PDA

View Full Version : ruilen?



zjanke
25 maart 2004, 19:32
Ik heb een TSL602 en die gaat volgens mijn medebandleden veeeeeel te hard :evil: Ik denk dat zij veel te zacht spelen, maar daar zijn we nog niet uit :-D een Marshall klinkt nou eenmaal het lekkerst als ie he-le-maal open staat :amp:

Nou wil ik misschien mijn versterker wel ruilen tegen iets van 25 watt, maar welke versterker heeft dezelfde klank (nee geen Engl gaan roepen, da's niet mijn geluid) en ongeveer dezelfde mogelijkheden (lees 3 kanalen). Ik wil dit doen met gesloten portemonee, dus als je een DSL201 hebt wil ik je Gretsch of je PRS erbij hebben :-D

Is dit een krom idee en moet ik mijn TSL houden, of moet ik gaan zoeken naar iets anders en in het geval van de laatste keuze, suggesties graag!

BartL
25 maart 2004, 22:23
Ruilen voor mijn dsl201? :-D

Gaat helaas niet lukken met gesloten beurs :(


Jah...je mag m'n peavey erbij hebben 8-)

ijff
25 maart 2004, 23:32
En een powerbrake of loadbox o.i.d. ertussen is geen optie? Ik bedoel.. waarom een versterker ruilen waar je qua geluid helemaal happy mee bent....

Mr.Bluesbreaker
25 maart 2004, 23:40
euhm, ik weet niet wat je onder "te hard" en "helemaal open" verstaat, maar... ik heb de 60 watt top plus 4*12 kabinet, en die staat bij een optreden toch echt op 7/7,5 in het mastervolume, soms nog iets harder. Dan heb je toch niet veel te veel power of ben ik nou gek?

zjanke
26 maart 2004, 07:28
@ bluesbraker helemaal open is master op 10, ik gebruik het crunch-kanaal het meeste en die staat iets over de helft, de gain op 3,5. Aangezien we in een halve cirkel om de drummer heen staan (naar elkaar toe) gaat dit erg hard, live is het geen probleem.
@ IJff Loadbox of iets dergelijks had ik nog niet aan gedacht, ga ik eens uitzoeken, bedankt voor de tip!
@ Bart :-D

zjanke
26 maart 2004, 07:29
@ bluesbraker helemaal open is master op 10, ik gebruik het crunch-kanaal het meeste en die staat iets over de helft, de gain op 3,5. Aangezien we in een halve cirkel om de drummer heen staan (naar elkaar toe) gaat dit erg hard, live is het geen probleem.
@ IJff Loadbox of iets dergelijks had ik nog niet aan gedacht, ga ik eens uitzoeken, bedankt voor de tip!
@ Bart :-D

kokeleko
26 maart 2004, 09:27
Dan ga je toch gewoon in een optreed situatie repeteren, dus niet in een circkel.

LordRiffenstein
26 maart 2004, 09:49
Of je draait je bakkie om zodat die naar de muur blaast!

kokeleko
26 maart 2004, 09:51
Ja kan ook deed Satriani ook altijd 4x12 omdraaien naar achter.

Marc Oblivian
26 maart 2004, 09:59
Nou wil ik misschien mijn versterker wel ruilen tegen iets van 25 watt, maar welke versterker heeft dezelfde klank (nee geen Engl gaan roepen, da's niet mijn geluid) [quote]

Wordt sowieso al moeilijk, een Engl van 25 watt :-D

[quote] Is dit een krom idee en moet ik mijn TSL houden, of moet ik gaan zoeken naar iets anders en in het geval van de laatste keuze, suggesties graag!

Een andere band misschien? :wink:

guhlenn
26 maart 2004, 11:16
een 60 watt op 7 is bij onze repetitie niet te doen ( en onze drummer is meshuggah fanaat...) dus ik begrijp niete cth hoe bleusbreaker dit doet. zou hetw el willen.

BartL
26 maart 2004, 13:37
Gebruiken jullie trouwens oordoppies bij de repetitie? Scheelt ook nogal wat :)

zjanke
27 maart 2004, 09:32
oordoppen tijdens een repetitie vind ik als racen met een snelheidsbegrenzer of sex met je kleren aan, dan ben je niet goed begonnen :-D
Het gaat me ook niet over het volume, maar over de klank en die is gelukkig (of helaas) het beste als dat ding gewoon open staat.
Mijn persoonlijke mening over 50, 60 of meer watt over een 4x12 tijdens een repetitie die ver open gaat? Dan was oordoppen vroeger een goed idee geweest.

Ik heb wel eens het geluid voor een band gedaan, als alles over een PA gaat, wil ik het liefst dat alles ZACHT staat op het podium. Alles wat daar te hard staat kan ik niet controleren en daar moet ik de rest dus overheen schroeven en schuiven. :roll: Ik snap dan ook niet dat er bands zijn die collectief oordoppen dragen op een podium in een zaaltje waar 100 man in kan.
Als je harder speelt is het niet beter volgens mij :D

zjanke
27 maart 2004, 09:33
wel potver f 0,30,-

zjanke
27 maart 2004, 09:35
kloteforum :o

zjanke
27 maart 2004, 09:37
dubbel :evil:

Diedo
27 maart 2004, 10:35
oordoppen tijdens een repetitie vind ik als racen met een snelheidsbegrenzer of sex met je kleren aan, dan ben je niet goed begonnen :-D
Het gaat me ook niet over het volume, maar over de klank en die is gelukkig (of helaas) het beste als dat ding gewoon open staat.
Mijn persoonlijke mening over 50, 60 of meer watt over een 4x12 tijdens een repetitie die ver open gaat? Dan was oordoppen vroeger een goed idee geweest.

Ik heb wel eens het geluid voor een band gedaan, als alles over een PA gaat, wil ik het liefst dat alles ZACHT staat op het podium. Alles wat daar te hard staat kan ik niet controleren en daar moet ik de rest dus overheen schroeven en schuiven. :roll: Ik snap dan ook niet dat er bands zijn die collectief oordoppen dragen op een podium in een zaaltje waar 100 man in kan.
Als je harder speelt is het niet beter volgens mij :D


het idee van oordoppen is niet dat je dan harder kan spelen, maar dat je dan geen gehoorsbeschadiging hebt,... het zal vast wel zo zijn dat als mensen oordoppen inhebben dan ook wel harder gaan spelen, maar als ik in een zaaltje sta (hetzij als publiek hetzij als muzikant), dan zorg ik toch echt wel dat ik mn oordoppen in heb... het is gewoon sowieso veel te hard voor mijn oren,... het gaat mij erom dat het volume acceptabel blijft.
ik denk dat bands die collecctief oordoppen indoen gewoon meer bewust zijn van de schade die hun geluid kan aanrichten en zich daarvoor willen behoeden. niet om harder te kunnen spelen

zjanke
27 maart 2004, 10:48
Dan licht ik mijn standpunt nog even toe...
Als je al begint met de helft zachter te spelen, dan is er ook geen (veel minder) kans op gehoorsbeschadigingen. Als je oordoppen moet indoen om dat te voorkomen sta je gewoon veel te hard. Een zaaltje met 100 man kun je makkelijk met een goede zangset af, daar hoef je geen 2x1000 watt PA voor weg te zetten. Een drummer hoeft dan ook niet perse uitversterkt te worden en een 4x12 over een PA is in dat geval de reden dat je oordoppen nodig gaat hebben.

Ik ben ook zuinig op mijn oren, maar zonder die gele proppen hoor ik veel beter wat ik doe. Als we als band allemaal wat zachter spelen, dan zijn die dus niet nodig...

Diedo
27 maart 2004, 11:11
daarin geef ik je wel helemaal gelijk. misschien dat het aan mijn oren ligt, maa rik vind het toch al snel te hard. ik voel veel beter met oordoppen in juist. ik heb een keer gehad dat mn linker oor begon te kraken bij hoge tonen (13e fret hoge E snaar en dergelijke) en dat was niet eens op hoog volume...

yhcmarc
27 maart 2004, 11:26
in een zaaltje voor 100 man moet je ook gewoon geen PA gebruiken ... ik speel altijd nog het liefst zonder PA en de top lekker open trekken, dan klinkt het gitaargeluid het best, het volume simpelweg aanpassen aan het volume van de drummer en klaar.

Ow, en ik heb ALTIJD oordoppen in, ook al is het volume niet te hoog, puur om het feit dat ik over 5 jaar ook nog wel wil horen :) , ik heb al veel te lang zonder die dingen gespeeld en vind het eigenlijk stom van mezelf dat ik pas een jaar of 3 a 4 oordoppen gebruik. Miin gehoor op de lange duur is me meer waard dan nu stoer zonder doppen spelen :wink:



Marc

Rock&Roll
28 maart 2004, 14:17
Helemaal gelijk marc, een kameraad van mij heeft 20 jaar zonder oordopjes in vol geluid gewerkt en twee jaar geleden heeft ie een operatie moeten ondergaan aan zijn oren en vandaag hoor ie ook geen 100% meer! dan liever nu consequent zijn, dan later spijt hebben!

Mr.Bluesbreaker
29 maart 2004, 11:38
+1, en van die gele proppen zijn waarschijnlijk nogal waardeloze oordoppen, die een groot deel van de hoge frequenties afkappen. Als je bv alpines neemt, die hebben een speciaal soort buisje die echt gewoon gemiddeld 15 tot 20 decibel afkapt zonder veel laag en hoog weg te nemen, dan hoor je je zelf ook nog goed op het podium. En mijn tsl op 7 dat bedoel ik bij optredens, maar bij een repetitie gebruik ik een andere versterker. Maar dan zou ie nog op 6 ofzo moeten anders kom je gewoon niet boven de drummer uit, en we spelen niet eens zo heel hard. Een tsl60 heeft nou eenmaal niet zo ontzettend veel vermogen, maar je hoeft de master echt niet op 10 te hebben staan om een goed geluid er uit te krijgen.

guhlenn
29 maart 2004, 12:48
tijdens optredens sta ik zachter dan op de repetitie, precies om de reden die zjanke aangeeft. Als jij een TSL op 7 hebt staan blaas je alles weg. Maaruh; gele proppen draag je in een fabriek. GElduisdempers (die van alpine zijn ook nog steeds KUT!) kostten 200,- euro en geven vlakke demping van 24 db . Da's veel In een zaaltje met 100 man mpet mijn drummer even hard als bij 10.000 man. En die deksels vernielen je oren RAP.

guhlenn
29 maart 2004, 12:49
tijdens optredens sta ik zachter dan op de repetitie, precies om de reden die zjanke aangeeft. Als jij een TSL op 7 hebt staan blaas je alles weg. Maaruh; gele proppen draag je in een fabriek. GElduisdempers (die van alpine zijn ook nog steeds KUT!) kostten 200,- euro en geven vlakke demping van 24 db . Da's veel In een zaaltje met 100 man mpet mijn drummer even hard als bij 10.000 man. En die deksels vernielen je oren RAP.

Mr.Bluesbreaker
29 maart 2004, 13:30
Sorry ik denk niet dat je weet waar je het over hebt. Als ik mijn tsl op 7 heb bij een optreden krijg ik uit de zaal het commentaar dat ik wel iets harder mag vooral bij solo's. En we spelen echt niet met zijn allen op oorverdovend volume hoor, mijn bak heeft nou eenmaal niet het vergelijkbare vermogen van een jcm 800 ofziets, of een 60 watt buizen fender (*)reverb. Hier ben ik ook juist wel tevreden mee, op deze volumes klinkt ie gewoon goed. Daarom heb ik ook geen 100-watt.