PDA

View Full Version : Ratellen word steeds meer



-No Acces-
22 maart 2004, 21:42
test

-No Acces-
22 maart 2004, 21:42
Beste mensen,
Ik heb een probleem, mijn snaren ratellen erg veel, vooral boven (bij de topkam). Ook al sla je ze zacht aan, het probleem blijft nog. Dit is pas gekomen nadat ik nieuwe snaren erop heb gezet. Ik had toen wel 2 dagen geen snaren op de bas. Dit is ong 4 weken geleden. De snaren liggen een beetje hoger dan de normale maten, maar dat scheelt niet veel.
waar kan dit aan liggen? Ik Had hier vooreen geen last van!

Semafoor
22 maart 2004, 21:58
Je kan je actie hoger zetten of de halspen wat losser draaien, je nek kan nu te bol of recht staan namelijk, er moet een klein beetje kromming inzitten.

John P
22 maart 2004, 22:40
Er heeft 2 dagen geen spanning op de hals gestaan, dus de gitaar is ontzet. Moet je nooit meer doen, dus. De hals en de body moeten zich gewoon weer zetten. Niet meteen gaan sleutelen, eerst een weekje laten staan. Dan eens kijken of er bijgesteld moet worden.

John P
22 maart 2004, 22:44
Je had dit 4 weken geleden gedaan, las ik later. Ja, dan blijft er niets anders over dan de halspen bijstellen. De nieuwe snaren hebben blijkbaar meer trekkracht dan de oude.

AntY
22 maart 2004, 23:02
een beetje hals kan echt wel 2 dagen zonder spanning hoor. misschien dat het een klein beetje zal varieren, maar veel zal het volgens mij niet spelen. of loop ik nu te zwammen? zeker weet ik het ook niet.

heb je dikkere snaren genomen?

Venomer
23 maart 2004, 09:46
Ratelen ze tegen de frets of op de kam zelf?

Zijn je nieuwe snaren dikker of dunner dan je oude?

Het is sowieso goed om je bas opnieuw af te stellen als je nieuwe snaren hebt geplaatst. (Of op z'n minst controleren of het nodig is)

wietse
23 maart 2004, 10:05
een beetje hals kan echt wel 2 dagen zonder spanning hoor. misschien dat het een klein beetje zal varieren, maar veel zal het volgens mij niet spelen. of loop ik nu te zwammen? zeker weet ik het ook niet.

heb je dikkere snaren genomen?

zou inderdaad niet best zijn als ze daar niet tegen kunnen , anders zou je toch nooit een losse hals kunnen kopen.'
de hagstrom die ik gerestaureerd heb heeft wel een maand zonder snaren gelegen en er is niks met aan de hand .
volgens mij maken heel veel mensen zich hier nodeloos druk om.

Bazz
23 maart 2004, 12:13
Ik heb ooit eens alle snaren in 1 keer verwisseld, doe ik mooi nooit meer,
in 1 keer klopte de intonering niet meer.
Je haalt wel ineens de hele trekkracht eraf, en da's toch meer dan 100 kg per snaar!
Maarre dat zal ook wel weer aan soort hals liggen, maar met m'n washburn kon het duidelijk niet

frenske
23 maart 2004, 12:40
Is het niet slimmer om telkens een snaar te verwijderen en de nieuwe snaar er op te zetten? Zo verander je de trekkracht maar met +/- 1/4 per keer.

Primitive
23 maart 2004, 15:24
jup heb je gelijk in:)

-No Acces-
23 maart 2004, 16:49
ja het zijn iets dikkere snaren, scheelt maar weinig. Ze ratellen tegen de frets aan. Maar ik had ze in de winkel gekocht waar ik ook de gitaar heb gekocht. Ik kreeg nog een soort van beurt, dus heb ik dat ook meteen laten doen. Zij hebben dus de snaren erop gezet en de hals opnieuw bijgesteld. maarrr toen de verkoper de halspen aan het verstellen was, was hij met mij aan het praten. toen hij keek of t goed was, bleek hij de verkeerde kant op te hebben gedraaid..de hals stond nu ram krom.. :o ..toen begon hij hem weer de andere kant op te draaien. Volgens mij is dit niet erg goed vor de hals? Ik had gelezen dat je eigenlijk maar 1 slag mag draaien en dan 10 min wachten. Kan dit er ook iets mee te maken hebben? De brug is niet versteld dus mischien dat het daar ook aan kan liggen?

John P
23 maart 2004, 16:54
Zo'n Hagstrom heeft een dubbele trussrod; waarschijnlijk is de hals daardoor stabieler dan een hals met 1 trussrod. Als er zoveel spanning op de verbinding tussen hals en body staat, is het, volgens mij, logisch, dat de konkave boog wat rechttrekt als je de spanning eraf haalt. Daarom moet je idd snaar voor snaar verwisselen. Er zijn zelfs mensen, die adviseren eerst de middelste snaren te wisselen en dan de buitenste. Dit i.v.m. het feit, dat de hals dan een schuine trekkracht te verwerken krijgt. Of dat wisselen op een dergelijke manier zin heeft weet ik niet, hoor. Als je dunnere snaren hebt gekocht zou het ook zo kunnen zijn, dat de snaren te diep in de gleuven van je topkam vallen. Dan ontstaat er ook een rammel bij je topkam.

John P
23 maart 2004, 17:05
Ik had je laatste bericht niet gelezen; je hebt dus iets dikkere snaren gekocht. Kan zijn, dat door de dikkere snaren de afstand tussen fret en snaar kleiner is geworden. Dan rammelt het ook. Dan moet de afstand tussen fret en snaar wat groter worden gemaakt. De trussrod wat naar links draaien, dus, zodat de kromming iets groter wordt.

bassopotmus
23 maart 2004, 22:13
mensen zon neck kan heel wat hebben, alleen moet je wel tunen nadat je aller eraf hebt gegooid. Als het kan haal ze dan niet allemaaf eraf, als je vinatage instrument hebt..je raad het al. Zorg dan maar dat je kan sleutelen. Zie mijn tutorial overigens

Bastijn
25 maart 2004, 09:24
zou inderdaad niet best zijn als ze daar niet tegen kunnen , anders zou je toch nooit een losse hals kunnen kopen.'


op losse halzen heeft nog geen druk gestaan, op gebruikte halzen wel....[/quote]