PDA

View Full Version : wanneer ben je geen beginner meer?



puvin
20 maart 2002, 20:29
ik zag hier een topic, niet voor beginners...

Wanneer ben je geen beginner meer...
Ik weet wel dat dit niet echt te definiëren valt, maar geef je mening :wink:)

Ik denk, jaarke spelen, instrument en versterker goed kennen, powerchords en gewone akkoorden perfect kunnen, noten weten liggen (daarom niet te snel :wink: ), en een beetje coole riffs beheersen

Peter_1
20 maart 2002, 20:33
Speel nu zo'n 21 jaar.
Yngwie is niet echt boeiend meer om te spelen.

Ik denk dat ik nog steeds een beginner ben vergeleken met m'n held Jeff Beck

Ic3gl0vE
20 maart 2002, 20:39
als je redelijke kennis hebt van theorie en akkoordenschema's (her)kent en natuurlijk een beetje redelijke techniek hebt, dan denk ik dat je geen beginner meer bent

Ibanez2001
20 maart 2002, 20:51
Speel de HELE unplugged cd van Clapton maar es mee, laat het me weten als je klaar bent.
Dan ben je genoeg ingewijd in de blues denk ik.

sash
20 maart 2002, 22:01
Juist!

sebass
20 maart 2002, 22:38
Koop van die boekjes bijvoorbeeld guitar techniques. Daar staat de moeilijkheidsgraat bij beginner, gemiddeld etc. dan heb je een beetje een beeld. Maarja echte maatstaven zijn er niet. Er zijn te veel flanken om te beredeneren of iemand goed of slecht is

Kjiratsiekoedel
20 maart 2002, 23:07
Op 2002-03-20 20:51, schreef Ibanez2001:
Speel de HELE unplugged cd van Clapton maar es mee, laat het me weten als je klaar bent.
Dan ben je genoeg ingewijd in de blues denk ik.


Ik kan Tears in Heaven en ben nu bezig met Signe. De rest volgt nog wel.

mirage
21 maart 2002, 01:03
de meeste beginners indelingen zijn wat kinderliedjes
en de eerste akkoorden majeur en mineur,
nog geen barre dus.....

maar goed dat beheers ik aardig, qua snelheid en gevoel nog niet naar m'n zin maar goed.. maar volgens die indeling ben ik bijna beginner af...
voor m'n gevoel ben ik het komende jaar nog wel beginner.

HighSpeedAlienBassBunny
21 maart 2002, 10:02
Volgens mij blijf ik altijd wel een beginnertje :wink:

Sjaak
21 maart 2002, 10:02
Ik denk niet dat iemand ooit gevorderd kan worden je leert altijd dingen bij. Dan komt er nog eens bij dat een heel goede klassieke gitaar speler dingen kan doen dat een Rock gitarist niet kan en andersom. Dus beginner ben je altijd

Peter_1
21 maart 2002, 10:39
Blues is nog redelijk makkelijk te spelen, als je het echt blues gevoel even vergeet.

Ik denk dat je goed op weg bent wanneer Jazz onder de knie hebt, inclusief improvisatie.

Wolverine_nl
21 maart 2002, 10:52
Als je in je eigen muziekrichting alle kanten op kan met je muziek en dat je dat je eigen maakt, dan ben je geen beginneling meer, in mijn mening natuurlijk :grin:

dirkw83
21 maart 2002, 11:32
Tears in heaven is niet zo moeilijk vind ik. Signe klinkt al iets lastiger.

idono
21 maart 2002, 14:22
Als je master of puppets van metallica kan spelen!!! :grin: :grin: :grin:

Greetz Henk

nickelwound
21 maart 2002, 15:13
Je zou ook kunnen zeggen dat je geen beginner meer bent wanneer een ander gemiddeld gitarist je gitaarspel kan apreciëren.

Gitaarwerk
22 maart 2002, 11:08
ik weet bijna alles van de hardware.. ben goed in stringbending.. (kan 4 snaren tegelijk opdrukken - is ziek en nergends voor nodig)

maar ik bennog steeds beginner :smile:

Wolverine_nl
22 maart 2002, 11:45
erg moeilijk is dit onderwerp wel...eigenlijk is het echt iets persoonlijks, de een vindt dit en de ander dat. Dus heeft iedereen wel een beetje gelijk :grin:

wingman
22 maart 2002, 13:38
Open staan voor kritiek, kritisch naar je zelf toe zijn en heel hard oefenen volgens mij de manier om je het gitaarspel zo snel mogelijk eigen te maken.Ja en een beetje aanleg natuurlijk

philbee
22 maart 2002, 16:41
[quote]
Op 2002-03-21 10:39, schreef Peter_1:
Blues is nog redelijk makkelijk te spelen, als je het echt blues gevoel even vergeet.

Ik denk dat je goed op weg bent wanneer Jazz onder de knie hebt, inclusief improvisatie.


Ik denk dat je hier eventjes je excuses mag aanbieden bij alle blues grootheden der aarde. Blues simpel? Ronnie Earl, Duke Robillard simpel?? Om maar wat te noemen.

Wolverine_nl
22 maart 2002, 17:24
Je doelt dan ook op de schemaatjes en de 'standaard' licks e.d. er iets moois van maken of een eigen 'bluessound' is ook weer een verhaal apart :grin:

ekkerman
22 maart 2002, 19:24
beginner , mmmh moeilijk.....
is dat als je eenmaal begonnen bent dat je dan geen beginner meer bent ?
is het dat als je er je boterham mee kunt verdienen dat je dan geen beginner meer bent ?
ik was het wel eens met wat een ander zei als je hebt bereikt wat je wilde bereiken en dan zo met een band mee kan spelen en als men zegt speel nu maar een solootje dat je dat dan ook redelijk tot goed kunt en je kan op gehoor toch de meeste liedjes uitzoeken dan ben je volgens mij geen beginner meer.
ik zou als het meeste geld niet in de bodemloze put van onze studio de lease bus en andere vaste lasten waaronder ook de boekhouder en verzekeringen vallen er van kunnen leven maar ik ken mensen die er van leven en die spelen niet bepaald bijzonder en zijn dus toch beginners !
kortom je bent zo'n beginner als je je voelt !!

dirkw83
22 maart 2002, 19:49
Ik weet het:

Je bent een beginner als je nog geen EELT op je vinger hebt ! ! !

en wat nickelwound zei is denk ik ook wel waar; als een andere gitarist het goed en mooi vindt wat je speelt, dan zit je goed.

ekkerman
23 maart 2002, 18:17
dirk, dat vind ik onzin hoor alsof je jouw staat van dienst moet kunnen afmeten aan wat een ander er van vind !!!
je hebt gitaristen die meer met 2 of 3 akkoorden kunnen dan de best geschoolde gitaristen en das meer talent en creativiteit dan kennis en trouwens uit de beperking komen meestal de mooiste dingen dus ook bij beginners .nee ik zou zeggen trek je van een ander niets aan en laat je niet meteen in die beginners plek duwen hoor1

episua
23 maart 2002, 19:57
Het gaat inderdaad niet om de hoeveelheid tonen je in een derde seconde kunt spelen.
Je bent (vind ik) goed als je van 3 a 4 akkoorden een perfect nummer kan maken.

ekkerman
25 maart 2002, 19:49
of van twee ,zelfs !!!!!

Neals
27 maart 2002, 11:37
Volgens mij ben je beginner af als je al wat meer kan spelen dan vader jacob :smile:

moretel
27 maart 2002, 11:53
Bij mijn mede gitarist/muzikanten voel ik me echt ver gevorderd, maar bij mijn buurman gitarist een beginner.
Dus ik ben beide.

Supermarco
28 maart 2002, 19:11
Op 2002-03-20 20:51, schreef Ibanez2001:
Speel de HELE unplugged cd van Clapton maar es mee, laat het me weten als je klaar bent.
Dan ben je genoeg ingewijd in de blues denk ik.


Klaar! En nu?

ekkerman
28 maart 2002, 19:18
ik vind toto ook nog altijd een uitdaging zowel solo als begeleidend.

Kitaarhiero
28 maart 2002, 19:20
Je bent geen beginner meer als je metéén het melodietje kunt spelen wat je wil horen.

sash
28 maart 2002, 19:53
Maar dan krijg je weer te maken met 'fraude' want dan gaan ze vader jaco of altijd is kortjakje ziek ofzo spelen, hehe

Kitaarhiero
28 maart 2002, 20:35
ok... een melodie meteen foutloos spelen uit je hoofd en dan van het Niveau van bijvoorbeeld... Kurt Cobain ofzo

ekkerman
29 maart 2002, 08:57
het risico van meteen kunnen spelen wat je wil horen is dat veel gitaristen vervallen in het truukje wat ze bij aanvang wilden kunnen en als ze die lat hebben bereikt dan blijven ze daar dus hangen zonder om zich / haar heen te kijken.
en bij b.v. jamsessies spelen ze dus eigenlijk steeds hetzelfde en "beginnen "dus steeds aan de zelfde solo dus ook een soort van "beginner "
ingewikkelde materie zeg dat benoemen van het begrip beginner.....

Kitaarhiero
29 maart 2002, 13:01
Kijk, als je geen beginner meer bent, ben je dus een "gevorderde" maar... wat houd je tegen om nog gevorderder te worden? of gevorderderder?

ekkerman
29 maart 2002, 21:18
wie houdt je tegen ?
al die F*^&* ng beginners die les van je willen hebben en willen weten hoe doe je dit en hoe doe je dat ???

geintje hoor beginners !!!

ekkerman
29 maart 2002, 21:19
wie houdt je tegen ?
al die F*^&* ng beginners die les van je willen hebben en willen weten hoe doe je dit en hoe doe je dat ???

geintje hoor beginners !!!

Bartyboy
1 april 2002, 20:13
Je bent geen beginner meer nadat je begonnen bent. Duh!

ekkerman
3 april 2002, 08:43
enige juiste antwoord !!

dirkw83
3 april 2002, 19:30
Op 2002-03-23 18:17, schreef ekkerman:
dirk, dat vind ik onzin hoor alsof je jouw staat van dienst moet kunnen afmeten aan wat een ander er van vind !!!
je hebt gitaristen die meer met 2 of 3 akkoorden kunnen dan de best geschoolde gitaristen en das meer talent en creativiteit dan kennis en trouwens uit de beperking komen meestal de mooiste dingen dus ook bij beginners .nee ik zou zeggen trek je van een ander niets aan en laat je niet meteen in die beginners plek duwen hoor1


Ja, dus..... je bent goed als een andere gitarist het mooi vindt wat je speelt. Klopt toch? Ik zeg niet dat je daarvoor veel moet kunnen. raar dat je daarbij komt zeg, echt vreemd???!!!

xystus
5 april 2002, 12:41
Op 2002-03-20 20:33, schreef Peter_1:
Speel nu zo'n 21 jaar.
Yngwie is niet echt boeiend meer om te spelen.

Ik denk dat ik nog steeds een beginner ben vergeleken met m'n held Jeff Beck



Alles van Yngwie zeg je..?
zit je in een band? ik wil dat wel eens horen kerel! :smile:

Echoes
5 april 2002, 12:48
als je op gehoor kunt stemmen :smile:

Michiel Moorthamer
5 april 2002, 13:52
Als je "Brighton Rock" van Queen kan.
Ik vind niet dat je kunt bepalen of iemand een beginner of een gevorderde is. Ligt eraan met wie je jezelf vergelijkt.

Moonchild
5 april 2002, 19:50
en dan heb je ook nog es dat je beginner kan zijn qua kennis maar niet qua techniek of andersom

ekkerman
6 april 2002, 14:02
Op 2002-04-03 19:30, schreef dirkw83:


Op 2002-03-23 18:17, schreef ekkerman:
dirk, dat vind ik onzin hoor alsof je jouw staat van dienst moet kunnen afmeten aan wat een ander er van vind !!!
je hebt gitaristen die meer met 2 of 3 akkoorden kunnen dan de best geschoolde gitaristen en das meer talent en creativiteit dan kennis en trouwens uit de beperking komen meestal de mooiste dingen dus ook bij beginners .nee ik zou zeggen trek je van een ander niets aan en laat je niet meteen in die beginners plek duwen hoor1


Ja, dus..... je bent goed als een andere gitarist het mooi vindt wat je speelt. Klopt toch? Ik zeg niet dat je daarvoor veel moet kunnen. raar dat je daarbij komt zeg, echt vreemd???!!!


hoi dirk, ik snap jouw commentaar op mijn mening niet helemaal maar ik meen begrepen te hebben dat jij vind dat als een andere gitarist vind dat jij goed speelt dat dat dan zo is , verschil van smaak etc daargelaten....
ik vind gewoon dat we ons niet in een hokkie moeten laten stoppen want er zijn te veel criteria om de grenzen op scherp te kunnen zetten ik bedoel ik speel al een mooie tijd en ik draai m'n hand niet om voor een sultans of swing of iets dergelijks en improvisaties lukken ook goed en men staat er altijd van te kijken wat ik en met welk gemak ik speel maar ik ben niet van het ingwy of vai niveau en als zo'n gitarist mij zou horen zou ie het onder zijn niveau en dus helemaal nix vinden misschien en dus zou ik zeggen tegen iedereen die ( te ) gevoelig voor kritiek is ; trek je er niets van aan je bent zo beginnner als je je voelt !!!!

zZoRgO
10 april 2002, 22:52
Wel ik denk dat als je bullets van creed kan spelen (beestige gitaar trouwens die prs mark tremonti) dat je hand coördinatie en snelheid toch al redelijk goed zitten...

En probeer anders es wat incubus te spelen...die mike einziger kan er namelijk ook wat van!!!

ekkerman
11 april 2002, 08:43
volgens mij komen we er niet uit hoor ...!?

Stefan16384
12 april 2002, 23:50
Eens een beginner altijd een beginner... Als je nix nieuws meer leert is het volgens mij niet leuk meer... :smile:

eadgbe
14 april 2002, 00:00
niemand is een beginner je bent gitarist of je bent het niet want waar een begin is'is ook een einde niemand zal ooit klaar zijn of eindigen met spelen omdat hij alles kan of weet over zijn gitaar spel we zullen altijd beginners blijven [gelukigmaar]en wie praat over gitaarspelen in termen als beter dan sneller dan die of die ;of deze gitaar is beter heeft er gewoon niets van begrepen

ekkerman
15 april 2002, 13:24
misschien niet maar volgens mij speelt b b king al heel veel jaren het zelfde solootje en is toch geen beginner meer !

puvin
15 april 2002, 19:54
ja eadgbe

je kan misschien niet zeggen wat het mooiste geluid is de strat of een les paul

maar wel een squier of een strat usa hé...

ekkerman
16 april 2002, 16:31
puvin toch , heb je nou nog steeds geen gitaar gekocht ???
beetje de eeuwige twijfelaar ???

puvin
16 april 2002, 16:36
lol!

maar ik heb een gitaar :wink:
en een goeie

maar het blijft een instrument van 400 euro,
daar kan je niet teveel van verwachten...

ik wil gewoon alle mogelijkheden afgaan...

spijtig genoeg zijn dat er niet zoveel :wink:

ekkerman
19 april 2002, 09:04
puvin , misschien moet je een topic starten met als aanhef ;
de gitaren die ik testte en wat ik ervan vond want je zal er ondertussen al heel wat vastgehouden hebben.....
ik ben op zich wel benieuwd naar het eerste deel van de saga ; puvin in gitaar land of de continious quest of guitar seeking puvin !

pimmetje
19 april 2002, 11:21
Heb je ook al gekeken op plekken buiten muziekwinkels en internet? Bij muziekcentra, vrije academies e.d. hangen ook nog wel eens advertenties van muzikanten (vaak studenten) die net een nieuw instrument hebben gekocht. Die verkopen hun oude instrument vaak voor hele redelijke prijzen. Het zijn veelal wel muziekgekken, dus ze hebben vaak al aardige instrumenten om mee te beginnen.

puvin
19 april 2002, 19:09
héhé,
:wink:

aie ekkerman
je bent een grapjas :wink:

om je een plezier te doen
was die catalyst strat-model er lefty; je hoorde me hier niet zagen voor een gitaar


maar nu ben ik in mijn sg periode lol

ekkerman
21 april 2002, 19:22
ja puvin ,
sg periode mmmjaaa die kan ik mij ook nog wel herrineren maar das alweer een tijdje geleden voor het catalyst tijdperk .
ik zou zeggen geniet er maar van zo'n sg tijdperk is zo weer voorbij als de hormonen komen en de bakkebaarden gaan groeien !

puvin
21 april 2002, 20:16
héhé :wink:


on verra

Okkehel
23 april 2002, 16:52
Iedereen is een beginner! Of niemand is een beginner! Tis maar net welke eisen je aan je eigen gitaar spel steld denk ik...

ekkerman
25 april 2002, 08:47
tis toch ook zo dat net als je denk vrij aardig te kunnen spelen en dit ook in je omgeving hoort en aan reacties bij gigs ziet van de mensen dat je dan bij een concert een gitarist ziet die even de vloer met je aanveegt ooooh wat is dat weer even op de plaats zettend !!!!

Sarah
25 april 2002, 10:43
Dat is inderdaad een beetje pijnlijk. Maar dat gevoel dat je helemaal los kunt gaan op dat stuk waar je wekenlang op geoefend hebt, dat is iedereen gegund, beginner of niet-beginner :smile:

pimmetje
25 april 2002, 11:11
Ik ben 't niet helemaal eens met de manier waarop hier beginner wordt gedefinieerd. Het gaat tot nog toe vooral om twee criteria: leer je nog en ben je beter/slechter dan anderen. Eigenlijk nog erger... het ging er een beetje om of er een betere gitarist was dan de eventuele beginner. Dan is inderdaad of iedereen een beginner of niemand en Dat slaat natuurlijk als een tang op en varken.

Aan het begin van de discussie zag je nog wat meer aandacht voor WAT je precies kan en niet kan. Dat lijkt me toch meer in de buurt komen. Per muzieksoort zullen net weer iets andere eisen aan de muzikant worden gesteld. Dat lijkt mij eerder een volgend probleem dan een probleem van de algemene beginner.

Ik denk dat iemand geen beginner meer is als hij voor hem onbekende muziek een beetje leert te voelen. Die gitarist moet ook de basis solo-technieken een klein beetje beheersen. Bijvoorbeeld: je vertelt als band iemand het schema wat je speelt (niet al te ingewikkeld rock-schemaatje) en hij kan al meedoen als slaggitarist zonder het voor de rest van de band te vernaggelen. Daarnaast moet hij een standaard solo-riedeltje erover kunnen spelen als hij daar zin in heeft.

Dat "als hij daar zin in heeft" vind ik belangrijk, want ballen hoeven in principe pas te komen als je al een tijdje geen beginner meer bent.

moretel
25 april 2002, 21:33
Met mijn zoektocht naar nieuwe muzikale partners kom ik toch ook de term weer tegen.

GEEN beginners staat in de advertentie, nu voel ik me geen beginner meer, ik kan veel solo's spelen en ook jammen en improviseren gaat me redelijk goed af.
Maar bij een nieuwe band moet ik wel de tijd krijgen om me kwaliteiten te laten zien/horen, de sfeer moet goed zijn zonder prestatie drang.
Bij een auditie zal ik b.v. niet goed tot mijn recht komen maar als ik een maandje meespeel dan komt mijn spel beter tot zijn recht.

Maar tijdens de laatste twee keer spelen met andere bands vond ik de rest beginners niveau hebben terwijl ze toch al lang samen speelden.
Niveau is relatief. Het gaat erom dat je van elkaar leert maar ook wilt luisteren.

Sarah
27 april 2002, 20:07
Wijze woorden hierboven!

ekkerman
28 april 2002, 14:46
toch kan men die er verstand van heeft al wel aan iemand horen/zien of deze bij de auditie het benodigde niveau heeft dan wel dit binnen afzienbare tijd met enige coaching eventueel kan behalen .
en dat zinnetje in advertenties van bijvoorbeeld al draaiende bands die gewoon in dancings spelen en dan allerlei crap uit het publiek moeten kunnen verwerken
( kermissen etc ) tja daar kun je geen zogenaamde beginners bij gebruiken dan moet deze gitarist ver boven het repertoire staan om het met een gemak te kunnen spelen om ook nog wat om zich heen te kunnen kijken en wat te bewegen.