PDA

View Full Version : blues solo



mister
26 maart 2004, 13:48
nou, mijn vraag is als je in een blues soleert, dan kan je je solo opfleuren door naar het achterliggende akkoord een terts te spelen. uhh snap ie het nog :???: Moet je die terts dan als afsluit noot spelen, of mag je die terts spelen wanneer je zelf wil ? En heb je nog meer trucs om je solo`s beter te maken ??

groeten mister :cool:

Jim Marshall
26 maart 2004, 18:08
Als je dit soort vragen aan bijv. BB King stelt, kijkt ie je aan alsof tie water ziet branden!

Dus, in de blues mag alles als het maar klinkt.
Tis meer een kwestie van gevoel.

Matt19
26 maart 2004, 20:12
De blues zou je kunnen zien als een samenspel van mineur en majeur. Het verschil tussen beide noemde je al, namelijk de terts.
Mineur - kleine terts, majeur grote terts.

Bij het spelen van de blues kun je in je solo mineur en majeur afwisselen. Dit geeft een bluesy effect. Het maakt dus wel uit wanneer je m speelt.

Voorbeeld:

C mineur blues ladder: C - Es - F - Ges - G - Bes

Speel je tijdens het akkoordenschema bijvoorbeeld een Es mineur dan kun je door toevoeging van de Ges en in combinatie met de G je solo interessant maken en meer bluesy. Immers Es minuer bestaat uit Es - Ges - Bes.

Uiteraard is dit alleen een voorbeeld en kun je de Ges overal spelen maar op dit akkoord komt de Ges wel goed tot zijn recht.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Matt19
26 maart 2004, 20:12
De blues zou je kunnen zien als een samenspel van mineur en majeur. Het verschil tussen beide noemde je al, namelijk de terts.
Mineur - kleine terts, majeur grote terts.

Bij het spelen van de blues kun je in je solo mineur en majeur afwisselen. Dit geeft een bluesy effect. Het maakt dus wel uit wanneer je m speelt.

Voorbeeld:

C mineur blues ladder: C - Es - F - Ges - G - Bes

Speel je tijdens het akkoordenschema bijvoorbeeld een Es mineur dan kun je door toevoeging van de Ges en in combinatie met de G je solo interessant maken en meer bluesy. Immers Es minuer bestaat uit Es - Ges - Bes.

Uiteraard is dit alleen een voorbeeld en kun je de Ges overal spelen maar op dit akkoord komt de Ges wel goed tot zijn recht.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Matt19
26 maart 2004, 20:13
De blues zou je kunnen zien als een samenspel van mineur en majeur. Het verschil tussen beide noemde je al, namelijk de terts.
Mineur - kleine terts, majeur grote terts.

Bij het spelen van de blues kun je in je solo mineur en majeur afwisselen. Dit geeft een bluesy effect. Het maakt dus wel uit wanneer je m speelt.

Voorbeeld:

C mineur blues ladder: C - Es - F - Ges - G - Bes

Speel je tijdens het akkoordenschema bijvoorbeeld een Es mineur dan kun je door toevoeging van de Ges en in combinatie met de G je solo interessant maken en meer bluesy. Immers Es minuer bestaat uit Es - Ges - Bes.

Uiteraard is dit alleen een voorbeeld en kun je de Ges overal spelen maar op dit akkoord komt de Ges wel goed tot zijn recht.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.