PDA

View Full Version : Fender Bronco, Champ, Blackface?



Kees1
25 maart 2004, 09:05
Welke van de Vintage Fender buizenversterkers van ongeveer 6-10 watt is de meest geliefde, naar welke ga je voorkeur uit?

Zelf zou ik graag het Hendrix en Blues geluid willen hebben, welk model komt er dan in aanmerking?

TX

Antoon
25 maart 2004, 09:38
Ik heb zelf een SF Vibrochamp ('76), een BF Vibrochamp ('66) en een NP tweed Champ ('56). De vermogens van al deze is net te laag als je met een drummer speelt (ook overstuurd). De gewone SF/BF Champ klinkt net zo als de SF/BF Vibrochamp en Bronco (versterker gedeelte is identiek). De SF/BF oversturen op vol volume maar een klein beetje: een beetje krakerige grom, dat is het. De redelijk effectieve toonregeling maakt de SF/BF varianten veelzijdiger dan de tweed met een goed clean geluid. De tweed Champ heeft veel minder hoog en klinkt clean vrij dof maar overstuurt daarintegen veel makkelijker en verder: kan een heel schreeuwend geluid geven op 12. De iets grotere SF Princeton kun je overwegen maar realiseer je dat de ook veel duurdere Reverb variant daarvan beter klinkt. Het geluid wat jij volgens mij echter zoekt een een 'narrow panel' tweed Deluxe. Ga daar maar naar op zoek: op de VS ebay komen regelmatig zeer mooie exemplaren voorbij. Misschien als goedkoop alternatief een Blues Junior of zo?

succes

Al
25 maart 2004, 11:28
Welke van de Vintage Fender buizenversterkers van ongeveer 6-10 watt is de meest geliefde, naar welke ga je voorkeur uit?

Zelf zou ik graag het Hendrix en Blues geluid willen hebben, welk model komt er dan in aanmerking?

TX

Yessss --> Tweed deluxe, in de eerste plaats de 5E3 (met Jensen P12R of P12Q)

Al

Kees1
25 maart 2004, 22:38
Bedankt voor jullie reacties,
ik weet nu waar ik moet beginnen met zoeken. Ik heb op eBay.com gekeken en in de USA is genoeg aanbod dus ik zal er best eentje vinden.

Kees

PeeVee
26 maart 2004, 08:58
Lekker voor in de huiskamer is een Princeton (erg clean, krijg je nauwelijks overstuurd) maar nog beter is een Princeton Reverb. Prachtige warme sound, mooie reverb en als je 'm opendraait breekt ie ook nog mooi op. Voor het vette soleerwerk zou ik gewoon een pedaaltje gebruiken. Goed basisgeluid is het belangrijkste. Oude Fender amps zijn vrij schaars (dus duur), misschien is een nieuwe Pro Junior of Blues Junior ook een optie? Zijn qua onderdelen (en b.v. ook speaker) aanzienlijk minder goed maar gewoon nog wel te koop en toch heel aardig geluid

Kees1
26 maart 2004, 09:38
De gewone Princeton is toch het lelijke eendje in de Fender reeks dat kwam ik regelmatig tegen op internet: van 0 tot 12 clean zonder karakter.

Maakt de reverb versie zoveel uit dat het geluid er warmer door wordt?

( please don't get angry on the delivery boy)

jpb
26 maart 2004, 11:57
De gewone Princeton is toch het lelijke eendje in de Fender reeks dat kwam ik regelmatig tegen op internet: van 0 tot 12 clean zonder karakter. [....]


Hoho, niet zo negatief over mijn kleine AA964; zet er maar eens een OD voor en dat dan in een 2x12 cab; je weet niet wat je hoort :o :o :o :cool:

PeeVee
26 maart 2004, 22:25
De gewone Princeton is toch het lelijke eendje in de Fender reeks dat kwam ik regelmatig tegen op internet: van 0 tot 12 clean zonder karakter.
Is geen verkeerd ampje maar heeft 2 preamp buisjes. Van het eerste buisje worden beide triodes gebruikt als preamp, van het tweede buisje wordt één triode gebruikt voor tremolo oscilatr en één triode gebruikt als fasedraaier die helaas enigszins verzwakt. Het signaal dat daar uit komt is net iets te zwak om de eindbuizen lekker in te sturen, vandaar.


Maakt de reverb versie zoveel uit dat het geluid er warmer door wordt?
Dag en nacht verschil! De Princeton Reverb heeft nl. een extra buisje en het is daardoor (i.t.t. b.v. de Champ & Vibrochamp) een zeer wezenlijk ander preamp circuit dan de reverbloze Princeton. De details: de preamp begint hetzelfde (twee triodes), echter het signaal uit de reverb wordt (na een gainstage) samen met het signaal uit de preamp (zoals in "gewone" Princeton) gemixed in een extra (derde) gainstage. Hierdoor krijgt het "totaal signaal" (gitaar + reverb) dat de fasedraaier ingaat aanzienlijk meer pep (en kan zelfs al beetje gaan clippen). Voldoene pep om de fasedraaier dusdanig in te sturen dat zelfs na de verzwakking van de fasedraaier, de eindbuizen nog lekker hard ingestuurd kunnen worden. Je hebt dus in de preamp al een beetje clipping, en ook de eindbuizen worden harder ingstuurd... Precies goed...

Een "gewone" Princeton is echter qua circuit vrij gemakkelijk om te bouwen tot het "Princeton Reverb circuit zonder reverb driver / recovery circuit"(m.a.w. je hebt dan wel die derde gainstage) OF de fasedraaier is om te bouwen naar een "normale" long tailed pair die wel (beetje) versterkt; feitenlijk heb je dan een Deluxe circuit; een 12" speaker d'rin en laat die Westcoast blues licks maar komen! Voor beide modificaties zal helaas de (erg mooie bias)tremolo opgeofferd moeten worden... Tja... elluk foordeel heb z'n nadeel.

Kees1
28 maart 2004, 20:14
Hi PeeVee, jij bent de gelukkige bezitter van veel Fender versterkers zie ik zojuist, heb jij ,of weet jij, misschien wat Princeton of Tweed Deluxe geluids voorbeelden? Het valt niet mee wat te vinden.

Alvast bedankt.

PeeVee
29 maart 2004, 22:03
Hi PeeVee, jij bent de gelukkige bezitter van veel Fender versterkers zie ik zojuist, heb jij ,of weet jij, misschien wat Princeton of Tweed Deluxe geluids voorbeelden? Het valt niet mee wat te vinden.
Hoi Kees1

Nee, sampeltjes weet ik niet te vinden maar zegt ook zo bitter weinig als ze niet allemaal onder zelfde omstangheden zijn gemaakt. Het is ook maar een "moment opname", ik heb samples gehoord van een Jensen RI C12N die ik zelfs wel mooi vond (en in het echt toch echt niet), I rest my case.

Een Tweed Deluxe is inderdaad ZEER geliefd voor blues (maar volgens mij niet voor Hendrix sound) maar tamelijk onbetaalbaar. Een Princeton Reverb geeft op huiskamer geluid schitterend kamerbrede "basis sound". Koop er een beetje redelijke scheurpedaaltje bij (TS9 reissue voor 99 Euro) en dan kun je aardig te keer gaan denk. Een "gewone" Princeton zonder reverb is ook leuk, maar die klinkt dunner en zeer clean, die zou ik dan wel laten modificeren (zie boven), is een uurtje werk ofzo.

Dylan61
30 maart 2004, 11:00
Hi Kees1 en PeeVee,

Ik schipper op het moment ook tussen de twee modellen Deluxe en de Princeton maar dan om zelf te bouwen.

Is het de Paul-C modificatie waar je het over hebt PeeVee?

Zullen we niet een 'Fender Amp dag' organiseren?
:P

Kees1
30 maart 2004, 12:50
Dit is het geluid dat ik zoek:

Het eerste stuk van Tone Burner gemaakt door Tobias Karlsson

http://www.generalguitargadgets.com/v2/index.php?option=displaypage&Itemid=132&op=page&SubMenu=


en ook de Fender Pro in (Mp3 nummer 2) heeft 'het' geluid:

http://www.tubegarden.com/pro/pro.html

helaas is deze 'way to loud' voor thuis

Al
30 maart 2004, 21:18
Hi Kees1 en PeeVee,

Ik schipper op het moment ook tussen de twee modellen Deluxe en de Princeton maar dan om zelf te bouwen.

Is het de Paul-C modificatie waar je het over hebt PeeVee?

Zullen we niet een 'Fender Amp dag' organiseren?
:P

Ik vind de Tweed Deluxe (5E3) een stuk veelzijdiger (en ook karaktervoller zoals ie is) dan de later Princeton's. Ook een voordeel vind ik de 12" speaker, iets wat telt voor een kleine amp. Ik zou dan ook de 5E3 kennen. Jay heeft er een gebouwd. Opname's daarmee moeten ergens op het net staan.

Al

Al
30 maart 2004, 21:27
Dit is het geluid dat ik zoek:

Het eerste stuk van Tone Burner gemaakt door Tobias Karlsson

http://www.generalguitargadgets.com/v2/index.php?option=displaypage&Itemid=132&op=page&SubMenu=


en ook de Fender Pro in (Mp3 nummer 2) heeft 'het' geluid:

http://www.tubegarden.com/pro/pro.html

helaas is deze 'way to loud' voor thuis

Dat zijn grote verschillen. Voor crunch binnen het vermogen wat
je aangaf zou een 5E3 het in ieder geval prima doen. Dat lijkt ook wat meer op de sample van de Tweed amp.

Al

EdJ
2 april 2004, 14:53
Als je wilt weten hoe een tweed deluxe klinkt beluister dan eens een paar Neil young platen.Hij gebruikt ze altijd voor opnames en zo kun je je een aardig beeld vormen wat er uit kan komen.