PDA

View Full Version : Welke 'zachte' buizencombo's moet ik gaan proberen?



RvM
19 maart 2002, 11:48
Ik ben op zoek naar een combo en heb mij al min of meer laten ompraten dat een buizencombo toch wel veel mooier is dan een transistorencombo. Of toch niet? :smile:

Goed, ik zoek dus een buizencombo welke geschikt is voor gebruik binnenshuis. Kortom: hij moet lekker klinken op lage volumes. Ik vind zelf de Marshall DSL201 een aardige bak, maar hoor soms dat ik Marshall moet mijden?

Mijn budget gaat maximaal tot 600/700 euro.

Wie heeft er tips / suggesties? Bedankt!

Frusciante
19 maart 2002, 12:13
de dsl 201/401 is inderdaad wel een aardige amp.
heb er zelf een paar keer op gespeeld maar ben niet helemaal tevreden. het ligt er maar net aan wat voor sound je zoekt. ik vind de dsl en trouwens alle 2000 marshalls erreg high gain, en het is prima als je daar na op zoek bent maar anders heeft het od kanaal niet zo gek veel mogelijkheden. het clean/crunch kanaal doet precies wat het zegt maar mijn sound krijg ik er net niet uit. op laag niveau komt er toch nog een aardig geluid uit maar toch... een buizenbak moet echt opgendraaid worden voor dat ie lekker in zijn sound komt. dat is dan ook het enige voordeel van een transistortje..
tja andere buizencombo's..... uh de fender blues junior, 15watt, (de reverb vindt ik erreg zwak maar verder een meesterlijke sound) en klinkt goed bij bedroom level.
tja wat hebben we nog meer.. h&K heeft ook nog beknopte buizencombo's en zelfs peavey heeft naar het schijnt een of twee goede combootjes voor rond de 1600 piek. maar heb er niet op gespeeld. misschien dat dr fender je nog kan helpen, right steavis ??
succes....

pimmetje
19 maart 2002, 12:55
Ik heb pas bij The Guitarman (Den Haag) op een 2e hands Fender Champ gespeeld. Dat was ook een klein apparaatje met een heel lekker geluid. Ik geloof dat-ie zo'n 1100 gulden kostte.

SteavisSmokin
19 maart 2002, 13:18
He Pim, wat voor champ was dat? Blackface of een Silverface?

Die Bluesjunior combos zijn wel lekker, en zijn ook nog hard genoeg om mee te repeteren mits je d'r een goeie efficiente speaker ingooit. Fender heeft ook nog de Pro Junior, die is ook niet zo veel watt. Die heeft alleen maar 2 knoppen, 1 voor volume en 1 voor toonregeling. Dus de blues junior is wat veelzijdiger.

Als je vintage wilt kan je gaan voor een Champ, Vibrochamp of een Princeton. De Champ is 6 watt met een 8" speaker, verwacht dus niet veel bassresponse. Als de originele speaker er nog in zit kan je die beter vervangen door een beter exemplaar want de originele speakers in champs staan er om bekend dat ze het laag erg slecht weergeven (erg modderig). Voor een silverface champ betaal je zo'n 600 piek.

De princeton is wat moeilijker te verkrijgen. Die is +/- 12 watt door een 10" speaker. Je hebt hem ook in uitvoeringen met Reverb, die zijn wat gewilder en dus ook duurder.

Zo, dat is wat er op het Fender front zo ongeveer te verkrijgen is. :smile: Maar wat voor geluid zoek je, rvm? Wat voor stijl speel je?
Steven

Remco
19 maart 2002, 15:11
Ten eerste: Je moet je nooit laten ompraten, het is beter om een aantal versterkers te proberen, en dan zelf je mening te vormen.

Volgens mij heeft Laney wel een aantal mooie buizencombo, ik heb zelf een Laney VH100R top, maar deze is er ook in een combo-uitvoering, de VC50. Deze versterker heeft 2 kanalen met elk twee modes:
1a: clean
1b: clean/crunch
2a: crunch (lijkt een beetje op 1b)
2b: overdrive (dit kanaal heeft genoeg gain)
Volgens mij kan je met deze combo op lage volumes ook hele goede geluiden krijgen, maar buizenversterkers klinken toch het mooist als je ze open draait.

Mischien is het Line-6 spul wel iets voor jou.

RvM
19 maart 2002, 16:54
Bedankt allemaal voor de reacties so far!!

Ik hoor weer nieuwe dingen: een buizenbak komt eigenlijk alleen tot zijn recht als je het volume wat omhoog gooit? Moet ik misschien dan niet voorzichtig concluderen dat een torrenbak beter bij mijn 'zacht spelen' wens aansluit? Qua prijs in ieder geval wel :wink:

Begrijp me niet verkeerd, het mag best wat kosten, maar ik ben geen *super* fanatieke gitarist. Ik vind het leuk om af en toe wat licks te bedenken maar heb de laatste maanden mijn gitaar niet eens aangeraakt (omdat mijn oude b-merk versterker kapot was). Kortom ik speel niet *super* veel.

Ik vind behalve het geluid ook kwaliteit van apparatuur erg belangrijk. De feeling van knoppen e.d. moet goed en robuust zijn. Liever 'ijzer' dan plastic, snappen jullie.
Marshall vind ik er wel robuust uitzien.

Ik speel zoals gezegd veel eigen licks (bluessy) en daarnaast ook wel rock/pop nummers van bekenden (jimi, leppard, pumpkins). Ook ben ik niet vies van experimenteren met mijn ZOOM 1204 effectbakkie op echostand en loeiende oscillatoren van mijn SK30 vintage synth er doorheen.

Dus ik zoek eigenlijk niet een super puristenbak maar meer een veelzijdig apparaat. Ik speel tenslotte ook niet op een Les Paul, maar op een Aria Pro II :smile:

Hopelijk ben ik in deze post wat duidelijker over wat ik ongeveer zoek?

Robin

pimmetje
20 maart 2002, 08:36
Steavis: die Champ was een Silverface. Voor die prijs had ik een Blackface waarschijnlijk zelf als handels-object meegenomen :smile:

Quink
20 maart 2002, 11:23
Heel globaal kun je zeggen dat buizenversterkers beter klinken als ze harder staan, en transistorversterkers gaan dan minder klinken. Op laag volume (redelijk huiskamerniveau) klinkt een buizenversterker niet veel beter dan een transistorversterker. Als je de versterker alleen thuis gebruikt, niet voor band of zo, kun je zeer zeker ook naar een transistor gaan luisteren. Wat ook een optie is, en hier heb ik zelf voor gekozen, is om een Load box of dergelijke aan een niet al te zware buizenversterker te hangen, en deze dan flink open te draaien. Dan heb je het dynamische geluid van een hard werkende buizenversterker bij een vrij laag volume. Alleen zul je dan of iets meer moeten uitgeven (maar volgens mij zit de DSL201 ook boven de 700Euro?), of voor een tweedehands versterker moeten gaan.
Sterkte bij je keuze.