PDA

View Full Version : preamps



Frans
21 maart 2002, 12:31
Kspeel al een tijd gewoon en met effecten, maar wat is nou t nut van een preamp? en sluit je m aan tussen je gitaar en je versterker of hoe anders???

lars
21 maart 2002, 15:43
nee, voor je gitaar :razz:

een voorversterker is om je geluid op vormen zeg maar, een eindversterker moet het dan vervolgens op volume brengen.
je kunt ook een voorversterker tussen je gitaar en je versterker hangen maar dan is het het geluid op te leuken en harder te maken voordat het je versterker in gaat, mischien nuttig als je versterker bagger is of als je bijvoorbeeld zoals ik een vox hebt waar toen nog geen gain kanaal op werd gemaakt

Sandman
21 maart 2002, 15:50
Zo zit het een beetje in elkaar:
gitaar --> voorversterker --> eindversterker --> geluid
De voorversterker heet oa bij onze westerburen pre-amp en eindversterker heet oa power-amp.
Aangezien een gitaar geen eigen powersupply heeft (althans niet degene met passieve elementen) en dus een klein signaaltje afgeeft, is het de taak aan de pre-amp om dit signaal op te peppen en vorm te geven middels de equalizer. Daarna boost de power-amp dit signaal op en gooit er nog wat electrische stroom doorheen zodat je wat te horen krijgt wanneer dit signaal door een speaker komt.
Een versterker komt over het algemeen in 3 vormen voor:
1. combo: dus pre- en power-amp en speaker in 1 kast
2. head + cabinet, de head is de pre- en power-amp, de cabinet zorgt voor de speakers
3. 19 inch: lijkt op je stereoinstallatie, dus 1 is pre-amp, 1 is poweramp en het geheel gaat weer door een cabinet

Goed, dan hebben we nog het effectenverhaal:
time-based effects: reverb, chorus, delay, flanger, phaser. Bij voorkeur tussen pre- en power-amp
wah/whammy: bij voorkeur voor de pre-amp
distortion: bij voorkeur na de wah/whammy en voor de pre-amp.

Volgens mij was het zo, anders moet ik het nog ff opzoeken. Het is geen exacte wetenschap, als het anders beter klinkt, prima, houden zo. Ik heb bijvoorbeeld 2 pre-amps achter elkaar zitten, wat ik in mijn set-up beter vind klinken dan wanneer ik mijn effectsreturn gebruik en dus 1 pre-amp gebruik.
greetz

Rectifier
23 maart 2002, 11:19
He Anton Piek, (MOAT)

Time-based effects wel even in je parallele effectenloop.
Klinkt beter en je originele signaal blijft behouden.

Distortion pedalen kun je ook VOOR je wah-wah.
Dat is puur een kwestie van smaak.

WesMontgomery
23 maart 2002, 11:47
Maar de vraag blijft... wat is nou beter?
Een combo of een pre-amp/power-amp?

Sandman
23 maart 2002, 16:31
Als een wakend oog kijkt hij mee over mijn schouder gehehe :wink: thnx moat

Het is geen kwestie van wat is beter. Wat is makkelijker is een betere vraag. Met een combo heb je alles in 1. Zie het als een stereotoren. Je kan een alles-in-1 kopen, met verschillende kwaliteits/prijsklasses net zoals een combo. Of alle onderdelen apart, tuner, versterker, cd-speler, cassettedeck net zoals een 19inch rack met losse onderdelen.

Rectifier
23 maart 2002, 16:53
Met een 19" pre-amp en eindversterker ben je vrij om te kiezen welk merk je wilt.
Bv. een Mesa/Boogie voorversterker voor clean en lead en een Marshall voorversterker erbij voor rhytem.
Dan zou je daarbij een willekeurige eindversterker kunnen nemen die aan jou smaak voldoet.

Het voordeel van een combo/top is dat voor en eindversterker op elkaar zijn afgestemd.

T'is niet een kwestie van wat is beter, maar wat prefeer je als gitarist.
Ben je met 1 merk tevreden dan moet je een combo/top kopen.
Zoek je meerdere geluiden van verchillende merken, dan moet je een losse pre-amp nemen.

Marshallover
30 oktober 2002, 07:45
Wat is nou eigenlijk Parallel Schakelen ???
En wat heeft mijn Marshall JCM 2000 TSL 100 alleen een Power-amp? of ook een voorversterker ???

Rectifier
30 oktober 2002, 09:53
Je JCM2000 heeft een pre-amp en poweramp.
En FX loop.

Je moet het simpel zien als:

De pre amp is alle knoppen tussen de gitaarinput en de master volume.
Dus treble, middle, bass, hetzelfde geldt voor kanaal 2 (overdrive)

De poweramp bestaat uit mastervolume, presence.

Reverb is gewoon een extra toevoeging als parallel effect.