PDA

View Full Version : Bouw van een Fender/marshall/vox combi



nicoverduin
18 maart 2002, 20:52
Ls.,
Ik ben van plan om een buizenbak te bouwen met verschillende voorversterkers. Ik zat te denken aan een Fender, Marshall en een voorversterker met een EF86. E.e.a. zal niet zomaar gerealiseerd zijn, maar volgens mij moet het kunnen. Voor de eindtrap wil ik 2 6V6'en gebruiken. Reacties graag.
Nico

Dirk_Hendrik
18 maart 2002, 21:38
Nico,

Op zich een leuk idee en ik zal de laatste zijn om je te ontmoedigen. Zeker daar ik erg gecharmeerd ben van je projecten uit het verleden.
De kreet "een fender en een Marshall" voorversterker zegt me jammergenoeg niets. Hoewel er een duidelijke "school" is is er binnen de verschillende modellen van deze fabrikanten echter beduidend verschil te zien. Ik vraag me dan ook af aan welke versetrkers je denkt als je de voorversterker wilt "lenen". Met een EF86 zegt nog minder daar je alleen de buis specificeert maar niet ingaat op de vele variaties die binnen een EF86 versterkertrap al mogelijk zijn.

Dat even,
Dan vraag ik me af of het een idee is om het project zoals je het beschrijft zo op te zetten dat je een modulair idee krijgt. Zeg maar met insteekprinten. Op het moment dat je een voortrap met 2 ECC83's hebt kun je daar veel verschillende variaties op bedenken die allen alleen maar varieren in het aantal versterkertrappen en de componentwaarden van weerstanden/condensatoren. met zeg maar "insteekprintjes" zou je dus zo een module door een ander kunnen vervangen en nog mer verschillende voorversterkermodellen (goedkoop) implementeren. Idee zit een beetje in de strekking van een Seymour Duncan Convertible.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2002-03-18 21:39 ]</font>

nicoverduin
18 maart 2002, 21:52
Dirk,
Het idee van de printen geeft mogelijkheden tot creativiteit. Aan de andere kant het in en uit trekken van printen betekent weer slijtage. In ieder geval moet ik er weer eens effe over nadenken.

Voor wat betreft de EF86, dacht ik aan iets uit het marshal 18 watt project. Daar hebben ze het e.e.a over een ef86 trap.

Als ik echter zo de fender schema's na loop is er niet veel verschil in de verschillende voorversterker trappen. Idem voor de marshals. Wel zijn de hoogspanningen verschillend waardoor de versterking telkenmale anders is.

Je maakt het me niet gemakkelijk (maar daar vraag ik juist om). Eigenlijk zou ik iets moeten bedenken dat je a.h.w. de componenten vast in de versterker hebt en dan via een print met alleen maar sporen erop die als een soort kodeersleutel werken. Nog effe en we gaan pluggen maken a la de eerste computers van vroeger. (wel gaaf).

In ieder geval heb ik een aantal buizenversterkers die ik kan gebruiken voor de onderdelen. Nu de creativiteit nog.

Nico

Dirk_Hendrik
18 maart 2002, 22:07
Nico,

Ik ga hier vanavond nog even over doorpeinzen. Het "codeersleutel" idee is te eng voor woorden. Een andere optie is om dat zelfde te doen met LDR-ren of relais maar wat je dan bouwt is een "bastard-son-of Boogie" en, gezien de hoeveelheid omschakelpunten in een gewone boogie is het niet aan te raden daar nog meer aan toe te voegen.
Wat me nu even te binnen valt,
Toen ik destijds mijn HiFi eindversteker bouwde heb ik die met veel schakelwerk de mogelijheid gegeven om in Penthode, Ultra Lineair en Triode geschakeld te kunnen worden. Daarnaast kan geschakeld worden tussen klasse A en klasse AB. Hiermee is het een leuke noviteit geworden maar uiteindelijk werkt het ding altijd in klasse AB in ultralineair. De andere modus zijn dus overbodig. Ik zit me af te vragen of een multimode voorversterker uiteindelijk niet in een soortgelijke status eindigd. Duizend mogelijkheden maar je gebruikt er slechts enkele.

Last but not least kan ik me een fender voortrap met 6V6-en goed voorstellen maar een Marshall voortrap met die combinatie smaakt hetzelfde als een AC50 met KT88's in de eindtrap. Een beetje vreemde combinatie. Ik ggeef dan de voorkeur aan een Hiwatt voortrap met een single ended 300B eindtrap.

Ik ga uitloggen

nicoverduin
18 maart 2002, 22:11
Ik geloof dat we hier nog niet uitzijn.

Nico

Dirk_Hendrik
18 maart 2002, 22:14
Ik ging uitlogge :sad: :sad:

Weet het wel zeker :smile:

SteavisSmokin
18 maart 2002, 22:40
Waarom maak je niet 2 kanalen ala een Fender versterker met het verschil dat je 1 kanaal een Fender voorversterker gebruikt en het 2e kanaal een Marshall voorversterker gebruikt. Dat gaat naar je eindtrap toe en klaar ben je.

Ben niet helemaal een expert op dit gebied, maar het grote verschil tussen Marshall en Fender is de plaats van de toonregeling in de voortrap, misschien is een switch om de plaats van de toonregeling in de versterker te verplaatsen een idee. Dan zit je nog wel met die EF86 buis. Da's nog een vraag die ik heb, waarom een EF86 buis? Ik vraag me af wat de voordelen van zo'n buis zijn, zowel qua verkrijgbaarheid en prijs als het geluid, boven een meer standaard buis als een 12ax7.

Steven

nicoverduin
18 maart 2002, 22:46
Wat ik heb begrepen uit de 18 wat forum is dat je wat meer vervorming krijgt omdat de versterkingsfactor effe groter is. En ik heb toevallig eentje liggen (uit een oude radio).

Dirk_Hendrik
19 maart 2002, 09:14
Met een penthode voortrapbuis kun je heel wat andere klankvariaties maken dan met een (dubbel) triode. Ik zou er zelf alleeen nooit aan beginnen als ik er 1 heb liggen. Zeker daar ze niet de goedkoopste voortrapbuizen zijn.

SteavisSmokin
19 maart 2002, 12:58
Bij thetubestore.com zijn ze te verkrijgen voor $14,95 voor een nieuwe Svetlana of $29,95 voor een NOS exemplaar. Valt me nog mee dus qua prijs.

Dirk_Hendrik
19 maart 2002, 13:13
Tsja. Ik vid dat voor één voortrapbuisje behoorlijk veel geld. Zeker daar ze amper slijten en dus enorm lang mee gaan.

SteavisSmokin
19 maart 2002, 13:22
Dan vraag ik me toch af wat jij voor een voortrap buis neer legt, een 12AX7 zit ongeveer in dezelfde prijsklasse namelijk.

nicoverduin
19 maart 2002, 16:51
Lui,
Die EF86 is ongeveer net zo duur als een triode. Derhalve als blijkt dat de huidige verrot is, dan koop ik wel een nieuwe of een 2e handbij de legerdump en draaien met die handel. In ieder geval niet de moeite waard van de discussie. De reacties uit de 18-watt forum vindt ik echter veelbelovend. Daarnaast het wordt toch eerst een prototype. Is het niks dan slopen ik hem er gewoon uit. Dan kan ik altijd de voet opening gebruiken voor iets extra's.

nicoverduin
19 maart 2002, 17:13
Ik denk dat ik maar eens een schema maak en deze aanbied ter (be/ver)oordeling.

Nico

Dirk_Hendrik
19 maart 2002, 18:45
Goed plan. Ik ben beniewd.

Waar vind ik da 18-watt forum?

nicoverduin
19 maart 2002, 19:35
Dirk Hendrik

Op groups.yahoo.com en dan effe zoeken voor 18 watt. Je kan vervolgens mail laten opsturen en dan raakt je postkantoor vanzelf vol.

Nico

aadplagiaat
20 maart 2002, 23:40
Ik ben ook wel geintresseerd. heheh. Misschien kunnen we ideeen ruilen?

hier vind je mijn project:

http://members.tripodnet.nl/aadplagiaat/index.html

Dirk_Hendrik
21 maart 2002, 08:24
Sorry Add maar er staan nog steeds alleen een paar tekeningen. Ik wacht op schema's en foto's

nicoverduin
21 maart 2002, 09:04
Anders ik wel