PDA

View Full Version : Reverse wound pickups



Javaca
30 maart 2004, 22:10
Ik heb hier een paar vraagjes over.

-Wat doet het nou precies met je geluid? (Clean/Scheur)

-Kun je door het andersom aansluiten van een normale pickup het zelfde effect bereiken?

-Wat is het effect in combinatie met normale pickups? (strattussenposities)

sash
30 maart 2004, 22:27
Het heeft geen gigantische invloed op je geluid. Het killed alleen de ruid in de tussenposities. Meer heb ik niet kunnen ontdekken aan geluidsveranderingen.

Javaca
30 maart 2004, 22:44
Ok dus niet echt de moeite waard? :???:

PeArLjAm
30 maart 2004, 22:54
Ok dus niet echt de moeite waard? :???:

nou ik zou zeggen, als je een heel nieuw setje pickups besteld kan je er rekening mee houden dat de middelste reverse wound is, zodat je geen ruis en brom hebt in de 2e en 4e positie. Maar om speciaal daarvoor een reverse wound in je gitaar te zetten is ene beetje overdreven vind ik.. of je moet geld over hebben haha :P

SiNiSTRaL
30 maart 2004, 23:24
of je koopt gewoon humbuckers....veel beter geluid ook....

Mr.Bluesbreaker
31 maart 2004, 00:07
Pak em sash :-D

bert k
31 maart 2004, 01:05
En andersom aansluiten werkt niet, want dan staan de snoertjes wel in tegenfase, maar de wikkelingen lopen nog steeds allebei dezelfde kant op.
En achterstevoren in je gitaar monteren werkt ook niet :D want de wikkelingen lopen nog steeds allebei dezelfde kant op.

Nielsje
31 maart 2004, 01:46
onderste boven zou moeten lukken :)

:P

ik zou juist wel reverse wound nemen, want ik speel juist heel veel op 2e positie, dat klinkt zo lekker vind ik!

heerlijk dire straits geluidje krijg je dan :)

NeeraDJ
31 maart 2004, 12:28
of je koopt gewoon humbuckers....veel beter geluid ook....

Die heb je ook reversed wound, tenminste één coil dan. Dit probleem heb je ook bij humbuckers hoor, met bijv. een 5 way switch. Het is belangrijk dat de noord en zuid polen tegen elkaar komen en ruis zo onderdrukken, wanneer er één pick up reverse wound is. Dit kun je doen door twee draadjes te verwisselen of de magneet te flippen. Die draadjes kunnen zo uit fase worden gezet, het nadeel is wel dat ie dunner gaat klinken in de middenpositie. Geen enkele passieve pup, humbucker of sc is helemaal hum-free. Bij humbuckers is het alleen minder

Als je je pup andersom wilt gaan aansluiten dan heeft dat weer invloed op je geluid, de polepieces zijn dan namelijk ook aan de verkeerde kant, en vaak kan dat erg negatief uitlopen.

bert k
31 maart 2004, 14:42
:???:

Bij een humbucker is 1 coil altijd reverse wound, anders werkt het niet.

NeeraDJ
31 maart 2004, 15:55
Weet ik, maar ik bedoelde dat die coil dan aan de andere kant zit, een beetje dom van me om dat er niet bij te zetten sorry :)

Als je dan zeg maar een pick up gebruikt waarbij het wel op de normale plek zit, dan issie niet hum free in de middenposities

sash
31 maart 2004, 15:59
of je koopt gewoon humbuckers....veel beter geluid ook....


Jaaaa man.

Zeker op een Valvestate met een V-amp ervoor... DIKKE TOON!!! :roll:

Anders Destium
31 maart 2004, 16:30
tone zit in de vingers, niet in de coils :lol:

SiNiSTRaL
31 maart 2004, 16:42
pcies...maar sash moet t toch ergens mee compenseren :razz:

SiNiSTRaL
31 maart 2004, 16:43
of je koopt gewoon humbuckers....veel beter geluid ook....


Jaaaa man.

Zeker op een Valvestate met een V-amp ervoor... DIKKE TOON!!! :roll:
sja....ik kan tenminste thuis spelen, in tegenstelling tot jou met een buizentop+4x12 kast die je thuis niet eens boven de 1 mag omdat je buurman dan boos wordt (snap nog steeds nie dat je schijt aan die homo hebt btw... )
en jouw versterker op superlaag volume klinkt 10 keer kutter als een valvestate met Vamp ervoor (hoge volumes is wat anders ;) )

NeeraDJ
31 maart 2004, 16:52
tone zit in de vingers, niet in de coils :lol:

Das grappig, weet je nog op het bassieforum toen ik m'n EMG probeerde te ruilen? Toen kreeg ik ook zo'n opmerking toegeschoven. Nu heb ik m'n gewenste sound en volgens anderen klink ik niet alleen beter, maar is mijn techniek ook erg verbeterd. Je sound is daarom een hulpstuk bij je spel, anders zouden we allemaal met crappy cheap pups spelen toch? Met de vingers zouden we de tone anders toch te pakken krijgen. Ik geef wel toe dat je techniek je sound sterk beïnvloed, but don't underestimate the power of the pick up! :P

NeeraDJ
31 maart 2004, 16:52
tone zit in de vingers, niet in de coils :lol:

Das grappig, weet je nog op het bassieforum toen ik m'n EMG probeerde te ruilen? Toen kreeg ik ook zo'n opmerking toegeschoven. Nu heb ik m'n gewenste sound en volgens anderen klink ik niet alleen beter, maar is mijn techniek ook erg verbeterd. Je sound is daarom een hulpstuk bij je spel, anders zouden we allemaal met crappy cheap pups spelen toch? Met de vingers zouden we de tone anders toch te pakken krijgen. Ik geef wel toe dat je techniek je sound sterk beïnvloed, but don't underestimate the power of the pick up! :P

sash
31 maart 2004, 16:58
----

sash
31 maart 2004, 17:05
---

piezo
2 april 2004, 16:46
:???:

Bij een humbucker is 1 coil altijd reverse wound, anders werkt het niet.

Voor de derde keer dan maar......... en ditmaal digitaal geschreeuwd!

L U L K O E K

piezo
3 april 2004, 10:14
:???:

Bij een humbucker is 1 coil altijd reverse wound, anders werkt het niet.

Voor de derde en nu hopelijk laatste keer..............en ditmaal digitaal geschreeuwd:

L U L K O E K

Bij een humbucker hebben beide spoelen dezelfde wikkelrichting.

piezo
3 april 2004, 20:56
:???:

Bij een humbucker is 1 coil altijd reverse wound, anders werkt het niet.

Onzin

sash
3 april 2004, 21:02
tone zit in de vingers, niet in de coils :lol:

Das grappig, weet je nog op het bassieforum toen ik m'n EMG probeerde te ruilen? Toen kreeg ik ook zo'n opmerking toegeschoven. Nu heb ik m'n gewenste sound en volgens anderen klink ik niet alleen beter, maar is mijn techniek ook erg verbeterd.

Dude stoor je niet aan Anders Destium. Hij is de bandloze gitarist met 30984738 gitaren en geen versterker.

Need I say more?

piezo
3 april 2004, 21:03
Hee, nu lukt het wel en staan ze er ineens alle drie. wat een geweldig forum is dit toch!

sash
3 april 2004, 21:06
Ja bizar he :D

bert k
3 april 2004, 21:37
:???:

Bij een humbucker is 1 coil altijd reverse wound, anders werkt het niet.

Voor de derde en nu hopelijk laatste keer..............en ditmaal digitaal geschreeuwd:

L U L K O E K

Bij een humbucker hebben beide spoelen dezelfde wikkelrichting.

Relax dude, en kom maar met een uitleg. Dus zelfde wikkelrichting, en dan in tegenfase aangesloten, en de polariteit van de magneten omgedraaid. Heb ik het zo goed? De volgende vraag is dan meteen, waarom de single wel reverse?
En nu geen lulkoek, maar een normaal antwoord.

piezo
4 april 2004, 14:56
test

piezo
12 april 2004, 00:33
Sorry voor het late antwoord. Na die "test" ging mijn computer in de weigerstand.
Inderdaad moet bij een opstelling met 2 single coils wel 1 van de 2 RW/RP zijn. Dat heeft te maken met aarding.

De spoelen moeten dan uiteraard ook andersom aangesloten zijn dan bij een gewone humbucker in parallelschakeling.
Bij humbucker in parallel schakeling verbind je van spoel A de eerste wikkeling en van spoel B de laatste wikkeling aan "hot" en van A de laatste en van B de eerste wikkeling aan "ground".
Bij 2 single coils die samen brom moeten onderdrukken worden beide eerste wikkelingen verbonden met "hot" en beide laatste met "ground"