PDA

View Full Version : Krakende volumeknop marshall versterker



Stybanez
29 maart 2004, 20:27
Als k aan de volumeknop draai op mn distortionkanaal (Marshall 8240) dan kraakt het door de speakers heen. Klopt het dat dit op te lossen is door er contactspray tussen te spuiten?

doncker
29 maart 2004, 21:00
Ja , je kunt het voorlopig oplossen met contactspray. Dit is wel slechts uitstel van executie.

Jim Marshall
29 maart 2004, 23:54
Contactspray is troep, omdat het het koper van de windingen wegvreet (waardoor het dus schoon wordt) slijt je pot veel sneller.
De electronicaboer kan je wel een beter middeltje verkopen, is wel wat duurder maar je potmeters blijven langer goed. Wordt door diverse fabrikanten onder verschillende namen verkocht.
En anders wil alcohol ook wel helpen. ( in je pot dan.......)
Regelmatig aan de knoppen draaien en af en toe een stofdoekje erover voorkomt dat ze vroegtijdig gaan kraken.
Potmeters gaan nl. kraken als je ze weinig verdraait en/of in een vochtige ruimte laat staan (het koper in de potmeter corrodeert dan).
En vuil kunnen ze ook slecht tegen.
Succes

mathe
30 maart 2004, 18:41
Contactspray is troep, omdat het het koper van de windingen wegvreet (waardoor het dus schoon wordt) slijt je pot veel sneller.
De electronicaboer kan je wel een beter middeltje verkopen, is wel wat duurder maar je potmeters blijven langer goed. Wordt door diverse fabrikanten onder verschillende namen verkocht.
En anders wil alcohol ook wel helpen. ( in je pot dan.......)
Regelmatig aan de knoppen draaien en af en toe een stofdoekje erover voorkomt dat ze vroegtijdig gaan kraken.
Potmeters gaan nl. kraken als je ze weinig verdraait en/of in een vochtige ruimte laat staan (het koper in de potmeter corrodeert dan).
En vuil kunnen ze ook slecht tegen.
Succes

:seriousf: Wat een onzin. In een potmeter in je versterker zit aan de binnenkant helemaal geen koper en ook geen windingen! Door alcohol in een potmeter te doen lost het smeermiddel op waardoor de potmeter na verloop van tijd 'bevriest'.
En af en toe afstoffen help natuurlijk ook weinig. Het vuil zit in de lucht (zoals b.v. aanslag van rook) en dat ga je met afstoffen niet echt te lijf.
Het kraken ontstaat door aanslag op de koolstofbaan waardoor het contact met de loper slecht wordt. Contactspray reinigt de koolstofbaan enigzins en smeert tegelijkertijd. Jammergenoeg is dit vaak maar voor tijdelijk.
Een oplossing voor langere termijn is het openmaken van de potmeter (wanneer mogelijk) en het reinigen van de koolstofbaan en de loper. Daarna moeten beide delen weer worden gesmeerd.
Natuurlijk kun je er ook een nieuwe potmeter inzetten.

Marc

nicoverduin
30 maart 2004, 20:00
Natuurlijk kun je er ook een nieuwe potmeter inzetten.

Marc

Daar kom je uiteindelijk toch op uit.

:-D :-D :-D

Swan
30 maart 2004, 20:05
hoe krijg ik die contactspray in mn potmeter?

Jim Marshall
30 maart 2004, 22:56
Contactspray is troep, omdat het het koper van de windingen wegvreet (waardoor het dus schoon wordt) slijt je pot veel sneller.
De electronicaboer kan je wel een beter middeltje verkopen, is wel wat duurder maar je potmeters blijven langer goed. Wordt door diverse fabrikanten onder verschillende namen verkocht.
En anders wil alcohol ook wel helpen. ( in je pot dan.......)
Regelmatig aan de knoppen draaien en af en toe een stofdoekje erover voorkomt dat ze vroegtijdig gaan kraken.
Potmeters gaan nl. kraken als je ze weinig verdraait en/of in een vochtige ruimte laat staan (het koper in de potmeter corrodeert dan).
En vuil kunnen ze ook slecht tegen.
Succes

:seriousf: Wat een onzin. In een potmeter in je versterker zit aan de binnenkant helemaal geen koper en ook geen windingen! Door alcohol in een potmeter te doen lost het smeermiddel op waardoor de potmeter na verloop van tijd 'bevriest'.
En af en toe afstoffen help natuurlijk ook weinig. Het vuil zit in de lucht (zoals b.v. aanslag van rook) en dat ga je met afstoffen niet echt te lijf.
Het kraken ontstaat door aanslag op de koolstofbaan waardoor het contact met de loper slecht wordt. Contactspray reinigt de koolstofbaan enigzins en smeert tegelijkertijd. Jammergenoeg is dit vaak maar voor tijdelijk.
Een oplossing voor langere termijn is het openmaken van de potmeter (wanneer mogelijk) en het reinigen van de koolstofbaan en de loper. Daarna moeten beide delen weer worden gesmeerd.
Natuurlijk kun je er ook een nieuwe potmeter inzetten.

Marc



Okay effe wat feiten
Contactspray is wel degelijk corrosief op koper.
Er worden, naast koolstofpots, nog steeds potmeters met koper gebruikt.
Alcohol is wel degelijk een goed middel om aanslag te verwijderen, het blijft niet achter want het vervliegt.
De smerende werking van contactspray is juist nadelig omdat hierdoor juist vuil wordt aangetrokken. (daardoor is de smerende werking maar 'tijdelijk')
Regelmatig schoonmaken (afstoffen) bevorderd de levensduur van je spullen echt wel. Als volgens jou afstoffen niet helpt wil ik niet weten hoe het er bij jou thuis uitziet.
De enige goeie oplossing voor de lange termijn is je krakende potmeters vervangen. Als je een pot openmaakt krijg je hem nooit meer zo goed als de machine die ze in elkaar zet.



Maar ik hoef niet persé gelijk te hebben. :wink:

nicoverduin
30 maart 2004, 23:26
dus toch gewoon vervangen.

Nico

mathe
31 maart 2004, 18:23
Er worden, naast koolstofpots, nog steeds potmeters met koper gebruikt.
Hmm, je bedoeld misschien vermogenspotmeters met weerstandsdraad gewonden? Die zitten over het algemeen niet in gitaarversterkers. Je komt eigenlijk alleen koolstof en geleidend kunststof tegen.


Alcohol is wel degelijk een goed middel om aanslag te verwijderen, het blijft niet achter want het vervliegt.
Klopt! Maar als negatieve eigenschap lost het het smeermiddel op wat de as en de loper smeert. Wanneer dit gebeurt loopt de potmeter op een gegeven moment vast (bevriest).


De smerende werking van contactspray is juist nadelig omdat hierdoor juist vuil wordt aangetrokken. (daardoor is de smerende werking maar 'tijdelijk')
Klopt, het trekt zeker stof en vuil aan. Contactspray is ook absoluut niet heilig. De smerende werking heb je echter wel nodig om de potmeter te laten werken (zie hierboven).


Regelmatig schoonmaken (afstoffen) bevorderd de levensduur van je spullen echt wel. Als volgens jou afstoffen niet helpt wil ik niet weten hoe het er bij jou thuis uitziet.
Ha, kom maar kijken! Kun je gelijk een handje helpen. Ik zit namelijk midden in een verhuizing :D
Omdat de potmeters zich binnenin het versterkerchassis bevinden komt daar meestal maar weinig stof terecht. De vervuiling van de banen van een potmeter onstaat meer door luchtverontreiniging (bijvoorbeeld neerslag van sigaretten rook etc.) dan door stof.


De enige goeie oplossing voor de lange termijn is je krakende potmeters vervangen. Als je een pot openmaakt krijg je hem nooit meer zo goed als de machine die ze in elkaar zet.
Tja, daar heb ik andere ervaringen mee. Ik restaureer nog regelmatig oude versterkers en daarbij probeer je natuurlijk zoveel mogelijk de originele componenten te (her)gebruiken. Het komt zelden voor dat ik een potmeter niet meer bruikbaar krijg. Meestal is voldoende (maar ook voorzichtig) reinigen van de koolstofbaan en de loper genoeg om de potmeter weer perfect en langdurig goed te laten functioneren. Opnieuw assembleren van de potmeter heb ik nog nooit als een probleem ervaren.
Voor de 'leek' is het echter nog steeds eenvoudiger om een potmeter gewoon voor een nieuwe te vervangen...

mvg,
Marc

henkymeijer
10 juni 2009, 18:47
Ik heb mijn Marschall JCM-900 sinds 1992, en de knoppen kraken soms behoorlijk
Er worden een hoop oplossingen gegeven, en veel daarvan naar mijn mening te omslachtig.
Wat ik doe is simpel, voor ik ga spelen draai ik de potmeters een keer of wat heen en weer. (in standby stand of uit) en de potmeters reinigen zichzelf!
Als laatste, contactspray is inderdaad TROEP!! een Marshall koop je niet voor een jaar of twee maar voor de rest van je leven,, en daar passen geen kortetermijn oplossingen bij:hippie: