PDA

View Full Version : Ik ben een beginner



Hermes2001
20 maart 2002, 14:27
Ik heb net een spaanse gitaar gekocht. Heeft iemand suggesties om goed te leren gitaarspelen. Zijn er bijvoorbeeld boeken of sites? Of moet ik alles zelf uitzoeken?

dirkw83
21 maart 2002, 12:20
Ok, de snaren. Van laag naar hoog zijn de snaren:

E A D G B e (e is dunne snaar met hoge toon)

Nu. leer volgende akkoorden:

E: A

E=0 E=0
A=2 A=0
D=2 D=2
G=1 G=2
B=0 B=2
e=0 e=0

A=2 wil zeggen: 2e fret op de A-snaar. G=1 wil zeggen: 1e fret op G snaar. Etc.

Succes!

Volgende keer meer akkoorden!

Hermes2001
22 maart 2002, 10:06
Bedankt, ik heb ook een boek besteld maar nu kan ik vast beginnen. Hoe moet je de snaren eigenlijk aanslaan? Ik heb wel eens wat geklooid maar het geluid was niet echt om over naar huis te schrijven.

dirkw83
22 maart 2002, 20:44
nou ik doe het de mark knopfler way maar het kan ook met een plectrum. kies eerst daar maar eens tussen.

Tuul
24 maart 2002, 03:09
"A horse with no name" van America is ook een leuke om mee te beginnen...

(Snaren, van hoog naar laag klinkend):

E--0------0
B--0------0
G--0------2
D--2------0
A--2------0
E--0------2

Enz...0=open snaar, 2=op de 2e fret pakken.

Even het nummer op Kazaa ofzo zoeken om het ritme te horen.

Hermes2001
24 maart 2002, 14:00
Ik ben wel into MK way. Ik krijg nu al een beter geluid. Ik zie je veel reacties plaatsen, ben je goed?

dirkw83
24 maart 2002, 20:11
Of ik goed ben? Nou kijk, over de technische dingen van het gitaarspel (pickups, merken e.d) hoef je mij niets te vragen. Ik heb een oude gitaar, daar speel ik superveel op (4 uur per dag gemiddeld schat ik) en het gaat beter dan mijn reputatie op dit forum is :grin:... Ik speel eigenlijk alleen akoestisch en ben pas begonnen met eigen nummers.
Inmiddels ben ik zover dat ik kan fingerpicken (dust in the wind van kansas e.d.) zonder te hoeven kijken en dat is al heel wat voor mij. De volgende stap voor mij is de solo maar daarvoor moet ik eerst een paar lesboeken aanschaffen om me te verdiepen in pentatonische ladders e.d.

Hermes2001
25 maart 2002, 13:59
Dan speel je veel meer dan ik, bij mij komt het er de laatste tijd niet meer zoveel van. Ik krijg een steeds beter geluid en ik heb een catalogus besteld waar ik lesboeken uit kan bestellen.

dirkw83
25 maart 2002, 21:43
bij mij is het geluid tamelijk grof. Vooral de laatste tijd probeer ik om een soort van ruwheid in het spel te hebben door onregelmatig aan te slaan en de snaren wat 'relaxter' in te drukken :smile:.
Maar ik speel wel bijzonder veel, dat denk ik wel.

Hermes2001
26 maart 2002, 14:37
Ik houd meer van het zachte, softe gitaarspel. Ik sla nu de snaren van boven naar beneden en weer terug aan. Dit is wat saai, heb jij nog een ander ritme of manier om ze aan te slaan? Ik wacht even tot ik mijn boek ontvang en dan ga ik extra oefenen. School is nu ook aardig tijdrovend trouwens.

dirkw83
26 maart 2002, 14:40
Ja, nou, je kunt het best naar een aantal unplugged nummers luisteren. pak die twarres cd er bijvoorbeeld eens bij .

christian
30 maart 2002, 22:09
en hermes2001 wat kan je op je gitaar spelen?

Hermes2001
31 maart 2002, 16:07
De Twarres cd heb ik al een paar keer gehoord, mijn zusje heeft hem. Ik kan eigenlijk nog geen nummers spelen. Ik heb nu wel een boek, de nummers die daar in staan staan in notenschrift en zijn bijna allemaal onbekend. Volgens mij is het op zich wel een goed boek om jezelf gitaarspelen te leren.

dirkw83
2 april 2002, 12:03
als je notenschrift een moeilijke manier vindt om iets simpels te leren; ja, je hebt gelijk.

Hermes2001
4 april 2002, 10:15
Vind ik niet echt moeilijk, ik vind het wel moeilijk noten te fretten zonder de andere snaar echt helemaal niet aan te raken. Eenmaal gefret raak ik geen andere snaren aan maar bij het fretten zelf wel. Nog maar even oefenen denk ik.

dirkw83
4 april 2002, 11:30
ligt er ook wel aan hoe vaak je in contact komt met noten. Ik lees alles via tab of ik bedenk het zelf. Geen idee wat ik met noten zou moeten kunnen wat ik nu niet kan???!

Hermes2001
6 april 2002, 14:59
Volgens mij kun je zelfs meer met tab, ik kende noten nog van keyboard spelen. Het boek waar ik het nu een beetje uit leer gebruikt toevallig noten. Ken je GituarPro?

dirkw83
6 april 2002, 21:14
Of je méér met tab kunt...je kunt genóeg met tab denk ik. Ik denk dat je met tab op zich eigenlijk wel álles kunt, maar waarschijnlijk geldt dat ook voor noten.
GuitarPro; die naam heb ik hier al eens horen vallen ja.

pimmetje
13 april 2002, 10:50
tabs hebben één groot nadeel: de tijdseenheid.
Bij notenschrift zie je direct hoe lang je een toon moet aanhouden. Bij tabs is dat lastiger te zien. De ruimte tussen de cijfertjes geeft dan wel een indicatie, maar is niet precies.

dirkw83
13 april 2002, 14:56
Ja, daar zit ik soms ook wel eens mee in de maag. Maar meestal kun je het toch wel horen denk ik.

Hermes2001
13 april 2002, 16:19
Met GuitarPro kun je tablatuur downloaden. Bij deze tablatuur staan 'stokjes' waaraan je kunt zien hoe lang de noten duren.

pimmetje
15 april 2002, 13:29
Op 2002-04-13 13:56, schreef dirkw83:
Ja, daar zit ik soms ook wel eens mee in de maag. Maar meestal kun je het toch wel horen denk ik.

Da's alleen handig als je met cd's meespeelt. Ik gebruik vaak tabs om ideetjes ff snel vast te leggen. Als ik bijvoorbeeld iets muzikaals in m'n hoofd krijg bij het slapen, douchen of schijten, dan moet het zo snel mogelijk op papier worden gezet.

Provisorisch thuis opnemen werkt niet altijd. Door de slechte kwaliteit hoor je al snel juist de subtiele dingetjes die je had verzonnen niet goed meer. Het kost dan heel lang om weer erachter te komen wat je nu precies in je hoofd had.

Ik gebruik ook altijd van die streepjes boven m'n tabs om de tijd aan te geven, maar als 't digitaal al bestaat, is dat helemaal mooi.

moretel
15 april 2002, 16:20
Ik gebruik tabledit, daar kun je zowel noten als tab invoeren.
Bij instuderen is het toch wel goed om andere maatsoorten te spelen, gewoon om ze in de vingers te krijgen als je b.v licks etc. van tab speelt zonder tijdsduur dan verval je vaak in voor een voor jou bekend ritme.

Hermes2001
20 april 2002, 14:48
Hoe kan ik aan tabledit komen?

moretel
21 april 2002, 23:18
http://www.tabledit.com/

alexgit
25 april 2002, 22:16
Hee Dirk met een aantal cijfers, hoe lang speel je al?

Echoes
26 april 2002, 16:54
je hebt vast wel familie/vrienden/kennissen die lid zijn van de bieb..of je bent zelf lid...neus daar eens naar wat leuke boeken..het boek "De gitaar" staan alle basisakkoorden in..leuk om mee te beginnen!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Echoes op 2002-05-06 12:13 ]</font>

Hermes2001
4 mei 2002, 14:38
Heeft iemand ook een paar oefeningen waar ik mijn vingers leniger mee kan krijgen?

dirkw83
6 mei 2002, 11:22
Ik speel al 1 jaar, hoezo? Waarom vraag je dat niet aan iemand anders? :grin:

Beginnertje
23 mei 2002, 19:29
Hoe moet je A horse in a name dan aanslaan. Ik krijg er geen vat op...kom niet verder dan naar beneden, naar beneden, naar boven, naar beneden, naar boven....maar volgens mij klopt daar geen reet van... :grin:

Grtz...

immin054
28 juli 2002, 16:15
http://www.guitarlessonworld.com

Ceebee
26 februari 2003, 23:33
Hoi!

Ik zag dat jullie nogal verstand van gitaarspelen hebben (in ieder geval al veel meer dan mij) en nu heb ik n vraagje. Ik ben al n tijde aan t klooien op m'n gitaar maar ik kom steeds weer zulke akkoorden tegen:

e=0
B=0
G=0
D=5
A=5
E=3

Maar dat lukt me dus gewoonweg niet!! Ik zal er wel te dikke vingers voor hebben ofzo, maar hebben jullie misschien nog tips?

Alvast bedankt,
Caroline