PDA

View Full Version : wat voor een basgitaar voor blues



waayer
25 maart 2004, 19:31
wat voor een bas wordt er meestal gebruikt voor blues en bluesrock
speel zelf gitaar maar wil ook gaan bassen dus voor ik een bas koop
wil ik eerst weten wat de meest gebruikte bas is in deze muziek.

Surferboy
25 maart 2004, 19:40
Wat voor elke muzieksoort geld.....een Fender J...of een Fender P................ :wink:

bassopotmus
25 maart 2004, 20:18
phoe, als we echt naar de orginele blues kijken zien we vooral veel Precisions langskomen. Tegenwoordig ook jazz bassen met single coils en humbuckers.

Anyways ik vind blues echte begeleiding en het liefst dus geen midrangy solo achtige toon, ik zou voor een precision gaan of een bas met humbuckers voor volle toon.

Mara waar zoek je naar beetje Fabulous Thunderbirds toon?

John P
25 maart 2004, 20:47
Een precision, natuurlijk!

waayer
25 maart 2004, 21:39
hoe komt het, of doorwat komt het dan dat de precision zo geliefd is
door bassisten.ligt het aan het houtsoort of de elementen

waayer
25 maart 2004, 21:40
hoe komt het, of doorwat komt het dan dat de precision zo geliefd is
door bassisten.ligt het aan het houtsoort of de elementen

MuNKeY
25 maart 2004, 22:44
hollow body bassen zijn een must voor blues en soorgelijken

zoals de ibanez ASB140 (artcore series)

Chris Wolstenholme
25 maart 2004, 22:46
ik denk groot deel het lekker zware element :)

basswasp
26 maart 2004, 00:44
Inderdaad een bas met een lekker zwaar geluid, in ieder geval humbucker(s) dus. Een Precision lijkt me geen slechte keus.

Tommy Shanon :) (of zoiets)

John P
26 maart 2004, 11:17
Een p-bass is een echt roots-instrument, net zoals blues rootsmuziek is. Een p-bass klinkt houtig en met lekker veel midden en laag , geen hi-tec sound.

John P
26 maart 2004, 11:20
En het model speelt ook een rol! Geen rare vormen etc. Daar houden bluesjongens niet van.Trouwens: een precision heeft geen humbucking element. Het is gewoon een gesplitte enkelspoel.

frenske
26 maart 2004, 12:20
Bedankt voor al de bomen die het spreekwoordelijk bos vormen.

Waayer. Het hangt een beetje af van welke sound je wilt. Als je niet te veel geld uit wilt geven is een Mexicaanse Fender Jazz een goede bas. Ik vind dat die basjes een leuke geluid opleveren die goed bij Blues kan passen.

Dit is pas een eerlijk advies, want voor de rest vind ik Fender niets aan.

emielow
26 maart 2004, 12:36
ik heb eens op een p-bas gespeeld en vond het dus echt niets....

het was van de keerl waar ik mn top van heb gekocht. ik wist dat de top wel goed was dus heb deze gewoon gekocht. thuis plugde ik mn jazzbas in en ineens een stuk vetter helderder ronkender geluid.

of die keerl had zn snaren al 8 jaar niet vervangen ofhet is gewoon een kutgitaar

basswasp
26 maart 2004, 17:24
Persoonlijk houd ik ook niet van Precisions, maar als je alleen blues speelt, lijkt het me een prima bas met een typisch geluid. Het hoort een beetje dof te zijn.

Een Precision heeft inderdaad 2 single-coils, maar deze zijn wel tegenovergesteld gewikkeld. Ergens is het dus alsnog een humbucker.

Bastijn
26 maart 2004, 18:11
mensen mensen mensen Fender Fender Fender???
Waarom hoor ik nergens Gibson?????
Dit IS blues:
http://www.gibson.com/products/gibson/bass/images/lpbasses.jpgDe Les Paul bijvoorbeeld
http://www.epiphone.com/elitist/hero/heb3_ch.jpg De EB-3
http://www.guitarcrazy.com.au/images/Inventory/Guitars/Epiphone/Rivoli.jpg
De Rivoli Bass

De meeste Gibsons (vooral die bovenstaande) hebben zo'n heerlijk ouderwets bluesgeluid, als je blues wil maken, moet je iig een EB bass van Gibson/Epiphone uitproberen...

AntY
26 maart 2004, 18:28
+1 voor gibson

waayer
26 maart 2004, 18:33
het is niet zo dat ik er alleen blues op wil gaan spelen ook wat country en swing dus het moet een beetje een allrounder zijn. (misschien toch een j-bas)-of niet?
en nog een ander vraagje,speelt er iemand van jullie ook contrabas?
want voor mij is het de bedoeling om eerst op een gewone bas te spelen en daarna contrabas of sla ik de vergelijking tussen de twee hier helemaal mis?

waayer
26 maart 2004, 18:33
het is niet zo dat ik er alleen blues op wil gaan spelen ook wat country en swing dus het moet een beetje een allrounder zijn. (misschien toch een j-bas)-of niet?
en nog een ander vraagje,speelt er iemand van jullie ook contrabas?
want voor mij is het de bedoeling om eerst op een gewone bas te spelen en daarna contrabas of sla ik de vergelijking tussen de twee hier helemaal mis?

emielow
26 maart 2004, 19:12
niet helemaal, ze hebben dezelfde stemming....

maarverder. ik wil ook ooit (als ik een bak geld heb) een contrabas hebben. kheb wel eens op een paar gespeelt, maar het valt nog vies tegen! en niet zozeer door de positiemarkering die ontbreekt, maar meer door het retezware spel. de snaren staan echt een kilometer van de hals af, en daardoor is het fukkin lastig om snelle loopjes te spelen. (je moet het bakbeest ook nog eens in balans houden tijdens die fukkin snelle loopjes...)

bassiebassie
28 maart 2004, 10:37
phoe, als we echt naar de orginele blues kijken zien we vooral veel Precisions langskomen. Tegenwoordig ook jazz bassen met single coils en humbuckers.

Anyways ik vind blues echte begeleiding en het liefst dus geen midrangy solo achtige toon, ik zou voor een precision gaan of een bas met humbuckers voor volle toon.

Mara waar zoek je naar beetje Fabulous Thunderbirds toon?


Ik ben op zoek naar Fabulous Thunderbirds toon. Heb je tips voor mij?

The Mule
28 maart 2004, 10:47
Mijn ervaring is dat een goeie Precision 'a joy forever' is voor vrijwel elke stijl en ALLES behalve het beperkt inzetbare instrument dat Jazz-fanaten er graag (meestal niet kwaadaardig bedoeld) van maken...

Bastijn
28 maart 2004, 11:59
ik hoop dat je er iets wijzer van wordt, ook al roept iedereen wat anders. Maar zo gaat het meestal hier, dit soort discussie lopen altijd uit op dezelfde eenzijdige conclusie: ga naar de gitaarboer en kijk zelf wat jouw bevalt. het enige wat wij kunnen doen is je keuze iets specificeren:

check een:

fender precision
fender jazz
gibson/epiphone

(anything else??)

Bastijn
28 maart 2004, 12:00
ik hoop dat je er iets wijzer van wordt, ook al roept iedereen wat anders. Maar zo gaat het meestal hier, dit soort discussie lopen altijd uit op dezelfde eenzijdige conclusie: ga naar de gitaarboer en kijk zelf wat jouw bevalt. het enige wat wij kunnen doen is je keuze iets specificeren:

check een:

fender precision
fender jazz
gibson/epiphone

(anything else??)

AntY
28 maart 2004, 14:42
pfff alsof fender en gibson alles is wat er wordt gemaakt.

gibson bassen heb je tegenwoordig niet meer nieuw, op tbird en LP na. de startersversies van epiphone nog vaak wel als je goed zoekt.

verder zijn er zooooooooooveel merken waar je wat aan kan hebben.

MuNKeY
28 maart 2004, 17:21
zoals ik al eerder postte , check die artcore series basjes van ibanez maar eens , zijn niet duur , en klinken lekker diep :)

waayer
28 maart 2004, 18:19
heb even de artcore serie bekeken moet zeggen die was inderdaad heel mooi om te zien maar met een hollow body beperk je jezelf dan niet tot alleen blues of heeft deze ook nog meer mogelijkheden bv. rock
zag ook een starterskit heel goedkoop maar die lijken me leuk voor even
en waarschijnlijk wil je die na 2 maanden al weer inruilen voor het betere werk.

koen_V
28 maart 2004, 19:02
Met een hollowbody kan je heus ook andere muziek spelen.
Er zijn genoeg (rock) groepen (B.R.M.C., Sonic Youth, New order....) die met een hollowbody spelen.
Ik heb overtijd die bas bespeelt, ik moet zeggen dat ze zeer goed klonk.
Maar de hals voelde ietswat "plastiekerige" aan, zeker dus niet het soort halzen als we van ibanez gewoon zijn.
Maar voor het geld is het zeker een goede bas.

bassopotmus
28 maart 2004, 22:01
al eens van feed-back gehoord? Zou er niet al te heftige stijlen mee doen(of hele heftige dingen juist wel!)

Die gast van Manson (die engert) speelt op gretschen, mooi!!! Dus het zou kunnen..