PDA

View Full Version : Hoge E-snaar heeft minder output



Rooligan
22 maart 2004, 21:30
test

Rooligan
22 maart 2004, 21:30
Ik ben in het bezit van een Cort SJ-5X
De laatste tijd (ca. een half jaar) geeft de hoge E-snaar beduidend minder output dan met name de B- en G-snaar. Er ligt .010 op. Een nieuwe batterij heeft geen soelaas geboden. Enig idee hoe ik dit kan oplossen/verbeteren? Garantie is wel al verlopen.....

Buzz
23 maart 2004, 09:28
Is dat later gekomen? Meestal heeft het te maken met het feit dat het brigzadel en/of de bodem van de brug niet (geheel) vlak zijn. Bij een goed adres is dat snel te verhelpen en niet echt duur.
Het zou ook te maken kunnen hebben met een kanteling van de brug. Da's ernstiger, want dat heeft te maken met het loslaten van de bebalking binnenin de gitaar. Dit soort reparaties zijn behoorlijk duur. Het is te constateren aan een excessieve vervorming van het bovenblad.

gertdm
28 maart 2004, 10:52
Het kan aan verschillende dingen liggen. Het licht insnijden van de kam wil misschien helpen. Dit moet je door een vakman laten doen.

010 is nu eenmaal een lichte snaar en het kan dus ook nog aan het merk snaren liggen. Probeer maar eens een set van n ander merk.

Als oorzaak is er een derde mogelijkheid, namelijk dat de piezo niet goed over de breedte van de kam loopt waardoor die hoge e net te weinig wordt meegenomen.

succes
Gert

ginne
1 april 2004, 11:34
het kan ook nog zijn dat de hals iets van vorm is veranderd, waardoor de e-snaar een fret raakt en daardoor zijn volume verliest. Je kunt de trekstang bijstellen en/of een nieuw - hoger - brugbeentje maken. Heb je hier geen ervaring mee, ga dan naar de vakman.

ginne
1 april 2004, 11:34
het kan ook nog zijn dat de hals iets van vorm is veranderd, waardoor de e-snaar een fret raakt en daardoor zijn volume verliest. Je kunt de trekstang bijstellen en/of een nieuw - hoger - brugbeentje maken. Heb je hier geen ervaring mee, ga dan naar de vakman.

Picker
8 april 2004, 13:08
Waarschijnlijk is je snaarzadel (dat plastic/whatever dingetje onder de snaren) niet helemaal vlak van onderen, of klemt hij wat, zodat hij niet goed op de bodem van de sleuf in de brug wordt gedrukt. Dat is 99% van de keren het geval.

Tip: zaag je snaarzadel in zes losse stukjes en zet ze dan terug in de sleuf. Heb ik ook gedaan met mijn Taylor, en niet alleen wordt de piezo respons dan perfect uniform, ook de acoustische respons wordt beter (betere toonseparatie bij fingerpicking).

Simpel trucje, maar als je zelf niet handig bent laat het dan even door een vakman doen. Koop desnoods een nieuw snaarzadel en experimenteer er wat mee.

Picker.

Rooligan
8 april 2004, 13:50
Waarschijnlijk is je snaarzadel (dat plastic/whatever dingetje onder de snaren) niet helemaal vlak van onderen, of klemt hij wat, zodat hij niet goed op de bodem van de sleuf in de brug wordt gedrukt. Dat is 99% van de keren het geval.

Tip: zaag je snaarzadel in zes losse stukjes en zet ze dan terug in de sleuf. Heb ik ook gedaan met mijn Taylor, en niet alleen wordt de piezo respons dan perfect uniform, ook de acoustische respons wordt beter (betere toonseparatie bij fingerpicking).

Simpel trucje, maar als je zelf niet handig bent laat het dan even door een vakman doen. Koop desnoods een nieuw snaarzadel en experimenteer er wat mee.

Picker.

Das nog eens een tip! Een nieuw brugzadel is zo aangeschaft, maar heeft dit echt zo'n goede invloed op het geluid?

bert k
8 april 2004, 14:10
Had ik nog nooit gehoord! Ik ga dat zeker eens proberen, maar ik haal wel eerst een nieuw zadel... Bijkomend voordeel (denk ik) je kan de snaarhoogtes individueel afstellen.
Ben benieuwd naar andere meningen. Is dit het ei van Columbus?

Buzz
8 april 2004, 14:26
Tip: zaag je snaarzadel in zes losse stukjes en zet ze dan terug in de sleuf. Heb ik ook gedaan met mijn Taylor, en niet alleen wordt de piezo respons dan perfect uniform, ook de acoustische respons wordt beter (betere toonseparatie bij fingerpicking).
Picker.

Zeg Picker, worden wij nu gedold of hoe zit dat? Als dit echt zo is ben ik totally flabbergasted.

Picker
8 april 2004, 22:30
Zeg Picker, worden wij nu gedold of hoe zit dat? Als dit echt zo is ben ik totally flabbergasted.

Nee eerlijk, zonder gekheid. Het eerste wat ik deed met mijn gloednieuwe Taylor 712ce was het snaarzadel in zes stukken zagen. Ik heb er geen seconde spijt van, en als mijn andere gitaren niet van zichzelf al zes afzonderlijke piezo kristallen hadden, deed ik het daar ook!

Doordat de trillingen van de snaren onderling - via het brugstukje dus - nu niet meer mogelijk zijn, gaat per snaar veel meer trilling direct naar het bovenblad. Het klinkt echt een stuk beter! Maar als je slaggitaar speelt zal het verschil minder goed hoorbaar zijn dan bij fingerpicking.

Ik deed het alsvolgt:

1. Eerst een nieuw brugje maken van runderbot (oude brug overtrekken, ruw afslijpen op de slijpsteen, daarna in de bankschroef klemmen en met een vijl nauwkeurig in vorm vijlen. Dan passen in de gitaar. DE ACTION HOEFT NU NOG NIET GOED TE ZIJN, EN MOET ZELF IETS TE HOOG ZIJN!

2. Doe het nieuwe zadel in de gitaar, en teken met potlood streepjes precies in het midden tussen de snaren.

3. Haal het zadel eruit, en zaag het op de streepjes in zes stukjes IN EEN KLEIN VERSTEKBAKJE MET EEN KLEIN ZAAGJE.

4. Hou de stukjes op volgorde!

5. Stop de stukjes in de goede volgorde terug in de sleuf van de brug. Span de snaren op.

Nu komt het mooie: je kunt nu de action van je gitaar heel gemakkelijk PER SNAAR aanpassen. Stel, de B-snaar staat te hoog. Haal die snaar los, haal het stukje brug onder de B-snaar eruit, zet het ONDERSTEBOVEN in de bankschroef en vijl voorzichtig iets eraf. Terugstoppen, en proberen maar. Zo kun je de action van al je snaren één voor één haarfijn afregelen!

Picker.