PDA

View Full Version : zelfbouwers: hoe een weerstand mijn hoge tonen wegneemt?



oddman
23 maart 2004, 20:40
test

oddman
23 maart 2004, 20:44
hoi,

ik heb een pedaaltje gemaakt dat het mogelijk maakt om te switchen tussen 2 volumes (enerzijds een lager volume en anderzijds true bypass het normale volume)

gitaar via 3dpt naar potentiometer 500K en zo naar uitgang ..
maar nu heb ik het volgende ondervonden
als hij in stand 1 staat dus gitaar naar potentiometer en dan naar uitgang dan wordt het geluid vervormd, het hoog wordt namelijk uit het signaal gehaald ..
iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen?
misschien dat 500K een beetje te groot is?

Weet er iemand hoe een erni ball volumepedaal eruitziet vanbinnen qua elektronica? deze zou niets aan je geluid vervormen...

nog een kleine opmerking: ik steek de pedaal wel in de fx loop van men versterker ..

riesj
23 maart 2004, 22:16
Hoi,

Als ik het goed begrijp, bestaat je effect een enkele pot, toch?

In dat geval zou het heel goed kunnen, dat je je hoog kwijtraakt. Om dit tegen te gaan worden capicatoren (caps) gebruikt.

Op de volgende sites staat een en ander uitgelegd over signaal.
www.geofex.com
www.diystompboxes.com

Op de volgende site staan een aantal simpele schema's voor boosters.
(goede boosters zijn oa de Lpb2 en de AMZ)
www.generalguitargadgets.com

Op/via de bovenstaande sites zul je ook wel een Ernie Ball schema kunnen vinden. (Mocht je een heus volumepedaal willen maken, kun je trouwens ook een oud/kapot wah pedaal transformeren in een volumepedaal).

Succes met het zelfbouwproject! :)

Groetjes,

aad
23 maart 2004, 22:52
hoi,

ik heb een pedaaltje gemaakt dat het mogelijk maakt om te switchen tussen 2 volumes (enerzijds een lager volume en anderzijds true bypass het normale volume)

gitaar via 3dpt naar potentiometer 500K en zo naar uitgang ..
maar nu heb ik het volgende ondervonden
als hij in stand 1 staat dus gitaar naar potentiometer en dan naar uitgang dan wordt het geluid vervormd, het hoog wordt namelijk uit het signaal gehaald ..
iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen?
misschien dat 500K een beetje te groot is?

Weet er iemand hoe een erni ball volumepedaal eruitziet vanbinnen qua elektronica? deze zou niets aan je geluid vervormen...

nog een kleine opmerking: ik steek de pedaal wel in de fx loop van men versterker ..

http://members.chello.nl/aad.sieraad/RC.jpg

Hier zie je een schemaatje dat jouw situatie voorstelt. Nadat je signaal binnenkomt zit er een blauw weerstandje, dat stelt de weerstand voor in je aansluitkabel NAAR de potmeter. Het andere blauwe dingetje is de capaciteit van je kabel. Je kabel is in zekere zin een condensator, omdat er draden parallel aan elkaar lopen met een isolatie ertussen. Zo maak je nou eenmaal condensators, maar dit terzijde :D .
Tenslotte komt daarna je potmeter. Als je je uitgaande volume lager draait komt er meer weerstand (het gele stukje) tussen je oorspronkelijke signaal NA de blauwe R en de loper van de potmeter. Op die manier creeer je een zogenaamd "T"-filter (zie onderste schema, wat op deze manier voornamelijk de lagere tonen doorlaat en de hogere via de C naar massa dumpt.

Kortom, een potmeter met een lagere waarde zou uitkomst kunnen bieden, maar hou rekening met de minimale afsluitimpedantie van je FX-loop. Een veilige waarde is bijv. die waarde x 10.
Ook kun je een klein condensatortje over de bovenste (hete) pool van je pot en de loper. 470pF of zoiets.

riesj
23 maart 2004, 23:45
Heej, ik zie net dat ik mijn eigen posts niet kan "editen". :-(
Dan maar zo:
Edit: Ik heb verkeerd gelezen en zie dat je een volumevermindering zoekt, ipv een booster :oops: .

De uitleg van Aad zal je vast al voldoende hebben geholpen, succes!

BTW duidelijk plaatje Aad :)

Groetjes,

aad
24 maart 2004, 22:27
Heej, ik zie net dat ik mijn eigen posts niet kan "editen". :-(
Dan maar zo:
Edit: Ik heb verkeerd gelezen en zie dat je een volumevermindering zoekt, ipv een booster :oops: .

De uitleg van Aad zal je vast al voldoende hebben geholpen, succes!

BTW duidelijk plaatje Aad :)

Groetjes,

Dank je. Ik vond het wel leuk om even te doen. :P

oddman
26 maart 2004, 12:20
ok zoiets had ik ook verwacht
alleen dacht ik dat je dit fenomeen alleen bij lange lijnen had ...
valt wel tegen ...
wat is de afsluitimpedantie van de fxloop ?
ik weet ongeveer wat het is, heeft met in en uitgangsweerstand te maken, zoals bij een versterkerschakeling maar welke waarde geef ik die dan?
ik dacht dat ik hier al min of meer rekening mee had gehouden door de uiterste pinnen van de potmeter aan te sluiten op het signaal en massa van de ingang ... maar voor de uitgang kan je hier natuurlijk niet echt iets voor doen ...

die capaciteit over loper en pot wat gaat die juist doen?
bij hoge frequenties gaat signaal door condensator recht naar uitgang
bij lagere frequenties via potentiometer ...?

alvast bedankt

oddman
26 maart 2004, 12:23
nog even bijvoegen
ik heb momenteel een erni ball volumepedaal te leen van een vriend.
Heb hem eens opengehaald
er zit 2 keer niets in...
ingang gaat via potentiometer naar uitgang
en ingang gaat nogeens via schakelaartje naar tuneruitgang ..

ik ga vanavond de waarde van de pot eens uitmeten en proberen dezelfde te nemen ...

groetjes

Dirk_Hendrik
26 maart 2004, 12:46
die capaciteit over loper en pot wat gaat die juist doen?
bij hoge frequenties gaat signaal door condensator recht naar uitgang
bij lagere frequenties via potentiometer ...?

Jep.

oddman
26 maart 2004, 17:10
tis een 250 K pot in de EB volumepedaal ...

groeten

hadv
26 maart 2004, 22:24
hoewel het verhaal in theorie klopt mag je normaal niet zoveel last hebben van de capaciteit van een kabel
wellicht eens uitproberen met een zo kort mogelijke andere kabel om te kijken of dat het echt wel was

wat ook nog zou kunnen is dat het geluid wordt aangetast als je het volume en de toon op je gitaar niet volledig open hebt, dan wordt het effect wel weer versterkt

tussen een 250k en een 500k pot zit overigens niet zoveel verschil (al weet ik dat hier een roedel puristen rondzwerft dat het hier hartgrondig mee oneens is)

oddman
12 april 2004, 00:21
nou,
ik weet niet of men probleem ondertussen opgelost is.
Weet er iemand van jullie geen oplossing om gewoon een pedaaltje te maken waarmee je je versterker kan instellen op 2 verschillende volumes?
gewoon stand 1 bvb 3/4 van je originele volume (zonder toonsucking of enige geluidsverandering)
en stand 2 het originele volume, dus gewoon true bypass...

iemand?

Antal
12 april 2004, 13:19
Dan zou ik eens een Boss GE-7 of iets dergelijks proberen. Daar kun je zelf het volume van intellen. En als je hem uit zet heb je het gewone volume. Is alleen niet true bypass, maar ja, TB is ook niet alles hoor...

oddman
12 april 2004, 13:49
well de Ge7 hebben we al geprobeerd en die verneukt je geluid een beetje vond die andere kerel.
Dat doet namelijk elke booster, niet altijd in de negatieve zin maar je weet wel wat ik bedoel.
De kerel waarvoor ik de pedaal aan het maken ben, speelt op een Hook
en is heel kieskeurig...:)