PDA

View Full Version : Sustain verhogen?



Manolito
23 augustus 2001, 10:30
Kan iemand me raad geven sustain te verhogen op mijn elek gitaar? Het is een Washburn wr 154 met een Floyd Rose tremolo. Ik heb gehoord dat die tremolo de sustain al een stuk verlaagt, maar het kan ook daarbij aan de elementen liggen, of de versterker behoudt het geluid niet (Roland ST-50). Is er iets aan te doen?

Rectifier
23 augustus 2001, 13:43
Ik ken de gitaar niet maar ik zou eens beginnen met wat dikkere snaren.Een gitaar moet eigenlijk van zichzelf een goede sustain hebben, anders is het zoeken naar iets wat je toch niet krijgt.Ik weet niet of je de Floyd ook tegen de body kan plaaten.Dat scheelt (soms) ook iets qua sustain.Elementen iets dichter bij de snaren zetten evt.maar dat helpt niet veel. Succes

taylor
23 augustus 2001, 20:31
komen ze weer aan met dikkere snaaren.

andere elmenten mischien(kinman,obl,enz)??actief??sustainer??

en goeie amp.(met goeie speakers)

Manolito
24 augustus 2001, 00:05
Een sustainer, is dat een pedaaltje? Ik denk gelijk aan een sustain pedal.
Het probleem begon eigenlijk toen ik de Nothing Else Matters Solo speelde, ik speelde dat nummer al vaker op mijn Spaanse akoestische gitaar waar ik gewend ben dat toten niet lang doorklinken (en dat juist heel stoer klinkt bij Spaanse muziek) , maar het eindelijk eens proberen op mijn elektrische gitaar en dan dat laatste stukje waar de e door moet blijven klinken, schrok ik even dat het geluid na twee a drie seconden al weg viel. Deed ik volle gain en zet de volume van de gitaar op max, dat verhoogde de sustain een stukkie.
Dus ik zit erover na te denken aan zo'n pedaaltje, ik heb ook gehoord van elementen (die er nu op zitten zijn bezuinigd waardoor de prijs een stukkie aangenamer is) die het verbeteren zoals Taylor zegt, maar ook de Tremolo locken???

sleep_to_saturate
24 augustus 2001, 00:40
Dat was toch die nieuwe gitaar die je pas geleden had aangeschaft? Zonde om nu al met nieuwe elementen aan de gang te gaan, probeer eens wat pedaaltjes ofzo. Of een multieffecten-bak.

taylor: Ja zo'n sustainer-element van Fernandez is wel heel cool, maar erg moeilijk te vinden. Nog steeds niet gevonden... :sad:

taylor
24 augustus 2001, 13:23
oh ik kan ze gewoon krijgen hoor.

je zou ze kunnen bestellen bij de meeste grote muziek zaken.

anoniem
24 augustus 2001, 14:05
Sjesus, als je al met pedaaltjes of ik weet niet wat, de sustain van je gitaar moet gaan peppen, dan twijfel ik toch een klein beetje aan je gitaar. Ik ben zelf van mening dat wanneer je gitaar geen sustain heeft, dat het er ook nooit uit zal komen (ik test gitaren in de winkel altijd ZONDER versterker). Voordat je dadelijk voor honderden guldens aan pedalen, elementen etc gaat uitgeven, zou je misschien eens aan een andere gitaar kunnen denken (Lekker rigoreus, niet?!?)

Succes!!

Rectifier
24 augustus 2001, 14:25
Ik ben het met anoniem eens.Je gitaar is je basis en als je daar al geen goed geluid uit krijgt kan je er wel allemaal hulpstukken bij zoeken zoals een sustainer en wat dan ook, maar hij moet gewoon van zichzelf sustain hebben.Maar als je gitaar verder goed is,fijn speelt en je niet veel geld hebt zou ik het inderdaad overwegen om een multi-effect te kopen met een sustainer erin.Trouwens,heb je een transistor versterker of een buizenbak??Als je een buizenbak hebt dan heb je doorgaans al meer sustain dan een transistorbak.En voor solo's zoals Nothing else Knetter ben je eigenlijk een vette humbucker nodig bij je brug,die zorgt dan weer voor de benodigde boventonen feedback!

Manolito
24 augustus 2001, 17:20
Ik ben al bij de gitaarwinkel geweest waar ik hem heb gekocht, en ze lieten me een pedaaltje zien, wat het probleem oplost. En die versterker die ik heb is trouwens een buizenversterker Roland ST-50r.
Een zei ook dat het vooral aan de gitaar ligt en het eigenlijk beter is als hij zelf die feedback kan maken, maar die Washburn wr 154 die heb ik gekocht als beginner gitaar, voor werkelijke sustain, dan zou de gitaar zo rond de duizend gulden kosten. Maar dan zou ik saren voor een nog duurdere dus had ik deze gekocht. En dat pedaaltje kost 100,-, ja dan kan je zeggen dan had ik een gitaar van 740,- kunnen nemen inplaats van deze voor 640,- (van 765,- hij was afgeprijsd). Maar ik heb hem al gekocht. En de gitaar heeft voor de rest geen gebreken.

Manolito
24 augustus 2001, 17:22
Is die Behringer V-amp een multi-effect dinges? Of is dat heel wat anders?

anoniem
24 augustus 2001, 17:49
Als ik mij niet vergis (pin me er niet op vast) staat V-amp voor "Virtual Amp". Dit aparaat is in staat het geluid van vele versterkers te simuleren, zowel overstuurd als clean. Ik heb laatst de gitarist van Saga met zo'n aparaat horen spelen en ze klinken helemaal niet verkeerd

Manolito
24 augustus 2001, 17:57
Dat is helemaal correct V-amp staat voor Virtual Amp, ik heb er al wat over gelezen, maar of dit ook die sustain kan verhogen? Het ziet er aangenaam uit en de prijs: van 750 voor 450!

taylor
24 augustus 2001, 21:41
Op 2001-08-24 13:05, schreef anoniem:
Sjesus, als je al met pedaaltjes of ik weet niet wat, de sustain van je gitaar moet gaan peppen, dan twijfel ik toch een klein beetje aan je gitaar.
Succes!!


ja ik ook zoals jij het beschrijft,maar wat bedoeld de gast die deze topic begonnen is?

sustain is hoe lang en noot doorklinkt(na aanslaan),maar sommige verwaren dit met meer scheur werk zeg maar.

en als je gitaar geen natuurlijke lange sustain heeft dan is daar gewoon niks/weinig aan te doen.

wat tevens niet wil zeggen dat die slecht is.

Manolito
26 augustus 2001, 00:08
De sustain is te vergelijken met die van een akoestische gitaar: Als je laag aanslaat tot de zevende fret zo'n 10 seconden en hoger wordt dat steeds minder. Zo klinkt hij clean, maar met overdrive kikkert het wat op en met dat pedaaltje wat ik bij RockPalace uitprobeerde bleef die non-stop doorklinken.
Misschien koop ik dat pedaaltje, ik zou die ook later voor andere (duurdere gitaren) kunnen gebruiken.

taylor
26 augustus 2001, 19:16
nou als die net zo lang doorklinkt als je akoest dan is er niks mis met je sustain hoor!!

Manolito
28 augustus 2001, 14:18
Ow, nou ok, ik dacht dat je bij een elektrische een eindeloze sustain moest hebben. Of is daarvoor een pedaaltje bedacht?

sleep_to_saturate
28 augustus 2001, 14:58
nee over het algemeen geeft de akoestische gitaar een betere sustain dan een elektrische. Clean dan bedoel ik. Als je er een vette distortion op zet moet ie wel langer doorklinken.
Er is inderdaad wel een element dat de sustain eindeloos kan rekken. sustainer van Fernandez.

Noctiis
28 augustus 2001, 19:16
Ik ga binnenkort ook een sustainer pedaaltje uitproberen. Mijn gitaren hebben allemaal een goeie sustain, maar ik ben momenteel vooral bezig met psychedelische rock, en dan kan een extreem lange sustain leuke effectjes maken :smile:
Klopt het dat zo'n pedaaltje de toon echt tot het oneindige kan door laten klinken? Dat zou nl. erg vet klinken met een flanger erover :smile:

Groeten,

Niels

sleep_to_saturate
29 augustus 2001, 13:57
http://www.groovetubes.com/media/accessories/ff_Head_Stock.jpg
Dit kwam ik tegen terwijl ik aan het surfen was.
Het zou de sustain moeten verhogen omdeat de kop iets zwaarder wordt, maar het schijnt maar heel weinig te helpen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sleep_to_saturate op 2001-08-29 13:01 ]</font>

Noctiis
29 augustus 2001, 15:06
Zou op zich wel een uitvinding zijn, maar om eerlijk te zijn denk ik inderdaad dat het maar weinig zal helpen.

Groeten,

Niels

Manolito
29 augustus 2001, 20:20
Oeps,
ik had vandaag weer les gehad van mijn docent, en had ik het over de sustain van mijn gitaar. Hij bekeek de hele gitaar, maar zag er niets verkeerds in, ook niet bij de sustain. Later begreep hij wat ik bedoelde, maar ik gebruikte de verkeerde term, wat ik bedoelde was namelijk feedback. En dat ligt volgens hem meer aan de versterker. Hij liet me wat technieken zien hoe dat te creeren. Dus het is opgelost. Het was eigenlijk niet een probleem. Moet nou even zien of mijn versterker het wel kan.

Rectifier
30 augustus 2001, 09:48
En voor solo's zoals Nothing else Knetter ben je eigenlijk een vette humbucker nodig bij je brug,die zorgt dan weer voor de benodigde boventonen feedback!
==========================================
Ik zei het je toch!!!
De positieve feedback moet je soms wel even zoeken op je hals.In sommige posities heeft ie meer feedback dan in andere posities.En als je vlakbij je amp staat(voor de speakers met je element) dan krijg je ook een mooie feedback.(afhankelijk van je elementen)

Jimi Hendrix
30 augustus 2001, 10:48
Ook een goede manier om je feedback te controleren is met je wahwah. Staat ie dicht, dan krijg je lage tonen, hoe verder die open staat hoe hoger de feedback toon.
Is wel even zoeken, ook met podiumpositie enzo en bovendien moet je wel behoorlijk hard staan, maar dat lijkt me geen probleem... :wink:

Ibanez
31 augustus 2001, 13:14
mmmmmmmm ff controleren

*AcousticGuitarMan*
31 december 2008, 15:45
Dit kan een heel oud onderwerp zijn. Maar als het aan de gitaar ligt ben ik moo de pineut. Ik heb een fender Stratocaster mexico. Gewoon een hele goede gitaar. En nooit last mee gehad. Maar ik ging dit nummer spelen:
http://nl.youtube.com/watch?v=M3zhDCaXanQ&feature=related
En het eerste stukje speel je zo

-------------------------------------------------
-------------------------------------------------
-----------12-12-14-12h14~~~~----12h14-12------------
---14-14---------------------------------------12-14-14~~~~--
-------------------------------------------------
-------------------------------------------------
En de vibrate op het eind lukt wel. Maar die hammer on van 12 naar 14 op de G snaar voor geen meter. En snaardikte???: Ik gebruik 0.12. En ik merk dat als je een sustainer koopt er een bepaalt pop geluidje bij komt. Elke keer bij het aanslaan: pop-pop-pop. En hier hoort de gain niet heel hoog. En zelfs dan duurt het heel kort. Dus kan iemand daar ook mee helpen. Ligt het toch aan de snaren??? Aan de gitaar??? Mijn versterker is trouwens een Vox AD20.

jimihattricks
31 december 2008, 15:52
compressor, een goeie distortion uit doos of amp, en een delay... problem solved.. evt. extra: pickup-swap (kijk eens bij DiMarzio)

Il_Falco
31 december 2008, 15:56
volgens mij ligt het aan je techniek. als je die hammer on heel hard doet, moet die toch nog even doorklinken lijkt me...

*AcousticGuitarMan*
1 januari 2009, 17:08
volgens mij ligt het aan je techniek. als je die hammer on heel hard doet, moet die toch nog even doorklinken lijkt me...

Daar ligt het niet aan. Want ook al doe ik hem heel hard. Al sla ik hem aan. De G snaar klinkt korter dan alle snaren. Terwijl hij wel het moeilijkst te bespelen is omdat hij heel dik is maar er geen coating omzit. En het is raar het is niet dat het vervelend is maar het is echt heel erg. Hij is echt heel kort. Ik wil wel een comp/sust. kopen maar ik heb een comp. op mijn amp zitten maar dan merk je niets. Maar ik kan alles testen in de winkel. Dat is handig want ik kan daar zoveel als ik wil komen en hij heeft de amp die ik heb en zegt altijd: Neem je eigen gitaar mee, Dus ik heb daqar mijn eigen gear. En bedankt allebei.!:):satisfie:

*AcousticGuitarMan*
2 januari 2009, 20:31
En nu ga ik een misschien heel raar verhaal vertellen wat er mee te maken kan hebben:

Oke,
Ik wou dikkere snaren. Ik had 3 veren achter op mijn gitaren zitten die de brug naar achter trokken. Toen zei mijn leraar: doe nog een veertje in de gitaar. want dikkere snaren trekken de brug naar voren. Heb ik gedaan en het kwam naar achter. Toen ben ik weer dunnere snaren gaat gebruiken. En toen ik een keer weer 0.12 probeerde kwam het weer naar voren toe. Ik kon er nog 1 veer bij doen en vroeg er naar maar hij had ze niet. Hij zei ook dan ik hem naar voren kon schroeven want de veren zitten aan 2 schroeven in de gitaar vast. Thuis gedaan en het zat weer goed. Ik had een gitaarboek voor mijn verjaardag gekregen en daar stond in dan de tremelo stroever bewoog voor vibrato als je de schroeven aandraaiden. En daar had ik ook last van sinds ik de schroeven had aangedraait. Maar ik wist niet of dat te maken had meet de sustain/ tijd dat de noot klinkt. Maar ik had ook nog een gitaar blad. Daar stond ook in dat je meer sustain hebt als je minder veertjes hebt. Niet te weinig maar ook niet meer als hij goed zit. En dat je de veertjes beter naar het midden kan doen voor de sustain. Zal dit het grote probleem zijn? Want sinds toen had ik het: Dus schroeven losser maken en 3 veren gebruiken??? Misschien gaat de brug dan weer naar voren maar dan gebruik ik wel lichtere snaren.!

DeiDRagonas
2 januari 2009, 22:53
Het klinkt niet alsof je er erg veel vanaf weet. En da's niet erg, maar dat maakt wel dat mijn advies is zo min mogelijk zelf aan die gitaar te kloten. Ga eens met je verhaal naar een bouwer en laat hem de gitaar eens goed afstellen op de snaardikte die jij prettig vind. Als t dan eenmaal opgelost is hoef je er alleen nog maar met je handen vanaf te blijven, wat prutsen betreft, en klaar..

Succes R!