PDA

View Full Version : The Smashing Pumpkins



billiecorgan
20 maart 2002, 14:44
Dit is een plek waar we over The Smashing Pumkins kunnen lullen.

Oh trouwens kijk eens even op http://www.pandemonium-music.cjb.net

billiecorgan
20 maart 2002, 15:21
Trough the eyes of rubey the best!

Dirk_Hendrik
20 maart 2002, 15:46
Plaats je topic aljeblieft opnieuw in het Bands/Artiesten forum en niet in het elektrische gitarenforum.

Dit is dus niet de plek om over de pumpkins te lullen

hier dus:
http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewforum.php?forum=10&1641

GitaarNet Admin
20 maart 2002, 15:48
Deze topic is naar hier verplaatst van elektrische gitaren

Dirk_Hendrik
20 maart 2002, 15:49
Lang leve de moderators :smile: :smile:

sleep_to_saturate
20 maart 2002, 16:01
Op 2002-03-20 14:21, schreef billiecorgan:
Trough the eyes of rubey the best!

Is wel een van m'n favorieten ook ja. Maar Mayonaise en Soma vind ik beter. Die solo in Soma heb ik al duizenden keren gehoord, maar nog steeds krijg ik er een adrenalinestoot van als ik hem hoor.

moretel
21 maart 2002, 10:40
Gister weer eens Mellon Collie gedraaid, vind ik een meesterlijk album. Verder bezit ik Adore en het laatste album. Wat zijn nog andere onmisbare titels?

puvin
22 maart 2002, 20:04
siamese dream ahja

sleep_to_saturate
25 maart 2002, 11:32
De rest is ook zer goed, Gish, Pisces Iscariot en Machina.
Ik heb trouwens ook nog een cd van voor Gish. remastered demo-tape "Moon". Die is ook wel cool. :grin:

steeph
25 maart 2002, 13:38
kheb ooit een of andere bootleg (mayonaise) gekocht op...ehm...ohja...waterpop met de siamise cd accoustisch...is wel geinig...tis nl best knap als je hun muziek ook accoustisch kan spelen...en dat kunnen ze...!

moretel
25 maart 2002, 15:50
Ik heb een cover versie gedownload van de site van Rush, een versie van Limelight, akoestisch.
Zijn die oudere cd's al Midprice?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-03-25 14:51 ]</font>

sleep_to_saturate
25 maart 2002, 16:06
Nou ik denk eigenlijk dat Billy z'n meeste nummers akoestisch schreef, daarna elektrisch uitprobeerde met de band.
Zo doe ik het ook altijd, er zit meestal helemaal niet zoveel gevoel in een elektrische gitaar.
Maar waarschijnlijk heeft ie ze voor die bootleg vanuit de electrische versie weer teruggeschreven naar akoestisch. Zodat de nummers als het ware geëvolueerd zijn. Zo is sleep to saturate (nummer van ons) ook ontstaan. Dat nummer is zo'n 5 keer herschreven.

moretel
25 maart 2002, 16:22
Het voordeel van akoestisch componeren is dat je meer op de melodie let.
Elektrisch kan je alles mooi maken maar als de basis niets is wordt het moeilijk.
Zal ook wel van soort muziek afhangen.
Ik vind nummers van de smashing pumpkins lastig na te spelen.

steeph
25 maart 2002, 16:25
Die accoustische dingen spelen ze eigenlijk als de electrische nummers...en juist dat vind ik knap, omdat ik vaak het idee heb dat ie gaste zo nu en dan ergnes vette feedback hebben dat een onderdeel van een melodielijn geworden is...maar blijkbaar horen al die gekke tonen enzo erin...

sleep_to_saturate
25 maart 2002, 16:43
Ja ik snap wat je bedoelt.. Dat is idd wel knap. Met de band lukt het ons ook nooit een nummer in zijn waarde te coveren. Komt ook omdat we maar met z'n 3'en zijn. Maar het zijn ook vrij lastige nummers.
Ook vooral de drums zijn erg complex.

steeph
25 maart 2002, 17:41
Ik denk persoonlijk dat een nummer (goed) coveren moeilijker is een eigen nummer maken...

sleep_to_saturate
25 maart 2002, 17:53
Nou daar ben ik het niet zo mee eens..
Voor de luisteraar natuurlijk wel want die weet hoe het nummer origineel klinkt en bij een eigen nummer weten ze niet hoe jij wilt dat het klinkt.
Maar ik kom toch vaker in de knoei met eigen nummers omdat ze niet gaan zoals ik het me had voorgesteld. Met een cover weten de andere bandleden al wat ze moeten spelen. Maar met eigen nummers is het vrij moeilijk een idee over te brengen naar de andere bandleden.

steeph
25 maart 2002, 18:00
het moeilijke aan coveren vind ik dat je je eigenlijk in moet leven in de creativiteit van de muzikant...je kan een riff spelen zoals het op papier staat, maar de intentie is toch altijd anders. Precies spelen wat de band speelt, precies het geluid van de gitaar...allemaal dingen waar ik moeite mee heb.

Maar ik ben ook een lui mens en heb nooit zoveel zin om teveel tijd in covers te steken...kzat vroeger in schoolbandjes...daar heb ik genoeg covers gespeeld (en leren gitaarspelen, want het is echt een hele goede manier om muziek te leren snappen en maken)

sleep_to_saturate
25 maart 2002, 18:31
Ja maar daar maak ik me niet zo'n zorgen over.. Ik kan me meestal wel inleven in iemands creativiteit, maar ik geef er toch mijn eigen draai aan. Dus het geluid en de aanslag enzo let ik niet zo op.

moretel
26 maart 2002, 09:50
Maar ik kom toch vaker in de knoei met eigen nummers omdat ze niet gaan zoals ik het me had voorgesteld.

Ik hou altijd erg van die zoemende orgeltjes op de achtergrond, maar als ik dan de interpretatie hoor van onze toetsenist is dat niet altijd wat ik in me hoofd hoor. Tja en om te vertellen hoe hij het precies moet spelen valt ook niet altijd goed, blijft compromissen sluiten als je voor je plezier speelt.

En na een aantal jaren covers te hebben gespeeld geef ik er nu mijn eigen draai aan, dat heeft als voordeel dat het elke keer weer anders klinkt en je niet zoveel hoeft te oefenen op de nummers. Als ik wat nieuwe technische dingetjes heb geleerd pas ik dat gewoon toe , en in welke cover zal me een worst wezen. je ziet de andere bandleden dan wel eens fronsen, maar bij een optreden hou ik mezelf wel onder controle.

steeph
26 maart 2002, 10:49
hahaha...ja das beter...muzikanten zijn ook gewoon een beetje lui.

dirkw83
26 maart 2002, 11:09
De mens is lui :grin:

soup
6 augustus 2009, 09:22
Ik heb gezien/gelezen/gehoord dat Billy op sommige albums/nummers de tracks (bas en 2x gitaar)zelf speelde in de studio.

Bij D'arcy kan ik het me nog inbeelden (drugs,al ken ik de periode niet) maar bij iemand als Iha?! Ik begrijp dat Billy alles perfect wilt maar leuk is anders lijkt mij, als mede-gitarist.

Weet iemand hoe de bandleden hier op hebben gereageerd?

soup
13 januari 2010, 18:22
Hier nog hun laatste nieuwe nummer, ze releasen nu enkel om de zoveel tijd een single.


elk nummer is gratis te downloaden op http://www.smashingpumpkins.com/


Vind het zelf erg goed klinken.


http://www.youtube.com/watch?v=QfTe2jq-qHw




Op eBay verkopen ze trouwens SP spullen ''very rare'' etc. maar dan moet je goed gek zijn om een ongebruikt backstage pasje te kopen.

http://shop.ebay.com/officialspmemorabilia/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686

soup
19 januari 2010, 00:49
Staat terug een nieuw nummer online, vind het zelf erg slecht, redelijk soft maar niet catchy of mooi genoeg.

soup
18 april 2010, 14:18
optreden van gisteren met de 18 jarige (?) nieuwe drummer


http://www.youtube.com/watch?v=VoIOXxwyiNw



http://img504.yfrog.com/img504/3801/lba.jpg

soup
14 augustus 2012, 15:31
Volgt iemand deze groep nog?

Ik heb nog naar wat nieuw spul geluisterd en vind het eerlijk gezegd maar matig. Ook de groep an sich, wat een nerds zijn de bandleden rondom Billy Corgan, ze stralen niks maar dan ook niks rock and roll uit. Looks is natuurlijk geen graadmeter maar SP was altijd een rare groep, raar gekleed, rare haarstijl etc. Nu zijn ze te gewoon.

Plant
15 augustus 2012, 17:57
Volgt iemand deze groep nog?

Niet echt. Ik ben na "Adore" afgehaakt. Ik vond trouwens het albumpresentatie concert destijds beter dan dat album zelf, heel opmerkelijk omdat SP doorgaans nogal rommelige concerten gaf. Ik heb nog weleens wat van Zwan gehoord en het SP album "Zeitgeist", maar dat kon me niet meer boeien.

Ik las onlangs toevallig dat er een nieuw album "Oceania" is en volgens de recensie kunnen fans van het eerste uur het blind aanschaffen. Ik heb op hun youtube kanaal wat beluisterd en het klinkt inderdaad alsof ik het al gehoord heb. Ik begrijp dat Billy Corgan inmiddels het enige nog originele lid is, de drummer is nu ook foetsie. Wel knap dat SP met gewijzigde bezetting precies hetzelfde klinkt, Billy drukt de grootste stempel erop of het is gewoon een soloproject (wat in feite altijd al zo was).