PDA

View Full Version : Speakers ohm ????



alhambra
18 maart 2002, 18:19
Wat is het effect van het schakelen(serie/paralel) van 2 speakers van 8 ohm, ik heb begrepen dat de manier van schakelen het aantal ohm veranderd klopt dit en zoja hoe dan????

Dirk_Hendrik
18 maart 2002, 18:31
2 keer 8 Ohm in serie maakt 16 ohm. Optellen dus.
2 keer 8 Ohm parallel maakt 4 ohm.

Om wiskundig precies te zijn :

1/Ztotaal = 1/Z1 + 1/Z2+ 1/Z3 ..... +1/Zn

Waarbij:
Ztotaal de uiteindelijke impedantie van alle parallel geschakelde speakers is en Z1 de eerste, Z2 de tweede enz. tot Zn voor de n-de speaker. (dit om even zeker te stellen dat er niemand is die gaat denken dat 2 speakers parallel 4 ohm is dus 3 speakers parrallel 2 ohm)

Sandman
26 maart 2002, 15:37
hmmmm.....nof ff voor de duidelijkheid:
Wat is het verschil tussen 4 ohm, 8 ohm en 16 ohm? Ja ik weet het.....4 ohm en 8 ohm, maar als we dat nou eens vertalen naar wetenschappelijke/begrijpelijke taal. Waarom zou ik bijvoorbeeld moeten kiezen voor 8 ohm ipv een 4 ohm? Ik zeg maar wat, het zou net zo goed andersom kunnen zijn. Graag hoor ik van u.
Grtz

Chiel
26 maart 2002, 15:59
Ach ja waarom?
Vermogen = spanning x stroom. Aangezien je spanning hetzelfde blijft zal je dus iets met je stroom moeten doen om meer rendement uit je speakers te halen.
Warempel! Stroom = spanning : weerstand. Even rekenen en je komt er achter dat:

Vermogen = (spanning x spanning) : weerstand.

Ofwel: Je vermogen is gelijk aan de spanning in het kwadraat, gedeeld door de weerstand. Aangezien je weerstand de enigste variabele factor in dit rekensommetje is, zul je dus bij een verlaging van weerstand een verhoging van vermogen tot het gevolg hebben.

Als je uitgaat van een spanning van 20V (staat je versterker lekker luid) dan is je wattage bij resp. een 16Ohm’s, 8Ohm’s en 4Ohm’s speaker:

Wattage = (20V x 20V) / 16 = 25W
Wattage = (20V x 20V) / 8 = 50W
Wattage = (20V x 20V) / 4 = 100W

Houdt er echter wel rekening mee dat je voeding een dergelijke stroom moet kunnen leveren. Kan je versterker dat, dan is het wellicht interessant om je Ohmage eens onder de spreekwoordelijke loep te nemen!

Greets, Chiel.

Sandman
26 maart 2002, 16:45
...een (h)Ohm(m)age aan deze jongen....

...thnx........grts.........piep......end of message........

Sj03rd
27 maart 2002, 22:23
een binas doet wonderen :grin:

Lacrymosa
27 maart 2002, 23:53
Leuk en aardig, maar dit had ik zelf ook wel uit kunnen rekenen.
maar wat is nou werkelijk et verschil in klank?
ik kan me voorstellen dat als je ze parallel zet dat ze dan allebei precies et zelde klinken en dat als je ze serie zet dat de een als een soort filter gaan werken (net als bij 2 singlecoils serie, of een humbucker)
kan iemand mij uitleggen wat et verschil in klank is?

CheerS!!

lars
27 maart 2002, 23:57
dat filter verhaal gaat hier niet op, het is overgens niet filteren maar 2 signalen tegenover elkaar waarvan de ene de andere uit dooft (de noise dan) maar dat gebeurd niet als je versterkers in serie schakelt, 4 ohm (serie gaat harder dan 16 ohm (para) daar staat tegenover dat je bij 16 ohm een buizebak harder laat werken en dus sneller in de overdrive jaagd wat de meeste mensen beter vinden klinken

pimmetje
28 maart 2002, 09:00
Bij parallel-schakeling word de speaker-respons van beide (of alle) speakers ietwat gedempt. Dit effect wordt vooral duidelijk bij speakers van een ongelijke grootte, maar ook al (lichtjes) bij speakers van gelijke grootte. Dit kan ongewenste resonantie op lage frequentie voorkomen.

Serie geschakelde speakers houden elkaar niet in bedwang. De speakers zullen ook back-EMF (ElectroMotive Force) terug het output circuit in pompen. De klank wint wat aan 'karakter' en de speakers zullen al eerder (en sterker) breakup gaan vertonen. Dit laatste betekent dat de kegel van de speaker niet meer als een geheel op en neer beweegt, maar in secties. Daardoor botsen de geluidsgolven als het ware op elkaar en zo krijg de klank een ander karakter.

Veel gitaristen vinden de serie-schakeling fijner, maar je moet 't eigenlijk gewoon allebei proberen en dan maar luisteren.

Het geluid hangt ook af van andere factoren. Een open of gesloten kast kan al heel wat schelen en... als 't nieuwe speakers zijn, moet je ze wel eerst ff inspelen voordat je de tweede soort schakeling probeert. Anders is de verminderde starheid van de speaker de hoofdreden dat het geluid bij de tweede schakeling anders is.