PDA

View Full Version : Zelf gitaar afstellen..?



daron_kurt
25 maart 2004, 20:02
Ik heb nu een gitaar waar de vorige eigenaar nog een setje .09 op had staan. Ik ben zelf gewend om te spelen met .11
Nu weet ik dat je hals dan kan gaan kromtrekken. Mijn gitaar heeft een vaste brug, moet/kan ik zelf de halspen afstellen, of zijn er andere dingen die ik (nog) moet doen? Ik heb namelijk niet zo heel veel zin om naar de gitaarboer te gaan om weer 10 zuur verkregen euro's uit te geven als ik het zelf ook kan doen...

Ronald
25 maart 2004, 20:55
wa ken dit forum toch klote zijn he :razz:

daron_kurt
25 maart 2004, 21:27
o god...staat het hier weer 10 keer....naja, ik word er nogal moe van.... :-?

SiNiSTRaL
25 maart 2004, 21:45
als je een vaste brug hebt zal er niet veel tot geen afstelwerk vereist zijn hoor...probeer het eerst maar eens zonder af te stellen...

Swan
25 maart 2004, 21:55
yups....gewoon er opzetten...eventueel de brug ietsje hoger als je direct erg veel fretbuzz hebt...als je merkt dat de nek anders gaat staan(over n weekje ofzo) dan kan je er wel aan gaan denken om de nek af te stellen...
ben laatst ook van 09 naar 011 gegaan zonder enig probleem...en dat was met n floyd

John P
26 maart 2004, 11:30
Yep, gewoon maar eens proberen. Dan eens gaan kijken of er wat gesleuteld moet worden. Vervelend, zo'n vaste brug! Ik heb ook eens zo'n ding gehad, meestal zijn dat arch-tops (jazzgitaren). Wat een geklooi als er iets niet klopt aan de afstelling! Zeker als die brug er ook nog los opstaat! Dan ben je ook nog aan het pieren als er gewoon nieuwe snaren opmoeten! Zit er bij jouw gitaar wel een apart beentje in de brug, dat je vervangen kunt en dan eventueel bijvijlen? Dat zou wel makkelijk zijn, als je toch problemen krijgt.