PDA

View Full Version : 6L6 vervangen en andere zaken



ReinoutV
31 maart 2004, 11:39
Ik heb laatst, zoals jullie misschien wel weten, een Ktty Hawk combootje gekocht. Nu las ik net ergens dat er misschien andere buizen in konden, dan de 6L6 Sovteks (5881) die er nu in zitten. Ik hoor hier en daar wel goede verhalen over KT66 en KT88, wat zijn de mogelijkheden en hoe zullen deze buizen mijn geluid veranderen?

Er zitten trouwens 4 pre-amp buisje in mijn versterker, waarvan 1 met zo'n stolpje er overheen. Mijn clean kanaal is helder genoeg, maar dit mis ik af en toe iets op het lead kanaal. Hoe weet ik welke buis wat doet en voor welk kanaal? Op de site van bogner staat echt welke buis voor welke gain-stage voor ieder kanaal werkt, bijvoorbeeld. Is dat in deze versterker ook zo?

Er zit trouwens ook een Celestion G12M-70 professional power loudspeaker in. Is deze wel speciaal voor gitaar gemaakt, want op de site van celestion zelf kan ik er niet gek veel over vinden...

Het is misschien een beetje warrig verhaal, maar kan iemand misschien helpen?

josh.vandenberg
31 maart 2004, 12:15
Je kunt niet zomaar kt 88 erin zetten,dat vindt je eindtrafo niet leuk.

Franc
31 maart 2004, 19:02
KT66s gaat wsch wel lukken. In de Marshall JTM45 worden die ook heel vaak gebruikt ipv 6L6.
De eindtrafo kan er wel tegen, het kan zijn dat je wat componenten moet vervangen.
KT88s weet ik niet, je zou de specs van de OT moeten kennen en zien of ie dan KT88s aankan. Het gaat om dingen als impedantie en vermogen van je buizen.

Franc
31 maart 2004, 19:02
...