PDA

View Full Version : Noten leren,... ja of nee?



Reel Big Fish
27 maart 2004, 10:29
Hallo,

ik ga binnekort beginnen met gitaar spelen...
is het verstandig om noten te gaan leren lezen??

Alvast bedankt,

Robbin.

Koekje
27 maart 2004, 10:40
nee :chicken:

voor een gitaar heb je da echt niet nodig ...
ik speel al 12 jaar sax en kan dus wel deftig noten lezen ... maar op gitaar kan ik ze niet spelen ... moest ik een beetje oefenen, ik ben er direkt mee weg, maar tot nu toe hebbik nog geen redenen gevonden om dat te doen ...

gerust afblijven die handel
:chicken:

abbys
27 maart 2004, 10:55
beh, tijdverspilling, hebt zo van die ouwe gitaristen die al die rommel geleerd hebben, en daar is niks mee aan te vangen, zagen altijd over toonladders en hun noten etc...

ga voor tablatuur, handiger, leuker, en veel simpeler als noten

Iced Dragon
27 maart 2004, 11:02
een beetje kennis kan nooit geen kwaad :roll:
persoonlijk vind ik het gemakkelijk om theorie te leren of verschillen te zien als je toonladders vergelijkt e.d.
tab is gemakkelijk maar da's ook al...nummertjes zeggen niets, alleen waar je je vingers moet zetten...

pimmetje
27 maart 2004, 11:05
't Is niet nodig voor gitaar... maar 't kan natuurlijk nooit kwaad.
Als je er echter totaal geen zin in hebt, is 't waarschijnlijk verstandig om er ook niet aan te beginnen.

Zelf gebruik ik mijn basiskennis van het notenschrift vooral voor de duur van de noten. Dat mis ik echt bij tabulatuur.

THW
27 maart 2004, 11:33
gebruik de tijd liever om akoorden te leren

Lacrymosa
27 maart 2004, 11:34
Het is maar net wat je wil berijken als gitarist, ga je klassiek of jazz spelen moet je zeker noten leren lezen, maar als je een beetje rock/metal wl spelen is et onzin, alleen heb ik de overstap van klassiek naar metal gemaakt en daarna ben ik over gestapt op jazz, en in de tijd dak metal speelde is mn notenlezen verschrikkelijk slecht geworden, en ik heb er nu echt spijt van dak heb laten wegzakken

CheerS!!

birt
27 maart 2004, 11:36
ik heb eerst akkoorden geleerd maar nu probeer ik noten te leren omdat ik dan mijn akkoorden kan gaan aanpassen ik weet dan met welke noten ik bijvoorbeeld een Gsus4 moet spelen ofzo zonder dat ik een akkoordenboekje moet gaan zoeken
wat op dit moment nog mijn grootste probleem is is dat ik niet weet hoe je kan improviseren, welke akkoorden bij welke andere akkoorden passen en welke noten om te soleren daarbij passen

Reel Big Fish
27 maart 2004, 12:03
Even een vraag tussendoor,

akkoorden is toch met 2 of meerdere snaren tegelijk spelen?
(jaja, n00b :P)

Alvast bedankt!

THW
27 maart 2004, 12:06
Even een vraag tussendoor,

akkoorden is toch met 2 of meerdere snaren tegelijk spelen?
(jaja, n00b :P)

Alvast bedankt!

Dat klopt!
Je gaat door voor de koelkast! :-D :razz:

pimmetje
27 maart 2004, 12:32
gebruik de tijd liever om akoorden te leren

Ik zie niet hoe noten leren lezen en het leren van akkoorden elkaar uitsluit... kan prima tegelijkertijd. Je leert die akkoorden dan ook gewoon direct lezen en schrijven in notenschrift. Dat maakt doorgroei in akkoorden over een tijdje ook nog 'ns gemakkelijker.

schaap
27 maart 2004, 12:49
Noten lezen is best een aanrader, vroeger kon ik het allemaal prima maar leer het nu weer opnieuw omdat ik ook langertijd gewoon dacht: "Uuuh, is toch tablatuur is makkelijker." En toen zat ik opeens in een band met een pianist en dan moet je toch wel wat weten om te zorgen dat je elkaar kan duidelijk maken wat je nou wilt. Dus nu zit ik om de zoveel tijd een poging te doen nieuwe ideeen op partituur te zetten :-(
Net zoals met zoveel dingen in het leven denk je dan toch: "Was ik er maar eerder mee begonnen." :cool:

abbys
27 maart 2004, 13:10
simpel, moderne jeugdrock verafschuwt noten, old fashion rock kan noten hebben maar hoeft niet, klassiekere, ingewikkeldere, jazz, bleus muziek etc hebben noten nodig

blimb
27 maart 2004, 13:57
noten leren lezen hoeft inmho niet .. maar het kan wel verdomd handig zijn voor het begrijpen van een hoop muziek theorie ..

ieme
27 maart 2004, 16:45
Nee gitaarspelen doe je met je hart! (niet van bladmuziek)

Iced Dragon
27 maart 2004, 20:35
Nee gitaarspelen doe je met je hart! (niet van bladmuziek)

tjah, de gemiddelde gitaarpartij is niet zo moeilijk als een pianopartij maar een stukje chopin kan toch ook met gevoel gebracht worden :???:

abbys
27 maart 2004, 21:16
GO IEME! :amp: :gitarist: LET'S ROCK!

abbys
27 maart 2004, 21:18
gitaar is enige dat je kan leren spelen zonder noten en toch vol proppen met gevoel en zelfs simpele maar prachtige stukken kan maken als je wat gevoel voor spelen hebt
Chopin kan idd vol gevoel gespeeld worden, maar niet zonder noten.

proof me wrong! :razz:

:lp: :speed: :listen: :dance: :satisfie: :razz:

abbys
27 maart 2004, 21:19
gitaar is enige dat je kan leren spelen zonder noten en toch vol proppen met gevoel en zelfs simpele maar prachtige stukken kan maken als je wat gevoel voor spelen hebt
Chopin kan idd vol gevoel gespeeld worden, maar niet zonder noten.

proof me wrong! :razz:

:lp: :speed: :listen: :dance: :satisfie: :razz:

R. Flagg
27 maart 2004, 21:50
Ik kon vroeger ook aardig goed noten lezen, alleen sinds de komst van bier en tablatuur is dat aardig tot nul gereduceerd. Ik vind dat nu wel erg jammer en probeer dan ook noten lezen weer op te pakken vooral in combinatie met het fretboard goed uit me kop leren. Ik denk dat je in het begin daar veel moeite mee zal hebben. Maar als je iets voor jezelf wil uitzoeken of bijvoorbeeld iets wil transponeren naar een andere toonsoort dan is het echt reuzenhandig.

Iced Dragon
28 maart 2004, 09:48
1) da's wat ik wou zeggen, 't is niet omdat je een partituur voor je neus staan hebt dat je niet met gevoel kunt spelen.

2) ik denk dat eender wie met voldoende muzikaal gehoor en talent zonder enige notenkennis eender welk instrument kan spelen..

Nicci
28 maart 2004, 18:08
wat een rare adviesen. natuurlijk is het handig en in een aantal situaties bijna noodzakelijk om noten te kunnen lezen.
ik krijg bij allerlei gelegenheden de muziek aangeleverd in bladmuziek. als je dan geen noten kan lezen heb je een probleem.
nu zijn mijn notenleeskwaliteiten van een allerbelabberst nivo en ik heb dan dus een probleem. ik doe er veel langer over om de muziek te ontcijferen. het lukt wel, maar ik doe er zeg maar 4 keer zo lang over.

als je de kans krijgt moet je gewoon even leren notenlezen.

Rubenios
3 april 2004, 19:43
wat een rare adviesen. .


:o

Nicci
4 april 2004, 11:17
iz da met un Z?

Anders Destium
4 april 2004, 11:49
Joh, das me'n Z

Ik ben klassiek geschoold (viool) en kan zodoende noten lezen, maar ik gebruik op de gitaar enkel tablatuur om stukken te leren. Als je geen zin hebt om je te verdiepen in de theorie achter de muziek kan dat makkelijk bij gitaarspelen, maar als je ooit nog een ander instrument wilt gaan spelen of echt serieus met gitaarspelen bezig wilt gaan is het heel lastig om dan nog veel dingen te moeten leren.

Jools
4 april 2004, 11:56
pffff heel veel bullshit in deze thread

Natuurlijk is het goed om noten te kunnen lezen.
Doordat ik begonnen ben op piano kan ik in twee sleutels lezen, dit heeft me heel veel geholpen met gitaar. Hoe? Je snapt de hele structuur gewoon veel beter. Dit begint al met akkoorden en zet zich door in meer geavanceerde dingen zoals toonladders e.d.

Anders Destium
4 april 2004, 12:07
>Jools

Gitaarspelen is relatief eenvoudig te leren zonder noten te kunnen lezen, bij andere instrumenten is dit onmogelijk. De drempel om gitaar te gaan spelen is dan ook een stuk lager, dat is een van de redenen dat de gitaar veel populairder is dan andere instrumenten.

Als je al een ander instrument beheerst heb je daar heel veel profijt van bij het gitaarspelen, en dat heeft niet alleen te maken met het kunnen notenlezen :) Ik heb gitaar leren spelen door mee te proberen te spelen met CD's, niet vanaf bladmuziek of dat soort dingen (ook niet met tablatuur). Ik kan me niet voorstellen dat ik op dezelfde wijze viool had kunnen leren spelen, een viool heeft geen fretten die het werk vergemakkelijken :wink:

Jools
4 april 2004, 12:33
@ Anders Destium

Ik heb op dezelfde wijze gitaar leren spelen. CD-tje van SRV, Satriani etc opzetten en uitvogelen wat ie nou precies doet. Echter, gevolg hiervan is dat mijn vermogen om van blad te spelen heel heel slecht is. Als je bij wat meer 'gevorderde' muziek komt kom je steeds meer in de problemen omdat niet alles in Tab is uitgevoerd. Dit is een overkombaar probleem aangezien het een kwestie van oefenen is om de juiste noot aan de juiste fret-positie te koppelen.

Belangrijker is dat aan het notenlezen een heel systeem vastzit. Het gaat niet puur om het 'spelen van blad' maar om de constructie die erachterzit. Hmmm voorbeeldje je kent alleen de G-mineur ladder in één positie spelen. Om te switchen naar G-majeur hoef je alleen maar drie vakjes naar links te schuiven en kun je gewoon hetzelfde blijven spelen. Omdat ik al kennis had van noten snapte ik de logica hiervan.. echter, iemand met geen ervaring hierin zal zeggen "Huh, waarom moet ik nou ineens in E (mineur) spelen terwijl er toch duidelijk G (majeur) op m'n blaadje staat? "

euh snappie?

Jools
4 april 2004, 12:35
Maar ik snap wat je bedoelt.. het gaat er maar net om hoe serieus je je in 't gitaarspelen wilt verdiepen