel alsof mn pink spastisch is ofzo. Problemen:
1. Neerzetten gaat wel, maar bij het optillen van de pink gaat het niet goed. de 2e "5" komt er dan niet lekker uit omdat de pink nog half op "6" zit. Icm. de upstroke is dat bagger.
2. Hij wil niet "mooi krom", het bovenste kootje komt af en toe plat op de snaar (dus ipv alleen het topje van de vinger). Dit is kut omdat je dan soms de snaar eronder meepakt.
3. Niet genoeg kracht: Bij het snelle valt het wel mee, maar in de intro moet ik iets vergelijkbaars heel langzaam spelen, en dan klinken de "pink noten" niet zoals ik zou willen. Bovendien worden mijn vingers heel moe van dit nummer, en dan wordt het tegen het einde steeds minder.

Het is niet zo dat ik er helemaal nix van bak, maar dit moet gewoon 99% van de tijd superstrak kunnen. Zoals ik het nu doe klinkt het vaak heel slordig. Dat is jammer, want er zijn dan momenten dat iedereen stil is, en dan spelen we dit stukje in een harmonietje, en als dat lekker loopt is het echt genieten. Maar als 1 van de 2 heren het niet strak speelt, tja... Je begrijpt vast wat ik bedoel.
Het blijkt ook dat als ik bij "tussendoor-pingeltjes" in andere nummers de pink inschakel, het ineens veel makkelijker is. Maar goed, dan moet ie wel werken.

Anyway, de vraag is dus of er iemand goede tips heeft voor het verbeteren van mijn techniek/kracht/controle. Ik kan wel gaan oefenen tot ik erbij neerval, maar ik ben gewoon fout bezig nu, alles verkrampt enzo. Misschien zijn er anderen die dit probleem ook gehad hebben met een bepaald soort oefening oiidg.
Bij voorbaat dank.

arno
1 april 2004, 23:24
hij doet het :razz:

Barret Wallace
1 april 2004, 23:25
ben jij arno S ?

schaap
1 april 2004, 23:27
Blues scales zijn erg handig voor je pink :cool:

Bins
1 april 2004, 23:32
Tja, het werd een beetje een lang verhaal na de test, haha. Maar goed, bij deze is de officiele opening van dit topic :)

Barret: Ik ben niet Arno S. Als je het tegen mij had tenminste

schaap
1 april 2004, 23:39
Hmm, laat ik nu ik je probleem gelezen heb iets specifieker advies gaan geven :P, als ik het goed heb gelezen lijkt het me dat je vingers meer moeten "rekken" om dit vloeiend te spelen, dus bij deze:

|-------4-----3-------3-------3-------3-------2-------2-------2-------2--|
|-----5-----5-------4-------4-------4-------4-------3-------3-------3----|
|---6-----6-------6-------5-------5-------5-------5-------4-------4------|
|-7-----7-------7-------7-------6-------6-------6-------6-------5--------|
|------------------------------------------------------------------------|
|------------------------------------------------------------------------|

Dit is altijd handig voor strekking enzo, zelfs als het niet bij je probleem hoort is het handig :cool:
Ook als akkoorden dit toepassen als je toch bezig bent :cool:
En natuurlijk niet vergeten te kijken naar hoe je pols staat tijdens het spelen :cool:

Bins
2 april 2004, 13:37
Thx!
Ja strekking was ik nog vergeten te noemen :D

Maar wat is dan de juiste pols-stand, het is nu nog wat krampachtig. Ik hou wel netjes mn duim achterop de hals, maar het is niet echt confortabel.. gaat dat vanzelf over als dat strekken eenmaal beter gaat?

schaap
2 april 2004, 17:58
Tja je moet zorgen dat je pols niet te onnnatuurlijk staat tijdens het spelen. Als je gitaar erg laag hangt, hang em ff ietsje hoger en kijk naar hoe je pols dan staat. Dan begrijp je vermoedelijk wel wat ik bedoel met onnatuurlijk en natuurlijk. Hoewel die strekkingen ook een wereld van verschil maken :cool:

Bins
6 april 2004, 22:39
Thx man! Ik ben inmiddels met de oefening aan de slag. Mijn gitaar hangt al vrij hoog, zeker voor een "punker" :) , dus dat zal het niet zijn, ik denk dat de boel gewoon een beetje moet stretchen...

Verder niemand met tips en tricks?

sleep_to_saturate
7 april 2004, 13:42
He bins, gebruik je je pink bij akkoorden? als niet kan je daarop oefenen. En dan bedoel ik vooral de pink voor de extra accentjes. Als je daar namelijk wat meer gebruik van maakt tijdens dat je zomaar wat gitaarspeelt enzo, hoeft niet eens pure oefening te zijn krijg je vanzelf meer kracht en coordinatie in je pink.
Ik heb erg kleine handen dus ik ben sowieso vaak aangewezen op de pink, maar als je grotere handen hebt zou je de pink te weinig kunnen gebruiken tijdens akkoorden enzo.

Bigfoot414
9 april 2004, 16:42
Ik heb best grote handen, maar ik gebruik alle 4 mijn vingers. Ik vind het vooral belangrijk als mijn pink ongeveer dezelfe kracht heeft als mijn andere vingers.

rien
10 april 2004, 23:47
Het enige advies wat ik je kan geven is oefenen tot je dr bij neer valt echter wel alles overdreven langzaam instuderen en strekken die handel
met andere pinkoefeningen. T is net als met leren fietsen.. en als je lang trapt krijg je ook pijn in je benen..

Ik gebruik zelfs mn duim als het nodig is

Rien

Jopie
11 april 2004, 00:13
Ikzelf vind dat ik in 2 jaar ongelooflijk veel progressie heb geboekt op snelheidsniveau. Geinspireerd bij mensen als Gary Moore , Dave Murray , Steve Lukather , Paul Gilbert e.a. wil ik ook op een gebied komen dat ik zo snel wordt. En inderdaad oefenen is de solution tot succes , mijn tips :

Koop ten eerste de series van Troy Stetina : Speed mechanics en de Metal Lead guitar series.

Doe elke gitaarsessie een warm-up van een half-uur. Dit klinkt lang maar is uitstekend voor soepele vingers. Gebruik hiervoor de eerste oef. uit Speed Mechanics. Het gaat vooral om de HO en PO's en de alternate picking techniek. Probeer veel Legato dingen uit voor sterke vingers , snelheid , accuraatheid en een soepele PINK. Ik heb zelf een aantal geluidjes op m'n website staan. Luister maar eens , ik speel ongeveer 2,5 jaar gitaar. http://home.wanadoo.nl/lexdet

Good luck :wink:

Jopie
11 april 2004, 00:13
Ikzelf vind dat ik in 2 jaar ongelooflijk veel progressie heb geboekt op snelheidsniveau. Geinspireerd bij mensen als Gary Moore , Dave Murray , Steve Lukather , Paul Gilbert e.a. wil ik ook op een gebied komen dat ik zo snel wordt. En inderdaad oefenen is de solution tot succes , mijn tips :

Koop ten eerste de series van Troy Stetina : Speed mechanics en de Metal Lead guitar series.

Doe elke gitaarsessie een warm-up van een half-uur. Dit klinkt lang maar is uitstekend voor soepele vingers. Gebruik hiervoor de eerste oef. uit Speed Mechanics. Het gaat vooral om de HO en PO's en de alternate picking techniek. Probeer veel Legato dingen uit voor sterke vingers , snelheid , accuraatheid en een soepele PINK. Ik heb zelf een aantal geluidjes op m'n website staan. Luister maar eens , ik speel ongeveer 2,5 jaar gitaar. http://home.wanadoo.nl/lexdet

Good luck :wink: