PDA

View Full Version : lampen?



harrievandenberg
30 maart 2004, 19:35
Ik ben vrij nieuw op het gebied van versterkers maar wil me er nu wat meer in gaan verdiepen. Ik hoor hier allerlei termen als lampen en nu vroeg ik me af wat dat is.

nicoverduin
30 maart 2004, 19:54
lampen (in feite gloeilampen met wat extra stukjes metaal eromheen) zitten in buizen versterkers. Zij werden vroeger gebruikt om het signaal te versterken en een luidspreker aan te sturen.
Eind jaren 60-70 werd een overstap gemaakt op transistoren omdat deze goedkoper waren en minder energie vraten. Begin jaren 70 werd de overstap gemaakt op Ge-integreerde schakelingen (heel veel transistoren op een paar mm2).
Maar goed terug naar de lampen. De een spreekt van lampen en de ander van buizen. Beide zijn hetzelfde.
In de jaren Tachtig stapte vrijwel iedereen over op transistorversterkers (relatief enkelen daargelaten). Inmiddels wint de lampenversterker in populariteit en is de vraag (en de prijzen) enorm toegenomen voor zo'n oude Fender of MArshall versterker.
Hoe een lamp werkt, moet je op het internet gaan kijken. Er zijn zat onderwerpen hierover te vinden.
Als je een eenvoudige lampen (of buizen) versterker wilt bouwen moet je eens kijken op de site : www.ax84.com.
Als je eens wilt luisteren naar een goedkopebuizen versterker, neem dan een oude lampenradio (euro of 15-20) en sluit je gitaar eens aan op de phono ingang. Dan ga je mogelijk (als het je aanspreekt) begrijpen waarom dit type versterker populairder wordt.
Als je wilt gaan sleutelen, dan moet je eerst wat huiswerk gaan doen. Een transistor versterker werkt meestal op hooguit een volt of 40. Een kleine buizenversterker werkt al op zo'n 300 volt. Even met de vingertjes op de verkeerde plek of onjuist gebruik kan tot EINDE OEFENING leiden.
Nico

harrievandenberg
2 april 2004, 12:44
dat is al een vrij duidelijke omschrijving, bedankt!

nicoverduin
2 april 2004, 13:37
graag gedaan

Nicci
2 april 2004, 15:48
Een buizenversterker heeft een ander geluidskarakter dan een transistor versterker. Zet er maar eens van beide 1 naast elkaar en probeer het eens uit. Vooral de overdrive heeft zijn eigen karakter. De meeste gitaristen zweren bij een goede buizenversterker.