PDA

View Full Version : Elementen uitleg



koentrend
31 maart 2004, 13:20
Hoi,

Vraagje? wie kan even uitleggen wat het verschil tussen humbucker, single coil etc. is. Ik wil meer bewust zijn van het soort elementen en wat wat kan!

Dus aub wat info hierover.
Dank

Thom TK
31 maart 2004, 13:25
Een humbicker geeft een dikker, vaak agressiever geluid.
Een single coil heeft doorgaans een wat dunner geluid, maar is wel erg geschikt voor clean spelen.

pimmetje
31 maart 2004, 13:54
Ik ben het eens met het vettere geluid van een humbucker t.o.v. een single coil. Dat hums aggressiever zijn en juist sc's goed voor clean zijn, ben ik 't weer helemaal niet mee eens. Voor cleane jazz is vaak juist een hummetje heel fijn.

SC's zijn vooral helderder van klank en lijken 't geluid wat "directer" uit de gitaar te gooien. Dat laatste staat wat raar, maar ik weet niet hoe ik 't anders moet zeggen. Nadeel van sc's is dat ze eigenlijk altijd een beetje een brommetje hebben, maar daar leer je snel mee leven.

HB's hebben dus een vetter geluid en zijn ook wat meer "smooth". Als je dat smooth in nederlands vertaald, verliest 't raar genoeg wat :D. Het is niet dat 't geluid gladder wordt... soepel zou als term misschien nog een beetje kunnen kloppen.

Ook hebben humbuckers over 't algemeen meer output dan sc's. Mede daardoor kunnen ze ook goed gebruikt worden voor 't betere scheurwerk. Al hoort hierbij dan ook al snel een beetje gezeik over alnico of ceramische magneet en actieve en passieve pickups.

koentrend
31 maart 2004, 14:12
Thanx voor snelle reactie.
Zijn er nog meer soorten elementen?
Kan een humbucker gecombineert gaan met een Single coil, is dat gebruikelijk?

Heeft zowel HB als SC een aktieve danwel passieve mogelijkheid?
Wat is het verschil tussen AKTIEF en PASSIEF!

Thnx

Negative K3 fan
31 maart 2004, 14:19
Thanx voor snelle reactie.
Zijn er nog meer soorten elementen?
Kan een humbucker gecombineert gaan met een Single coil, is dat gebruikelijk?

Heeft zowel HB als SC een aktieve danwel passieve mogelijkheid?
Wat is het verschil tussen AKTIEF en PASSIEF!

Thnx

Ja er zijn nog meerdere onderverdelingen, onder andere welke magneten er worden gebruikt, hier heb je bij gitaren 3 veelgebruikte types. Ceramische, alnico 5 en alnico 2. Ceramische elementen worden gewoon gebakken (ceramiek) en zijn magnetisch het sterst, elementen met deze magneten worden vaak gebruikt bij metal enzo vanwege het feit dat ze krachtiger zijn en iets feller in het hoog. Alnico 5 (ALuminium, NIkkel, CObalt) is een wat mildere variant, iets smoother (zie uitleg van pim) en alnico 2 is het mildst en het warmst (jazzelementen).

Actief en passief is gewoon of het met een batterij in een gitaar is of niet, bij actieve elementen heb je een element met iets midner output waar met electronica in de gitaar nog wat aan de toon wordt geprutst. Hierbij kun je bij humbucker meer output krijgen zonder teveel hoog te verliezen (uitleg geef ik zo wel) en bij single coils een nog helderder geluid met minder storing.

Het verschil tussen elementen odnerling wordt veroorzaakt door het materiaal van de magneet, het aantal windingen, het materiaal van de spoeldraad en de dikte van die draad en de manier waarop er wordt gewonden. Hoe meer windingen hoe hoger de output (over het algemeen), maar die windingen werken ook als een opslurper van het hoog, dus hoe meer windingen hoe meer midden en lage tonen in je geluid, de invader is hier een goed voorbeeld van.

Verder zijn duurdere elementen gewaxpot om feedback te voorkomen, dit ontstaat doordat er dingetjes in een element niet 100% vast zitten en mee gaan trillen bij bepaalde frequenties en dat leidt tot feedback, door alles in de was te zetten kan er niets bewegen en is er geen ffeedback.

volgens mij is dit zo'n beetje alles....

NeeraDJ
31 maart 2004, 15:16
Negk3 heeft een zeer goede uitleg gegeven maar er zitten toch wat scheurtjes in. Een magneet zorgt over het algemeen niet voor de output, maar dient als medium zeg maar. De Duncan Distortion heeft zo ceramic magnets en heel veel output, maar zou je een magneetje voor een Alnico 5 vervangen dan zou er niet veel output verdwijnen, maar wel wat attack en karakter. Zoals je namelijk zei, zijn de aantal wikkelingen, de dikte, en de manier van een even groot belang. Dit niet alleen, maar de polepieces (het soort en het materiaal) zijn ook nog van belang. Ik zal dit met voorbeeldjes onderbouwen.

Een Duncan JB heeft Alnico 5 magneten, een kennis van mij heeft hier ooit een ceramic ingestopt. De output veranderde niet drastisch, maar het karakter en de attack wel! De Jb klonk wat grommender en pittiger, maar had echt niet meer output.

Een Fransman heeft mij ooit gemaild naar het resultaat van mijn Screamin' Demon element in de hals. Na een tijdje is hij dit zelf gaan proberen, maar vond hij het te plongig klinken. Hij heeft de inbuspolepieces daarna vervangen met die van de DiMarzio Humbucker from Hell, en het resultaat was meer definitie en helderheid in zijn geluid. Later hebben we uitgezocht en kwamen tot de conclusie dat dit door het materiaal kwam. Duncan had hiervoor namelijk zijn eigen recept

Verder heb je ook nog Alnico 2,3,4 en 5, waarschijnlijk ook 1 maar die ben ik nooit tegen gekomen. Je kunt met Alnico 2 elementen ook geweldige Metal spelen hoor, ik hoorde laatst nog iemand met een Duncan Pearly Gates een nummer van Zakk Wylde spelen. Dit is verder afhankelijk van je gitaar, effecten en je versterker. Het nadeel van ceramic magneten is dat het veel string pull heeft, dit leidt tot vermindering van de sustain in vergelijking met een Alnico 5 magneet. Het voordeel is echter een agressiever geluid en minder ruis. Vergis je niet een humbucker heeft nog steeds ruis, maar wel minder dan de sc. Actieve elementen zijn eigenlijk de enige elementen die helemaal geruisloos zijn met veel gain en volume. Het nadeel van deze is dat ze een eigen karakter hebben en minder met je gitaar coresponderen. Nog een voordeel is dat het weinig tot geen string pull heeft.