PDA

View Full Version : 2x10" + 18"= Rumble



All Dirt
25 maart 2004, 20:46
Hee,

Ik heb vandaag in de popbunker in Leeuwarden over een
trace elliot(GP12) Top en een Peavey 2x10" + 18" kabinet gespeeld.
Dat is best wel cool!
Die 18" geeft me toch een laag!
Hij is wel traag maar daardoor knort ie als een brachiosaurus!
En die 2x10 die maakt het wel weer wat feller allemaal.
Kortom best wel tevreden.
Ik denk ik meld het even...

basswasp
25 maart 2004, 22:13
Hij is wel traag maar daardoor knort ie als een brachiosaurus!
Geweldige Uitspraak :-D

AntY
25 maart 2004, 22:59
GP12 is alleen de pre.

Afhankelijk van de head kan jezelfs ook nog buizen erin hebben. of niet. of 300 W. of 500W. enz.

Anavrin
26 maart 2004, 01:44
ik had ongeveer 2 weken geleden bij een optreden ook zo'n lekkere ervaring maar dan met een Ampeg, die ik mocht lenen van de bassist van 10 Seconds Down. Dat setje bestond uit 1x15" (of 18"), en een 4x10" en een top. Die stack was zo hoog dat ik er amper overheen kon kijken, en het geluid was simpelweg heerlijk (ik heb wel ff heel de instellingen van die gast moeten verdraaien, maar hij had al een reminder voor zichzelf boven de knoppen geplakt). Op de foto's sta ik er helaas voor jullie elke keer voor, maar als je toch wil kijken, dan kun je misschien nog een glimps opvangen:
http://www.mcgyvers.demon.nl/wintelrefotos.htm




het was waarschijnlijk wel duidelijk, hiero in het basgitaren-deel, maar ik ben de bassist, links op het podium, voor de kijkers rechts, met die pet op :lol:

Phyrexian
26 maart 2004, 09:00
yeah ampeg klinkt altijd super...
ik heb een ampeg head met een peavy 4x10 en dat is al super
maar met een 6x10 of een 8x10 is het heaven
persoonlijk ben'k niet zo te vinden voor een 1x18" maar ik kan me inbeelden dat het laag echt buikpijn veroorzaakt :)

Joghy
26 maart 2004, 10:24
Een 18" is vooral super als je in grotere ruimten speelt zonder PA (d.w.z. groter dan een kroeg). Om de een of andere reden draagt het laag van een 18" veel verder dan dat van een cab met 10"-speakers.

Bazz
26 maart 2004, 10:26
lijkt me wel lekker inderdaad, nog een sub kast onder m'n 4*10

Alleen wel wat matig voor de buren 8-)

Easy Rider
29 maart 2004, 23:11
Check de vette bastaard daar rechts...

http://www.student.io.tudelft.nl/io1053388/images/mainrig.jpg

Rastaman vibrations!!! :D
Ik doe deze set nooooooooit meer weg.

EZ

AntY
29 maart 2004, 23:38
hehe easy, daar issie weer :)

hoe bevalt die 18" is zon ding niet veel te groot?

Easy Rider
30 maart 2004, 00:29
Bevalt mij uitstekend moet ik zeggen. Ik hou wel van lekker warm en diep en de hele tent mag en moet dat weten, anders wordt de mix (zonder PA) ook veel te schel en te dun. Bovendien, daar speel je bas voor toch, dat vette laag?
Maar warm en diep is niet hetzelfde als modderig. Het mooie is dat deze 18" ook nog punchy is (ik heb 15"-ers gehoord die veel modderiger waren dan deze) dus je kan inderdaad vet reggae-en, maar je kan ook nog flink door de mix snijden als dat nodig is.
En als je dat moderne 'subsonisch laag, ultrasoon hoog en helemaal niks ertussenin ' mooi vind (ik dus niet! Dat is zo'n trend voortgekomen uit de house-cultuur en heeft naar mijn mening geluidstechnici over de hele wereld verpest! Zelfs bij North Sea Jazz!! Waar is de midrange gebleven? De warmte, de funk, de soul?? Zucht... maar ik dwaal af...) dan kan dat ook, aangezien ik ook een tweeter in de 4x10" heb zitten.

En tja, hoe bedoel je te groot? Als je bedoelt dat de diameter te groot is en de conus te traag, heb je hierboven je antwoord!
Als je bedoelt fysiek te groot, tja, het ding is precies even groot als een 4x10", niet groter en niet kleiner. Maar wel wat lichter, minder magneten tenslotte. Dus als je met een 4x10" kan leven kan je deze ook hebben.

Het schijnt dat die Phil Jones cabs hetzelfde kunnen doen als mijn cabs nu, alleen dan een stuk kleiner. Als dat zo is zou ik wellicht misschien eventueel na overweging deze cabs vervangen voor twee 9B's (9x5"). Maar dan moeten ze wel echt heeeeeel lekker klinken!

EZ

Easy Rider
30 maart 2004, 00:30
Gloeiende gloeiende...

Dubbelpost...

EZ

Bastijn
30 maart 2004, 09:00
En als je dat moderne 'subsonisch laag, ultrasoon hoog en helemaal niks ertussenin ' mooi vind (ik dus niet! Dat is zo'n trend voortgekomen uit de house-cultuur en heeft naar mijn mening geluidstechnici over de hele wereld verpest! Zelfs bij North Sea Jazz!! Waar is de midrange gebleven? De warmte, de funk, de soul??

evn heel erg offtopic: ik ben het helemaal met Easy Rider eens dat het geluid haar ziel verliest door de midrange weg te draaien. en ik denk dat dit ook vooral de erfenis van het jaren negentig Nu-metal genre is.
terug naar de Cliff Burton sound, viva la midrange!

Phyrexian
30 maart 2004, 09:45
evn heel erg offtopic: ik ben het helemaal met Easy Rider eens dat het geluid haar ziel verliest door de midrange weg te draaien. en ik denk dat dit ook vooral de erfenis van het jaren negentig Nu-metal genre is.
terug naar de Cliff Burton sound, viva la midrange!

Absoluut! +1
Zonder mid ben je niet aanwezig in een luide (rock) band.

Hmmmmmmm Trace Elliot. Zalig. Ik wil ooit zo'n V8 all-tube. Alleen vind'k ze nergens meer...

AntY
30 maart 2004, 10:12
mijn head is dus vrijwel hetzelfde :)


alleen heb ik er geen equalizing op, maar goed het voldoet prima. voordeel is dat t ook thuis prima werkt.


hmm, had ik dan toch die 18" gekocht voor 150, was in prima conditie :(

vanmiddag ga ik waarschijnlijk een riccccccccckkkkkk kopen :)

Easy Rider
30 maart 2004, 10:52
GP12 is alleen de pre.

Afhankelijk van de head kan jezelfs ook nog buizen erin hebben. of niet. of 300 W. of 500W. enz.

En vergeet de 600W stereo niet! Ook een vette bak.


hmm, had ik dan toch die 18" gekocht voor 150, was in prima conditie


Was dat dan ook een Trace 18"? Voor 150 euro??


Hmmmmmmm Trace Elliot. Zalig. Ik wil ooit zo'n V8 all-tube. Alleen vind'k ze nergens meer...

Yesss, de ultieme buizenamp. Met zo'n Trace 4x12" eronder... yum yum!

EZ

AntY
30 maart 2004, 11:03
inderdaad, dat was een 1x18"
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/17228.htm?zoek=trace

Easy Rider
30 maart 2004, 11:57
Nah jaaaaaa!! 175 euro??
En die is zeker weten verkocht? Als je nou een lekkere 18" voor weinig wil hebben... Alhoewel, even kijken hoe oud ie is, anders is 150 eurie idd wel een beter prijsje. Maar als ie maar een paar jaar oud is... koopie!

EZ

Anavrin
30 maart 2004, 13:46
damn easy, waarom koop jij de dingen die ik wil? :lol: Die bas is ook al supervet (welk type is het precies). Ik zit er namelijk aan te denken om een Ibanez SR3000 of een SR500 te kopen (maar eerst een nieuwe amp, racktuner en rack)

Easy Rider
30 maart 2004, 17:24
Die bas is ook al supervet (welk type is het precies)

Dank je wel, dank je wel. Ik vind hem zelf ook heel prettig! Alleen al om naar te kijken.
Het is een Ibanez SR1000 in de stained oil finish. Daar liep ik ooit toevallig tegenaan tijdens een paasactie van ehm... ik dacht Waveworld? Na ja, die afdeling van Poppeliers iig.
Hij is maar kort gemaakt, deze is uit '97. Het was het topmodel uit de gestaakte Professional serie. Heeft de Vari-mid III preamp (sweepable midrange, echt heel goed), accu-cast brug en Ibanez' eigen Active Full Range elementen.
Die elementen zijn echt de shiznit, trouwens. Die snijden echt lekker door de mix. De output is ook gigantisch. Veel mensen vinden het geluid 'plat', met te veel nadruk op midrange, en gooien die AFR's eruit voor EMG's ofzo voor een dynamischer sound. Maar ga maar eens in de zaal staan en luister dan eens wat vetter klinkt! Zodra ik boven de 7e fret uit kom klinkt het nog steeds als een bas, de G-snaar is mooi vol en rond en gaat als een trein. (Ik beoordeel altijd bassen op de G-snaar, klinkt die naar niks dan hoef ik hem niet) Nee, die elementen blijven lekker waar ze zitten!

Ik denk dat wat nu het meest in de buurt komt is de Prestige SR3000. Die heeft dezelfde hals (5 pc. wenge/bubinga... smooth!), pre-amp en body. Alleen betaal je dan extra voor de Bartolini's en de monorail bruggen met D'tuner. Dat was ook het verschil tussen de Prestige en de Professional serie, standaard brug (niks te klagen, prima brug), geen D'tuner, en AFR elementen.
Ik heb die Bart's trouwens nog niet gehoord, maar het kan alleen maar beter zijn dan die vreselijke soapbars die ze eerst hadden. Maar of ze beter zijn dan de AFR's? Ik weet het zo nog niet.

EZ

Anavrin
30 maart 2004, 18:33
die SR3000 heb ik dus al in de smiezen, enige nadeel is dat ie 1200 euro is, en aangezien ik een student ben (geen arme student, maar toch), is dat nog een probleem. De SR 500 is een heel stuk goedkoper, maar heeft ook weer andere specs:
http://www.ibanez.co.jp/world/products/eb/pict/SR500BM-1M-01.jpg
• 5pcs SR4 Wenge/Bubinga neck
• Mahogany body
• Medium frets
• Accu-Cast B20 bridge(19mm string spacing)
• Bartolini MK1 neck pu
• Bartolini MK1 bridge pu
• Bartolini MK1 3-band EQ
• Elixir equipped
en dat zou dan 525 euro moeten kosten (dat is dan weer goedkoop, tenminste, ik wil max 900 euro besteden). Och, misschien krijg ik wel 300 euro terug voor m'n Yamaha :lol: (die nu actief is):
http://community.webshots.com/s/image7/7/70/66/90477066THyoCK_fs.jpg

Easy Rider
30 maart 2004, 22:22
Die SR500 zal zeker even lekker in de hand liggen als de SR3000, zelfde hals en body hebbende, dus daar kan je je geen buil aan vallen.
Die monorail bruggen (met 1 D'tuner) zijn wel leuk maar niet noodzakelijk, die accucast B20 is ook een hele prettige.

Maar... je hebt wel die iets mindere elementen (MK1), hoewel ze niet slecht zijn in de absolute zin van het woord.
Het meest jammer is de preamp, geen Vari-Mid III (vind ik naast het lekker in de hand liggen toch wel DE reden om een Ibanez te kopen) maar een standaard Bart 3-bandertje... maar ja, het is dan allemaal wel betaalbaarder!

EZ

basssssplayer
31 maart 2004, 00:33
ik heb de SR5000 nog gehad.. was wel een errug fijn bassie, maar haalt 't niet bij m'n Fender Jazz en m'n Warwick FNA Corvette. Hier had ik overigens zoals je ziet m'n EBS baskassie nog.. ik heb 'm ingeruild voor SWR 6x10". Deze foto is echter gemaakt op 21-11-2000.

http://home.quicknet.nl/mw/prive/jbruinen/foto/setup.jpg

http://home.quicknet.nl/mw/prive/jbruinen/foto/bassie.jpg

J! 8-)

Easy Rider
31 maart 2004, 18:50
http://home.quicknet.nl/mw/prive/jbruinen/foto/bassie.jpg

Ja, daar sta je wel mee te grijnzen!

Over de Fender valt te twisten, maar ik vind de SR's met de wenge/bubinga hals wel (de maple halzen voelen een beetje lullig aan, klinken ook zo trouwens) lekkerder in de hand liggen dan Warwicks. Hoewel die toch ook wenge halzen hebben is dat platte profiel toch niet zo lekker als ik ooit wel hoopte.
Daarom heb ik ook de bas die ik heb!

EZ

basssssplayer
31 maart 2004, 21:42
Precies... smaak is smaak denk ik dan maar ehehe en da's maar goed ook natuurlijk.

Die Ibanez was volgens mij ook de beste Sr die ik ooit in m'n handen heb gehad... eigenlijk spijt dat ik 'm 2 jaar geleden heb weggedaan... Ach... misschien kom ik 'm nog wel 's tegen.. je weet 't maar nooit... zoveel SR5000's zullen er ook niet in NL zijn. Ik heb ze in ieder geval nog niet gezien.

J! 8-)

AntY
15 april 2004, 22:32
@ easy rider

hij staat er weer

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/basgitaren/7725.htm

ik wil m ook wel maar ik heb er geen ruimte voor :(

Easy Rider
15 april 2004, 22:59
Ahaaa, het is een 1818X. Da's wat anders dan een 1818.
Dit is een 18" met een speciale hoge frequentie 10" speaker.
Eigenlijk bedoeld voor bi-amping, met 200W@8ohm op de 18" en 150W@16ohm op de 10", maar kan dankzij een crossover ook full range gebruikt worden, maar dan zit je op 200W over het hele ding.
Vooral leuk dus als je een bi-amp setup hebt. Als je dat niet hebt is 200W wel een beetje karig als enige cab of als sub.
Als je 200W aan buizen hebt is dat weer een ander verhaal natuurlijk!
Geen slechte cab, maar wel voor de liefhebber, ook omdat ie flink groot is.
Wellicht wel een leuke studio cab, of als je voornamelijk over PA's speelt, want het geluid schijnt heel erg goed te zijn.

EZ

AntY
16 april 2004, 00:24
ik heb een 4 ohm amp, 400 watt buizen.

Kan ik dan niet parallel draaien, dan gooit ie toch 200 over mn 4x10en 200 over die 1818?

Easy Rider
16 april 2004, 13:28
Ja, tuurlijk. Dan heb je wel een killer setup! Vooral groot.
Maar goed, je hoeft die 1818X niet iedere keer maar mee te nemen. Alleen optredens zonder of met een kleine PA.

EZ