PDA

View Full Version : SLAPPEN!!!



bartkruizenga
1 april 2004, 22:11
ik zit nu een beetje te slappen enzo (op mijn bas~!)
maar hoe zit dat nou???
mark king heeft het over je linkerhand, die ook met de aanslag meedoet
heel raar allemaal...

graag uitleg!

bartkruizenga
1 april 2004, 22:19
poppen, slappen, tappen?

en wat is de beste afstelling, of effect voor "slappen"?

trab

Bleak
2 april 2004, 10:52
veel laag veel hoog weinig mid!

zo heb ik het altijd! meer laag dan hoog btw!

en tappen heeft niks met slappen te maken!

misschien moet je hammer on en hammer off leren!

en om nou gelijk dingen van mark king te gaan leren...... lukt je toch nooit :P

basswasp
2 april 2004, 10:58
Zet je geluid net zo, zoals jij dat fijn vind. Over het algemeen is hoog erbij een goede optie.

Love Games (Level42) is wel goed om mee te beginnen, daar zit ook zo'n linkerhand-demp in. Deze kerel laat zien hoe dat moet: http://www.mocamusic.com/pix/bassic/slap7.mov
Je kan natuurlijk ook 4 vingers ipv 3 gebruiken bij het linkerhand-dempen.

De man van MocaMusic noemt dit trouwens Left Hand Tap, dus zo gek was die gedachte niet.

Zoek de tabulatuur op, begin laaangzaaaaam en zorg dat je alles goed hoort. Snelheid komt vanzelf wel.

Carlos SanTuna
2 april 2004, 11:01
Hoe zit dat nou? Welnu, ik heb in een duister verleden ook geprobeerd mezelf het slappen eigen te maken. Vandaar ook dat ik tegenwoordig gewoon weer gitaar speel...

Maar bij het luisteren van geslapte baslijnen (ikzelf zocht veelal dingetjes uit van RHCP, Gotcha! en Urban Dance Squad) kun je vaak goed horen dat die baslijnen voor een groot deel bestaan uit gedempte noten. De bassist laat slechts een paar belangrijke basisnoten en hier en daar een fill klinken, en de rest is eigenlijk meer percussie op bas, zogezegd. Die gedempte noten kun je natuurlijk gewoon, zoals je waarschijnlijk gewend bent, met je rechterhand aanslaan, maar het is makkelijk genoeg om tussendoor ook af en toe met je linkerhand een flinke tik op je snaren te geven, en dat biedt ineens veel meer mogelijkheden.
Echter, een fatsoenlijk ritmegevoel is wel een vereiste. Er is niets ergers dan een virtuoze slappende bassist zonder ritmegevoel. Maar zit het daarmee wel snor, probeer het dan gerust eens, je zult zien dat het gemakkelijker is dan je denkt.

Venomer
2 april 2004, 11:43
Ik denk dat Mark King het inderdaad over hammer on heeft. Je slaat met de duim van je rechterhand de snaar tegen de frets (slap) en direct daarna zet je een vinger van je linkerhand met enige kracht op een fret (hammer on). Als je dit snel genoeg doet lijkt het of je heel snel achter elkaar kunt slappen.

basswasp
2 april 2004, 14:21
Da's dus een gewone hammer-on, maar waar King het over heeft is dus die extra ghost-note bij 't slappen. En dan kom je dus bij dat filmpje terecht...

Eternal Despair
2 april 2004, 16:25
en om nou gelijk dingen van mark king te gaan leren...... lukt je toch nooit :P

Waarom niet?

Daar ben ik ook mee begonnen. Love games bijvoobeeld, vrij simpel alleen moet je ff het ritme te pakken krijgen of zelf een iets afwijkent ritme bedenken dat dan nog steeds vet klinkt.