PDA

View Full Version : Nederland is geen land voor bands!



steeph
20 maart 2002, 14:33
Ok nieuw topic.
Ik ben van mening dat Nederland een klote land is voor niet commerciele muziek. Vergelijk dat met landen als Belgie, Frankrijk en Engeland.

De muziekscene wordt hier gedomineerd door de grote-geld-binnenbrengende bands (Kane, Blof, de kast...sowieso zwaar kut allemaal). Van grote labels zijn er ook hooguit drie. Muziekanten...er zijn in Nederland 5 drummers die overal voor gevraagd worden...ze staan op alle cd's waar 'sessiemuzikanten' voor gevraagd worden (Kane, Anouk etc). Het gevolg dat podia zelden echte mogelijkheden bieden om onbekende bands een kans geven voor een groter publiek op te treden. "Als het uit het buitenland komt dan zal het wel goed zijn"

Graag jullie reacties hierop...misschien heb ik het wel mis...

Dila
20 maart 2002, 19:59
GELUL!! er komen juist heel erg veel goeie bands uit nederland!! bijvoorbeeld green lizard, within temptation, di-rect (nou niet weer gaan zeiken :razz:), de heideroosjes, luie hond (jaja die kennen jullie zeker niet) en nog wel meer die ik nu ff niet opgenoemd heb...

Ditmar
20 maart 2002, 20:58
En BgR is ook heel goed !!!!!!!

Noctiis
20 maart 2002, 21:06
en niet te vergeten de briliante bands Fangor (folkmetal) en SikCrew (fucking groovecore) :grin:

Ditmar
20 maart 2002, 21:08
Ohja, Sikcrew is ook fucking briljant !!!!

suzanne
20 maart 2002, 22:49
hey hey enuh wat dacht je van ilse delange!!! jaja laten we die ff niet vergeten!:)
als er een is die niet voor de bakken met geld gaat dan is zij het wel dussuuuhh......

Sandman
20 maart 2002, 23:51
..neemt niet weg, dat toen ik langs de kust van Engeland (cornwall) liep, er in elke pub (ja idd, praktische elke pub op de boulevard) een bandje live aan het spelen was. Erug gezellig en leuk. Loop op de boulevard van scheveningen/katwijk/noordwijk/zandvoort enz. en dat percentage in Engeland wordt in de verste verte niet gehaald. Ongetwijfeld komt het wel voor, ongetwijfeld zitten er ergens 3 naast elkaar die dat doen, feit is dat idd in Engeland de markt groter is. Omdat misschien de mensen daar viel liever live muziek hebben dan dat gezeik uit die skihut of uit tirol. Vind het jammer dat die kutmuziek hier populair is.

steeph
21 maart 2002, 11:06
Sandman mee eens.
Dila...das natuurlijk precies wat ik zeg. Het zijn de bands die voor een groot publiek toegankelijk zijn die overal optreden. Er zijn meer dan 10.000! bands in Nederland...en noem jij eens 15 goede niet echt commerciele muziek die het goed doet in het grotere circuit. En alsjeblieft zeg Di-rect en dat soort gemarketeerde en bij elkaar gezogde bands (Barry hay) wil je toch niet plaatsen bij talentvolle, opzich zelfstaande bands. Green lizzard ok, maar dat wordt dan ook gelijk weer een melkkoe.

Nee mevrouw je hebt me niet overtuigd!
Who's next?

dirkw83
21 maart 2002, 12:28
Ik ben het - helaas - eens met Steeph. Het is waar.

jaccoos
21 maart 2002, 12:43
Racoon. Nog altijd niet erg bekend bij het grote publiek en dat mag van mij zo blijven. dat komt de muziek ten goede. Johan is er ook zo een, bijna alle bands van Excelsior trouwens wel.
Die bands komen toch ook een eind

dirkw83
21 maart 2002, 12:44
of Kayak :grin:

Echoes
21 maart 2002, 12:44
eh..eerdere jaartjes?

Shocking Blue
Q65
Focus
Group1850
Golden Earring

steeph
21 maart 2002, 13:06
nou dirk niet zo gemeen. Ik ben best een aardige gozer.

Excelsior inderdaad...dat label is goed bezig...maar let op dalijk, welke bands doorbreken en welke bands er vervolgens weer voor alle grote festivals worden gevraagd (neem als voorbeeld pinkpop! zucht)

dirkw83
21 maart 2002, 13:08
'helaas', dat slaat op het feit dat ik vind dat het inderdaad triest gestelt is met onze muziek.

steeph
21 maart 2002, 13:31
oh excuses! Ik was lichtelijk bevooroordeeld door jouw reacties bij dat topic over Di-rect. Sorry

dirkw83
21 maart 2002, 14:08
hehe, kan ik me voorstellen.

Maar toch, nederlanders zingen vaak in het nederlands en dat is jammer. Klinkt niet vaak mooi helaas.

mr. Marc
21 maart 2002, 14:09
Op 2002-03-21 11:43, schreef jaccoos:
Racoon. Nog altijd niet erg bekend bij het grote publiek en dat mag van mij zo blijven. dat komt de muziek ten goede.

Precies, laat die bands alsjeblieft niet al te bekend worden want dat zou automatisch betekenen dat ze commercieel succesvol zijn en dan gaan er weer mensen zeuren dat ze commerciële muziek maken.
Maar inderdaad, het is (op uitzonderingen na) niet al te best gesteld met de (alternatieve) Nederlandse popmuziek. Vooral op de radio is veel te weinig aandacht voor kwaliteitsmuziek van eigen bodem. Juist 3fm zou zich daarop veel meer moeten profileren (ook overdag) en zich onderscheiden van de commerciële zenders. De vraag is: Houden ze dan nog luisteraars over?

dirkw83
21 maart 2002, 14:10
vind het best een bekende band. Johan vind ik trouwens ook erg oke.

Racoon, I feel like flying. Dat was helaas wel weer bagger.

Echoes
21 maart 2002, 14:19
Marc...eens

dirkw83
21 maart 2002, 14:21
Blue Days was ook wel aardig.

mr. Marc
21 maart 2002, 14:21
Mee eens maar "Eric's bar" vind ik dan wel weer een topnummer

dirkw83
21 maart 2002, 14:24
Hier kijk dan begin je over Eric's Bar en meteen vraag ik me gewoon af waar over het zou kunnen gaan! Heeft niemand dat nu hier?

steeph
21 maart 2002, 14:59
Gaat denk ik over drank en een homosexuele vriend erik...

dirkw83
21 maart 2002, 15:00
'k Ga hem wel eens downloaden.

Dila
21 maart 2002, 16:06
ik vind raccoon behoorlijk bagger. geen reet aan. en over dat nederlandstalige: van dik hout en blof enzo zijn dikke stront maar nederpunk is wel leuk!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dila op 2002-03-21 15:06 ]</font>

jaccoos
21 maart 2002, 18:34
Op 2002-03-21 14:00, schreef dirkw83:
'k Ga hem wel eens downloaden.


shit, ik had nooit over racoon moeten beginnen, nu worden ze te bekend

Noctiis
21 maart 2002, 19:41
Op 2002-03-21 15:06, schreef Dila:
ik vind raccoon behoorlijk bagger. geen reet aan. en over dat nederlandstalige: van dik hout en blof enzo zijn dikke stront maar nederpunk is wel leuk!!!!


Ik vind Blof altijd wel goeie nummers schrijven, weten toch goed emotie over te brengen in hun muziek. Daar kunnen veel bands nog wat van leren vind ik.

Dila
21 maart 2002, 21:05
hmm ik ben allergisch voor dat soort bands. hoewel, van dik hout heb ik een heer live gezien op een of ander festival, en dat viel nog wel mee... maar ik zou er never nooit een cd van opzetten ofzo...

Echoes
22 maart 2002, 11:38
Doe Maar was toch ook wel aardig?

steeph
22 maart 2002, 13:17
Dila...
Vader Steeph spreekt: "Probeer kwaliteit van smaak te scheiden!" Ik zou ook geen blof cd opzetten, maar het is echt geen bagger (mmm...nou ja das mijn mening). Ze zijn muzikaal echt wel sterk...

Yorrit
23 maart 2002, 16:40
Ja, Doe Maar was zeker wel aardig.

dirkw83
23 maart 2002, 20:36
Mmmm, ik moet Steeph wéér gelijk geven :smile:

Nederpunk vind ik pas bagger eigenlijk.

Shinoda-girl
23 maart 2002, 20:50
dingen van eigen bodem vind ik ook niet echt fantastisch maar ik houd wel van de muziek van within temptation. het walgelijkste van ons landje vind ik : Gordon,Sita,Brainpower,Re-play en Marco Borsato....... we hebben maar heel weinig goede rockbandjes.... :sad:

Kitaarhiero
23 maart 2002, 23:47
Er zijn flink wat bands in Nederland, en er zitten best wel goeie tussen, alleen zijn veel beperkt tot jeugdcentra (vooral de punkbands).
goeie NL bands:

Cuby &amp; the blizzards
Van Katoen
De kift
Incense
Green lizard wel een beetje
Heideroosjes
doe maar
Dildo
Sellfish
Luie Hond
Zork (nederpunk!)
De meergronden schoolband :razz:
Template
Johan
Mark Fogo's Skasters

Dila
24 maart 2002, 00:48
mee eens :grin:

flippodestroyer
24 maart 2002, 16:32
Er zijn veel slechte bands in Nederland da's wel waar ja, maar als je een beetje zoekt (hoef je geeneens goed te zoeken) kom je toch ook een hoop goede bands tegen. Een paar die nog niet genoemd zijn:

Peter Pan Speedrock
Urban Dance Squad
Skik
Gorefest
Osdorp Posse (en ook Def P. met de Beatbusters wel)

jaccoos
24 maart 2002, 16:36
Op 2002-03-23 19:50, schreef Shinoda-girl:
dingen van eigen bodem vind ik ook niet echt fantastisch maar ik houd wel van de muziek van within temptation. het walgelijkste van ons landje vind ik : Gordon,Sita,Brainpower,Re-play en Marco Borsato....... we hebben maar heel weinig goede rockbandjes.... &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_frown.gif">


geen kwaad woord over sita hoor.. ze heeft een hele mooie neus.

Kitaarhiero
24 maart 2002, 17:08
Re-play is de grootste @$$ band die ons land heeft voortgebracht... vernoemd naar het even zo kl@!# kleding merk.

Replay: KWIJL KWIJL KWIJL!

dirkw83
24 maart 2002, 20:14
Johan is een leuke band, idd.

Replay ken ik nog van dat grapje bij Ushi &amp; Van Dijk :grin:. Vond het wel een goede...eigenlijk...maar hun muziek zuigt.

Sita is verschrikkelijk. bah.

PeArLjAm
24 maart 2002, 22:05
Sita is een echte rockbitch :smile: LOL

dirkw83
25 maart 2002, 10:23
Sita is verschrikkelijk. Hoe ze danst in 'happy', dat is zo irritant.

Kitaarhiero
25 maart 2002, 11:00
hmm ja

maar als de nederlandse bands alleen op de A podia op zouden treden, dan zouden ze misschien elke week in dezelfde tent staan!
elke band komt wel eens in een kleine gelegenheid.
ze moeten wel... :razz:

steeph
25 maart 2002, 12:15
Sita heet sita en dat zegt al genoeg.

btw nog een goede band is Cellophane
http://www.cellophane.nl

Dionyios
25 maart 2002, 12:18
Van Katoen was afgelopen zaterdag bij ons in het dorp, en ze waren best goed...
Beter dan dat ik verwachtte eigenlijk. Dus als je nog een de kans krijgt om naar die band te gaan kijken zou ik het zeker doen!

sleep_to_saturate
25 maart 2002, 12:22
En vergeet Footsweep niet. :grin:
http://www.geocities.com/sleep_to_saturate

steeph
25 maart 2002, 12:32
He sleep ondaks dat jullie er rockerig uitzien (niet verkeerd bedoeld) klinkt sleep to saturate lekker depri (ik hou daar wel van...das nl emotie en emotie is voor mij belangrijk in muziek).
Ending soon klinkt daarentegen weer tamelijk Nirvana (nirvana is koel) en daarbij komt dat jullie een vrouwelijke drummer hebben!!!!! vrouwen en muziek rulls! (al wil ik geen vrouwen in mn band, maar de combi vrouw en rock is erg ...ehm...aantrekkelijk!)

Kitaarhiero
25 maart 2002, 12:46
helemaal mee eens steeph! Muzikale meisjes zijn het leukst :smile:

sleep_to_saturate
25 maart 2002, 13:11
Hee bedankt voor het luisteren. :smile:
Ja die 2 nummers zijn zo'n beetje de 2 afwijkendste nummers van onze stijl. Het gros van de nummers is iets zwaarder en minder toegankelijk.
Ja het heeft zo z'n voordelen een vrouwelijke drummer. We hebben namelijk altijd gezeik gehad met drummers. Nu gaat het allemaal veel makkelijker, geen machogedrag enzo. De muziek is zo meer een geheel geworden.

steeph
25 maart 2002, 13:23
hahahaha...ach...aangezien we met 5 mannen in een band zitten en we regelmatig optreden met de bijkomende aandacht (echt alleen als je op eeb podium staat, want verder zien ze je niet staan!) zijn vrouwen een prettig gesprek, maar als er een vrouw in onze band zou zitten dan zouden een hoop vunzige verhalen passe zijn...en das jammer!

En ik weet zeker dat een vrouw in onze band niet goed voor haar zou zijn en voor het libido van enkele van ons!

Maar vrouwen zijn vrouwen zijn lekker! (meestal...)...lekker vrouwonvriendelijk he!...maar ja vrouwen denken ook zo over mannen.

suzanne
25 maart 2002, 20:08
toevallig lees ik dit berichtje ook weer, maar vrouwen hebben nooit meteen zo'n mega oordeel over mannen en flappen er niet meteen van dat soort onzin uit! dussssss.......hou je een beetje in want ik geloof dat jij dan de verkeerde vrouwen kent!

Dila
25 maart 2002, 21:22
hahaha ja idd suus heeft gelijk... maar wind je maar nie zo op meid... laat die kerels maar lullen joh

sebass
25 maart 2002, 21:24
Als je ziet welke bands er op bijvoorbeeld tmf komen mag ik toch wel zeggen dat het een beetje aan de slechte kant is, niet? Ik zeg niet dat ze niet bestaan maar nederland word zeker wel gedomineerd met een hele zooi commerciele muziek. Het is echt heel moeilijk om iets goeds op tv tegen te komen.

Yorrit
25 maart 2002, 21:46
ja hallo, daar is het toch TV voor?

steeph
26 maart 2002, 10:52
hahahaha...nou dames (D &amp; S) vrouwen zijn geen haar beter dan mannen...mannen zijn alleen wat grover...en musicerende vrouwen zijn net zo erg als mannen...en elke vrouw die dat ontkent...die ...eh...ja...ehm...die is dan maar niet zo.

dirkw83
26 maart 2002, 11:31
een vrouwelijke drummer dat vind ik toch nog altijd een beetje 'niet kunnen' (sla me niet aargggh! :smile: ) maar zang en zo dat moet wel weer kunnen. Bassen is ook net op het randje hoor. Daarom heb ik ook een hekel aan de corrs denk ik.

steeph
26 maart 2002, 11:37
Nou...vrouwelijke bassgitaristen vind ik opzich wel koel...al is het inmiddels een beetje afgezaagd geworden...maar een vrouwelijke zanger (zangeres) hou ik dus persoonlijk helemaal niet van (in het genre dat ik goed vind)

dirkw83
26 maart 2002, 12:12
nou ja, the gathering heeft een goede zangeres. alleen jammer dat nederlandse vrouwen altijd met een nederlands accent engels zingen, als je begrijpt wat ik bedoel. bij mannetjes valt dat minder op :smile:

Kitaarhiero
26 maart 2002, 14:53
pfff... vrouwelijke basgitaristen zijn de besten die er zijn omdat vrouwen over het algemeen geen solo's willen spelen. dan is de basgitaar een prima instrument.
MAAR! in welk jaar leven we nu ookal weer?

suzanne
26 maart 2002, 20:07
vrouwelijke drummers............hmmzzzz...ik ben het er mee eens dat het opzich wel een echt manneninstrument is maar ik vind vrouwen die het kunnen dan toch ook wel weer cool!!

ik vind het wel een super tof instrument!

jaccoos
26 maart 2002, 22:08
Ik wil niet moeilijk doen, maar volgens mij doet het er niet toe of een muzikant een leuter heeft of niet. je speelt toch met je handen.

Dila
26 maart 2002, 22:21
heee geen kwaad woord over drumsters en bassistes!!

suzanne
26 maart 2002, 22:23
Go jaccoos!!!!!!

sleep_to_saturate
27 maart 2002, 11:32
Idd. Onze drumster kan er toch echt wel wat van als we inmiddels al een jaar vrij intensief optreden en steeds teruggevraagd worden.. :grin:
Ik merk ook vaak dat vrouwen veel ritmevaster dan mannen zijn.

steeph
27 maart 2002, 12:28
He vergeet het fenomeen 'Image" niet!!! (grapje!).
Puur praktisch gezien lijkt het me niet gezellig met een vrouw in de band, moet je alleen al eens kijken naar de reacties van de vrouwen op dit forum als je ietwat vrouwonvriendelijk bent...ik moet er niet aan denken!!! Maar das persoonlijk! Kheb nix tegen vrouwen...ik vind ze zelfs wel schattig en vrouwen kunnen uiteraard ook hele goeie muzikanten zijn, maar niet in de band waar ik nu in zit...

Misschien dat de dames mij willen overtuigen van mijn ongelijk door een band met mij te beginnen. Om te kijken of ik muzikaal iets ben...check http://www.cellophane.nl

suzanne
27 maart 2002, 20:06
nou........ik denk aangezien je oordelen je geen reactie zult krijgen!! gelukkig ben je de enige man,laten we zeggen jongen, op dit forum die zo'n vooroordeel heeft!!

Kitaarhiero
27 maart 2002, 22:01
Vrouwen kunnen minstens even goed spelen als mannen, en goed is ook maar relatief.

suzanne
27 maart 2002, 23:08
dat bedoel ik!!....ghighi

dirkw83
28 maart 2002, 11:26
nee hoor. Mannen zijn veel beter.

steeph
28 maart 2002, 11:41
hahahahaha...heb ik het ooit over de kwaliteitsverschil van het gitaarspel tussen mannen en vrouwen gehad...volgens mij niet!

En ondanks dat ik 28 ben, ben ik inderdaad nog maar een jongetje...gelukkig!

Zijn alle gitaarforum vrouwen (alle twee!) nu boos? In dat geval...sorry...

Echoes
28 maart 2002, 12:51
meest beroemde gitaristen zijn bijna allemaal mannen. Conclusie de man is in het algemeen beter...

suzanne
28 maart 2002, 12:57
uuuhhh, echoes als jij dat denkt jonge....het zal wel goed voor je ego zijn dan!(egoes?)

boos? wat betekent dat? :smile:)))

steeph
28 maart 2002, 14:16
Ik denk dat dat komt, Echoe, omdat mannen meer de drang hebben om zich te bewijzen...daarom gaan ze gitaar spelen (want dat is 'stoer' en werkt goed bij de dames) en willen ze op het podium staan (want dat werkt nog beter bij de dames)...

Ja ach zo zijn wij mannen...helaas.

dirkw83
28 maart 2002, 14:26
Mannen zijn gewoon beter dus houd svp even op avec de discussieeee!!!

jaccoos
28 maart 2002, 16:53
mannen zijn niet beter, mannen willen zich bewijzen. daar betrap ik mezelf ook op. slechte eigenschap trouwens. enige voordeel wat mannen zouden kunnen hebben tov vrouwen is dat ze "over het algemeen" wat grotere handen hebben en sommige dingen makkelijker kunnen pakken. het feit dat sommige vrouwen dit ook kunnen bewijst alleen maar dat zij juist weer beter zijn :wink:.

Kitaarhiero
28 maart 2002, 17:08
Op 2002-03-28 11:51, schreef Echoes:
meest beroemde gitaristen zijn bijna allemaal mannen. Conclusie de man is in het algemeen beter...

mannen treden als gitarist meer op de voorgrond...
een van de zangeressen van de schoolband speelt gitaar... maar daar doet ze nooit wat mee... terwijl ik me als toetsenist constant met de gitaristen bemoei omdat ze geen A7m9 kunnen...

Echoes
28 maart 2002, 17:40
Echoes is liedje van Pink Floyd suzanne, en betekend volgens mij niets meer of minder dan Echo's alleen dan in het engels :smile:

Maarreh...tjah tis toch een feit dat alle bekendste gitaristen mannen zijn?
Dan ist toch gewoon een feit dat over het ALGEMEEN mannen beter zijn? :smile:

Echoes
28 maart 2002, 17:41
Echoes spreek uit Eckoos en niet egoes :smile:
tis engels

suzanne
29 maart 2002, 13:24
ja duh dat snap ik ook wel!

dirkw83
29 maart 2002, 23:41
en het is voor hem een excuus om twee keer hetzelfde te posten, echo's weet je wel ! :grin:

Echoes
1 april 2002, 16:31
haha :0)

fleef
4 april 2002, 20:19
het is bullshit dat nederland geen land is voor bands! je moet ze alleen weten te vinden. als je eenmaal een stel bands hebt gevonden ontdek je dr steeds meer en meer. dan kom je in de scene terecht en kom je dr achter dat er wel degelijk veel goede bands bestaan die niet bestaan om het geld. maar ik vind wel dat verschillende kroegen en instellingen meer de bands zouden moeten steunen met optredens e.d. ik zou zeggen: kom een keer naar texel. hier spelen veel bands en worden ze erg gesteund.

kijk een keer op de site: http://www.txhc.nl

maar waarschijnlijk hebben ze bij jou in de buurt ook wel veel goede bands. je moet ze alleen opzoeken

Yorrit
6 april 2002, 17:17
ja, je moet inderdaad niet onderschatten hoeveel bands nederland rijk is. ok, de echt bekende zijn op 1 hand te tellen, maar das et topje van de ijsberg

fleef
8 april 2002, 16:29
ik ben zeker van mening dat de meeste bekende bands meestal crap zijn (ik wil geen ruzie uitlokken hoor!) maar kijk eens verder dan je neus lang is! ga eens bij je in de buurt rondkijken. in de kleinere popzalen e.d. daar is zeker weten veel te vinden!

suzanne
8 april 2002, 17:44
zo ist maar net!!

dirkw83
8 april 2002, 20:38
Op 2002-04-08 15:29, schreef fleef:
ik ben zeker van mening dat de meeste bekende bands meestal crap zijn

Hehe, daarmee lok je geen ruzie uit want dat vind iedereen hier.

fleef
9 april 2002, 15:41
pfieuw!

:smile:

CrackBrained
19 juli 2002, 15:49
Nou ik zag laatst op een foto van de site van de Boston Punks (paar punkertjes die op de foto staan te pronkenmet hun hanekam) de Nederlandse band Antidote. Die zijn euhm nou ook niet echt geweldig maar dus wel bekent in het buitenland. Kennen jullie The Bips trouwens? Organiseren jaarlijks het punk=dead festival in doornroosje. ook wel coewl.

Kitaarhiero
28 juli 2002, 20:10
Ik heb wel van The Bips gehoord... de naam dan (ik ken ontelbare bandnámen, maar de muziek heb ik nog nooit gehoord).

brookhuis4
31 juli 2002, 20:34
ik denk dat de platenmaatschappijen steeds
luier worden, waarom elke kroeg aflopen als
je ze zelf kunt maken, het bandje kun je dan
zo kneden zoals je zelf wil, krijg je van die
gemaakte artiesten zoals sita. programma's
zoals starmaker ( tis volgens mij allemaal
begonnen met die lul van Huisman ) maken
het volgens mij voor veel bands kapot. De
polpulaire bandjes zijn allemaal van die gemaakte bandjes, terwijl dr echt wel goeie
shit is, erg jammer..... en we kunnen het echt wel, de golden earring heeft toch ook 2
vette nummer 1 hits gehad in amerika

alhambra
1 augustus 2002, 10:43
Het komt volgens mij idd door de media kijk nou toch is wat voor een ellende je ziet op de t.v. (met idd die mislukte nep muzikant en lul van huisman voorop) maar ook op de radio zitten tegen woordig toch alleen maar hennies/andres en ronnies ze hebben alleen een andere kop en zijn wat jonger maar voor de rest dezelfde slechte humor (stenders vroeg) en vinden het belangrijker om hun eigen stem te horen dan om goede muziek te draaien.

Kitaarhiero
1 augustus 2002, 12:05
de commercie heeft de muziek kapot en duur gemaakt.

Yorrit
2 augustus 2002, 21:27
wat is dat nou weer voor loze uitspraak? commercie heeft helemaal niks met goeie muziek te maken.