PDA

View Full Version : gitaar verzekeren



sander666
25 maart 2004, 22:48
Stel je gitaar word ooit gejat, thuis of bij een optreden ofzow
dan ben je natuurlijk genaaid,
maar het zou mooi zijn als je dan iig je geld kan terug krijgen.

kun je hiervoor je gitaar verzekeren, en hoeveel gaat dat geintje kosten?
en waar?

groete

Javaca
25 maart 2004, 22:58
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=24066

sander666
26 maart 2004, 10:40
oke, bedankt
die had ik nog niet gezien

schwantz
26 maart 2004, 12:14
damn, duur zat zo'n verzekering :-?

Anavrin
26 maart 2004, 12:21
valt toch best mee. 2,5 procent van de waarde. Bij het rekenvoorbeeld waar ze 5000 euro gebruiken als waarde, is de polis per jaar 195 euro. Da's minder dan 16 euro per maand, en dus iets meer als een halve euro per dag.

bert k
26 maart 2004, 13:24
Ja, maar de rekening sturen ze echt per jaar en niet per dag :(

Kjiratsiekoedel
26 maart 2004, 16:01
1. daarnaast vind ik het nog best wel veel
2. kijk eens wat je dagwaarde van je gitaar is (zeg maar wat hij 2e hands opbrengt)
3. zoek uit of je gitaar thuis ook met de inboedelverzekering verzekerd is
3. reken uit hoeveel jaar je hem kan verzekeren tot je evenveel hebt besteed als de dagwaarde
4. zoek uit welk bedrag je terugkrijgt bij diefstal, etc. nieuwprijs/dagwaarde/vast bedrag/etc.

5. kom tot een conclusie:
--> ik ben veel op reis met gitaar en ben heel bang voor diefstal onderweg, heb het geld, ik verzeker dus wel
--> ik neem hem soms mee, ik let wel op mijn spullen, heb geen geld, verzeker niet

=-=-=-=-=-=
voor electrisch versterkte instrumenten was de premie volgens mij 3,5%

Anavrin
26 maart 2004, 17:22
voor electrisch was het inderdaad 3,5, en als je kijkt naar het bedrag bij mijn rekenvoorbeeld, zul je zien dat dat het bedrag is wat bij de 3,5 stond, dus bij een waarde van 5000 euro, is het iets meer dan 50 cent per dag (dat zijn 3 sigaretten of zo)

Buzz
26 maart 2004, 19:50
Gewoon een kostbaarhedenuitbreiding op je inboedelverzekering. In de polis wordt dan de gitaar of gitaren vermeld. Je hebt dan dezelfde dekking en het is stukken goedkoper, 3 tientjes per jaar of zo.

andy
27 maart 2004, 23:15
Instrumenten verzekeren is duur. Bijna 200 euro per jaar is al een complete inboedelverzekering van een woning.
Gitaren vallen in principe onder de inboedelverzekering (tenminste bij mijn maatschappij). Kostbaarhedenverzekering is alleen nodig als het om een erg bijzonder exemplaar gaat. En het is natuurlijk de vraag of je gitaar ( met kostbaarheden verzekering) ook vergoed wordt als die bv bij een optreden gejat wordt.

AntY
28 maart 2004, 00:50
ik heb de polisvoorwaarden van de rabobank/interpolis erbij genomen. het gaat dan om de kostbaarhedenverzekering.

op je gewone inboedelverzekering heb je ook dekking op je gitaren, wel zou ik serienummers noteren en bij dure vintage gitaren een taxatie uit laten voeren gewoon bij een winkel, kost niks denk ik.

als je er mee op stap gaat echter ben je de sjaak als er iets mee gebeurd.


de kostbaarhedenverzekering zou ook tegen schade moeten dekken, doet ie ook behalve in geval van nalatigheid. op welke wijze je instrument ook beschadigt, het is altijd nalatigheid of oneigenlijk gebruik. als je je instrument vna zn stand af gooit is het je eigen stomme schuld.
daarnaast wordt lakschade sowieso niet vergoed, net als alle andere schade die de werking van het object niet verandert.

dus: alleen als je de kop van je instrument eraf gooit oid krijg je in geval van schade de kosten van de reparatie terug. maar goed, je moet wel heel stom zijn als je de kop van je instruiment eraf weet te krijgen.

dan is er nog diefstal. wederom onder voorbehoud van nalatigheid wordt er niet uitgekeerd. Laat je je instrument even onbeheerd achter bij in of uitladen, ga je na het optreden nog even een biertje drinken etc... het is altijd nalatigheid en je krijgt dus niks. wat is dan het voordeel van zon verzekering?

dat je uitgekeerd krijgt als iemand je gitaar uit je handen rukt terwijl je op staat te treden? ik snap het niet....

BLOK182
28 maart 2004, 12:19
Ik heb mun spul verzekerd bij de Rabobank, voor 2% van de verzekerde waarde. Das nog wel te doen, komt bij mij op zo'n ruime 10 euro de maand, maar dan zet ik mun spul ook met een vrij veilig gevoel op podia neer :)