PDA

View Full Version : Floyd Rose newB vraag...



Ic3gl0vE
20 maart 2002, 19:50
Hallo daar, ff voor de duidelijkheid ik ben geen gitaarnewB maar wel een floyd rose newb....
ik snap er nix van hoe ik dat ding moet stemmen!
locking nut losdraaien, stemmen, locking nut vastdraaien en dan evt. met de finetuners bijstemmen, maaruh... dan stem je de E snaar, en als je de D snaar hebt gestemd is de E snaar weer helemaal vals (doordat de spanning op de tremelo veranderd?). kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe en hoe het wel moet?

alvast bedankt


Maarten

Peter_1
20 maart 2002, 20:15
Tof he, zo'n floating tremelo.

Wat ik altijd doe is het volgende:

eerst normaal stemmen.
Locking nut dicht.

De E stem ik een halve toon hoger
De A stem ik een kwart toon hoger
De D iets hoger
De G,B,E normaal.

De kunst is het vooraf compenseren van de tremeloactie, dus door de eerste snaren iets hoger te stemmen. Wanneer je de onderste snaren dan exact stemt vallen de bovenste snaren ook vanzelf in de stemming.

Weet je wat nog leuker is met een floating tremelo? Wanneer alle snaren eraf zijn er nieuwe opzetten. Of je tremelo afstellen voor een nieuwe snaardikte. Big Fun

Ic3gl0vE
20 maart 2002, 20:18
hmmz ik zal het is proberen... vastzetten van de trem is natuurlijk ook altijd nog een optie...

puvin
20 maart 2002, 20:25
hmmm,

iedereen zijn methode maar ik doe het toch anders


vanals er één snaar springt
alle locknuts deraf en de E vervangen, stemmen, uitrekken, stemmen, dan e stemmen ,..,... dan D, dan B en zo verder...

Dan wat akkoorden op jameshetfield manier aanslaan :wink:, uitrekken alles, stemmen,
nog wat aanslaan, stemmen....

dan ze finaal stemmen maar in deze volgorde
E e A B D G


dan locks derop

ff spelen
en finetunen

puvin
20 maart 2002, 20:26
als je een floyd hebt zet je die toch nie vast!!!

Ic3gl0vE
20 maart 2002, 20:36
hey dat E e A B D G stemmen is een goeie tip :smile: werkt! alleeeeen..... nu is GVD de batterij van me stemapparaat leeg, flauwe rotgrap is dat, maar ik haal morgen wel een nieuwe.
bedankt voor de tip

Lacrymosa
21 maart 2002, 00:19
Je kan het beste gewoon eerst je bovenste schroefje losmaken, dan je E en je A stemmen, dan die weer dichtmaken, dan je 2 losmaken en je D en G stemmen, dan weer je eerste losmaken en weer je E en je A stemmen, dan je D en G weer, dan je B en E, dan je E en A weer, dan je D en G weer, en als laatste je B en E weer.
Zorg wel dat je iedere keer die dingen weer vastdraait, waarom snap ik nog steeds niet, maar et werd me aangeraden door mn dealer.

Dit lijkt trouwens een hoop werk, maar et is zo gebeurd
en als je nieuwe snaren er op heb gezet moet je gewoon ff met je whammy bar gaan spelen, dan rekken ze genoeg uit.

cheers!!

robbynezz
21 maart 2002, 16:36
Tip: Koop altijd de zelfde snaren zet hem goed en klaar. Als er een snaar breekt leg je er een nieuwe op en stem je hem. als die gestemd is staan alle andere snaren nog steeds goed.