PDA

View Full Version : Who needs een dure gitaar?



BlackSun
28 maart 2004, 20:25
Vandaag na 5 maanden mn Yamaha weer eens opgepakt(nadat electronica eens had laten maken). en pfoe!!! Wat speelt dat goedkope 'prul' toch verdomd lekker!! De pickups pakken elke storing die ze kunnen vinden op, en een noisegate is echt noodzakelijk, maar damn wat een output hebben die dingen!..meer dan de EMG's uit mn ESP. Een heerlijke scheur komt eruit.
Verder is hij zo stemvast dat je na elk numemer voor de zekerheid weer ff je stemming moet controleren:P maar dit gitaartje gaat echt nooit meer de deur uit.
Ik heb nooit bouwjaar of wat dan ook van dit ding kunnen vinden(het lijkt alsof ik de enige op de hele wereld ben met deze Yamaha...) maar ik weet wel datie het een goedkoop budget gitaartje is.

Hebben jullie ook van de goedkope dingen die net zo lekker als een gitaar van over de 1000,- euro spelen, of ben ik de enige(oftwel ik kan gewoon helemaal niet spelen :razz: ) ?

Vexx
28 maart 2004, 20:49
Vandaag na 5 maanden mn Yamaha weer eens opgepakt(nadat electronica eens had laten maken). en pfoe!!! Wat speelt dat goedkope 'prul' toch verdomd lekker!! De pickups pakken elke storing die ze kunnen vinden op, en een noisegate is echt noodzakelijk, maar damn wat een output hebben die dingen!..meer dan de EMG's uit mn ESP. Een heerlijke scheur komt eruit.
Verder is hij zo stemvast dat je na elk numemer voor de zekerheid weer ff je stemming moet controleren:P maar dit gitaartje gaat echt nooit meer de deur uit.
Ik heb nooit bouwjaar of wat dan ook van dit ding kunnen vinden(het lijkt alsof ik de enige op de hele wereld ben met deze Yamaha...) maar ik weet wel datie het een goedkoop budget gitaartje is.

Hebben jullie ook van de goedkope dingen die net zo lekker als een gitaar van over de 1000,- euro spelen, of ben ik de enige(oftwel ik kan gewoon helemaal niet spelen :razz: ) ?

Zo'n extreem voorbeeld als dat van jou heb ik niet, maar een vriend van mij had een Squier Standard die echt wel goed speelde (voor een gitaar van 300 euro dan hè). Dat was volgens mij gewoon een goed exemplaar ofzo...

Die gitaar is afgelopen zomer gejat (vriend was op vakantie, toen ze terug kwamen, huis opengebroken..). Zijn vader heeft echter bij de verzekering opgegeven dat die gitaar 450 euro nieuw kostte, en dat heeft hij er dus ook voor teruggekregen... niet slecht: 150 euro winst op een gitaar van ruim een jaar oud. Het is alleen nogal jammer op welke manier het allemaal gegaan is.

Swan
28 maart 2004, 20:56
LTD is ook gewoon kut :p

lupoloco
28 maart 2004, 20:56
m'n charvel 375 dlx http://www.graspop.be/forum/images/smiles/icon_twisted.gif

youngcoby
28 maart 2004, 20:59
Ik kan niet vergelijken met een Fender, maar ik heb alleen maar budgetgitaren (Aria Pro II en Fenix).

Spelen allemaal vrij goed vind ik, maar ik kan niet vergelijken met het echte spul.
Ik denk dat dit gewoon een kwestie is van persoonlijke smaak en beschikbaar budget. Voor mij zijn deze gitaren goed genoeg: ik speel alleen maar voor mijn eigen plezier thuis.

BlackSun
28 maart 2004, 21:19
LTD is ook gewoon kut :p

Haha no way, deze speelde na uitgebreid testen veeel beter dan bv de high-end Ibbies in die prijsklasse:)
maar niet alleen vergeleken met mijn esp hoor, ook met een Fender vergeleken speeltie ie zoveel lekkerder.

Swan
28 maart 2004, 21:25
tja denk eerder dat het er aan ligt waar je gewend aan bent...

trouwens...waarom staat er ESP ltd in je sig en heb je t telkens over je ESP? mensen met n epiphone praten hier ook niet over hun Gibson

THW
28 maart 2004, 21:44
je hoeft idd niet zo'n duur ding te hebben hoewel ik zelf wel liever me gibson Sg oppak dan me yamaha, maar dat heeft de rede dat me yamaha clean klinkt(als de overdrive aan is) als ik de volume ietje minder hard doe :???:

maar ff on topic:
Ik heb een vriend die heeft iets van 5 gitaren (variërent van een strat replica van 100E en tot een Ibanez jem7van iets van 2000E) en dan kiest ie altijd de strat replica

BlackSun
28 maart 2004, 21:52
@ Swan: Het verschil Epiphone - Gibson is groter dan LTD - ESP. LTD serie kun je niet bepaald een low quality esp noemen om het zo maar te zeggen. Tuurlijk is de kwaliteit niet hetzelfde, maar anders dan Squier-Fender, Gibson Epiphone etc etc.

En ik zeg gewoon ESP omdat dat lekkerder in de mond ligt dan LTD:P Maargoed....zal het voortaan wel LTD noemen heur...

Anders Destium
28 maart 2004, 22:22
Ik heb laatst weer een tijdje gespeeld op mijn Ibanez RG470. De brug heb ik jaren terug al geblokkeerd ivm stemvastheid (een floyd van een zacht soort metaal is gewoon kut :evil: ), verder klinkt hij heerlijk modderig. Maar qua bespeelbaarheid komt hij in de buurt van andere gitaren die ik heb die tig keer zoveel hebben gekost. Dit is een gitaar waar ik vijf jaar lang elke dag op heb gespeeld, dan raak je er ook wel aan gehecht :lol:


@ Black sun

Als je de Ibanez gitaren in de prijsklasse van ESP-LTD als high-end beschouwd heb je volgens mij toch een flink verkeerd beeld van Ibanez, de gitaren rond de duizend euro zijn de middenklassers.
Voor een fatsoenlijke signature of een gitaar uit de échte high-end serie (J-custom) ben je zonder moeite een paar duizend euro kwijt, en de kwaliteit komt dan ook in de buurt van ESP.

Ik heb bij sommige ESP-LTD gitaren het idee dat ze rechtstreeks uit Toystory komen, de hals voelt absoluut niet prettig aan...

BlackSun
28 maart 2004, 22:33
Mja..naja, ik dacht de hogere RG's ook altijd wel onder de erg goeie gitaren werden gezien dus vandaar, daar vergeleek ik ook beetje mee :)

De hals van de LTD vind ik wat minder prettig aanvoelen dan de yamaha, maar dat had ik dus ook bij Ibanez. Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak, en hoe je speelt, maar ik vind het toch wel een goed voorbeeld dat iets heel duurs niet altijds iets heel goeds hoeft te zijn, behalve misschien het uiterlijk en de 'houdbaarheid'.

ToTaL FaKe
28 maart 2004, 22:36
Mijn Squiertje uit 1993 gaat ook nooit de deur uit :razz:
heeft me 160 gekost met versterker en tas en kabel...

stringer
29 maart 2004, 00:45
Ik heb aardig wat gitaren, maar mijn goedkope Ibanez Les Paultje blaast nog steeds alles weg. Kostte inclusief DiMarzio's maar 650 GULDEN.
Beste investering tot op heden.

Anders Destium
29 maart 2004, 01:04
@Black sun

Ik ben al een tijdje serieus aan het GASsen op een ESP/LTD Eclipse deluxe, behalve dat hij niet zo lekker speelde sprak echt alles aan de gitaar me aan :) Alleen krijg je nu weer dat je net zo goed een ESP Eclipse standard uit de VS kunt halen die even duur is als de LTD in Nederland :wink:

Wouter J
29 maart 2004, 02:13
Mijn oude favoriet, de 1989 squier die ik ik in 1991 op mijn vijftiende verjaardag voor het toendertijd astronomische bedrag van 800 gulden nieuw kocht (als je even uitrekend is dat dus zo'n 350 Euro) Heb ik tot zeer recentelijk trouw gebruikt. maar uiteindelijk deed de slijtage van mijn lieve oude dame haar toch de das om en ze is liefdevol op pensioen gezet.

Haar vervangster (die vandaag in de Fenix in Sittard haar debut maakte) is een gloednieuwe Baltic Blue Affinity Strat, een gitaar die ik voor 180 Euro bij Guus Arons kocht en die me versteld liet staan wat kwaliteit betreft, ik speel ook al jaren op een Affinity Telecaster die ik bij Arons kocht maar daar heb ik flink wat aan versleuteld, deze strat is helemaal origineel een gek genoeg zelf na wat hele sherpe divebombs met de tremolo blijt het gekke ding perfect op stemming zelfs beter dan de Kahler van mijn 1989 squier.

Ik denk dat ik altijd wel op Squiers zal blijven spelen het is sinoniem met kwaliteit voor mij.

Wouter J
29 maart 2004, 02:16
Mijn oude favoriet, de 1989 squier die ik ik in 1991 op mijn vijftiende verjaardag voor het toendertijd astronomische bedrag van 800 gulden nieuw kocht (als je even uitrekend is dat dus zo'n 350 Euro) Heb ik tot zeer recentelijk trouw gebruikt. maar uiteindelijk deed de slijtage van mijn lieve oude dame haar toch de das om en ze is liefdevol op pensioen gezet.

Haar vervangster (die vandaag in de Fenix in Sittard haar debut maakte) is een gloednieuwe Baltic Blue Affinity Strat, een gitaar die ik voor 180 Euro bij Guus Arons kocht en die me versteld liet staan wat kwaliteit betreft, ik speel ook al jaren op een Affinity Telecaster die ik bij Arons kocht maar daar heb ik flink wat aan versleuteld, deze strat is helemaal origineel een gek genoeg zelf na wat hele sherpe divebombs met de tremolo blijt het gekke ding perfect op stemming zelfs beter dan de Kahler van mijn 1989 squier.

Ik denk dat ik altijd wel op Squiers zal blijven spelen het is sinoniem met kwaliteit voor mij.

Wouter J
29 maart 2004, 02:16
Mijn oude favoriet, de 1989 squier die ik ik in 1991 op mijn vijftiende verjaardag voor het toendertijd astronomische bedrag van 800 gulden nieuw kocht (als je even uitrekend is dat dus zo'n 350 Euro) Heb ik tot zeer recentelijk trouw gebruikt. maar uiteindelijk deed de slijtage van mijn lieve oude dame haar toch de das om en ze is liefdevol op pensioen gezet.

Haar vervangster (die vandaag in de Fenix in Sittard haar debut maakte) is een gloednieuwe Baltic Blue Affinity Strat, een gitaar die ik voor 180 Euro bij Guus Arons kocht en die me versteld liet staan wat kwaliteit betreft, ik speel ook al jaren op een Affinity Telecaster die ik bij Arons kocht maar daar heb ik flink wat aan versleuteld, deze strat is helemaal origineel een gek genoeg zelf na wat hele sherpe divebombs met de tremolo blijt het gekke ding perfect op stemming zelfs beter dan de Kahler van mijn 1989 squier.

Ik denk dat ik altijd wel op Squiers zal blijven spelen het is sinoniem met kwaliteit voor mij.

Swan
29 maart 2004, 11:17
@Black sun

Ik ben al een tijdje serieus aan het GASsen op een ESP/LTD Eclipse deluxe, behalve dat hij niet zo lekker speelde sprak echt alles aan de gitaar me aan :) Alleen krijg je nu weer dat je net zo goed een ESP Eclipse standard uit de VS kunt halen die even duur is als de LTD in Nederland :wink:


anders, spelen die LTD deluxes net zo kut als die wat goedkopere? heb op n paar LTDs gespeeld en de nek voelde echt vreselijk aan.....maar die eclipse is ernstig GAS materiaal maar als die ook zo kut speelt :S

Raffel
29 maart 2004, 12:18
mja ik dacht ook dat mijn merkloze stuk schroot net zo lekker klonk en speelde als mijn ESP toentertijd. Niets bleek minder waar toen ik hem voor het eerst in mijn Engl plugde :)

marc_o
29 maart 2004, 15:50
Dacht ik er ook maar zo over, dan had ik tenminste meer geld overgehouden over de jaren.

john.3001
29 maart 2004, 16:06
ik kan niet zeggen dat ik die ervaring heb met gitaren, maar toen ik laatst voor de grap m'n fender in een oude squier-amp (15W) stopte, was ik aangenaam verrast... een hele directe output heeft dat ding... als ik op m'n cube30 speel, heb ik altijd het idee dat ik niet mezelf hoor maar een gitarist die precies hetzelfde speelt als ik, alleen dan drie blokken verder...

Anavrin
29 maart 2004, 16:08
mijn allereerste gitaar was slechts 200 gulden, en de overall feel van dat ding is nog steeds geweldig (dreamotion stratkopie). De pups zijn wat minder, vooral in vergelijking met m'n echte Fender Jaguar, maar ik vind 'm een stuk lekkerder spelen dan bijvoorbeeld een Les Paul (is ook niks voor mij; Gibson)