PDA

View Full Version : Versterker te koud!!nieuw pedaaltje?



Thom TK
31 maart 2004, 13:34
test

Thom TK
31 maart 2004, 13:34
Ik heb een Fender Rock Pro 700, scheurt goed (boze buurman enzo), maar het probleem is dat hij bij solo's te koud klinkt.
Ik kan natuurlijk wel de mid op 9 zetten, maar dan gaat die lekkere scheur eruit.
Kan ik dit oplossen met een nieuw distortion pedaal (ik dacht aan een Metalzone 2 oid)?

Swan
31 maart 2004, 13:49
als je blij bent met de scheur zou ik een equaliser kopen (boss GE7 bijv) om tijdens de solos bijv de mids te boosten en ook eventueel het volume

Thom TK
31 maart 2004, 13:52
Een nieuw pedaaltje helt dus niet?

Nielsje
31 maart 2004, 13:55
een Boss equalizer is een pedaaltje beste jonge..

en nee blijft alsjeblieft af van de MT-2..je speelt zeker nog niet zo lang of wel?

want dan kom je er achter dat het toch een van de mindere pedalen is..IMO...

je zou ook voor een treble booster kunnen kijken
een extra scheurpedaal zou je geluid alleen maar meer vervormen (is niet altijd mooi) en het gaat er niet echt harder van

Lucky
31 maart 2004, 14:02
mee eens.

haal een boss eq
of een boosterpedaaltje.
meer scheur is zleden de oplossing

Thom TK
31 maart 2004, 20:49
Ik geloof dat jullie me niet helemaal begrijpen...Ik hoef niet per see extra scheur (die vind ik juist goed van mijn versterker), maar mijn hoge tonen moeten wat warmer klinken (als ik een solo met een CD meespeel, dan valt mijn gitaar volledig in het niet qua warmte en volheid).
En ja, ik heb idd weinig verstand van pedalen.

Thom TK
31 maart 2004, 20:53
Als ik een ander pedaaltje koop, ben ik natuurlijk van van mijn goede scheur af, idd. :-?
Een equalizer zou dan een oplossing kunnen zijn.
Maar stel dat ik een ander distortion pedaal neem, kan dit de warmte van mijn hoe tonen dan wel verbeteren?

Swan
31 maart 2004, 21:17
hehe nou uit een MT2 haal je zeker geen warme tonen...
niet vergeten dat t geluid op n cd erg geprocessed is en vaak niet te vergelijken met t geluid uit n amp uit je huiskamer..

ik zou als ik jou was zo'n EQ pedaaltje proberen of andere pickups, watvoor gitaar heb je?

jpb
31 maart 2004, 21:53
Wanneer je versterker te 'koud' klinkt zou je hem warmer kunnen instellen en goede buizen er in zetten, tenminste wanneer het een buizen versterker is (Rock-Pro=buizen???). Bij een transistor zul je het geluid niet zo kunnen verbeteren dat het hoog goed klinkt. Een duidelijk+helder+toch warm hoog is heel moeilijk te bereiken, zelfs bij een buizen versterker. Transistor: vergeet het. Hiermee onderscheid een goede versterker zich. Een pedaal kan dat niet oplossen als je versterker dat niet in zich heeft. succes

Metoshade
1 april 2004, 01:14
Advies op maat blijven geven. Een beginnende gitarist heeft meestal nog niet het oor van een gevorderde gitarist: je blijft verder groeien in je zoektocht naar toon. Sommige geluiden klinken geweldig in de oren van een beginnende gitarist en bagger in de oren van een gevorderde gitarist.

Ik denk dat je jouw toon op dit moment best uit je amp kunt krijgen, pak een eq pedaal (die dingen worden toch erg onderschat) of ga op zoek naar een H&K tubefactor ofzo, met zo een buisje erbij klinkt het toch even warmer. Hou vol en blijf zoeken. Op een gegeven moment zul je wel uit je huidige versterker groeien, maar misschien kun je er nu nog wel een poosje mee vooruit.

moretel
1 april 2004, 03:27
Advies op maat blijven geven. Een beginnende gitarist heeft meestal nog niet het oor van een gevorderde gitarist: je blijft verder groeien in je zoektocht naar toon. Sommige geluiden klinken geweldig in de oren van een beginnende gitarist en bagger in de oren van een gevorderde gitarist.

In een Jimi Hendrix special stond een stukje over de effecten man van Hendrix. Hij was erg kritisch, en bij de de 5de versie kreeg Hendrix de eerste afgekeurde weer voor zijn neus die dan wel goed was.
Over oren gesproken.
Ik heb les en dan speel ik op een aftands versterkertje, en het leuke is dat je er op een gegeven moment nog een aanvaardbaar geluid uit krijgt ook, alleen duurt dat wel eventjes.

Thom TK
1 april 2004, 17:04
hehe nou uit een MT2 haal je zeker geen warme tonen...
niet vergeten dat t geluid op n cd erg geprocessed is en vaak niet te vergelijken met t geluid uit n amp uit je huiskamer..

ik zou als ik jou was zo'n EQ pedaaltje proberen of andere pickups, watvoor gitaar heb je?

Een Ibanez RG 470.
Ik denk dat ik dan maar ga voor een Boss ge-7.
Is deze goed?

Swan
1 april 2004, 20:42
tja n ibanez........

Speeddemon
1 april 2004, 20:57
Thom, ik heb jouw probleem zelf meegemaakt. Ik speelde jarenlang op een Ibanez S540FM TTS (wel één van de betere, maar toch) op een Peavey Bandit 112. Die amp is enigzins vergelijkbaar met de Fender, alleen vond ik t distortiongeluid van de Peavey beter.

Anyway, ik speelde op een Boss GT-3 multi-effect bak, en had ook zoiets dat m'n sound wat miste. Overgestapt op losse pedalen, en m'n belangrijkste overdrive/distortion is/was de Hughes & Kettner Tubefactor.

http://www.fatsoundguitars.com/store/effects/hugheskettner/images/effects-handk-tubefactor.jpg

Dit is een echte buizen-ovedrive en distortion in één, en aangezien een Peavey Bandit een even 'klinisch' karakter heeft als zo'n Fender RockPro, kan je sound er alleen maar op vooruit gaan. Je krijgt er echt een hele goeie warme ('smooth') sound mee. Voor death/thrashmetal gain zul je er nog een pedaal voor moeten zetten, om m meer te kunnen laten oversturen (bijv een Boss OD-3 of SD-1), maar op zichzelf kan ie van cleanboost tot en met Judas Priest/Gary Moore wel aan.

Dat pedaal is wel iets van 200-250 euro, een goedkopere oplossing zou dan zijn de Boss OD-3. Die klinkt op zichzelf al heel lekker, maar is ook ideaal op een versterker iets verder te oversturen, zonder dat t een brei wordt. Maar gebruik dan veel "Level" en weinig "Gain" op t pedaal.

Ook op je versterker zuinig met distortion zijn: teveel distortion maakt een brei en je verliest aan definitie en dynamiek. Soms kan dat goed zijn (als je deathmetal speelt bijv.) maar voor t meeste rock-werk is Gain op 6 voldoende.

Verder kan zo'n Boss GE-7 Equalizer (rond de 50 eurie op marktplaats.nl) ook wonderen doen.

ToTaL FaKe
1 april 2004, 21:05
whats wrong with ibanez??

Swan
1 april 2004, 21:12
dat kneuzen ZoAlS JiJ ErOp SpElEn

Thom TK
1 april 2004, 21:44
Mooi, nu weet ik al een heel stuk meer!
Ik denk toch dat ik voor de Boss ge-7 ga, vanwege de prijs :)

En trouwens (ik KAN het verkeerd hebben hoor) hoor ik wel van veel mensen dat Ibanezzen goede gitaren zijn, maar dat het geluid toch wat koel is.
Ik ben linkshandig, dus heel veel gitaren heb ik niet geprobeerd, vandaar dat ik het niet zelf kan testen :evil:

Swan
1 april 2004, 21:47
ik vind ibanezzen erg steriel en koel klinken idd....en die nekken vind ik ook te dun....maargoed....ga voor de GE7 ;)