PDA

View Full Version : Lijm



Daniël_san
24 maart 2004, 17:03
Wat voor lijm heb je nodig om een hals aanje body te lijmen??

cas121
24 maart 2004, 17:18
titebond is wel een goeie, kan je bij voxhumana krijgen..

maar daar valt in versch boeken toch wel wat over te lezen?

Kjiratsiekoedel
24 maart 2004, 17:29
valt wel mee met die boeken. of ze gebruiken een of andere vage dierenlijm.

meestal wordt lijm gebruikt met de volgende eigenschappen:
1. kleurloos (is mooier)
2. warmte oplosbaar (kan je je hals were loshalen met een föhn en geduld)
3. sterk (dûh)

Javaca
24 maart 2004, 22:47
Wat voor lijmen die je gewoon bij de Doehetzelf kunt halen zijn geschikt voor het bouwen van gitaren?

Kjiratsiekoedel
24 maart 2004, 23:23
vaak zijn er wel van die tabelletjes, ik ken ze wel van Bison.

als je een ijzerwaenhandel (schroevenboer) in de buurt hebt, die hebben meestal ook wel veel lijmsoorten en helpen je ook nog eens graag met hun kennis

bert k
24 maart 2004, 23:27
Doe ff een zoek dinges op De Gier. Die heeft laatst in een post verteld wat voor lijm hij gebruikt.

Javaca
25 maart 2004, 13:04
Ja hij gebruikt titebond.
Maar dat is vrij duur en niet zo makkelijk verkrijgbaar.
Daarom zoek ik gewone alternatieven.

piezo
27 maart 2004, 19:16
Je kunt natuurlijk beenderlijm of gewoon houtlijm gebruiken, maar DE reden dat de meeste gitaarbouwers Titebond gebruiken is omdat het heel dun en gelijkmatig uitvloeit. Je krijgt dus met weinig moeite een perfect gelijmd oppervlak en heel dunne lijmnaden.

Kjiratsiekoedel
7 april 2004, 10:39
ik heb voor de body voorlopig gewone houlijm gebruikt
-netje uitsmeren
-en goed vastklemmen

cas121
7 april 2004, 14:41
Je hebt ook van bison extra sterke houtlijm, die kan je met een druppeltje water verdunnen en dan is hij ook echt perfect aan te brengen. minimaal 24 uur klemmen en klaar..

zo heb ik voor een vriend van me een headcrack op een semi-acoustic gerepareerd, werkt perfect, die gitaar heeft alweer flink wat te verduren gekregen en die lijmnaad is nogsteeds flawless (al bijna een jaar)

was trw idioot, een paar maanden daarvoor heeft een profi reparateur die crack al gemaakt en toen lag de crack alweer na 2 maanden open.. amateur...


Maar de lijm moet dus niet TE dun zijn want dan trekt het teveel in het hout en hou je te weinig lijmkracht in de naad over..